Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Ilmanvaihto => Aiheen aloitti: Calva - 29.09.2024 kello on 23:18
-
Mielenkiinosta mittasin matkailuauton CO2-pitoisuuksia, varsinkin yövyttäessä. Korkealle kohosivat pitoisuudet, 1200-2100 yhdellä matkustajalla. (1200 pidetään asumismukavuuden ylärajana). Ajankohta oli syksy. Toki talvi parantaa painovoimaisen iv:n toimintas, kattoluukun kautta. Retkeilyauton ja isomman matkailuauton arvoissa ei suuria eroja.
Mitä konsteja olette mahdollisesti kehitelleet ilmanvaihdon parantamiseksi?
-
Harva on mahtanut parannella ilmanvaihtoa. Useat sen sijaan pyrkivät tukkimaan ilmanvaihtoa pitääkseen kulkinetta lämpimänä vähemmällä energialla tai torjumaan vetoa. Joissain saattavat hyttyset päästä sisään ilmanvaihdon kautta.
Kyllä kai se on ikkunan tai kattoluukun raottaminen se keino. Tuo Fantastic vent-kattoluukkutuuletin on siitä mainio, että voi helposti avata niin vähän kuin haluaa. Eikä vähän avattaessa sada sisään.
-
Siis mitä ihmettä? Eikös tuollaiset lukemat tunnu jo selkeästi tunkkaiselta? Sanoisin että ilmanvaihto ei toimi suunnitellulla tavalla, jos ilma noin huonoksi menee. Ensimmäinen keino voisi olla tarkistaa ilmanvaihdossa mahdollisesti olevat hyttysverkot, etteivät vain ole pölyiset ja ummessa. Tarkistus sekä kattoluukuista ja tuloilmapuolelta, missä ikinä tuloaukot ovatkaan.
Meillä matkataan suht kompaktilla van-luokan kulkineella, joka on vain vähän retkiautoa isompi. Mukana kaksi aikuista ja kaksi koiraa. Aamulla ilma tuntuu kyllä raikkaalta, myös silloin kun heti heräämisen jälkeen tehtävältä lyhyeltä koiralenkiltä palaa takaisin raikkaasta ulkoilmasta. Onhan palattaessa toki ulko-ovi avattu kaksi kertaa, mutta silti rohkenen väittää että ei voi olla hiilidioksidipitois uus aamulla lähelläkään tuollaisia lukemia.
-
Eipä oo mitattu, eikä mittariakaan.
Noin 15 v. sitten, kun vaimo osti tuon Spriten.Tehtaalla oli tehty vain jääkaapin ja lämmittimen alle tuloilma aukot. Kun tiivistin jääkaapin lattian rajasta vedon vuoksi, tein lattiaan kolme tuloilma reikää. Jääkaapin yläossa on venttiilit, jotta kylmällä saadaan jääkaapin lämpöä tupaan.
Vain kerran tänä aikana olemme olleet alueella lähellä muita, havaitsimme naapurin ikkunat paljon kosteimmiksi, tosin meilläkin kostuu, jos pakkotuulettava kattoluukku on ihan kiinni.
-
just viikko sitten suunnittelin tuollaisen mittarin asentamista...
Jäi vielä vaiheeseen, kun en oikein tiedä noista mittareista, eli mikä olisi passeli. Voisi sen avulla pohtia pitääkö ohjaamon ikkunoita raottaa.
Nyt pakussa ilma tuntuu hyvältä. Mulla on pari flektiä pakun väliseinässä, jotka siirtää ilman ohjaamoon ja PA-lämmitin imee ohjaamosta takaisin lämmitettävän ilman. Katossa ei ole mitään reikiä. PA-lämmitin on koko ajan puhaltamassa, eli lämmittää pyyntilämpötilaan ja sitten jää tuuletus päälle lämmityssyklien välille.
-
Mittari on hyvä varuste, mutta toisaalta "tieto lisää tuskaa". Ennen mittausta en ollut havainnut huonoa sisäilmaa.. Mittaus tehty siis syksyllä, jolloin paine-ero on lähes olematon, virtausta ei ole juurikaan kattolukun kautta. Tämä todettu myös radonmittaajan savukynällä (oli sattumalta taloyhtiössä). Avoinna oleva ikkuna tai luukku tietty parantaa arvoja huomattavasti. Mikä tahansa flekti on myös hyvä lisä, esim pc:n kotelotuuletin.
Mitatut autot olivat uudehkoja 3 ja 4 vuotta vanhoja (Kabe ja Adria),
-
onko varma ettei kukaan ole tukkinut pakko tuuletus venttiileitä?
-
Kyllä, venttiilit olivat kunnossa. Retkeilyauto on omani ja kattoventtiili on imuroitu kesän jälkeen. Isompi matka-auto on melkein pakasta vedetty, kilometrejä vain 6 000. Siinähän ei tietty ole edes takaikkunoita, joista voi vähän ilmaa tullakin. Kattoikkunat (2-3) ovat ainoat pakkotuuletetut venttiilit.
Mittaus tehty siis takaosan nukkumistilasta. Pakkasella arvot ovat melko varmasti paremmat, veto tuntuu jo nyt paremmalta (ulkona +5). Muutaman minuutin tuuletus tekee myös ihmeitä C02-arvoille!
Mittareita löytyy kaupoista. Mitatkaa ja ehkä yllättykää.
-
Kyllä, venttiilit olivat kunnossa. Retkeilyauto on omani ja kattoventtiili on imuroitu kesän jälkeen. Isompi matka-auto on melkein pakasta vedetty, kilometrejä vain 6 000. Siinähän ei tietty ole edes takaikkunoita, joista voi vähän ilmaa tullakin. Kattoikkunat (2-3) ovat ainoat pakkotuuletetut venttiilit.
Mittaus tehty siis takaosan nukkumistilasta. Pakkasella arvot ovat melko varmasti paremmat, veto tuntuu jo nyt paremmalta (ulkona +5). Muutaman minuutin tuuletus tekee myös ihmeitä C02-arvoille!
Mittareita löytyy kaupoista. Mitatkaa ja ehkä yllättykää.
luotetavuus on mitä?
-
Mittaus tehty Suomen Lämpömittari Oy:n maahantuomalla mallilla 9060 ja mittarin tarkkuus tarkistettu itse ammattilaislaitteel la TC 7515.
-
Happihan ei näistä kopeista lopu, sitä ei tarvitse pelätä. Tunkkaisuutta aiheuttava hiilidioksidi on vaikeampi tapaus. Se on ilmaa raskaampi kaasu ja asunnoissa se joten kuten poistuu ovien alaraoista tai -ritilöistä, jotka ovat nykyisin pakollisia.
Matkailuautoissa (varsinkin Truma- vehkeissä) ilmavirta pyörittelee sitä ja se poistunee katosta, vaihtelevasti..
Myös omissa kodeissamme (varsinkin painovoimaisissa ilmanvaihdoissa) arvot ovat ilmatilastojen mukaan usein korkeahkoja varsinkin kesäisin.
-
Mittaus tehty Suomen Lämpömittari Oy:n maahantuomalla mallilla 9060 ja mittarin tarkkuus tarkistettu itse ammattilaislaitteel la TC 7515.
Hyvä tietää, että tarkkuus on testattu...
Tuo mittari maksaa Suomessa 125 €, mutta maailmalta niitä saa liki puolta halvemmalla. Kiinalainen taitaa kuitenkin olla.
-
Happihan ei näistä kopeista lopu, sitä ei tarvitse pelätä. Tunkkaisuutta aiheuttava hiilidioksidi on vaikeampi tapaus. Se on ilmaa raskaampi kaasu ja asunnoissa se joten kuten poistuu ovien alaraoista tai -ritilöistä, jotka ovat nykyisin pakollisia.
Matkailuautoissa (varsinkin Truma- vehkeissä) ilmavirta pyörittelee sitä ja se poistunee katosta, vaihtelevasti..
Myös omissa kodeissamme (varsinkin painovoimaisissa ilmanvaihdoissa) arvot ovat ilmatilastojen mukaan usein korkeahkoja varsinkin kesäisin.
Jos happi ei lopu, sitä tulee jostain lisää, samalla jotain pitää poistua.
Ja ilma kyllä sekoittuu patterivehkeissäkin, kun lämpenee.
Fysiikan lakien mukaan kaasut muutenkin sekoittuvat, eivätkä jää kerroksittain makaamaan....
'Keskustelu' vaikuttaa jotenkin turhalta.
-
..
'Keskustelu' vaikuttaa jotenkin turhalta.
Juurikin niin..
Todellisuudessa hiilidioksidin määrä ei yleensä vaikutakaan sisäilman koettuun laatuun mitenkään, eikä hiilidioksidipitois uus aiheuta ilmanvaihto- tai asumisterveysasetuk sen raja-arvojen suuruusluokassa minkäänlaisia terveys- tai viihtyvyyshaittoja. Paljon suurempi merkitys sille, miten raikkaalta sisäilma tuntuu, on lämpötilalla. Pelkkä lämpötilan nostaminen 20 asteesta 23 asteeseen saa ilman tuntumaan tunkkaiselta, vaikka hiilidioksidipitois uus ei nousisi lainkaan.
https://www.rakennustarkastusyhdistys.fi/sisailman-hiilidioksidilla-pelotellaan-turhaan/ (https://www.rakennustarkastusyhdistys.fi/sisailman-hiilidioksidilla-pelotellaan-turhaan/)
Yleensä polemiikkia nostattelee palveluiden tai laitteiden (puhelin)myyjät
-
'Keskustelu' vaikuttaa jotenkin turhalta.
Ei tapeta keskustelua, kun muutenkin hiljaista foorumissa.
Mittarit puhuu kuitenkin omaa faktaansa.
Rakennustarkastajat tekee myös omaa bisnestään. Kirjoitellaan positiivisen oloisia todistuksia päivätyön ohella ja kauppa käy.
Mittari on kuitenkin mittari, siinä mielessä lahjomaton verrattuna kaikenmaailman mestareihin ja todistuksiin. Hiilidioksiditasot vaikuttaa jo yleiseen virkeyteen. Korkeat pitoisuudet kertoo kyllä, että ilmanvaihtoa voisi vielä miettiä.
"Turhaa" sen sijaan on ensimmäisenä lähteä asioita vähättelemään.
-
Aloitusviestissäni kyselin onko teillä virityksiä ilmanvaihtoon liittyen. Ohitetaan nyt nuo C02-arvot... Monet meistä jotka käyttävät autoa kovilla pakkasilla ovat viritelleet ehkä jonkinlaisen verhon ohjaamon ja matkustamon väliin. Tätä eivät ehkä etelän insinöörit ole ottaneet huomioon ilmalaskelmissaan. Sieltähän sitä raitista (ja kylmää) ilmaa tulee.
Jos minulla olisi taitoa ja rohkeutta niin tekisin yhden ylimääräisen säädettävän poistoventtiilin taakse ja tuloventtiilin Truman ilmanoton lähelle. Nythän se pyörittää sitä samaa sisäilmaa jatkuvasti. Kuulemma vanhemmissa Trumatikeissa sellainen olikin?
-
Ei ole, ei tarvitse.
-
Monet meistä jotka käyttävät autoa kovilla pakkasilla ovat viritelleet ehkä jonkinlaisen verhon ohjaamon ja matkustamon väliin. Tätä eivät ehkä etelän insinöörit ole ottaneet huomioon ilmalaskelmissaan. Sieltähän sitä raitista (ja kylmää) ilmaa tulee.
Tiedätkö mistä kulkimeesi tulee ilmaa?
-
Air-Mix on säätöläpällinen systeemi kaminaTruman TEB-puhaltimen yhteyteen. Sillä sai ulkoa korvausilmaa lämmitettyä (koneellinen tulo) tai normikiertoilmakone ena kuten puhallinlämppäreiss ä yleensä..
Yksi minkä kannattaa tarkistaa on kattoluukut, ovatko tuulettuvia/saako lisättyä tuuletusta (esim tiivisteen poistolla).
Riippuu hieman auton tyypistä mitä siitä pakusta on jäljellä (peltiohjaamo vai ei). Vanhemmissa fiiuissa ovissa tuuletusritilät, fordeissa ei. Molemmissa voi pysäköinnnin ajaksi laittaa sisäkierronläpän aktiiviksi, jottei tuule sisään. Usein se tarve on vähentää kymäntuloa kun painovoimaisena ilmanvaihto vain tehostuu ulkoilman kylmetessä (jos sisäilman pidetään saman lämpöisenä). Liekö esim. eteläItaliansuunnit telija, että joku paukkupakkasilla kapineessa asuu..
Sikäli täällä paljon käsitelty aihe, että parempi pitää alkup. ilmanvaihto sellaisenaa. Totta kuitenki, että eroja on; toiset tehty talvikäyttöön, toiset ei..
-
Kyllä, venttiilit olivat kunnossa. Retkeilyauto on omani ja kattoventtiili on imuroitu kesän jälkeen. Isompi matka-auto on melkein pakasta vedetty, kilometrejä vain 6 000. Siinähän ei tietty ole edes takaikkunoita, joista voi vähän ilmaa tullakin. Kattoikkunat (2-3) ovat ainoat pakkotuuletetut venttiilit.
Mittaus tehty siis takaosan nukkumistilasta. Pakkasella arvot ovat melko varmasti paremmat, veto tuntuu jo nyt paremmalta (ulkona +5). Muutaman minuutin tuuletus tekee myös ihmeitä C02-arvoille!
Mittareita löytyy kaupoista. Mitatkaa ja ehkä yllättykää.
Omassakin kauan sitten 3v iässä näytti venttiilit hyviltä mutta ilma oli tunkkaista....tarke mmin kun asiaa tutki niin kattoventtiilit oli venttiilit sisäpuolelta (näkymätön paikka) vedetty silikonilla tukkoon.
Poistin silikoonit ja awot...johan ilma raikastui.
Tässä aloittajan tapauksessa kyse voi olla muustakin mutta on joku toinenkin seppä voinut keksiä saman lämmönsäästökikan.. ..