Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: "Masi" - 26.09.2024 kello on 08:13
-
Promobilessa juttu Ducaton automaattilaatikost a, ilmeisesti tämä yhdeksänportainen ei kestä yli 3.5tn matkailuautoissa.
https://www.promobil.de/neuheiten/automatikprobleme-beim-fiat-ducato/
-
Aisinin loota uuteen.
-
Aisinin loota uuteen.
Ei ole, vaan ZF suunittelu ja Chryslerin valmistama, lääkkeenä ovat nyt tekemässä tuosta yhdeksän portaisesta kahdeksan portaisen.
Kuumenemis ongelma on eli laatikko kuumenee liikaa rasituksessa yli 3,5 tn. Eli retkimökkeihin hyvä ;)
-
Uusimmissa Ducatoissa on japanilaisen Aisinin valmistama 8-portainen automaatti (uusin Caravan-lehti, s. 27)
-
asiaa sivuten... faija opetti hymer trump, mersun pohjalla ja automaatilla, ajaan manuaalisesti yhden pienemmällä kuin mitä automaatti tarjosi. Tiedä sitten mitä oli kuullut?
mutta miten norjassa isoissa mäissä moisilla mennä.. prätkäreissuilla bongasin monta asuntoautoo jotka tainneet vaihteiston ylämäkeen räjäyttää? uskaltaako isoihin mäkiin ja hitaisiin mutkiin manuaalillakaan?
-
Höpöhöpö, automaatti hakee itse pienempää. Tosin voihan vaihtaa pienempää jos mahdollista. Olen kyllä nähnyt mäkeen jääneitä, ylikuumenemisesta kyse.
-
Höpöhöpö, automaatti hakee itse pienempää. Tosin voihan vaihtaa pienempää jos mahdollista. Olen kyllä nähnyt mäkeen jääneitä, ylikuumenemisesta kyse.
Mulla on 6- vaihteinen Aisin...
Ei ylämäki niin pahalta tunnu, mutta pitkät laskut arveluttaa. Liekö öljyt kovilla, kun moottori jarruttaa kierrokset korkealla. Jarruakaan ei parane loputtomasti käyttää.
-
On aika monta kilometriä tultu ala ja ylämäkeä. No problem
-
Höpöhöpö, automaatti hakee itse pienempää.
Ja jos ei hae, runttaa kaasun pohjaan, niin pienenee.
-
Ja jos ei hae, runttaa kaasun pohjaan, niin pienenee.
Kyll mullakin, mutta ei tuossa tilanteessa. Itsellä +/- vaihteistossa niin voi vapaasti valita.
-
Tuolla promobilin jutussa oli selkeästi kerrottu syy ja aiheuttaja eli kuumuu liikaa ja on painoa liikaa tuolle laatikolle.
-
Tuolla promobilin jutussa oli selkeästi kerrottu syy ja aiheuttaja eli kuumuu liikaa ja on painoa liikaa tuolle laatikolle.
Oisko hyvälle ulkoiselle lisälauhduttimelle paikka tässä?
-
Höpöhöpö, automaatti hakee itse pienempää. Tosin voihan vaihtaa pienempää jos mahdollista. Olen kyllä nähnyt mäkeen jääneitä, ylikuumenemisesta kyse.
Juuri näin, automaatti hoitaa hommansa. Mulla alustana MAN TGE 8-lovisella automaatilla. En tiedä kenen tekemä tuo loota on. Hakee kyllä nätisti pienempää vaihdetta. Maantienopeuksissa voidaan jyrkemmässä mäessä mennä vitosellakin.
Alämäessäkin hakee ihan itsekseen pienempää, jos kaasupoljin on ylhäällä ja sitten jos vähän hipaisee pedaalia, vaihtaa kasille ja antaa mennä.
Vakkari päällä toimii suunnilleen samalla tavalla. Kyse perinteisestä vakkarista, valitettavasti.
Auton itsensä tekemä moottorijarrutus ei ole jyrkissä pitkissä mäissä tarpeeksi voimakas ja silloin vaihdan itse pienemmälle. Muutoin en koskaan koske vaihteenvalitsimeen . Sitä vartenhan se automaattiloota on.
-
Oisko hyvälle ulkoiselle lisälauhduttimelle paikka tässä?
Jos kerta vaihteita rupeaa tehdas vähentämään, niin luulen ettei pelkä lauhdutin auta.
Ei se mersussa ja volkkarissakaan (man myös ) toimi jos laitetaan mopon loota isoon vekottimeen.
-
mutta miten norjassa isoissa mäissä moisilla mennä.. prätkäreissuilla bongasin monta asuntoautoo jotka tainneet vaihteiston ylämäkeen räjäyttää? uskaltaako isoihin mäkiin ja hitaisiin mutkiin manuaalillakaan?
Ainakin vanhempi (2006) fiatin manuaali pelaa norjat, kroatit, montenegrot, albaniat, ... menee ylös ja alas ilman ongelmia. Tosin autossa painoa vain 3.2t ja moottorina väkivahva 2.0 84hp.
Pisin yhtäjaksoinen ajo yli 10h albanian, kosovon, pohjois-makedonian vuoristossa. Jyrkissä mutkissa ylämäkeen piti ajaa kakkosella, kun kolmosella ei jaksanut. Ykköstä ei tarvinnut laittaa montaa kertaa.
-
asiaa sivuten... faija opetti hymer trump, mersun pohjalla ja automaatilla, ajaan manuaalisesti yhden pienemmällä kuin mitä automaatti tarjosi. Tiedä sitten mitä oli kuullut?
mutta miten norjassa isoissa mäissä moisilla mennä.. prätkäreissuilla bongasin monta asuntoautoo jotka tainneet vaihteiston ylämäkeen räjäyttää? uskaltaako isoihin mäkiin ja hitaisiin mutkiin manuaalillakaan?
Kyllä laatikko kestää ihan hyvin vuorilta alastulon, kun ajaa Manuaali puolella. Mikäli ajaa automaatilla ja painat hiukankin jarrupoljinta, laatikko vaihtaa pienemmälle ja huutaa kyllä melko lujaa. Ylöspäin menee kyllä hienosti kun on vaan moottorissa tehoa ja vääntöä. Meillä 180 hv. Ajettiin ensin lofooteille ja sieltä sit Kroatiaan. Itävallan alpit mentiin hienosti ylös alas ja takas. Tuli ajeltua viime syksynä 11 000 km. No toihan on kokemuksena aika pieni mut auto toimi hienosti ja polttoaineen kulutus vain 9.8 l koko reissulta. Thumb