Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: miksaka - 13.03.2025 kello on 18:55
-
No niin. Nyt on 151 litraisen verkkovirta jääkaapin testi tehty koti oloissa 22 asteen lämpötilassa. 4vrk ja 6 tuntia ja akkua jäljellä vielä 56%. Varmasti kuluttaa enemmän jos kaappiin lisätään huonelämpöistä tavaraa jatkuvasti mutta sittenkin akun varassa pärjää pitkän tovin. Ovea availin muutamia kertoja päivässä ja lämmöt säädin että kaapissa +2 astetta. Kaapissa on pieni pakasteosasto. 1500w invertteri joka ottaa virran 300ah lifepo4 akusta. Akulle ei ole muuta kulutusta kuin jääkaappi eikä tule. Luulenpa että ei tule vanhaa juonivaa kaasukaappia ikävä. Oma hommansa oli löytää vanhan tilalle sopiva kaappi.
-
12V kompurakaapilla käyttöaika todennäköisesti tuplaantuisi.
Toki koko vaihtoehtoja varsin rajallisesti.
-
Taitaa olla harva 230VAC jääkaappi suunniteltu toimimaan liikkuvassa kalustossa. Vai onko tämä sellainen?
Kotikäyttöön tarkoitettun kaapin kuljetuksen jälkeen ohjeistetaan antamaan olla hetki paikallaan ennen sähkökytkentää.
Puutarhaleiriin tuskin tulossa kun akulla testi on tehty.
-
Aika paljon kuuluu ihmisilla vaunuissa ja autoissa näitä olevan ja hyvin toimii. No aika näyttää miten pelittää. Kirjoitan kesän jälkeen kokemuksia kyllä kävi miten kävi. 12v kompurakaapin ja tämän kaapin hinta erolla sain melekein 300ah lifepo4 akun ostettua😅. No vajaa satanen piti laittaa lisää. Eli kuka mistäkin haluaa maksaa. Ja pieni näpräily ei haittaa😅😅. Päin vastoin😀
-
Aika paljon kuuluu ihmisilla vaunuissa ja autoissa näitä olevan ja hyvin toimii.
Meillä on pakastin, joka on yli 10v kulkenut auton perässä.
Vielä pelittää.
-
Se kuljetusrajoitus tulee siitä jos kuljetetaan kaappia kyljellään katollaan tms....tällöin pitää antaa nestiden valua oikeisiin paikkoihin ennen starttia.
jos kaappi oikein päin niin ei pitäisi olla ongelmia.
-
Ei taida olla sen kummempi kun 12v kompurakaappikaan! Samat osat siellä pyörii, liekkö sitten paremmin tärinäsuojattu nuo 12v?
-
Vaunun 12V kompurakaapissa kompura on kiinni rungossa ja aiheuttaa helposti resonointia.
Sisäkäyttöisessä kompura on kumityynyjen varassa eikä resonoi, mutta heilunee liikkeessä helposti.
Jos putket katkeaa vuosien liikkeestä, sehän ei ole katastrofi, kun kaasut on nykyään ympäristöystävällis iä ;D
-
No niinpä näkyy olevan kumi tassut😀. Heiluttelin kapistusta niin täytyy sanoa että jos tuolta jotain ajamalla irti lähtee niin on kyllä autostakin jäljellä enää runko🤣
-
No nyt on pari muutaman yön reissua ajettu. Kaappi toimii moitteetta. Akku kestää vähintään 10 päivää näillä keleillä ilman latausta. Ulkona 0c - +14 astetta. Toki kaappi lämpöisessä tilassa ja ulkoseinän ilmaaukko on tukittu.
-
No niin. Jääkaappi ollut erinomainen kapistus useammalla reissulla. Hellelukemia useana päivänä ja ei pienintäkään ongelmaa. Pienemmälle pitänyt laittaa ettei jäädy eväät. Lisäsin takakonttiin 60 litraisen verkkovirta kaappipakastimen. Ja virrat samalta akulta 300ah lifepo4 ja samalta Ectiven1500w invertteriltä. Pakastimessa -25c pakkasta. Seuraillut virrankulutusta niin käydessään nämä kuluttaa noin 8ah yhteensä. Mutta käyntiaika on noin 30-40minuuttia/ tunnissa korkeintaan vaikka ulkona on välillä kuuma. Eli noin 4-5ah taitaa olla kulutus lämpimällä kesäkelillä. Ja molemmat kaapit ovat halvemman pään laitteita. Eli näistä päästään vielä hieman pienempiin kulutuslukemiin kun laittaa virtaa pihimmin käyttäviä laitteita. Suosittelen kyllä jos alkaa kaasukaappi vanhenemaan. Uuden kolmikäyttöisen kaapin hinnalla saa akun, invertterin ja kaapit. Toki asennus sitten ammattilaiselle jos itsellä ei ole varmaa tietoa mitä on tekemässä. Ja kaasulaitteen kun poistaa niin kaasuputkenpään tulppaus ja koeponnistus tehtävä. Akku latautuu Victron XS50 dcdc laturilla ajon aikana (sen olen säätänyt antamaan vain 25ah ettei auton laturi joudu liian koville) ja verkkovirtalaturina on Victron 30ah blue power. Aurinkopaneelit 260w on katolla valmiina kunhan saisi aikaiseksi kytkennän tuohon Lifepo4 akkuun. Verkkovirtalaturi on vain varalla ollut. Ajaessa akku on toistaiseksi latautunut täyteen hyvin tuolla xs50:llä. Tässäpä hieman lisää kokemuksia.
-
Suosittelen kyllä jos alkaa kaasukaappi vanhenemaan. Uuden kolmikäyttöisen kaapin hinnalla saa akun, invertterin ja kaapit. Toki asennus sitten ammattilaiselle jos itsellä ei ole varmaa tietoa mitä on tekemässä. Ja kaasulaitteen kun poistaa niin kaasuputkenpään tulppaus ja koeponnistus tehtävä.
Minä kyllästyin kaasukaappiin joskus 5v? sitten, kun ei se pelannut saksan helteissä, ulkona 30+c ja aurinko paistaa jääkaappiseinälle niin jääkaapissa 15c. Minä ostin tilalle 100e jääkaapin (230v), aurinkopaneelin ja mttp säätimen.
Ja nyt olen poistanut kaikki kaasuvehkeet, tilalla 2 kpl 100ah lifepo4 akkua, 300w aurinkopaneeli, 9A dc-to-dc laturi auton laturin välissä, 2kw invertteri, induktiolevy, diesellämmitin vedelle ja ilmalle. Nämä kaikki muutokset olisi kannattanut tehdä jo 15v sitten kun ostin auton. Tosin silloin se olisi tullut aika kalliiksi. Niin ja minulla ei ole maasähköä ollenkaan, en ole koskaan sellaisessa paikassa jossa sitä saisi.
Nykyäänhän saa jo liki 500w paneelin 130e, siihen säädin 130e ja sähköä riittää.
-
Nykyäänhän saa jo liki 500w paneelin 130e, siihen säädin 130e ja sähköä riittää.
Suurin rajoite taitaa olla kulkimen katto.
Siellä kun on nykyään niin pirusti reikiä.
-
Meillä vanhaan vaunuun remontissa päivitettiin sähköjä ja samalla vanha toimimaton jääkaappi vaihtui autotallissa lojuneeseen pieneen 230v kaappiin.
Akkuna 125ah lifepo, 200w aurinkopaneeli ja victronin mppt säädin sekä Victronin 1200w invertteri. Lisänä myös victronin 10A akkulaturi, mutta se käytössä vain maasähkön kanssa.
Kysyisinkin teiltä, kun sähkärikään ei tiennyt varmaksi, eikä ohjekirja suoraan sanonut, että pitääkö invertteristä vetää maajohto vaunun runkoon? Vikavirtasuoja on kyllä invertterin jälkeen 230v puolella. Tämähän on erillään maasähköstä (omat piuhat ja rasiat).
Toinen kysymys, pitääkö aurinkopaneelin lataussäätimen runko maadoittaa myös vaunun runkoon?
Kolmas, pitääkö akulta olla - puolelta maadoitus runkoon?
Näitä olen pohtinut, kun missään ei ole yksiselitteistä vastausta. Järjestelmähän on itsessään "kelluva" tällä hetkellä.
Myös kaikki nämä vehkeet minulle myynyt liike, siellä myyjä / asentaja sanoi, että mitään ei tarvitse asuntovaunukäytössä maadoittaa runkoon.
230v maasähkössähän toki on maadoituskaapeli lattian läpi rungossa kiinni.
-
Kysyisinkin teiltä, kun sähkärikään ei tiennyt varmaksi, eikä ohjekirja suoraan sanonut, että pitääkö invertteristä vetää maajohto vaunun runkoon?
Vikavirtasuoja on kyllä invertterin jälkeen 230v puolella.
Tämähän on erillään maasähköstä (omat piuhat ja rasiat).
Invertterin runko kannattaa kytkeä maihin, ettei siihen indusoidu jännitettä, kun tulevan 12 V miinusnapa on rungossa saattaa kotelosta saada pienivirtaisen sähköiskun.
Vilavirtasuojasta tuossa kytkennässä on minimaalinen hyöty.
Mikäli invertteriä ei maadoita, ei vikavirtasojasta ole mitään hyötyä
Vaikka toinen napa kytkeytyisi runkoon, ei ole sähköiskunvaaraa, kun laitteen rungon ja maan välille ei muodostu jännitettä.
Vain tilanteessa, jossa invertterin maadoitettuun runkoon oikosulkeutuu toinen lähtöjohtimista ja siihen kytketyssä jossakin laitteessa on maavuoto, silloin on vikavirtakytkimestä hyötyä
230 V verkkovirrassa on toinen napa (nolla johdin) kytkeytyneenä maahan, jos laitteen runko oikosulkeutuu vaihejohtimeen, on laitteen runko tms. kotelo jännitteellinen maata vastaan ja silloin on sähköiskun vaara.
Vikavirtasuojakytki n toimii, jos molemmissa johtimissa ei ole yhtä suuri virta, Yleensä laukeamiskynnys on 30 mA
Kaksinapaisessa invertterin lähdössä johtimen virta pysyy samana, vaikka toinen johdin oikosulkeutuisi maahan, koska sähkölle ei ole muuta paluureittiä kuin se toinen johdin.
Vain vikatapauksessa, kun invertterin runko on maadoitettu ja siihen oikosulkeutuu jompikumpi lähtönavoista, on vikavirtasuojakytki men mahdollista toimia.
Toivottavasti tämä sepustus valaisi hiukan asiaa (vai sekoittiko lisää)
-
Kiitos. Kyllähän tuo vähän avasi.
Omasta mielestäni Victronin phoenix 12/1200 invertterin runko on kauttaaltaan muovia, joten siitä sähköiskua tuskin saa.
Siinä on maakytkennälle erillinen liitin, jonka ohjeen mukaan voi kytkeä tai olla kytkemättä 🤣
Lähinnä mietin, että pitääkö se sitten kuvailemassani järjestelmässä kytkeä vai ei. Nythän ennen invertteriä mikäön 12v järjestelmästä ei ole kytketty vaunun runkoon, miinukset tulevat akulle. Ja invertterin jälkeen 230v systeemissä maajohto ei siis johda mihinkään. Eli jos jääkaapissa tulee jokin vika, niin maata ei ilmeisesti ole olemassa.
Invertteristä rasialle maa jätettiin kytkemättä, kun siihen tuli virtajohdon kanssa ristiin testatessa 90v jännite invertteriä käytettäessä. Verkkovirran puolella vastaava oli noin 20v
-
Kiitos. Kyllähän tuo vähän avasi.
Omasta mielestäni Victronin phoenix 12/1200 invertterin runko on kauttaaltaan muovia, joten siitä sähköiskua tuskin saa.
Siinä on maakytkennälle erillinen liitin, jonka ohjeen mukaan voi kytkeä tai olla kytkemättä 🤣
Lähinnä mietin, että pitääkö se sitten kuvailemassani järjestelmässä kytkeä vai ei. Nythän ennen invertteriä mikäön 12v järjestelmästä ei ole kytketty vaunun runkoon, miinukset tulevat akulle. Ja invertterin jälkeen 230v systeemissä maajohto ei siis johda mihinkään. Eli jos jääkaapissa tulee jokin vika, niin maata ei ilmeisesti ole olemassa.
Invertteristä rasialle maa jätettiin kytkemättä, kun siihen tuli virtajohdon kanssa ristiin testatessa 90v jännite invertteriä käytettäessä. Verkkovirran puolella vastaava oli noin 20v
Kyllä invertterin runkojohdin, vaikkakin muovinen laite, pitää kytkeä johtaviin osiin, siis runko osiin, johon maasähkön kevikin tulee, silloin invertterin lähdössä oleva suojaama johdin on kytketty pistorasia verkkoon asianmukaisesti. Jos invertterissä tai jossain käyttö laitteessa ilmenee vuotovirta runkoon syntyy jännite-ero ja mahdollinen sähköiskun vaara, tällöin vika virta suojaa. Invertteri on suojaerotettu laite jolloin siinä ei ole nollaa ja vaihetta, vaan johtimien jännite-ero. Mikäli ajoneuvon ( vaunun) jokin kosketeltavissa oleva johtava osa on olemassa niin näin toimien eliminoimaan riski.
Akuston (-) voi olla irti rungosta, ei aiheuta ongelmaa, silloin myös paneelin säädin oltava irti. Tässä tapauksessa tasasähkön jakokeskus hoitaa miinus ja plus jaot sulakkeen kautta.
Mikäli paneeli kytketään omasta rungostaan ajoneuvon runkoon sekin myös suotavaa.
Tuossa lopussa mainittu 90V jännite ei ole varmaan kuin staattinen jännite, ei kestä kuormaa, mutta tuokin viittaa pieniin vuotovirtoihin jotka syntyy laitteen sisäisistä kondensaattoreista jotka kytketty runkoon.