Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Kivenkolo - 31.01.2025 kello on 16:04
-
Alde ei lähde toimimaan sähkölla, kaasulla kyllä lämpenee. Huomasin että ylikuumenemissuoja on lauennut
mutta se "nappi" ei jää pohjaan vaikka sitä painaa sisäänpäin.
- onko ylikuumenemissuoja vain sähköllä käyttöä varten vai pitäisikö lauenneen suojan estää myös kaasulla lämmittämisen?
-miten tuon suojan napin saisi pysymään pohjassa tai missähän vika liene kun sähköllä ei lämpene?
-
Alde ei lähde toimimaan sähkölla, kaasulla kyllä lämpenee. Huomasin että ylikuumenemissuoja on lauennut
mutta se "nappi" ei jää pohjaan vaikka sitä painaa sisäänpäin.
- onko ylikuumenemissuoja vain sähköllä käyttöä varten vai pitäisikö lauenneen suojan estää myös kaasulla lämmittämisen?
-miten tuon suojan napin saisi pysymään pohjassa tai missähän vika liene kun sähköllä ei lämpene?
Ei ole lauennut jos kerran kaasulla toimii. Relevika.
-
Lienee "nollajohtimen" rele, jos ei lämpene sähkölla lainkaan. Muut releet pudottavat joko 1kW tai 2kW pois pelistä. Nollarele pudottaa kaikki sähkövastukset pois.
-
Onko relekortilla muita toimintoja kuin lämmintys, voiko autolla ajaa jos kortti ei ole paikallaan?
-
Onko relekortilla muita toimintoja kuin lämmintys, voiko autolla ajaa jos kortti ei ole paikallaan?
Totta kai voi, sehän ohjaa vain lämmitystä.
-
Lienee "nollajohtimen" rele, jos ei lämpene sähkölla lainkaan. Muut releet pudottavat joko 1kW tai 2kW pois pelistä. Nollarele pudottaa kaikki sähkövastukset pois.
Ja silloin kun yksi rele on mennyt, vaihdetaan kaikki kolme relettä.
-
Kaikki kolme relettä vaihdetaan. Piirilevyn muoviset kiinnitysniitit tuntuu olevan tiukassa, onko tietoa miten piirilevyn saa niiteistä irti ilman vaurioita?
-
Kaikki kolme relettä vaihdetaan. Piirilevyn muoviset kiinnitysniitit tuntuu olevan tiukassa, onko tietoa miten piirilevyn saa niiteistä irti ilman vaurioita?
Niissä on kaksi sellaista laajenevaa osaa, "väkästä". Irtoaa ehkä helpommin sieltä Alden sisäpuolelta piirilevystä, kun pienillä nokkapihdeillä puristaa ne "väkäset" sisään ja samalla varovasti vipuaa piirilevyä irti kiinnikkeestä. Yksi nurkka kerrallaan. Ne kiinnikkeet jäävät siihen Alden runkoon kiinni vaikka piirilevy on irti, koska niissä on toiset väkäset peltiä vasten siellä piirilevyn alla.
Jos niitti menee rikki, se ei ole iso ongelma. Piirilevyn kanssa pitää toki olla varovainen. Niittejä saa lisää. Esim tuolta: https://www.sarkacaravan.fi/product/997/piirilevyn-kiinnitysniitti
-
Tässä vähän halvempia: https://www.partco.fi/fi/mekaniikka/piirilevykiinnitys/18733-m-pp-8a.html
-
Tässä vähän halvempia: https://www.partco.fi/fi/mekaniikka/piirilevykiinnitys/18733-m-pp-8a.html
Noita korokepaloja minäkin käytän, mutta peltiin täytyy porata hieman isommat reijät.
-
No niin, releet on nyt vaihdettu ja lämmitys toimii nyt myös sähköllä. Piirilevyn muovisien kiinnitysniittien kanssa oli haasteita enkä saanut levyä irti suosiolla ja jouduin katkaisemaan kaikki niitit mattopuukolla. Vahva suositus onkin että joka joutuu piirilevyn irroittamaan varautuu myös uusien niittien asentamiseen.
Kiitos vielä kaikille ohjeista ja vinkeistä.
-
No niin, releet on nyt vaihdettu ja lämmitys toimii nyt myös sähköllä. Piirilevyn muovisien kiinnitysniittien kanssa oli haasteita enkä saanut levyä irti suosiolla ja jouduin katkaisemaan kaikki niitit mattopuukolla. Vahva suositus onkin että joka joutuu piirilevyn irroittamaan varautuu myös uusien niittien asentamiseen.
Kiitos vielä kaikille ohjeista ja vinkeistä.
Sinullekko ne korokepalat piti lähettää?
-
Minulla ei ole ollut tarvetta korokepaloille. Olisikohan joku muu kyselly niitä.