Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: Simo Tarvainen - 1.02.2025 kello on 11:14
-
Vaihdettiin auto vaunuun (Adria Adora 572 vm. 2016). Minkälainen mover kannattaisi vaunuun asennuttaa ja missä (Suomessa)? Hintakin kiinnostaa sekä hubiakun Ah-koko jotta pelittäisi (aurinkopaneeli on). SimoT
-
https://www.obelink.nl/obelink-prestige-ii-mover.html
Itse tilasin tuolta, tuli omaan pihaan toimitettuna ja itse asensin videon ohjeiden mukaan ja hyvin on toiminut.
-
Itsellä oli edellisessä (Hobby 540) ja on nykyisessä (Fendt 550) Truma Mover XT mistä ei ole kuin positiivista sanottavaa. Ei halvin mutta erittäin hyvä.
Fendtistä on joutunut uusimaan akun kertaalleen. Tämä vielä Ranskassa missä vaunua ei olisi ilman moveria saanut ruutuun tai sieltä pois (ahdas pussin perä ja alla juoksuhiekkaa), Onneksi akkuliike löytyi 10 km päästä ja sieltä sopiva uusi akku.
Pitkiä matkoja moverilla harvemmin ajetaan mutta mover voi ottaa hetkellisesti 50-100 A virtaa.
Moverin tarpeen jokainen määrittää itse. Meillä vaunu on saatava pihassa aisa edellä tukimuuria vasten eli peruuttaminen ei onnistu eikä tuon Fendtin painoista vaunua lievään ylämäkeen käsin enää lykitä. Suomen leirintäalueilla pärjää ilman moveria. Ja pärjää useimmilla Euroopankin lertsoilla mutta aika ajoin mover on must tai ainakin helpottaa vaunun saamista ruutuun huomattavasti.
-
Suomen leirintäalueilla pärjää ilman moveria.
No tämä on jälleen yksi niitä argumentointeja, jotain laitetta X ei tarvita, ilmankin tulee toimeen, mikä sinällään varmaan pitää ihan paikkansakin, mutta sillä saadaan aimo annos lisää käyttömukavuutta. Toki käyttäjän ikääntyessä noiden erilaisten apujen arvostus ei kun vaan nousee, mutta kyllä moni nuorempikin osannee varmaan jo arvostaa sitä helppoutta minkä esim. juuri tuo moverkin tuo.
Henk.koht. ns. hankintalistalla mover on ollut jo pidempään, ex. vaunuun en sitä kuitenkaan syystä x saanut 8v aikana hommattua, mutta jos nyt tämän toisen kanssa jo onnistuisi. Tuo vaunun säilytyspaikka on hyvää asfalttia kyllä, mutta viettää ikävästi niin penkkoihin kuin hiukan alamäkeenkin päin ja tämä uusi vaunu kun on sen jonkun satkun painavampi kuin ex, niin meinasi jo heti ekalla pyöräytyksellä mokoma karata, jäikö tuohon 10cm vielä varaa kun olisi melkoista tuhoa jo tullut, ojanpenkasta alas ja sitä myöten naapurin piha-aitaa nurin jne. Nyt selvisin vain henkisillä vaurioilla vaunun aisan alta ylös könytessäni kun "pikkasen" tuli kiiru tuohon jarrukahvaan tarttua. No moverin kanssa tuo olisi huomattavasti helpompaa, mutta ennen kaikkea myös turvallisempaa ihan yksinkin tuota vaunua liikutella.
Vaan tosiaan sitten tuo massa kun tuostakin tulisi se 30+kg lisää ja nyt jo mennään ihan oikeasti hilkuilla paljonko tuo veturi saa nyppiä. Ei tuo massa silleen itseä hetkauta kyllä, mutta sheriffi saattaa olla asiasta eri mieltä jos nyt niin huono tuuri käy että punnaa tuon yhdistelmän joskus tienpäällä.
-
Mover on loistava keksintö.
-
Ei enää yhtään vaunua ilman moveria. Sellainen täyssähköinen malli ilman käsinasetusta ajokuntoon.
-
Nyt selvisin vain henkisillä vaurioilla vaunun aisan alta ylös könytessäni kun "pikkasen" tuli kiiru tuohon jarrukahvaan tarttua.
Minulle selvisi kantapään kautta, että "karkaavan" kärryn pysäyttäminen jarrukahvasta ei (välttämättä) onnistu jos kärry on valumassa taaksepäin. Eteenpäin kyllä, mutta taakse ei.
Irrotin kärryn ja se juutas lähti valumaan taaksepäin. Nykäisin käsijarrun päälle, jarruista kuului klonks ja vauhti vain kiihtyi. Suunnan sain suunnilleen määrättyä, mutta en vauhtia. 15m päässä pysähtyi lumipenkkaan, onneksi ei ollut muuta takana. Ihmettelin miksei pysähtynyt, vaikka jarrujen piti olla kunnossa.
Tämä johtuu tietysti jarrujen suunnittelusta, eli peruutustoiminnosta . Jarruthan toimivat niin, että auton jarruttaessa kärry puskee auton perään, aisa painuu kasaan ja se vetää jarruvaijereita. Sama aisan kasaanpainuminen tapahtuu myös peruuttaessa, eli kärryä ei voisi peruuttaa ollenkaan, koska se löisi jarrut päälle. Siksi kärryn jarruissa on rakenne, joka ponnistaa "kovaa vasten" kun pyörä pyörii eteenpäin, mutta vapauttaa jarrukengät silloin, kun suunta on taaksepäin.
Tätä ei kerrottu autokoulussa eikä kysytty kirjallisissa kokeissa, vaan oppi tuli käytännössä ja onneksi hyvällä tuurilla ilman muita kuin henkisiä vaurioita.
Eli edes vähän taaksepäin viettävään mäkeen parkkeeratessa kiilat kärryn pyörien alle ennen autosta irrotusta! Moverin kanssa tätä ongelmaa ei tietysti ole.
Se vielä tarkennuksena, että jos kärry on paikallaan kun jarru vedetään kiinni, niin se pitää kyllä aika hyvin, koska vaatii melkoisen nykäyksen, että jarru vapautuu. Silti en jätä ilman kiiloja. Taaksepäin jo liikkeellä oleva kärry jaksaa kyllä nykäistä jarrut auki jos kahvan vetää kiinni vasta silloin.
-
No tämä on jälleen yksi niitä argumentointeja, jotain laitetta X ei tarvita, ilmankin tulee toimeen, mikä sinällään varmaan pitää ihan paikkansakin, mutta sillä saadaan aimo annos lisää käyttömukavuutta. Toki käyttäjän ikääntyessä noiden erilaisten apujen arvostus ei kun vaan nousee, mutta kyllä moni nuorempikin osannee varmaan jo arvostaa sitä helppoutta minkä esim. juuri tuo moverkin tuo.
Vaan tosiaan sitten tuo massa kun tuostakin tulisi se 30+kg lisää ja nyt jo mennään ihan oikeasti hilkuilla paljonko tuo veturi saa nyppiä. Ei tuo massa silleen itseä hetkauta kyllä, mutta sheriffi saattaa olla asiasta eri mieltä jos nyt niin huono tuuri käy että punnaa tuon yhdistelmän joskus tienpäällä.
Yritin avata keskustelua mutta jonkun mielestä se ei sopinut....
Juttua on kuitenkin alkanut tulla.
On toki totta, että kaikenlaiset kilkkeet voi helpottaa elämää.
Vaikkapa neliveto, ei tarvi katsoa säätiedotuksesta, millon voi lähteä.
Vaunun kanssa on sitten tuo peruuttaminen, se ei kaikilta onnistu, ei millään.
Vastalahjaksi saa Moverin kanssa lisää painoa ja kansalaisten ihmettelyä.
Talveenkin pitää varustautua, ettei kaikki ole umpijäässä.
Toki on sanottava, ettei tonnin sijoitus ole hirveä muihin kustannuksiin verrattuna.
Olenkin odottanut, että joku tutkisi, saako moverilla etuvetoisen irti hangesta...
-
Vaunun kanssa on sitten tuo peruuttaminen, se ei kaikilta onnistu, ei millään.
Sehän vaatii paljon harjoittelua--jatkuvasti.
Vielä olisi hyvä olla hyvä stereonäkö ja avaruudellinen hahmotuskyky. Nämä multa puuttuu, näin selitän että perrutuus multa onnistuu vain välttävästi, vaikka opettelua onkin liki 70 v. takana. Aika harvoin omaan pihaankin laakista. Peräkamera ja hyvät peilit auttaa asiaan.
Olenkin odottanut, että joku tutkisi, saako moverilla etuvetoisen irti hangesta...
Onhan usein pienikin apu auttanut liikkeelle, miks´ ei muuverin työntökin.
-
No tämä on jälleen yksi niitä argumentointeja, jotain laitetta X ei tarvita, ilmankin tulee toimeen, mikä sinällään varmaan pitää ihan paikkansakin, mutta sillä saadaan aimo annos lisää käyttömukavuutta. Toki käyttäjän ikääntyessä noiden erilaisten apujen arvostus ei kun vaan nousee, mutta kyllä moni nuorempikin osannee varmaan jo arvostaa sitä helppoutta minkä esim. juuri tuo moverkin tuo.
Vaan tosiaan sitten tuo massa kun tuostakin tulisi se 30+kg lisää ja nyt jo mennään ihan oikeasti hilkuilla paljonko tuo veturi saa nyppiä. Ei tuo massa silleen itseä hetkauta kyllä, mutta sheriffi saattaa olla asiasta eri mieltä jos nyt niin huono tuuri käy että punnaa tuon yhdistelmän joskus tienpäällä.
Kommenttini perustuu siihen, että kotimaassa ei ole tullut vastaan leirintäaluetta mihin vaunua ei saisi peruutettua ruutuun. Ulkomailla näitä on ollut useamman kerran. Ei ole kyse siis taidoista vaan siitä, että yhdistelmälle ei vain yksinkertaisesti riitä tila. Osassa vaunun on lisäksi saanut asemoitua puiden yms takia huomattavasti paremmin kun ajaa moverilla aisa edellä oikein päin.
Keski-Euroopassa vanhimmilla alueilla mitoitus perustuu 50 vuoden takaisiin kalustomittoihin. Ja uudemmillakin alueilla neliöt halutaan käyttää tehokkaasti. Välillä tuo oma keskikokoinen (7,8 m) vaunu ei ole mahtunut pituudeltaan ruutuun.
***
Aika monessa vaunussa kantavuus on lisäksi niin naurettavan pieni, että mukana ei saa kuskattua kuin terveisiä. Näin oli tuossa meidän Hobbyssa. Mover ja ilmastointi, niin oli jo kantavuudesta syöty yli puolet... Nykyisessä Fendtissä on onneksi omamassan ja kokonaismassan välillä 550 kg joten tuota ongelmaa ei ole :D
-
Ei enää yhtään vaunua ilman moveria. Sellainen täyssähköinen malli ilman käsinasetusta ajokuntoon.
Toivottavasti sisäänajo vaihteiston kuori on nykyään metallia. Vanhoissa oli muovia ja niitä hajosi usein kun ihmiset ohjasi kiinni pyörään ja jätti siihen rytkyttämään, muovi lämpeni ja vaihteisto hajosi. Henkilökohtaisesti itse suosin käsiasetusta, joka minulla on.
-
Toivottavasti sisäänajo vaihteiston kuori on nykyään metallia. Vanhoissa oli muovia ja niitä hajosi usein kun ihmiset ohjasi kiinni pyörään ja jätti siihen rytkyttämään, muovi lämpeni ja vaihteisto hajosi. Henkilökohtaisesti itse suosin käsiasetusta, joka minulla on.
Kiitos tiedosta, tiedän varoa tuota ongelmaa..
Eikö se rytkytys päästä ääntä, säätö puristukselle?
-
Minulle selvisi kantapään kautta, että "karkaavan" kärryn pysäyttäminen jarrukahvasta ei (välttämättä) onnistu jos kärry on valumassa taaksepäin. Eteenpäin kyllä, mutta taakse ei.
No tuo onneksi pysähtyi tuolla kertaa. Tosin jarrukahva kyllä pomppasi ihan pystyyn, aivan tappiinsa, noin ylös sitä ei käsin saa nyppästyä edes voimalla. Tietysti tästä säikähtäneenä joskos jotain meni rikki, mutta kiilat renkaiden taakse ja jarrun vapautus, vaunun sai kevyesti nyppästyä taas liikkeelle ja jarrun nyppäsyllä pysähtyi hienosti = homma pelaa, mikään ei rikoutunut.
Winkki: Raskasta vaunua voi myös "kiivettää" ylämäkeen, jos sitä ei jaksa vetää suoraan. Asettaa kiilat renkaiden taakse, jarru pois ja vetää aisasta sivulle. Jarru päälle ja siirtää kiilat taas renkaiden taakse. Jarru pois ja vetää aisasta toiselle puolelle sivulle, jarru päälle ja taas kiilojen siirto. Tuolla tekniikalla vaunun liikuttaminen ja pyörittäminen on huomattavasti hallitumpaa kiilojen kanssa kuin ilman.
Moverin kanssa tätä ongelmaa ei tietysti ole.
Moverkaan ei pelasta yhtään mitään niin kauan kun sen vetopyörät on irti vaunun renkaista. Toki moni on ottanut tavakseen ajella moverilla vaunun koukkuun ja irti ennemmin kuin autoa peruuttamalla tähtäillen. Tällöinhän se mover tulee ruuvattu renkaisiin kiinni jo rutiinilla ennen kuin alkaa vaunua koukusta edes irroittamaan.
-
Toivottavasti sisäänajo vaihteiston kuori on nykyään metallia. Vanhoissa oli muovia ja niitä hajosi usein kun ihmiset ohjasi kiinni pyörään ja jätti siihen rytkyttämään, muovi lämpeni ja vaihteisto hajosi. Henkilökohtaisesti itse suosin käsiasetusta, joka minulla on.
Ainakin minun moverissa sisäänajo pysähtyy automaattisesti kun renkaassa on riittävä puristus saavutettu (tai sitten matka saavutettu, en ole tutkinut kumpi). Malli on Reich Mover Easydriver pro 1,8. Sen voi asentaa myös akselin taakse, vähentää maavaran pienenimisen jos palkki on akselin jälkeen matalampi (eikä ole ensimmäisenä vastassa jos johinkin korkeampaan reunukseen sattuu ajamaan).
-
Sen voi asentaa myös akselin taakse, vähentää maavaran pienenimisen jos palkki on akselin jälkeen matalampi (eikä ole ensimmäisenä vastassa jos johinkin korkeampaan reunukseen sattuu ajamaan).
Akselin takana se vaan on sitten myös ekana vastaanottamassa sitä renkaan heittämää tavaraa ja vastaavasti jos ajaa joltain kynnykseltä alas, niin vaunun niiatessa se on siellä ekana tarjolla siihen korokkeeseen tökkäämässä. Eli toi nyt on vähän suo siellä, vetelä täällä, kumpiko lopulta parempiko ???
-
Mites tuo mover on vaikuttanut renkaaseen?
Hlönostinta joskus käytellyt jossa oli tuollainen muuveri...1.8t painoinen laite...muuveri repi renkaan pinnasta välillä paloja irti ajettaessa...
-
Ei mulla ainakaan ole repinyt mitään, 1800kg vaunu ja go2 moveri.
-
Mites tuo mover on vaikuttanut renkaaseen?
Hlönostinta joskus käytellyt jossa oli tuollainen muuveri...1.8t painoinen laite...muuveri repi renkaan pinnasta välillä paloja irti ajettaessa...
Jos noin, väärin säädetty.
Jos vuokraamon nostin ilmanpaineen tarkistettu viimeksi toissa vuonna.
-
No tietty nurmikko ei ole ihan tasainen eli rasitus varmaan kovempi. Mutta tietty osa caravan paikoistakin on nurmikolla...
-
No tietty nurmikko ei ole ihan tasainen eli rasitus varmaan kovempi. Mutta tietty osa caravan paikoistakin on nurmikolla...
Ei nuo moverit ole niin voimakkaita jotta renkaan rikki repisi.
Robsonit kuorma-autoissa on paljon rajumpia vehkeitä eikä nekään renkaita rikki helposti revi.
Edes noissa puominostureissa ei voima ole niin voimakas ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1739376587.jpg)
-
Ai....oli sitten varmaan hlönostimessa vaan rapeet renkaat kun kumin palasia irtosi...eikä mitään hippuja...
-
Robsonit kuorma-autoissa on paljon rajumpia vehkeitä eikä nekään renkaita rikki helposti revi.
Onpa hieno nimi!
Ennen oli vaan Teli-Karhuja.
-
No tietty nurmikko ei ole ihan tasainen eli rasitus varmaan kovempi. Mutta tietty osa caravan paikoistakin on nurmikolla...
Omasta ainakin "loppuu puhti" jos rasitus käy liiaksi, eikä revi palasia. Moverin teho kun on vain muutama sata wattia.
-
Onpa hieno nimi!
Ennen oli vaan Teli-Karhuja.
Kyllä se alkuperäinen oli Robson, teli-karhu on vain kopio ;)
Tosin teli-karhua saa vieläkin.
-
Ronssoni, sano entinen kuski... 😂
-
Kyllä se alkuperäinen oli Robson, teli-karhu on vain kopio ;)
Tosin teli-karhua saa vieläkin.
Voi olla, en kiistä.
Ekaa kertaa vaan kuulin tuon nimen...
On Teli-Karhussa ainakin pinta erilainen.
-
Ropsoni sanotaan täällä, ei tuo b oikein lapin murteeseen sovellu.
-
Saattaa tietty olla että noissa 16m korkeuteen nostavilla puominostureilla on järeemmät muuverit kuin on asuntovaunussa.
Ei tullut watteja kateltua eikä toimintaa sen enempi mutta renkaan rouhinta äänestä päätellen oli voimaa takana enemmän kuin satoja watteja...
-
Oletan että nostimessa on auton/työkoneen renkaat. Miksi joku nostimeen laittaisi erikseen tehtyjä huonompia renkaita. Auton renkaat kestävät lukkojarrutuksen. Jos ei kestä sitä voimaa mikä tarvitaan eteenpäin liikutteluun, on renkaat jo käyttöikänsä ylittäneet. Sitähän ei tiedä missä liemissä renkaat ovat uineet.
Oliko nostin vuokraamosta otettu? Nostimelta vaadittava tarkastus ei sisältäne renkaiden kunnon ja paistopäivän tarkastusta.
Riittää että tarkastus on mennyt läpi, asiakkaalle kelpaa.
-
Vuokraamo laite.
Ei mikään kovin vanha. Renkaiden iästä ei tietoa. Aika karkea kuvioiset oli ja niistä nappuloista oli mooverin helpompi haukkailla paloja.
-
Omasta ainakin "loppuu puhti" jos rasitus käy liiaksi, eikä revi palasia. Moverin teho kun on vain muutama sata wattia.
Kyllä puhti riittää raapimaan rengasta jos liike loppuu. Pitää sen verran varoa ettei ala koloa renkaaseen tekemään. Vaikka tehoa on "vain" 200W niin vaihteisto lisää roimasti vääntöä. Eikä ole kiinni siitä millä puristuksella on rengasta vastaan. Varmastikin mooverin rengasrattaan rakennekin vaikuttaa asiaan.
-
Kyllä puhti riittää raapimaan rengasta jos liike loppuu. Pitää sen verran varoa ettei ala koloa renkaaseen tekemään. Vaikka tehoa on "vain" 200W niin vaihteisto lisää roimasti vääntöä. Eikä ole kiinni siitä millä puristuksella on rengasta vastaan. Varmastikin mooverin rengasrattaan rakennekin vaikuttaa asiaan.
Tossa tilassa hajoaa vaihteisto takuuvarmasti.
-
Kyllä puhti riittää raapimaan rengasta jos liike loppuu. Pitää sen verran varoa ettei ala koloa renkaaseen tekemään. Vaikka tehoa on "vain" 200W niin vaihteisto lisää roimasti vääntöä. Eikä ole kiinni siitä millä puristuksella on rengasta vastaan. Varmastikin mooverin rengasrattaan rakennekin vaikuttaa asiaan.
Hienoa että tiedät paremmin kuin minä, miten vaununi moveri toimii.
Itse kun en ole moista raapimista vielä havainnut.
-
Tossa tilassa hajoaa vaihteisto takuuvarmasti.
Usein tuo tilanne tullut eteen varsinkin eteläeuroopan alueilla joissa on kynnys aluepaikkaan. Ei vaihteet mihinkään hajoa jos hankkii mallin jossa teräksiset hammaspyörät. Ja niin on lipsunut naapurialueellekin tulevan vaunun moveri mutta ehjänä säilynyt. Satuinko sitten "vahingossa" hankkimaan kestävää mallia.
Pääsääntöisesti moverin vetorissa on pyöräakselin alapuolella. Jos moveri on akselin etupuolella kuormitus lisää puristusta rengasta vasten kun se pyrkii kiertymään ylöspäin. Akselin taakse asennettuna tilanne on päinvastainen jolloin lipsumistilanne syntyy helpommin. Lieneekö tässä syy minun kohdalla.