Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: Reissu-Ari - 28.02.2025 kello on 05:46
-
Onnistuuko 1850 kg peräkärryn vetokuorman madaltaminen 1500 kg kuormalle katsastuskonttorill a? Minulla kölipurjeveneen alla venekohtaisesti tehty traileri, joka ylimitoitettu kuormansuhteen.
Ajatellut kolmosautoksi Dacia Bigsteriä ja sen mallin vetokyky on 1500 kg. Traileri veneineen jää reilusti alle 1500 kg.
-
Eihän tuon takia, että autoon voi tuon kytkeä, tarvii muutoksia. Toinen asia on, jos ajokortti jää pieneksi..
-
No mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Auton vetokykyyn lasketaan vain se mitä siinä kärryssä on just sillä hetkellä oikeasti kyydissä, punnitaan vaikka vaa'alla jos ei muuten selviä. Mutta sitten ajokortista voidaan alkaa kaipaamaan sitä BE jos ne rek.otteesta yhteen lasketut numerot menee yli 3.500kg, tuossa ei sillä kärryyn lastatulla kuormalla ole mitään merkitystä.
Elikkäs käytännössä itselläkin tuossa ex. as.vaunussa oli jopa 500kg lastattavuutta (omamassa 1200kg, kok.massa 1700kg) mutta veturi ei kyennyt nyppimään kuin 1500kg. Kyllä, ajokortistani löytyy BE ja muutenkin kytkentä oli 100% laillinen kunhan en koskaan lastanut tuohon vaunuuni yli 300kg edestä tavaraa.
-
Tuo dacia painaa luokkaa 1890-1970 mallista riippuen. Joten jo tuo kevyinkin.... 1850 + 1890 = 3740 eli se pikku eemeli tarpeen kortissa.
Jos eemli puuttuu niin sitten tarpeen kevennys tai kortin korotus. Korotus maksanee noin 180e. (jos pääsee läpi kokeista kerralla)
-
Tuo dacia painaa luokkaa 1890-1970 mallista riippuen. Joten jo tuo kevyinkin.... 1850 + 1890 = 3740 eli se pikku eemeli tarpeen kortissa.
Jos eemli puuttuu niin sitten tarpeen kevennys tai kortin korotus. Korotus maksanee noin 180e. (jos pääsee läpi kokeista kerralla)
B96 korotus riittää, pelkkä inssi peräkärryn kanssa ilman käsittelykoetta tai kirjallisia..
-
No mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Auton vetokykyyn lasketaan vain se mitä siinä kärryssä on just sillä hetkellä oikeasti kyydissä, punnitaan vaikka vaa'alla jos ei muuten selviä. Mutta sitten ajokortista voidaan alkaa kaipaamaan sitä BE jos ne rek.otteesta yhteen lasketut numerot menee yli 3.500kg, tuossa ei sillä kärryyn lastatulla kuormalla ole mitään merkitystä.
Elikkäs käytännössä itselläkin tuossa ex. as.vaunussa oli jopa 500kg lastattavuutta (omamassa 1200kg, kok.massa 1700kg) mutta veturi ei kyennyt nyppimään kuin 1500kg. Kyllä, ajokortistani löytyy BE ja muutenkin kytkentä oli 100% laillinen kunhan en koskaan lastanut tuohon vaunuuni yli 300kg edestä tavaraa.
Kyllä tuossa kuitenkin taitaa olla järkeä. Tinanappi laskee yksinkertaisella matematiikalla rekisteriotteista auton vetomassan ja trailerin rekisteriotteesta vetomassan yhteen ja huomaa, että 350 kiloa on liikaa. Siinä ei auta, että selittelen veneen painoa kevyeksi. Ei lähde netistä selvittelemään veneen painoa, vaan jos huono/normaali päivä poliisilla, niin todennäköisesti räppää sakon. Minulla B96 kortti, joten riittää mainiosti tuon yhdistelmän vetelyyn. Vetokuorman laskemisesta ei tule myöhemminkään ongelmia, koska traileri modattu yksinomaan kyseiselle kilpaveneelle ja jos joskus myyn, niin trailerin kanssa menee eteenpäin.
-
Ja miks ihmeessä sen tinanapin pitäis mitään selvitellä kun laki ja asetus on selkeä...paperista katsotaan ajokorttiin vaikuttavat painot. Todellisuudella ei ole väliä. Jos ei anna sakkoa niin se on jonkin sortin virkarike.
-
Kyllä tuossa kuitenkin taitaa olla järkeä. Tinanappi laskee yksinkertaisella matematiikalla rekisteriotteista auton vetomassan ja trailerin rekisteriotteesta vetomassan yhteen ja huomaa, että 350 kiloa on liikaa. Siinä ei auta, että selittelen veneen painoa kevyeksi. Ei lähde netistä selvittelemään veneen painoa, vaan jos huono/normaali päivä poliisilla, niin todennäköisesti räppää sakon.
Tuossa tapauksessa kiistää sakon, koska se on annettu perusteetta.
Se traileri kun pitää oikeasti punnita.