Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: paakka - 5.02.2025 kello on 00:13
-
Öljyvuotoa pakosarjan päälle onko pakosarja vai venttiilikopan tiiviste
Fiat Ducato 2,3 -18 ei Urea kone
(https://karavaanari.org/kuvat/1738707001.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1738707007.jpg)
-
Vahva veikkaus venttiilikopalle. Pakosarjassa ei ole öljyä.
Puhdista öljyinen kohta ja laita kone käyntiin. Tarkkaile mistä alkaa sotkeentua.
-
ylhäältä alaspäin se öljy yleensä menee...ei toisinpäin....
eli venakoppa....
-
Jos pakosarjan tiiviste vuotaa niin voi olla ympäriinsä märkä öljystä.
-
Putsattu
Mutta imupuolella myös öljyä
Onko Kannentiiviste
(https://karavaanari.org/kuvat/1738784136.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1738784141.jpg)
-
Softaviasta (tai nestepitoisesta syystä) johtuen viestini on poistunut. Pako- tai imusarjasta ei voi tulla öljyä, koska siellä sitä ei ole.
Kansipahvi ei käy koska kannentiiviste on pakoimusarjojen alapuolella. Putsaa paikat, kone käyntiin ja jää tarkkailemaan tilannetta.
Tiivisteen vaihtava korjaamo kyllä selvittää vuodon kohteen.
Pitäisi selvittää onko vuoto dieseliä vai öljyä. Diesel voi kannentiivisteestä vuotaa, aika pieni todennäköisyys. Sen pitäisi näkyä käynnissä ja jäähdytynnesteessä. Jos dieseliä, suutin vuotaa. Aine selviää haistamalla. Ota muovit pois kannen päältä. Onko jokin suutin märkä?
-
Kai pakosarjastakin voi tulla öljyä jos kone heikossa kunnossa (fiatti kuitenkin)
Mutta kunnon putsaus ja sitten tarkka seuranta mistä alkaa tulemaan.
Ja kannattaa kurkata tosiaan myös suuttimen aukot ettei ole dieseliä reiissä....tai öljyntäyttäjällä vähän loiskunut.
Tuo imupuolen valumajälki näyttää kyllä jälkenä siltä että voisi olla dieseliäkin, hajusta tietäisi.
-
Kai pakosarjastakin voi tulla öljyä jos kone heikossa kunnossa (fiatti kuitenkin)
Mutta kunnon putsaus ja sitten tarkka seuranta mistä alkaa tulemaan.
Ja kannattaa kurkata tosiaan myös suuttimen aukot ettei ole dieseliä reiissä....tai öljyntäyttäjällä vähän loiskunut.
Tuo imupuolen valumajälki näyttää kyllä jälkenä siltä että voisi olla dieseliäkin, hajusta tietäisi.
Kirjoitin jo aiemmin moottorin kunnosta jos pakosarjasta tulee öljyä. Softaviasta tai nesteviasta johtuen viesti hävisi. Mikä saa epäilemään että Fiat tekisi huonoja moottoreita? Esimerkkejä?
Enemmän olisin huolissani jenkki V8:sta.
https://www.is.fi/autot/art-2000011013290.html
-
Kai pakosarjastakin voi tulla öljyä jos kone heikossa kunnossa (fiatti kuitenkin)
*ittu sä oot sekaisin🙄 kerro aikuisten oikeasti tilanne missä toimivasta käyvästä autosta tulee öljyä pakosarjasta!
-
*ittu sä oot sekaisin🙄 kerro aikuisten oikeasti tilanne missä toimivasta käyvästä autosta tulee öljyä pakosarjasta!
Ootko huoltanut enempi ajettuja autoja?
Tai putsannut esim dieseleiden EGR venttiilejä....
-
Ootko huoltanut enempi ajettuja autoja?
Tai putsannut esim dieseleiden EGR venttiilejä....
Enemmmän ajettu auto vuotaa palokaasut öljytilaan. Moottori "huohottaa". Venttiiliohjareista voi tulla öljyä palotilaan. Silloin se palaa, näkyy sinisenä pakokaasuna. Teoriassa pakoventtiilin ohjarivuoto voi mennä pakosarjaan. Määrä on hyvin pieni. EGR-venttiiliin menee pelkkää pakokaasua. Se lika mitä siellä on, on nokea.
-
Ootko huoltanut enempi ajettuja autoja?
Tai putsannut esim dieseleiden EGR venttiilejä....
Kuule, kymmeniä vuosia. Edelleen se öljy ei voi pakosarjasta tulla. Foirdissako tulee?
-
Foordin haistaa jo pitkältä...
Voisi kuvitella, että vuotava pakosarjan tiiviste kyllä kuuluu myös, kylmänä varsinkin. Lämmetessään voi jopa vaimentua.
Kyllä ne öljyt ennemmin palaa kovassa lämpötilassa, kuin alkaa valumalla vuotamaan. Eli jostain muualta vuotaa?
Huohotin voi myös tukkeentua ja tehdä painetta venttiilikopan sisään.
-
Eihän tuossakaan valumalla valunut kuvasta päätellen nestettä.... mutta ylempää tulee kuvan perusteella.
Teoriassa voisi tulla pakosarjasta tuollainen pikku huntu mikäli sen tiivistykset vuotaa. Mutta ei toiselle puolelle moottoria. Joten tässä muusta kyse.
Kone käymään tyhjäkäyntiä ja öljyntäyttötulppa irti. Ei pitäis tulla painetta juurikaan ulos jos hyvä moottori.
Tuossa tuli viimeksi kokeiltua Volvon xc60stä ja sieltä tuli oikein pakokaasua ja paineella sekä öljyroisketta. Lienee väljät männän renkaat kun oli vanha, 2016 mallia.
eli vähän tähän tyyliin
https://www.youtube.com/shorts/mDmFWEbi3PU
-
Eihän tuossakaan valumalla valunut kuvasta päätellen nestettä.... mutta ylempää tulee kuvan perusteella.
Teoriassa voisi tulla pakosarjasta tuollainen pikku huntu mikäli sen tiivistykset vuotaa. Mutta ei toiselle puolelle moottoria. Joten tässä muusta kyse.
Kone käymään tyhjäkäyntiä ja öljyntäyttötulppa irti. Ei pitäis tulla painetta juurikaan ulos jos hyvä moottori.
Tuossa tuli viimeksi kokeiltua Volvon xc60stä ja sieltä tuli oikein pakokaasua ja paineella sekä öljyroisketta. Lienee väljät männän renkaat kun oli vanha, 2016 mallia.
eli vähän tähän tyyliin
https://www.youtube.com/shorts/mDmFWEbi3PU
Höpö höpö., riippuu roiskiminen venttiilikopan rakenteesta. Ja oli varmaan vanha Fordin koneinen tekele jos huohotteli. Muistelen kyllä se sun xc60 oli aika uusi vuokra peli. Vai kävikö Trumpit eli tarina elää mielen mukaan? Aloittaja ei puhunut huohottamisesta eikä savuttamisesta mitään, niin yritetään pysyä aiheessa.
Psst https://www.is.fi/autot/art-2000009464514.html
-
Noissa kuvissa näyttää ahtimen kiinnitysvaarnojen päät olevan öljyisiä
vaikka mutterit, muusta lähiympäristöstä puhumattakaan, ovat täysin
kuivia. Mikä ihmeen menninkäinen on niitä käynyt öljyämässä?
Vai onko sittenkin uskottava että pakokaasun mukana tulee öljyä joka
sitten tunkee kierteitä pitkin ulos? Tuo on niin outo juttu että en osaa tehdä
kuin arvauksen edellämainittujen syitten todennäköisyyksistä .
Menninkäinen 69%, öljyä pakokaasussa 29%, näköharha 1%, muu syy 1%.
-
Focuksella oli ajettu kaupantekohetkellä 165?000 kilometriä, mutta 9?000 kilometriä myöhemmin se poistettiin rekisteristä.
Samoilla kilometreillä ajettu Fiat Punto 2004 1200 cc pitää sisällään vaihdossa asennetut öljyt. Ja katsuri päästöjä kehui. Mutta sehän on Fiat.
https://www.is.fi/autot/art-2000009464514.html
Voorti on 2006 2000 cc. Auton myynti-ilmoitus vuodelta 2021, Kauppa 15 vuoden ikäisestä vuonna 2021.
Kiinnitysvaarnoja autokielellä sanotaan pinnapulteiksi. Totutusta poikkeavan sanonnan käyttäjästä saa osaavan ihmisen vaikutelman.
Onko vaarnojen päässä oleva muusta ympäristösta erottuva aine öljyä? Olettaisin sen olevan planeetalta XVTUKM593 olevaa ektoplasmaa.
-
aloittaja voisi nypätä sen öljykorkin auki kun tyhjäkäynnillä ja havaita että sieltä puhaltaa kuin föönistä?
Vuokra autot on olleet tuliteriä...niitten öljykorkit ei oo kiinnostaneet koska ei ole tarkoitus ostaa niitä.
Öljykorkista savua ja öljyä puhaltava volvo oli automyyjän puheiden mukaan ihan volvon tekemällä 4 cyl koneella, vm 2016.
Ja samaa väittää wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
2.0 VEA ...se VEA=Volvo Engine Architechture....ei kös tuo korvannut sen vanhan muinaisjäänne 2.4 moottorin jopa kokonaan.
-
Kuvia kun katselee niin kyllähän voiteluainetta tihkuu alumiini / valurauta kohteen välistä. Lienee moottorin lohko valurautaa ja sylinterin kansi alumiinia. Tuskin tuo aiheuttaa suurempaa murhetta kun moottorin likaantuminen öljyvuodosta. Pesee moottorin ennen katsastuskonttorill e menoa niin tulee pestyä moottori edes kerran vuodessa. Harmittaahan se tietenkin että hieman tihkuu.
-
e
2.0 VEA ...se VEA=Volvo Engine Architechture....ei kös tuo korvannut sen vanhan muinaisjäänne 2.4 moottorin jopa kokonaan.
En tunne noita vajaa kokoisia. Yleisesti ottaen moottorin sisäisellä ilman kierrolla ei mitään tekoa tiiviyden, öljynkulutuksen jne suhteen. Eri asia nuo Ecoboost öljypumput
-
En tunne noita vajaa kokoisia. Yleisesti ottaen moottorin sisäisellä ilman kierrolla ei mitään tekoa tiiviyden, öljynkulutuksen jne suhteen. Eri asia nuo Ecoboost öljypumput
itseasiassa sillä on paljonkin merkitystä.
-
No ei todella ole, riippuu ihan kokonaisuudesta. Tuo keksitty juttu on ihan eri asia kuin öljyn poltto mitä yrittää piilottaa Fordin koneista. Tuossa on noita VEA koneita joilla ajettu 3-4 sataa tuhatta ilman ongelmaa eikä edes some tunne probleemaa. Paitsi trollibiilistillä.
-
Ei sinällään liity aloittajan aiheeseen mutta Volvomiehen kannattaa laittaa googleen haku "VEA öljynkulutus"
Tosin sama ongelma näyttää olleen myös aiemmissa 2 litrasissa 5 pyttysissä ja jopa 2.4 tietyissä vuosimalleissa.
Litra tai pari tonnilla....no eihän se tietty ole kuin 40litraa 20 000km vaihtovälillä.
Ecobuusteissa ei ole öljynkulutsongelmaa . Niissä jakoremmi vaan katkeaa puolessa välissä vaihtioaikaa ja öljynkierto loppuu remmikumimöhnän vuoksi.
Sama vika kuin esim pikku ooppeleissa , peugeoteissa, citikoissa jne...käytännössä kaikissa joissa ns märkä jakoremmi.
-
itseasiassa sillä on paljonkin merkitystä.
Riippuu siitä missä ilma kiertää. Kannessa ilman kierrolla on ratkaiseva merkitys. Polttoainetta palamiseen kyllä saadaan. Saadaanko polttoaineen palamiseen tarpeeksi ilmaa.
Kampikammiossa ei ole ilmankiertoa. Palokaasut on siitä saatava ulos. Jos huohotin tukkeutuu, öljyt tulevat jostain ulos.
-
Volvon moottori öljyn kulutus oli 1 litra tuhannella normaalia! 240 - 70 mallissa! Nykyään jotkut japsit eivät syö kun desin kymppitonnila!
-
Tuo keksitty juttu on ihan eri asia kuin öljyn poltto mitä yrittää piilottaa Fordin koneista.
Kympin välein vaihdoin öljyt, eikä välillä tarvinnut lisätä.
-
Riippuu siitä missä ilma kiertää. Kannessa ilman kierrolla on ratkaiseva merkitys. Polttoainetta palamiseen kyllä saadaan. Saadaanko polttoaineen palamiseen tarpeeksi ilmaa.
Kampikammiossa ei ole ilmankiertoa. Palokaasut on siitä saatava ulos. Jos huohotin tukkeutuu, öljyt tulevat jostain ulos.
eikö huohotin ole kampikammion ilmankiertoa?
-
Volvon moottori öljyn kulutus oli 1 litra tuhannella normaalia! 240 - 70 mallissa! Nykyään jotkut japsit eivät syö kun desin kymppitonnila!
Ai, mun 72:ssa oli 5dl 5000/km kun siihen koneen tein täysin osista tuli 160hv 2.2 litraa ja öljynkulutusta ei käytännössä ollut. 10tkm eikä tartte nut lisätä öljynvaihdon aikana. Taas Ford Cortina 1.5 ltr söi litran tonnilla.
-
eikö huohotin ole kampikammion ilmankiertoa?
Ei. Kampikammiossa olevat palokaasut on saatava ulos. Ilmankiertoa siellä ei ole. Miksi olisi?
Ai, mun 72:ssa oli 5dl 5000/km kun siihen koneen tein täysin osista tuli 160hv 2.2 litraa ja öljynkulutusta ei käytännössä ollut. 10tkm eikä tartte nut lisätä öljynvaihdon aikana. Taas Ford Cortina 1.5 ltr söi litran tonnilla.
Missä kilometreissä koneremontti piti tehdä? 10 tkm, eikä öljyn lisäystä. Hienoa! Thumb
Onko Cortina muistoa historiasta? Voortin vuosimalli? Tähtiperä?
-
Ei. Kampikammiossa olevat palokaasut on saatava ulos. Ilmankiertoa siellä ei ole. Miksi olisi?
Missä kilometreissä koneremontti piti tehdä? 10 tkm, eikä öljyn lisäystä. Hienoa! Thumb
Onko Cortina muistoa historiasta? Voortin vuosimalli? Tähtiperä?
No ei oikein havaintoa mitä oli ajettu Volvolla, paljon jokatapauksessa. Tähtiperä oli kyseessä vm - 65. Piti hylkyyn sekin laittaa kun alkoi etuiskarit tulla yläpäästä läpi, mätiä kuten Fordissa tapana.
-
Jep se oli Menninkäinen käynyt löysäämässä kannessa olevaa kartioproppua ja päästi ektoplasmaa vuotamaan pakosarjan päälle oli kunnon käryt kun pääsin Ylivieskaan
Vika oli siis kartio propussa mikä vastaavalla kohden toisella puolen pakosarjaa kuin kuvassa oleva öljyputki
Kiitos ProCaravan huollolle asiallisesta toiminnasta
Ps Kyllä kaikki polttomoottori autot kuluttaa öljyä merkistä riipumatta
-
Se on totta että mäntämoottorit kuluttavat oljyä. Jotkut vuotavat, kaikissa sitä palaa. Kyse on siitä kuinka paljon. Jos öljynvaihtovälin aikana ei tarvitse öljyä lisätä, kulutus on siedettävä.
-
Jep
Tuo vuoto on harvinainen oli ollut kuulema saman ikäisessä autossa ollut kyseinen ongelma
Vaatii pelin että löytää ja apinan kädet että taittuu töitä noin 2 tuntia
Huomattavasti halvempi kuin venttiili kopan tiivisteen vaihto
Tuollainen pieni vuoto ei olisi haitannut mutta se haju tulee sisälle ja nyky öljyt haisee pahalle