Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: Reissu-Ari - 22.11.2024 kello on 20:19
-
Tuli sitten hommattua 2023 mallinen Sunlight Cliff Adventure 640. Ensimmäinen peli ja kokemus aiheesta nolla. Sain hyvän opastuksen myyjältä, mutta asiaa tuli paljon tietämättömälle ja hatara muisti laittaa kysymään pari asiaa.
Lämmitystä testattu pihassa, niin verkkovirrassa ja kaasulla. Pitääkös tuo kaasupullon venttiili olla aina kiinni, kun kaasua ei käytä, vai voiko olla auki. Nuo asumistilassa olevat hanat liedelle ja lämmitykselle voi muistaakseni olla auki aina.
Nyt kun lähden reissuun, en ota vesiä säiliöihin, koska peseytymismahdollis uus muualla ja pönttöä ajattelin käyttää ihan kaatovedellä, kun pari yötä vain. Eihän tuon tyhjän vesivaraajan kanssa tarvinnut tehdä mitään kommervenkkejä, kun se on tyhjänä, eikä lämmitettävää vettä siellä ole. Vai, pyrkiikö lämmitys lämmittämään tyhjää säiliötä ja mahdollisesti vaurioittaa sitä?
Kaikki aiheeseen liittyvät kommentit otan ilolla vastaan.
Lisäys: Onkos tuossa, joku "pakkotuuletus" systeemi, vai pitääkö, jotain luukkua hieman raottaa, kun nukkuu?
-
Näin yleensä ottaen aina kun kysyt jotain, kannattaa mainita lämmityslaitteen merkki, kuten myös vaikka jääkaapin,laturin ym. Tuo auton malli kun ei monellakaan sano yhtään mitään.
-
Truma-ketjuun laitoin kysymyksen ja sehän se tuossa autossa on.
-
Tuli sitten hommattua 2023 mallinen Sunlight Cliff Adventure 640. Ensimmäinen peli ja kokemus aiheesta nolla. Sain hyvän opastuksen myyjältä, mutta asiaa tuli paljon tietämättömälle ja hatara muisti laittaa kysymään pari asiaa.
Lämmitystä testattu pihassa, niin verkkovirrassa ja kaasulla. Pitääkös tuo kaasupullon venttiili olla aina kiinni, kun kaasua ei käytä, vai voiko olla auki. Nuo asumistilassa olevat hanat liedelle ja lämmitykselle voi muistaakseni olla auki aina.
Nyt kun lähden reissuun, en ota vesiä säiliöihin, koska peseytymismahdollis uus muualla ja pönttöä ajattelin käyttää ihan kaatovedellä, kun pari yötä vain. Eihän tuon tyhjän vesivaraajan kanssa tarvinnut tehdä mitään kommervenkkejä, kun se on tyhjänä, eikä lämmitettävää vettä siellä ole. Vai, pyrkiikö lämmitys lämmittämään tyhjää säiliötä ja mahdollisesti vaurioittaa sitä?
Kaikki aiheeseen liittyvät kommentit otan ilolla vastaan.
Lisäys: Onkos tuossa, joku "pakkotuuletus" systeemi, vai pitääkö, jotain luukkua hieman raottaa, kun nukkuu?
Jos sulla on kaasupullossa letkunrikkoventtiil i, pidä pullo auki vaan. Se on siinä ihan letkun pullon puoleisessa päässä sellainen pieni mötikkä, jossa on painonappi joka liikkuu millin tai pari. Letkunrikkoventtill i on turvavaruste, joka katkaisee kaasun tulon, jos letku katkeaa esim. kolarissa. Venttillin kanssa voit laillisesti pitää ajonkin aikana kaasupullon auki. Oletettavasti noin uudessa autossa on kyseinen varuste.
Hermo sulla menee aika äkkiä, jos joka kerran hyppäät kaasupullolla avaamassa ja sulkemassa sitä. Meillä se pidetään kaasupullon venttilli aina reissussa oltaessa auki. Siitä jakotukista saatetaan liesi pistää käytön jälkeen kiinni, mutta jääkaapin ja lämmityksen venttiilit on yleensä auki, vaikka sähkössä oltaisiin kiinni. Etenkin jääkaapissa se on mielestäni hyvä olla auki vaikka oltaisiin verkkovirrassa kiinni. Jos sähköt menee syystä tai toisesta, niin jaakaappi menee kaasukäytölle automaattisesti ei ruoat lämpene vaikka oltaisii poissa.
Tietenkin on niin, että jos suljet aina pullon venttiilin, kun et kaasua tartte, on vuotoriski olematon. Mutta jos on kunnossa olevat laitaa ja järjestelmä asianmukaisesti koeponnistettu, riski on avonaisellakin pullolla aika pieni.
Trumaa voit lämmittää ilman vettä. Itsellä tosin ei kokemusta, kun meillä on vesijärjestelmä käytössä aina kun ollaan reissussa kesät talvet.
Jossakin kattoikkunassa on tuuletusreiät ja tuloilmalle on reiät jossain auton alaosassa jemmassa. Ei tarvitse pitää ikkunoita raollaan.
-
Kiitos Tietikselle kattavasta vastauksesta. Juu, tuossa on letkurikkoventtiili, joten homma kunnossa siltä osin. Jääkaappi toimii ainoastaan sähköllä. Myyjä optimistisesti arvioi, että toimii noin viikon yhdellä hupiakulla. Laitettiin kuitenkin toinenkin akku ja aurinkopaneeli katolle, joten aika omavarainen ainakin kesällä pidempiinkiin puskaparkkeihin.
Jatkokysymys: Minulla on muutama kaasupullo painettavalla venttiilillä. Vaihdetaanko ne päikseen noihin sivuventtiili pulloihin, vai ottavatko siitä jonkun lisämaksun? Fundeeraan vaan, kun saarimökillä jääkaappi toimii päältäpainettavalla venttiilillä, kuten grillikin.
Tässä on vähän varautumisajattelua kin mahdollisten sähkökatkojen varalle, jos itänaapuri panee sähköt pois talvella. Pääsee kakarat pihalle asumaan autoon kylmistä asunnoistaan silloin.
Tuohon pitäisi varmaankin hommata inventteri, jotta saa ladattua emännän sähköpyörän akkua. Olisiko parempi sellainen, joka ottaa sähkön hupiakuista, vai siten että moottorin käydessä ottaa suoraan ajoakusta. Sitä tarvittaisiin ainoastaan lämpimällä kaudella. Kahvinkeitin taitaa imaista aika hyvin hupiakkuja, jos pari kolme kertaa päivässä keittää. Toki kaasulla liedellä voi keittää, mutta ehkä se kahvinkeitin olisi mukavampi. Miten arvioisitte kesäkäytössä hupiakkujen ja aurinkopaneelin riittävyyden kahvinkeittohommiin riittävän?
-
Jatkokysymys: Minulla on muutama kaasupullo painettavalla venttiilillä. Vaihdetaanko ne päikseen noihin sivuventtiili pulloihin, vai ottavatko siitä jonkun lisämaksun?
vaihtuu ilman lisämaksua.
ja vielä tuohon sulkuventtiiliin, kannattaa se silloin sulkea kun auto seisoo ilman käyttöä.
-
Siihen painoventtiiliin saa adapterin kierreventtiiliin jos sellaista sattuu tarvitsemaan. Maksaa nelisen kymppiä.
-
Lämmitintä voi käyttää, vaikka ei ole vesiä sisällä..
-
Autossa pitäisi olla tarra, ainakin maininta käyttöohjeessa monelleko henkilölle tarkoitettu. Tarkoittaa luukut kiinni. Luukuissa on tuuletus vaikka ovat kiinni.
Jos kaasuvuoto arveluttaa, osta kaasuhälytin. Asennettava lattianrajaan. Lämmitysilma-aukkoja kannattaa säätää siten että lähellä lämmitintä aukot ovat vähän auki ja kauimmaiset täysin auki. Portaittain välimatkan mukaan. Lämpö on tasaisempaa.
keulapeitto on suositeltava ja jos ohjaamon ja asuintilan väliin saa eristeen, se kannattaa laittaa.
-
keulapeitto on suositeltava ja jos ohjaamon ja asuintilan väliin saa eristeen, se kannattaa laittaa.
Keulapeitto on kylmillä ihan välttämätön.
Pelkkä rätti ohjaamon ja asuintilan välillä on vain tekohengitystä.
Silloin etuikkuna on aamulla kuiteskin jäässä.
-
Kokemusta on vm2021 Sunlight Gliffistä. Takaoviin tarvii kylmällä ilmalla lisäeristeen ja kesällä takaa ilmanvaihdoista tulevia hyttysiä varten litra tolkulla hyttysmyrkkyä tai sitten hyttysverkkojen asennus taakse. Itikat tulevat ylös takakulmien runkopalkkeja pitkin siis niistä ilmanvaihtokanavist a. Työ verkkojen laitossa oli melkoinen tilan ahtauden takia mmutta kannatti.
-
Kokemusta on vm2021 Sunlight Gliffistä. Takaoviin tarvii kylmällä ilmalla lisäeristeen ja kesällä takaa ilmanvaihdoista tulevia hyttysiä varten litra tolkulla hyttysmyrkkyä tai sitten hyttysverkkojen asennus taakse. Itikat tulevat ylös takakulmien runkopalkkeja pitkin siis niistä ilmanvaihtokanavist a. Työ verkkojen laitossa oli melkoinen tilan ahtauden takia mmutta kannatti.
Eikös tuon ongelman saisi hyttysten osalta helposti ratkaistua Bilteman hyttysvaloilla? Laittaa peräkoukkuun roikkumaan tai peräti kaikkien ilma-aukkojen kohdalle. USB-ladattavat ja palavat 30 tuntia.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/tuholaiset-ja-hyonteiset/hyttysvalo-5-w-2000045130
Kiitos monista hyvistä vinkeistä, jotka tekevät aloittelijan retkeilyautoilusta helpompaa aloitella.
-
nuo uv valot ei oo mitenkään kovin tehokkaita....
valaisevat lähinnä lentoreittiä...
-
https://www.puuilo.fi/raid-liquid-electric-sahkoinen-hyttystorjuntalaite?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoLnyFP02q8OfGIRm3J-pyTocYp2FOD9d8JuhvA0728J_MwGHNJ1EHRoCUhEQAvD_BwE
Tuollaisella muutama kesä pärjäilty. Virta leirintäalueella verkosta, tai puskassa intikasta. Hyväksi todettu.
-
https://www.puuilo.fi/raid-liquid-electric-sahkoinen-hyttystorjuntalaite?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoLnyFP02q8OfGIRm3J-pyTocYp2FOD9d8JuhvA0728J_MwGHNJ1EHRoCUhEQAvD_BwE
Tuollaisella muutama kesä pärjäilty. Virta leirintäalueella verkosta, tai puskassa intikasta. Hyväksi todettu.
Joo, tuo toimii. Mutta on tuo kyllä kauhea myrkky, enkä tuota mielelläni käytä. Mutta jos on kauhea itikka-invaasio, mutta pakko ottaa kovat keinot käyttöön.
Ennen hankkimista piti kyllä selvittää, tappaako tuo alle kymmenkiloiset koirat myös. Hengissä ovat edelleen. Hämärästi muistelen, että jossain olisi ollut suositus että ei pitäisi käyttää suljetussa tilassa. On pidetty tuota auton etupäässä pistorasiassa, kun itse nukutaan takana, ja koirat myös. Ei ole tullut oireita kenellekään meistä.
Eihän tuollaisia oikeastaan pitäisi saada myydä ollenkaan.
-
https://www.puuilo.fi/raid-liquid-electric-sahkoinen-hyttystorjuntalaite?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoLnyFP02q8OfGIRm3J-pyTocYp2FOD9d8JuhvA0728J_MwGHNJ1EHRoCUhEQAvD_BwE
Tuollaisella muutama kesä pärjäilty. Virta leirintäalueella verkosta, tai puskassa intikasta. Hyväksi todettu.
Järkevintä olisi vaan tukkia reiät.
-
Järkevintä olisi vaan tukkia reiät.
Thumb
-
Järkevintä olisi vaan tukkia reiät.
Tarkoitatko, että ilmanvaihtoon tarkoitetut reijät pitäisi tukkia, jotta sisään ei tulisi hyttysiä? Kuulostaa hieman arveluttavalta ratkaisulta.
-
Ei missään imessä saa kokonaan tukkia. Verkottaa vaan.
-
Kokemusta on vm2021 Sunlight Gliffistä. Takaoviin tarvii kylmällä ilmalla lisäeristeen ja kesällä takaa ilmanvaihdoista tulevia hyttysiä varten litra tolkulla hyttysmyrkkyä tai sitten hyttysverkkojen asennus taakse. Itikat tulevat ylös takakulmien runkopalkkeja pitkin siis niistä ilmanvaihtokanavist a. Työ verkkojen laitossa oli melkoinen tilan ahtauden takia mmutta kannatti.
Kävin kurkkaamassa auton alta takakulmia. Sieltähän näyttää runkopalkit ainakin käsikopelolla tutkien, menevän tyhjinä ylöspäin ja ilmeisesti sisällä ilma-aukot takavalojen korkeudella, rakenteiden takana osittain näkyvissä. N.60 senttiä lattiatasosta. Laitoitko verkot ulos alakulmiin, vai sisäaukkoihin? Sisäaukot kinkkisen ahtaat saavuttaa, mutta ulkopuolelta liimaamalla verkko vaatisi vaan hetken selällään köllöttelyä.
-
Hämärästi muistelen, että jossain olisi ollut suositus että ei pitäisi käyttää suljetussa tilassa.
Tuo on tarkoitettu sisätiloihin, ei edes saa käyttää ulkona.
-
Noita höyrystettäviä hyönteistorjunta litkuja ja kiekkoja kannattaa käyttää niin vähän kuin pystyy.
Vaikka tuote on hajutonta niin ei se ole mitenkään haitatonta....
"Erittäin myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia. Voi olla tappavaa nieltynä ja joutuessaan hengitysteihin."
Pralletriini täyttää biosidiasetuksen (528/2012) 10(1)d artiklan korvattavuuden kriteerin, koska se on hyvin pysyvä ja myrkyllinen.
-
Kun minä toin tässä esille meidän hyttyskarkoittajan, ja siitä on tullut jokunen kommentti, niin liitän tähän sen laitteen jonka käyttö ei ole sallittu sisätiloissa https://www.thermacell.fi/tuotteet/mr300/
Tämä nyt ei oikeastaan tähän ketjuun kuulu, mutta kuitenkin.....
-
Vaunun tilavuus on niin pieni, etten uskaltaisi siellä käyttää edes tuota Raidin liquid electrikkiä. Kotona se kyllä on pätevä laite. Tuossa Raidin laitteessa on sama tehoaine, mitä Thermacellissäkin.
-
Laita verkot. Vaikka on vaivaa niin ei tarvitse värkkäillä myrkkyjen kanssa. Jos hyttynen niihin kuolee, ei ne muullekaan elämälle terveellisiä ole.
Nyt on hyvä tottua rassailuun. Sitä tulet kokemaan. Jos nyt ei korjattavaa ole, aina uusi varustehankinta pitää asentaa.
Onko takuuta? Mielestäni takuuvika jos autoon tulee ilmanvaihdosta hyönteisiä. Tätä et ilmeisesti ole itse todennut. Keskustellaan kuulopuheista?
-
Kyllä verkot on ainoa oikea....ei ole mukavaa kuunnella sitä hyttystä tai laumaa niitä joka inisee ympäriinsä hytissä koittaen löytää pois reittiä kaasukammiosta....
-
Kävin kurkkaamassa auton alta takakulmia. Sieltähän näyttää runkopalkit ainakin käsikopelolla tutkien, menevän tyhjinä ylöspäin ja ilmeisesti sisällä ilma-aukot takavalojen korkeudella, rakenteiden takana osittain näkyvissä. N.60 senttiä lattiatasosta. Laitoitko verkot ulos alakulmiin, vai sisäaukkoihin? Sisäaukot kinkkisen ahtaat saavuttaa, mutta ulkopuolelta liimaamalla verkko vaatisi vaan hetken selällään köllöttelyä.
Juu kahta kanavaa pitkin itikat löytää hyvin perille. Minä laitoin hyttysverkot ylös ettei lika tuki niitä ajan myötä. Loppui hyttysongelma. Oli vaan erittäin työläs operaatio mutta kannatti. Pienistä käsistä olisi iso apu ittellä kädet melkein vrillä työn jälkeen. Gorilla teipllä kiinnitin verkot ja puuliuskaa käyttämällä pääsi käsiksi vaikeimpiin paikkoihin.
-
Kysymys hupiakkujen kestosta kaasulämmityksellä. Minulla tässä autossa kaksi hupiakkua. Kauanko suurinpiirtein sähköä riittää Truman lämmityksen ylläpitoon, kun kaasulla lämmittää? Syökö paljon sähköä? Ihan karkea arvio riittää. Vuorokausi vai viisi vuorokautta, ilman mitään latausta?
-
Ajasta en osaa sanoa. Pitää huomioida että lämmittimen käyntiaika (=sähkönkulutus) riippuu kulkineen eristyksestä ja ulkolämpötilasta.
-
2pv pärjäät heittämällä. Itse otan päiväksi pois lämmöt taikka alennan pyyntiä ulkona touhuilu ajaksi. Virran riittävyyden varmistan käyttämällä patterikynttelikköj ä ym. ja telkkuakaan en katso.
-
2pv pärjäät heittämällä. Itse otan päiväksi pois lämmöt taikka alennan pyyntiä ulkona touhuilu ajaksi. Virran riittävyyden varmistan käyttämällä patterikynttelikköj ä ym. ja telkkuakaan en katso.
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Tarkoitus on viettää "neitsyt yö ;D" emännän kanssa pihassa pikku pakkasessa. Tyvestä puuhun edetään. Ei pääse syväpurkautuminen yllättämään, kun tietää suorituskyvyn 8)
-
Samat kokemukset ja konstit on meilläkin kuin mitä armas tuossa edellä kirjoitti. Ainakin tuo pari päivää menee talvipuskailussa tupla-akuilla, edellyttäen tietysti että akut on kunnossa eikä sähköä tuhlaa. Ei meilläkään talvipuskassa telkkaria katsota eikä muutenkaan tuhlata. Airfryeriä ei todellakaan käytetä invertterillä noissa olosuhteissa. ;D
Truman puhallin on meillä Eco-asennossa aina ja sekin säästää sähköä. Hyvin on tuokin riittänyt ja tupa pysyy lämpimänä, kun on termopeitto keilan peittona.
Jos aiotte paljon talvipuskailua harrastaa, suosittelen esim. tällaisen vekottimen hankintaa: https://www.suomenakut.fi/lisavarusteet/victron-smartshunt-500a-50mv-9-90vdc-bluetooth-ve-direct/p/8719076044253/. Tuo kertoo akun tilanteesta enemmän kuin auton oma paneeli tai Truman puhelin-appi. Jännitteen lisäksi siitä näkee kulutetut Ah:t. Se on nettolukema, eli jos välillä jostain (vaikka aurinkopaneelista) tulee latausvirtaa, niin se sitten pienentää sitä kulutettujen lukemaa. On huomattavasti levollisempi käydä kipakalla pakkassäällä nukkumaan jossain keskellä ei-mitään, kun tietää tarkkaan mikä on akkujen tilanne.
-
Ajasta en osaa sanoa. Pitää huomioida että lämmittimen käyntiaika (=sähkönkulutus) riippuu kulkineen eristyksestä ja ulkolämpötilasta.
Ja siitä, haluaako olla sisällä T-paidassa, kuten jotkut...
-
Ja siitä, haluaako olla sisällä T-paidassa, kuten jotkut...
Ensimmäinen testiyö meni vaunussa pihalla mainiosti. En käyttänyt t-paitaa, vaan "pelti paljaana" kaljaa hörpin lyhyissä kalsareissa koko illan. Lämpo taulussa säädetty 20 asteeseen. Nollan kieppeillä ulkolämpötila.
-
Oikeat otteet olet valmis caravaanari💪😄 Kuuma glögi ja villasukat itsellä myös varusteina tarvittaessa. Ja glögiähän ei pysty raakana juomaan; vain lääkkeeksi kanttori Piiparinen ;) :laugh:
-
Muistakkee pitää verhot vähän kiinni jos olette pukeutuneet villasukkiin ja hörpitte glögiä. 8)
-
Muistakkee pitää verhot vähän kiinni jos olette pukeutuneet villasukkiin ja hörpitte glögiä. 8)
Pitää myös suhtautua varauksella, jos naapurivaunusta pyydetään avaamaan verhot, koska heidän telkkari on rikki. :o