Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JLL2023 - 23.03.2025 kello on 23:09
-
Olisiko jollain muistissa kuinka tuota syöttöä lisäiltiin ja kuinka paljon. Ja vastaavasti mistä pienentää tyhjäkäyntiä syöttöä lisätessä. Nyt kaasu pohjassa ei savuta ollenkaan, ja pieni voiman lisäys kulkuun olisi suotavaa. Auto Fiat Ducato(Burstner) 2.5D 1989. Ei turboa.
-
Paljonkohan sillä syötön lisäksellä saa lisää voimaa oikeasti?
Vai kasvaako vaan miehekäs savutus perässä....
Onkohan kukaan tuota mitannut?
Joskus mennyt turbosta letku halki ja tällöin turbo toimii ehkä 20-30% teholla ja täytyy sanoa että savu on melkoista (eli syöttöä on ylimäärin) ja voimaa hämmästyttävän vähän. Eli turbolla hirvee vaikutus.
-
Moottorin teholla ongelma ei ole polttoaine vaan se ettei saada tarpeeksi ilmaa. Jos haluaa lisää tehoa, kannattaa parantaa imupuolta. Turha syöttöä lisätä kun palamiseen vaadittavaa ilmaa ei ole.
-
Näinhän se on mutta musta savu tuo tuntua tehosta, vaikka sitä ei oikeasti tule.
-
Ylisyötöllä saadaan noin 10% enemmän tehoa täyskaasulla, muuten sillä ei ole vaikutusta.
-
Mitään asiasta tietämättä, varsinkaan Fiatista.
Itse pumpun säätäminen ei jakarilla onnistu.
Mutta max. kaasun sattaa voida säätää. Pyydä kaveri painamaan kaasupoljin ajoittain pohjaan, mene konehuoneeseen, pumppu saattaa olla oikealla puolella? Todennäköisesti siellä jokin vipu ottaa pohjaan painaessa ruuviin kiinni. Mittaa ruuvin asento n. puolen millin tarkkuudella ja pistä muistiin. Säädä ruuvia pikkasen kerrallaan auki päin. Jos kaasupoljin ottaa lattiaan, jossain vaijerissa tai tangossa pitäisi olla säätö?
Ihmeitähän tämä ei välttämättä tee, voihan kokeilla. Katsastukseen voi paluttaa ruuvin alkuperäiseen mittaan.
Ehkä voi kompensoida liääntynyttä saastuttamista, ostamalla Bio diiseliä?
Turbo tietenkin hyvä, mutta ei sekään jakarilla onnistu, eikä halvalla.
-
Mitään asiasta tietämättä, varsinkaan Fiatista.
Itse pumpun säätäminen ei jakarilla onnistu.
Eipä siihen paljon muutakaan tarvita.
Sinäputkesta löytyy ohjeita.
Se polkimen säätö menee kuten sanoit.
Kun kääntää katsastukseen vielä vähän pienemmälle mitä oli, ei käy niin korviin. :D
-
Kerran vuodessa saa savutusta vähemmäksi.
-
Hyvä että saatiin keskustelua aikaan aiheesta👍
-
lisää kiisseliä.....Power?
https://www.youtube.com/watch?v=tFEo1EI2BP4
Tehoa +10%, Kulutus + 50% Savutus + 500% Thumb
-
Ensin koko linja kaasupolkimelta syöttöpumpulle kuntoon eli väljykset pois.
Sitten suuttimien tarkistus penkissä ja lopuksi jos ei auttanut syöttöpumppu penkkiin ja korjaus. Jos ei auta, kone kuntoon eli väljysten poisto. Sitten voi ruveta kääntämään syöttöä isommalle. Mutta jos valmiiksi tehonsa menettäneeseen syöttöä lisätään on seuraava vaihe uuden moottorin etsintä.
-
-96 vuotisessa2,5 td Ducatossa ainakin syötön lisäys tuo mukavaa tehoa ja en kulutuksessa näe eroa,leimalle aina väännän syötön alkuperäiseen asentoon mihin se alkujaan on sinetöity.Vajaan 2minsan homma kun olen tehnyt hyvän säätötyökalun.
(https://karavaanari.org/kuvat/1743263693.jpg)