Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: seolekomennä - 9.05.2025 kello on 22:26
-
Mitäs jos eturenkaan laakeri alkaa pitää ääntä, tietenkin reissussa. -13 vuoden ducato. 300km meni siitä että kuskin paikalle kuuluu ehkä jotain, siihen että apukuski kysyy onko jarrulevyn välissä kivi. montako kilometriä vois mennä jos kotona odottais tuttu korjaamo?
-
Noin yleisellä tasolla.
Aika harvoin pyörä lähtee omille teilleen laakeri vian takia, sisäkooli sattaa lähteä pyörimään joten akseli menee pilalle. Olen ajanut tuhansia kilometrejä ääntävällä laakerilla. Tosin on syytä kokeilla kuumeneeko se paljon enemmän kuin toisella puolella ja voimakkaasti rynkyttämällä todeta onko lappia paljon enemmän, vielä jos pystyy nostamaan ja pyörittelemään.
-
Onko se sepelikiven mahdollisuus poistettu...?
Pyörä ilmaan ja kuulostelua ja vaikka jousesta koittaa värinää tunnistaa. Jarrukilven takaa mahdollinen kivi pois, tai ainakin sen mahdollisuus poissuljettava.
Aika hyvin se kestää matkaa vielä, vaikka hitusen ääntelisikin.
-
Mitä kovempi vauhti sitä kovemmalle joutuu....hitaammin parempi
-
Kiitos mielipiteistä! Eikös me sit vkl uskalleta viettää autolla.
-
Onko se sepelikiven mahdollisuus poistettu...?
Pyörä ilmaan ja kuulostelua ja vaikka jousesta koittaa värinää tunnistaa. Jarrukilven takaa mahdollinen kivi pois, tai ainakin sen mahdollisuus poissuljettava.
Aika hyvin se kestää matkaa vielä, vaikka hitusen ääntelisikin.
Kivenpoistossa ensiksi kannattaa kokeilla peruuttamista. 98% todnäköisyydellä auttaa (ainakin kiven aiheuttamaan ääneen)
-
Entiwanhaan Pökötissä alkoi laakeri ääntämään ja sillä ajettiin vielä kuukausia.
Sitten korvat vaati vaihtamaan.
Kun toinen puoli aloitti, se ei kestänyt kun 40km.
Loput 10km piti jäähdyttää 1/2km välein.
Homma on siis lottoa…..
-
En ole vielä kiven mahdollisuutta tarkastanut. Vielä reissu jatkuu ni ei tunkkailla. Viimeksi sain kiviä pois ku peruuttelin täysillä ja sit voimakas jarrutus useamman kerran.
-
En ole vielä kiven mahdollisuutta tarkastanut. Vielä reissu jatkuu ni ei tunkkailla. Viimeksi sain kiviä pois ku peruuttelin täysillä ja sit voimakas jarrutus useamman kerran.
Ei onnistu peruuttamalla läheskään aina...
Sepelikivi kun on kulmikas, niin sen saa monesti vain vaikka pitkällä ruuvarilla ja jarrukilpeä taivuttamalla.
-
Kivi antaa yleensä semmoisen kirskuvan äänen (korviin käyvän äänen). Pyörän laakeri ujeltaa suoraan ja toiseen suuntaan ajaessa, lopettaa kun kaartaa toiseen suuntaan esim 60km/h vauhdissa.
-
Ujeltaa tai jurisee paremminkin. Ja vika on kaarteissa ulommassa renkaassa, eli jos käännät oikealle ja jurisee niin vasen laakeri ja vasemmalle käännettäessä päinvastoin. Eli kun kaarteessa ulkorenkaalle tulee enemmän painoa/painetta se lisää jurinaa. Tuo on kyllä ollut sen jousesta kiinnipitämisen rinnalla ihan virheetön tapa todeta vika. Takalaakerissa on vika todella harvoin, eli kyllä se on enemmän kuin 9 kertaa 10:stä jommassa kummassa etusessa. Toki matkailuautossa takapään massa voisi teoriassa sen takalaakerinkin rikkoa, mutta henkilöautossa takalaakerin rikko on erittäin harvinainen.