Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: seolekomennä - 23.02.2025 kello on 15:58
-
Pössl/Ducato vm. -13. Käynnissä ollessa hupiakku ei lataudu eikä akun seinäpaneelin mukaan latausvirtaakaan tule. 230V lataa ja latautuu. Apukuskin penkin alla on ainokainen akku. Sulakkeet katsoin kuskin penkin alla olevasta yksiköstä ja ratin vieressä olevasta sulakeboksista. Käyttöakku latautuu sekä käynnissä ollessa että 230V virralla.
Jos muistan oikein niin kesällä vielä paneelin mukaan hupiakkuunkin latausvirtaa tuli käynnissä ollessa mutta hupiakun varaus väheni puoleen parissa päivässä kun paikallaan oltiin.
Eli akku menee vaihtoon jokatapauksessa ja taidan laitattaa siihen kaksi hupiakkua kun kerran paikat on kahdelle.
Kai se caravanhuolto sen latauksen mysteerin ratkaisee samalla kun akut vaihtuu, mutta tietty mietityttää mikä on vikana. Onko ideoita?
Arkisyistä olen harkinnut inventteriä ja aurinkopaneeleja, vaikka fiiatin mittarissa onkin jo 150 tkm. Pitäiskö ne hoitaa samalla huoltokäynnillä? Onko niiden askartelussa pali päällekkäistä työtä tuon latausasian ja akunvaihtojen kanssa?
-
150 tkm on Fiatin moottorille vasta sisäänajo. Paneelit katolle.
-
Klassillinen vikahan on se, ettei D+ tule koppiin asti.
-
^
En tiedä miten valmistajat suojaavat D+ johdon. Itse laitan kaikkiin latausjohtoihin sulakkeen molempiin päihin. Onko toista sulaketta?
-
Mikä tämä D+ johto on, tahi miten sen tunnistan?
-
Akun edessä oli suojakotelossa muistaakseni 40A ja 5A sulakkeet, ehjiksi tarkastin
-
Oli sama ongelma. Olisko tästä apua.
https://karavaanari.org/index.php/topic,28953.msg576916.html#msg576916
-
Mikä tämä D+ johto on, tahi miten sen tunnistan?
Vastaus jo tulikin.
Yksinkertaistettuna: Johto joka tulee laturilta ja käskyttää sitä kopissa olevaa EBL:ää, tai mikä purkki siellä onkaan.
-
Akun lähdössä oli erillinen 30A laatta, se oli ehjä. Sitä pienempää sulaketta ei siinä nipussa ollut. Kyllä vastustaa.
-
Rintapellistä tai muualta en löytänyt sulaketta. Ehkä en siis vaan löytänyt oikeaa..
-
Voi olla laturilla lähtevässä johdossa nk ryöstäjäliitos mikä hapettunut.
-
Voi olla laturilla lähtevässä johdossa nk ryöstäjäliitos mikä hapettunut.
Rosvot kuuluu vankilaan, eikä niillä pitäisi olla mitään tekemistä auton sähköjärjestelmässä .
Epävarma liitos ja alkuperäinen johto rikki. Rosvoliitin ja lastulevy olisi saanut jäädä keksimättä.
-
Rosvot kuuluu vankilaan, eikä niillä pitäisi olla mitään tekemistä auton sähköjärjestelmässä .
Epävarma liitos ja alkuperäinen johto rikki. Rosvoliitin ja lastulevy olisi saanut jäädä keksimättä.
Juu, ei ollut tekemäni.....
-
Kyllä vastustaa.
Eikä ihme...
Laita auto käyntiin ja mittaa tuleeko auton laturilta jännite kopin laturille.
-
^^
En sitä epäillytkään. Yleisenä huomiona liitoksesta. Ja muusta autosähköviritelmäs tä. Käyttöjännite otetaan akulta sulakkeen kautta ja virtalukko-ohjaus esim tupakansytkäriltä reppuselkäabikolla. Releet ei paljoa kustanna.
Yhdestä mautostani poistin ylimääräistä ranetuskaapelia noin 10 m ja palautin sähköt alkuperäiseen kuntoon. Peruutuskameran palanut sulake oli ohitettu hyppylangalla.
-
Vika on paikannettu. Sähkökeskuksella kuskin penkin alle tulee virta mutta moottorin käydessä sieltä ei lähde mitään eteenpäin. Maasähkö toimii normaalisti. Korjattu käytetty keskus maksaa +300€ ja uusi +900€. Loppu on matematiikkaa ja lompakosta kiinni.
-
Voisitko jos vihdoinkin kertoa, että minkä merkkinen laite siellä kuskin penkin alla on?
-
En muista ulkoa