Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: Juha k - 14.03.2025 kello on 06:58
-
Pitäisikö matkailuautosta kytkeä hupiakun kaapelit irti talven ajaksi vai onko parempi vain esim.kerran kuussa tökätä sähkökaapeli auton seinään varmistamaan että akut pysyy kunnossa,samalla on arveluttanut että jos hupiakku on seisokin aikana reilusti tyhjentynyt niin kuinka hallaa se tekee sitte asunto/ auton laturille ku se käynnistetään talven jälkeen.Mulla auto seisoo vuokratussa lämpimässä tilassa jonne syksyllä vien ja kohta taas haen jonne mulla ei talven aikana ole pääsyä niin hiukan aina huolettaa kuinka harrastus välineet talviunillaan pärjäilee.
-
Ajoakkukin kannattaa muistaa.... on sama kuin hupiakkukin että pitää ainakin varmistaa ettei mene tyhjäksi.
Kaapelit irti tai sitten latausta silloin tällöin.
Itellä pihasäilytyksessä ja ajastimella piuha kiinni. Lataa päivittäin tunnin verran.
Eka ajoakku kesti 17 vuotta ja hupiakkukin oli vielä voimissaan kun vaihdoin 13v joten ei tuo välttämättä huono menetelmä ole.....
-
No hyvin on kestänyt,mulla toinen asuntoauto menossa nyt ja vielä tutustumisvaiheessa,ensimmäinen tuli tutuksi tavoiltaan ja hyvin pärjättiin,tämä viime syksyinen uudempi tulokas on toisemoisella laturilla ja siinon enempi toimintoja niin sillä kyselen...
-
Jos lataamaan ei pääse koko talven aikana, niin akkukaapeli irti...
Ajoakku menee kuukaudessa niin vajaaksi, että alkaa vaurioitua. Hupiakkukin tyhjenee, riippuen siitä, kuinka paljon on uinuvia laitteita kytkettynä.
Mulla on tapana ladata jokainen akku kerran kuussa. Kiinni olevissa akuissa on alijännitteestä varoitin.
-
No, minä olen ihan aloittelija. Ensimmäinen matkailuauto ja sen kolmas talvi menossa vasta.
Mulla on auto talvisäilytyksessä kotipihalla. Talvellakin reissataan, tosin selvästi vähemmän kuin kesäkaudella. Suunnilleen kerran kuussa olen sen ajanut kunnolla lämpimäksi, jos sattuu niin että reissujen väli venyy.
Näistä lähtökohdista auto on pihalla koko ajan verkkovirrassa kiinni. Siellä on 12V sähkönkuluttajia päällä ja lisäksi 230V jyrsijäkarkotin ja kosteusmittarilla ohjattu kuivanapitolämmitys .
-
No minä oon alkanut ajattelen kans jos alkais pitää jatkossa talvisin auton kotona,tuon mukana tuli semmonen koko auton peittävä suoja nii kai se tarkenis sen alla,muutako putsailis lumet tarvittaessa teltan päältä ja sais muutenki aina välii silmällä et kaikki olis ok
-
^
Tuollainen kausisuoja auton päälle oli mulla syksyllä harkinnassa, mutta kun tuli talon kanssa yllättäviä remppakuluja, jäi vielä hankkimatta. Se auttais kyllä, kunhan on sellaista mallia että ilma pääsee liikkumaan. Tuo mitä olin hankkimassa, on pelkän katon peittävä ja sen alle jää reilu ilmarako. Ilma pääsee hyvin kiertämään.
Tänä talvena ei täällä etelärannikolle ole ollut lumesta riesaa, mutta ilman tuota minun kuivanapitolämmitys tä olisi ilmankosteus ollut paha ongelma. Ja kun tuota kausisuojaa ei nyt tämmöisenä leutona talvena ole ollut, niin katto kyllä vihertää iloisesti. Rinnetontilla sen näkee joka kerran pihalla liikkuessa ja pahaa tekee katsoa. Kyllä se suoja pitää hankkia.
-
No minä oon alkanut ajattelen kans jos alkais pitää jatkossa talvisin auton kotona,tuon mukana tuli semmonen koko auton peittävä suoja nii kai se tarkenis sen alla,muutako putsailis lumet tarvittaessa teltan päältä ja sais muutenki aina välii silmällä et kaikki olis ok
Tarkista 3 kertaa että talvisuoja antaa ilman kiertää, ettei koko koppi homehdu umpiosäkissä. Katolle tuet mitkä nostaa suojan irti katosta jne. Täällä kyllä ohjeita asiaan.
-
Juurikin näin,olikohan AV tuotteella semmonen kausi suoja mikä antaa ilman kiertää katon ja teltan välissä,tuo mikä tuli auton mukana soon vaan peitto ilman mitää kaaria tai tukia
-
Juurikin näin,olikohan AV tuotteella semmonen kausi suoja mikä antaa ilman kiertää katon ja teltan välissä,tuo mikä tuli auton mukana soon vaan peitto ilman mitää kaaria tai tukia
Löytynee tuolta
https://va-varuste.fi/va-caravan/
-
Kaarttilla olis tuosta katteesta mainosjuttu...
https://www.youtube.com/watch?v=7e448R6OnWI&t=13s
-
Juuri tuota olin minäkin tilaamassa, kunnes tuli sille rahalle muuta käyttöä.
-
Tuohon aloituksen akun kytkemiseen huomioksi että ei ole pelkästään matkailuvehkeiden ongelma tuo akun tyhjeneminen. Nykyaikainen henkilöautokin tyhjentää akkuaan suht nopiaan vaikka onkin levossa.
KK max aika ilman latausta jos navat kiinni.
-
Onneksi ei nykyaikainen 2kk reissussa ja ei ongelmaa
-
Jos vielä hiukan jatkan ku täällä tietoa on,jos nyt kävisi niin että hupiakku olis päässy oikein reilusti tyhjäksi niin kumpi vaihtoehto olis latureille vaarattomampaa?auto käyntiin vaiko troikka auton kylkeen?Paras vaihtoehtohan lienee akku irti ja kunnon lataus oikealla laturilla vai kuinka?
-
Mahtaako se verkkovirtalaturi alkaa ladata tyhjää akkua? On nää nyky älykkäät laturit hiukan liian ronkeleita!
-
Mahtaako se verkkovirtalaturi alkaa ladata tyhjää akkua? On nää nyky älykkäät laturit hiukan liian ronkeleita!
Ellei ala lataamaan, niin mootori käyntiin vähäksi aikaa. Sitten muutama päivä verkkovirrassa.
-
Taitaa se auton/vaunun oma akkulaturi olla tuohon suht hyvä. Ja sopivan älykäs.
Noita on tullut tosiaan vastaan että tuollainen irto älylaturi ei ole suostunut suht tyhjää akkua lataamaan, iskenyt vaan punaisen kolmion päälle (akku rikki).
Mutta kun on antanut ensin 80 luvun tyhmällä laturilla hetken virtaa niin on homma ruvennut pelittämään.
Viimeksi viikko sitten mp akkua ladatessa kävi noin.
Jos mennään oikein uuteen kalustoon niin tiedä sitten mitä tuo akun irtikytkentä voi aiheuttaa...onko laitteita joista menee asetukset sekaisin kun akku puuttuu ja varaparisto lopahtaa...
-
Älylaturi tarvitsee jännitteen ladattavalta että lataus alkaa. Tähän käy vaikka 9V paristo.
-
Mulla on Victron 15 A laturi...
"Syväpurkautuneiden akkujen palautus Päinvastoin kuin muiden valmistajien laturit, Blue Smart IP65 Laturi pyrkii lataamaan syväpuretun akun pakkosyöttämällä siihen matalaa latausvirtaa. Laturi siirtyy normaaliin latausvirtaan heti kun akkunapojen yli mitataan riittävän suuri napajännite."
https://urly.fi/3MMV
-
Piti ajaa Hymeri pajalle korjattavaksi. Oli seissyt talven käyttämättä ja starttiakku oli tyhjä. Latailin sitä Ctekillä vuorokauden tuloksetta. Mikähän lienee akun särkenyt kun oli kuitenkin roikassa koko ajan?
Käynnistyskaapeleil la sitten käyntiin ja pajalle. Sieltä soittivat akun olevan loppu vaikka oli ollut yön latauksessa ja kysyivät vaihtavatko uuden Vartan akun siihen. Sanoin, että jos akun hinnalla vaihtavat niin vaihtakaa.
Korjaamopäällikkö tokaisi, että tottakai vaihdetaan, ei ole iso homma.
Aattelin mielessäni kun vaihdoin 5 vuotta sitten sen akun itse niin oli melkoinen savotta ja selkä kipeänä viikon sen jälkeen. On meinaan tosi ahtaaseen paikkaan survottu se akku.
Ei se auto siis sen akun takia pajalle mennyt vaan perän ja kardaanin remonttiin.
-
Minua arveluttaisi kaapelikäynnistys.. .
Etenkin, jos autossa on kiinni täysin kuollut käynnistysakku.
Voi olla, ettei mitään tapahdu, mutta laturin ja elektroniikan kestoa pelkäisin.
Nykyakku voi mennä kerrasta hajalle. Toisaalta en jätä koskaan pitkäksi aikaa Ctek älylaturiakaan lataamaan. Yhden Ctekin hävitin, koska siltä oli äly loppunut ja kiehutti paria akkua.
-
Nykyakku voi mennä kerrasta hajalle.
Ainahan akut on ollut sellaisia.
-
Minua arveluttaisi kaapelikäynnistys.. .
Etenkin, jos autossa on kiinni täysin kuollut käynnistysakku.
Voi olla, ettei mitään tapahdu, mutta laturin ja elektroniikan kestoa pelkäisin.
Nykyakku voi mennä kerrasta hajalle. Toisaalta en jätä koskaan pitkäksi aikaa Ctek älylaturiakaan lataamaan. Yhden Ctekin hävitin, koska siltä oli äly loppunut ja kiehutti paria akkua.
Naapurilta hajosi aikoinaan mittaristo kun kaapeleilla käynnistivät talviseisokin jälkeen. PohjoisSuomessa oleva mittariston korjaaja ei kaikkea saanut siitä korjatuksi. Syy että mittaristo kärvähti korjaaja sanoi ettei autoa josta virtaa otetaan ei missään nimessä saa olla käynnissä.
-
Piti ajaa Hymeri pajalle korjattavaksi. Oli seissyt talven käyttämättä ja starttiakku oli tyhjä. Latailin sitä Ctekillä vuorokauden tuloksetta. Mikähän lienee akun särkenyt kun oli kuitenkin roikassa koko ajan?
Käynnistyskaapeleil la sitten käyntiin ja pajalle. Sieltä soittivat akun olevan loppu vaikka oli ollut yön latauksessa ja kysyivät vaihtavatko uuden Vartan akun siihen. Sanoin, että jos akun hinnalla vaihtavat niin vaihtakaa.
Korjaamopäällikkö tokaisi, että tottakai vaihdetaan, ei ole iso homma.
Aattelin mielessäni kun vaihdoin 5 vuotta sitten sen akun itse niin oli melkoinen savotta ja selkä kipeänä viikon sen jälkeen. On meinaan tosi ahtaaseen paikkaan survottu se akku.
Ei se auto siis sen akun takia pajalle mennyt vaan perän ja kardaanin remonttiin.
montaako kilometriä kesti ristikot nivelissä?
-
Oli juuri vaihdettu ennen ostoa 10 vuotta ja 140 000 km sitten. Eli voisinpa sanoa, että 150 000 km kestää tämän mallin ristikko. Taakse piti vaihtaa.
-
Oli juuri vaihdettu ennen ostoa 10 vuotta ja 140 000 km sitten. Eli voisinpa sanoa, että 150 000 km kestää tämän mallin ristikko. Taakse piti vaihtaa.
sama juttu. 160 tkm kesti takimmainen. Uusittiin kaikki nivelet samalla. Kelkka kärryn veto ei taida tehdä kovin hyvää.
-
Ajoakkukin kannattaa muistaa.... on sama kuin hupiakkukin että pitää ainakin varmistaa ettei mene tyhjäksi.
Kaapelit irti tai sitten latausta silloin tällöin.
Itellä pihasäilytyksessä ja ajastimella piuha kiinni. Lataa päivittäin tunnin verran.
Eka ajoakku kesti 17 vuotta ja hupiakkukin oli vielä voimissaan kun vaihdoin 13v joten ei tuo välttämättä huono menetelmä ole.....
Vaikka mulla toi auto on kolme vuotta jo kerenny olemaan, noista maasähköistä ei oo juuri kkemusta. Enimmäkseen puskaparkeissa, kerran on auto ollu johdon päässä leirintäalueellla, ja sekin laina-johdolla kun ei omaa edes ole.
Auto on vm. 2011 Sun Living retkeilyauto. Jos sen laittaa johdon päähän, lataako se hupiakun lisäksi myös ajoakkua?
Voiko jollain adapterilla ottaa sähköt vaikka varaston seinäpistokkeesta vai vaatiiko tietynlaisen pistorasian?
Onko johdoilla eroa, eli voinko huoletta sellaisen vaikka Biltemasta hakea?
-
Tuossakin vähän periaatetta vaikka onkin LiFePO4 akkua koskevaa juttua.
https://www.youtube.com/watch?v=r7IdLQ-TqlA