Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Retkeilyautot => Aiheen aloitti: ajuri - 1.02.2025 kello on 17:54
-
En löydä mistään Fiat Ducaton 2,3 140 hv vm. 21 automaativaihteisto n öljynvaihto suositusta. Olisiko palstalla joku kuka tietäisi. Ilmeisesti jos vaihtaa ennen aikaisesti, saattaa maahantuoja pestä kätensä. Mikäli vaihteistoon liian aikaisin vaihdettu öljyt. Nyt km lukema 60 000 km.
-
Maahantuoja oletettavasti tietää.
-
Jos merkkihuollossa vaihdattaa öljyt ennenkuin vaihtoväli on täysi ei se ihan varmasti katkaise takuuta. Ei siinä olisi mitään järkeä.
-
En löydä mistään Fiat Ducaton 2,3 140 hv vm. 21 automaativaihteisto n öljynvaihto suositusta. Olisiko palstalla joku kuka tietäisi. Ilmeisesti jos vaihtaa ennen aikaisesti, saattaa maahantuoja pestä kätensä. Mikäli vaihteistoon liian aikaisin vaihdettu öljyt. Nyt km lukema 60 000 km.
mistä olet saanut käsityksen että liian aikainen öljynvaihto katkaisee takuun tai maahantuoja pesee kätensä?
-
Kuuluuko huolto-ohjelmaan öljynvaihto...?
Monesti huolto-ohjelma kertoo öljyn olevan ikuisen. Kysyin omaan retkipakuuni öljynvaihtoa merkkihuollosta, mutta ei heillä ollut edes välineitä työn suorittamiseen. Öljyt vaihdettiin takuuajan jälkeen Öljypisteen huollossa. Automaatin vaihtoväli saattaisi olla sopiva jossain 80 tuhannen kohdalla.
Mitä tulee takuuseen, niin se voi raueta, jos vedotaan vaikka vääränlaatuisen öljyn käyttöön. Samaten laatikon ohjelmointi vaihdon jälkeen ulkopuolisilla saattaa vaikuttaa takuuseen.
-
En ole itsekään saanut selvyyttä vaihtovälistä. ZF:n (vaihteistovalmistaj a) sivuilta voisi päätellä, ettei vaihtoa normaaliolosuhteiss a tarvita. Lainaus (Google-käännös):
5. Huoltosuositukset ZF-automaattivaihteistot:
5-, 6-, 8- ja 9-vaihteiset sekä 4HP20-automaattivaihteistot:
ZF 5-, 6-, 8- ja 9-vaihteiset sekä ZF 4HP20 -automaattivaihteistot on täytetty huoltovapailla erityisesti kehitetyillä
osittain synteettisillä ATF-öljyillä. Huoltovapaat vaihteistot on tarkoitettu normaaleihin käyttöolosuhteisiin . Varsinkin erittäin korkealla ajettaessa
käyttölämpötilat voivat johtaa ATF-öljyjen vanhenemisen nopeutumiseen tai lisääntyneeseen kulumiseen. Vaihtoa suositellaan erityisissä tapauksissa kuten:
- toistuva maantieajo huippunopeusalueell a,
- aggressiivinen, urheilullinen ajotyyli,
- toistuva perävaunun käyttö,
joten automaattivaihteist on öljynpuhdistusta (öljynvaihtoa) suositellaan 80 000 - 120 000 km tai 8 vuotta, kuormituksesta riippuen.
-
Tein juuri Sunlight/Ducaton ensimmäisen huollon ja tulostetussa huolto-ohjelmassa lukee seuraavaa: "Automaattivaihteist on (AT9) öljyt ja suodatin vaihdettava 240 000 km välein".
-
Tein juuri Sunlight/Ducaton ensimmäisen huollon ja tulostetussa huolto-ohjelmassa lukee seuraavaa: "Automaattivaihteist on (AT9) öljyt ja suodatin vaihdettava 240 000 km välein".
Aika pitkä on vaihtoväli...
-
Aika pitkä on vaihtoväli...
Juu, pitkältä vaikuttaa väli, mutta mihinkä sitä luottaisi, jos ei Fiat-huoltoon näiden tietojen osalta.
-
Parempi myöhään kuin milloinkaan, mutta aika usein on kuullut yleisesti suositeltavan 60 tkm. vaihtoväliä. Kuulostaa aika lyhyeltä, mutta ei varmaan ole haitaksikaan.
-
Parempi myöhään kuin milloinkaan, mutta aika usein on kuullut yleisesti suositeltavan 60 tkm. vaihtoväliä. Kuulostaa aika lyhyeltä, mutta ei varmaan ole haitaksikaan.
Fiatista mulla ei kokemusta kuin manuaali Scudosta...
Scudossa huolto-ohjelman mukaan vaihtoväli on 90 tuhatta. Vastaavan Jumpyn öljyt ovat tehtaan mukaan ikuiset.
Itse huuhteluvaihdatin Expert retkipakun automaattiin öljyt 80 tuhannessa-
-
Fiatista mulla ei kokemusta kuin manuaali Scudosta...
Scudossa huolto-ohjelman mukaan vaihtoväli on 90 tuhatta. Vastaavan Jumpyn öljyt ovat tehtaan mukaan ikuiset.
Itse huuhteluvaihdatin Expert retkipakun automaattiin öljyt 80 tuhannessa-
Mitä tuo lysti maksoi?
-
Mitä tuo lysti maksoi?
Huuhteluvaihto maksoi 250 € vuonna 2020...
Öljypisteellä oli ainoa vaihtoadapteri, joka sekin tilattiin Italiasta. Merkkiliikkeissä ei ollut sopivia välineitä, eikä kaiketi osaamistakaan.
-
Huuhteluvaihto maksoi 250 € vuonna 2020...
Öljypisteellä oli ainoa vaihtoadapteri, joka sekin tilattiin Italiasta. Merkkiliikkeissä ei ollut sopivia välineitä, eikä kaiketi osaamistakaan.
No eipä ollut kallistakaan sitten. Focuksesta kun avasivat "huoltovapaan" automaattiaskin yhtä kadonnutta vaihdetta metsästäessään niin lapulla oli pelkät uudet öljyt vanhojen tilalle jossakin 600 euron korvilla jos en ihan väärin muista. Takuuhommia onneksi, kun kaikkineen lystin hintalappu oli jossakin kolmen tonnin pinnassa.
-
Automaateissa on suuria eroja, onko kyseessä perinteinen momentinmuuntimella vai tuollainen robotoitu manuaalinen katastroofi, kuten nuo powershiftit joissain fordeissa.
Menneisyydessä tuli ajeltua ilman öljynvaihtoja perinteisellä loodalla tuonne 450 000 asti ja sitten se päätti vaihtaa itse öljynsä alipainekellon kalvon revettyä.... uus alipainekello sisään ja loput vanhat öljyt pois ja uudet sisään...ja matka jatkui .....
Mutta ei nämä nykyiset taida kestää tuollaisia lukemia....
-
Automaateissa on suuria eroja, onko kyseessä perinteinen momentinmuuntimella vai tuollainen robotoitu manuaalinen katastroofi, kuten nuo powershiftit joissain fordeissa.
Menneisyydessä tuli ajeltua ilman öljynvaihtoja perinteisellä loodalla tuonne 450 000 asti ja sitten se päätti vaihtaa itse öljynsä alipainekellon kalvon revettyä.... uus alipainekello sisään ja loput vanhat öljyt pois ja uudet sisään...ja matka jatkui .....
Mutta ei nämä nykyiset taida kestää tuollaisia lukemia....
Tuossa 2019 Focuksessa on käsittääkseni tehty jonkinlainen paluu perinteiseen momentinmuutimeen, mutta tiesivät korjaamolla kertoa että ei kovin onnistunut eikä samaa laatikkoa ole sitten enää väheän uudempiin laitettu. Tuon pitäisi tosiaan olla täysin huoltovapaa, jos vain kestää :-) Mekaanikko sanoi että aika sakeaa oli öljy siihen nähden että 70tkm vain ajeltu...
-
Ohi aiheen mut; Fiiun robottipuolen öljyn vaihtoväli on 75t. Kuulin vasta viime syksynä ja pääsi menemään 105t. Tosi mustaa oli ollut kuulemma :o
-
Ohi aiheen mut; Fiiun robottipuolen öljyn vaihtoväli on 75t. Kuulin vasta viime syksynä ja pääsi menemään 105t. Tosi mustaa oli ollut kuulemma :o
Tarkoititko lootan vai vaihtajan öljyä? Ammattimies sanoi taannoin ettei 90% käyttäjistä vaihda koskaan vaihtajan öljyjä ja sitten itkevät somessa.
-
Vaihtajan. Laatikkoonkin vissiin joskus tarvis, pitää vielä selvittää...
-
Ei niinkää fiat mutta muita "merkkiautoja" https://www.youtube.com/@Simolammikko/videos monenlaista rahastusta merkkiliikkeeiltä ja valmistajilta
-
Robotin vaihtajan öljy, Atf, helposti vaihdettavissa, kannattaa tehdä kohtuu usein kuten myös hydrauliyksikön jarruneste Dot4. Vaatimukset täyttävät nesteet löytyy osakaupoista. Määrät on pieniä ja 100 ja 500 millin ruiskut ainoa erikoistyökalu.
-
Nykyisessä hybridissäni (eCVT) vaihtoväli 40 tkm/24 kk, olen valinnut normaalia rankemmat käyttöolosuhteet huoltokirjasta koska nurkka-ajoa ja Suomen talvea. Aikoinaan Daewoo Chevrolet hlöautossa ei ollut Aisinin laatikolle mitään vaihtoväliä huoltokirjassa merkittynä, mutta huollossa olivat todenneet tehtaan tehneen jälkeenpäin suosituksen 75 tkm vaihtovälistä.
Eli kannattaisin kyllä 3,5 tonnin kuormaa jatkuvasti vetävälle automaatille tuota max 60 tkm vaihtoväliä, ihan perinteisesti valuttamalla ei huuhtelemalla.
-
Ja sanomasta päästyäni, VW Crafterin momentinmuunninlaat ikkoon huuhteluvaihto Öljypisteellä. Pitkä tarina lyhyeksi, oli ollut 90 tkm kohdalla öljyt tummaa vaikka vasta jokusia päiviä aiemmin merkkihuollossa(tm) vaihdettu valuttamalla uutta öljyä laatikkoon. Valutusvaihto 450 eur, määrä 4 litraa. Huuhtelu 330 eur.
Palaan asiaan jos huuhtelu nyt aiheuttaa ongelmia. Parannusta tuli, ettei enää 3->4 vaihteelle vaihtaessa täristä.