Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu kotimaassa => Yleiset leirintäalueet => Aiheen aloitti: Opiskelijat - 18.03.2025 kello on 15:21
-
Moi!
Tampereen Härmälään on tällä hetkellä käynnissä uusi leirintä- ja asuinalueen arkkitehtuurikilpai lu. Olemme kaksi opiskelijaa osallistumassa kilpailuun ja haluaisimme kuulla näkemyksiä millainen on hyvä leirintäalue matkailuautoilun näkökulmasta! Alueelle on leirintäalueen lisäksi tarkoitus suunnitella noin 25 000 kerrosalaneliömetri ä asuinrakentamista, joten leirintäalue tiivistyy nykyisestä. Millaisia ajatuksia muutos herättää ja millaiseksi toivoisitte uuden Härmälän leirintäalueen?
-
Helposti luoksepäästävä kemssa- ja vesityhjennyspaikat ja raitisvesiletku. Vesiletku ei saa olla tyhjennyspaikan lähistöllä. Joku kuitenkin kemssasäiliön sillä huuhtelee. Pesukone ja kuivausrumpu.
-
Katselin että 60€ saunan kanssa kyllä jää jokusilta jo käymättä. Itsellä melkein sauna ainoa syy mennä kämppärille ja puusauna aina parempi. Hyvä nyt kumminkin ettei koko kämppäri vallan häviä- vielä..
-
Katselin samaa, ei oo meidän paikka, aivan liian kallis.
-
Edullista matkaparkkia huoltokäynteineen minä ehdottaisin...
Saattaisi tuoda paremmin matkailijoita Tampereen sykkeeseen.
-
Edullista matkaparkkia huoltokäynteineen minä ehdottaisin...
Saattaisi tuoda paremmin matkailijoita Tampereen sykkeeseen.
Itselle kelpaisi rauhallinen parkki, palveluna harmaan/ruskean veden tyhjennys ja raikkaan veden täyttö, muuta ei tartte. Hinta noin 20€/yö jos oikeasti hyvät yhteydet keskustaan.
-
Aukioleva ravintola, josta saa jotain muutakin kuin ranskalaisia ja nakkeja. Ei tarvi olla gourmeeta. Esim. aikaa sitten Uukuniemen campingin hampurilaiset olivat aivan mainioita.
Kyllä voi 30 euroa yöstä maksaa, jos kaikki on kohdillaan. Vähän ylikin ehkä. Liiketoimintaa tämä on.
Tuo vesiletkuasia on olennainen ja sitä kannattaa selvittää, mikä on hyvä toteutus. Käytän tosin aina omaa letkua (heh).
Istutuksilla erotettu pilttuu, jossa sen verran tilaa, että saa markiisin auki. Voi olla lisäksi kapeampia paikkoja, mutta 4 metrin turvavälin pitää täyttyä. Näiden autopaikkojen pitää olla tasaisia, etenkin sivusuunnassa. Jos hinta on noin korkea niin vesiliittymän pitäisi löytyä autopaikalta, (harmaavesi)viemärin myös. Ja molempien sijainnin pilttuussa oikea.
Sellainen ajoreitti noihin matkailuautopaikkoi hin, että isokin auto taipuu sinne kohtuudella. Tämä ei yleensä ole ongelma.
-
Katselin samaa, ei oo meidän paikka, aivan liian kallis.
Hinnoitteluun voisi vaikuttaa sillä, että ainakin sähkö olisi hinnoiteltu erikseen. Jos ei sähköä tartte, on aika turha maksaa siitä. Me esim. ei kesäaikaa yleensä tarvita sähköä useimmiten mihinkään, poikkeuksena jos on niin kuuma että pitää ilmastointia käyttää tai on suunnitteilla pidempi kokkaus airfryerilla. Muuten pärjätään mainiosti aurinkopaneelilla, kahdella hupiakulla ja invertterillä.
Mutta tuohon varsinaiseen kysymykseen: tärkeitä asioita on tasaiset riittävän isot paikat mielellään suojaa tarjoavilla istutuksilla rajattuna, helposti hoidettu vesihuolto niin että raikasta vettä varten on helppo liittää oma vesiletku ja aukiolo ympäri vuoden.
Jos alue on pienenemässä ja halutaan tarjota mahdollisimman paljon paikkoja, olisiko järkevää tehdä eri kokoisia ja eri hintaisia paikkoja? Kapeampi paikka sellaisille, jotka ei tarvitse tilaa markiisille tai etuteltalle ja leveämpiä niille jotka tarvitsee. Näin saisi neljän metrin turvavälin, vaikka osa paikoista olisi kapeampia. Käytännön toimivuus tosin voisi olla kyseenalainen. Osa kuitenkin ottaisi sen halvemman, kapeamman paikan ja avaisi markiisin, jolloin se turvaväli ei riittäisikään. Saattaa siis olla, että tämä ajatus on huono.
-
Niin ja se ravintola olisi kyllä paikallaan. Sen sijoittaisin ehkä mieluiten leirintäalueen välittömään läheisyyteen, mutta kuitenkin selkeästi ulkopuolelle. Silloin ehkä muutkin kuin leirintäalueen asukit löytäisi sen paremmin ja yrittäjällä olisi paremmat liiketoiminta-edellytykset etenkin leirintäalueen huippusesongin ulkopuolella. Ja paremmat edellytykset pitää ravintola auki myös hiljaisempaan aikaan.
-
Juu, mieluummin matkaparkki, niin pienemmälle alueelle mahtuisi enempi yöpyjiä (yksiköitä). Kaikki hinnoiteltu erikseen, eikä mitään Bestis ideologiaa (kaikki kerralla) isossa hinnassa mukana - jos joku haluaa vesiä tai niistä eroon, maksaa siitä. Samoin saunan, suihkun ja vessakin kanssa. Isompi pitch (jossa mahtuu vaikka markiisia aukomaa) voisi maksaa myös enempi..
Nurmikkoakin ehkä, mutta pitää ajatella aukipitoa talvella. Nurmikko riesaksi.. perusparkkis riittää kun joka kolmanteen pysäköi, niin yli 4m jää väliin kun kalusto samoinpäin.
Nyky tekniikalla pääsykoodiin saa mukaan avautuvat palvelut - nettivaraus systeemi maksuineen.. jotain voi bestiksestäkin tai matkaparkki.com'sta ottaa oppia ;D
E: Nytkö ei ole kyse Härmälä Campingin siirtämisestä toisaalle, vaan pienentämisestä? https://yle.fi/a/74-20073068
-
Tampereen tilanne on tosi huono tällä hetkellä. Alueita on lopetettu (2x Bestin alueet). Ja muutenkin Tampereen alueella vähentyneet kelvolliset parkit.
Eli kohtuullisesella hinnalla mikä vaan olisi parannus.
Itsellä olisi tänä syksynä/talvena/keväänä ollut tarvetta noin 90yön yöpymispaikkaan perus palveluilla läheltä ratikkaa. Nyt on menty kokolailla minimikompromisseil lä mistä omat haasteensa.
-
E: Nytkö ei ole kyse Härmälä Campingin siirtämisestä toisaalle, vaan pienentämisestä?
Siitä lienee kyse. Ainakin aloituksessa oli "... joten leirintäalue tiivistyy nykyisestä".
-
Tuo vesiletkuasia on olennainen ja sitä kannattaa selvittää, mikä on hyvä toteutus. Käytän tosin aina omaa letkua (heh).
Istutuksilla erotettu pilttuu, jossa sen verran tilaa, että saa markiisin auki. Voi olla lisäksi kapeampia paikkoja, mutta 4 metrin turvavälin pitää täyttyä. Näiden autopaikkojen pitää olla tasaisia, etenkin sivusuunnassa. Jos hinta on noin korkea niin vesiliittymän pitäisi löytyä autopaikalta, (harmaavesi)viemärin myös. Ja molempien sijainnin pilttuussa oikea.
Nämä allekirjoitan täysin. Raikasvesipiste kauas kemssan tyhjennyksestä. Parhautta tosiaan on vesiliittymä ja harmaavesilittymä jokaisella paikalla. Näitä on ainakin Turussa vanhalla puolella sekä Ruotsissa muutamilla alueilla. Loistojuttuja.
Sellainen ajoreitti noihin matkailuautopaikkoi hin, että isokin auto taipuu sinne kohtuudella. Tämä ei yleensä ole ongelma.
Jep. Läpiajopaikkoja, jotta auto + pitkä vaunu mahtuu siihen helposti. Paikan pituutta voi rajoittaa, jos pysäköinnin jälkeen vetoauton voi siirtää viereen. Tämä siis vetoauto+vaunu -näkökulmasta, vaikka kysymys olikin matkailuautoilijoil le suunnattu. Tosin enemmän arvostan noita vesipistettä ja harmaavesikaivoa, joten siihen kannattaa "premium" alueella panostaa.
-
Aiheen aloitukseen olisi voinut kertoa mitä alueelle on mahdollista jättää ja mitä asuinrakentaminen vie nykyisestä. Eihän tässä kokonaan uutta olla rakentamassa.
Tarpeita on niin monenlaisia. Jotkut ovat yötä, käyvät wc:ssä ja suihkussa ja lähtevät aamulla. Toiset muuttavat alueelle moneksi päiväksi kesämökin korvikkeena.
-
Hienoa että suunnittelijat kysyvät käyttäjien mielipiteitä ja ideoita. Nykyisin hyvin harvinaista. Yleensä tilaaja ja insinööritoimisto päättävät toteutuksesta.
https://www.tampere.fi/kaupunkisuunnittelu/kaupunkiymparisto-uudistuu/harmala-harmalan-leirintaalueen-ja-lahiympariston-kehittaminen
https://cc.tietoa.fi/tampere/harmalan-kilpailu#etusivu
-
Kiitos kaikille vastauksista! Thumb Tuli ilmi monia hyviä pointteja ja pyritään ehdottomasti hyödyntämään näitä mahdollisimman hyvin meidän suunnitelmassamme!
E: Nytkö ei ole kyse Härmälä Campingin siirtämisestä toisaalle, vaan pienentämisestä? https://yle.fi/a/74-20073068
Ei ole näillä näkymin siirtymässä muualle vaan pysyy Härmälässä, mutta nykyistä pienemmällä alueella.