Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: miksu88 - 24.09.2024 kello on 09:47
-
Mitä seikkoja kannattaa varmistaa jos etsii käytettyä autoa pysyvään (off-grid) talviasumiseen? Eli mitkä seikat vaikuttavat lämpimänä pysymiseen? Mitkä seikat ovat no-no? Ajelua ei tule paljoa.
-
Riippuu varmaan paljon siitä, mitä asuintoimintoja pidät välttämättöminä..
Esim. suihku. Juomavesi helppo pitää sulana, mutta jätevedet ei. Kunnollinen ja lämmin tuplapohja (alta hyvin eristetty) on sama asia kuin lattialämmitys (= ei-kylmä lattia samalla).
Oleellistä lämpöeristys ja lämmitys. Eristys parempaa kuin styroks. Ikkunat tuplalasia, niin voi asua ilman ulkopuolisia peitteitä (muutoin ne tarvii). Auton sijainti kun ei ole tuulinen ja alava, vaan suojainen, säästyy energiaa..
Alde 3kW vastuksin (jos sähköä tarjolla) + lämmönvaihdin (ajossa säästyy kaasua) + polttoainekäyttöine n lisälämmitin (Eberi/Weba), joka vaihtimen kautta lämmittää asuin osankin, jos esim. kaasu loppu (eli vara-lämmömlähde).. näillä syin en edes Trumaa miettisi tai mitää löpöversiota (hella, uuni ja jääkaappi/pakastin pidettävä toiminnassa myös). Ja saat moottorin esilämmitettyäkin kaasulla tai löpöllä..
Mutta monelle "korpi-jaakolle" voi riittää huonommatkin olosuhteet.
-
Ikkunat tuplalasia, niin voi asua ilman ulkopuolisia peitteitä (muutoin ne tarvii).
Tuulilasille toki tarvitsee peitteen, muuten se on märkä tai jäässä sisältä. Paksu peite ulkopuolelle niin pysyy lasi puhtaana.
Muuten 88k5 listasikin hyvin ne tärkeimmät.
Jos ei ole jatkuvasti töpselissä niin sitten akkuasiat myös kuntoon. Litiumit latautuu nopeasti kunhan laturi on kunnollinen.
-
Vuokraat talviviikoksi auton ja vie sen sinne, missä ajattelit asustella!
Saat silloin parhaan mahdollisen omakohtaisen kokemuksen tarpeista!
-
Voi olla mahdoton paikka löytää vaatimukset täyttävä vuokra-auto Suomesta. Ne kun tuppaa olemaan perusvarusteltuja peltiohjaamoautoja kaikki, ellei joku yksityinen vuokraa.
Integroitu, tuplapohja, lämmönvaihdin ja mainitut tuplalasit. Jos autolla liikkuu niin takaveto, vielä parempi jos paripyörät takana, tai neliveto. Automaatti. Asumisessa iso jääkaappi on hyvä, kauppa jos ei ole ihan lähellä. Säilytystila on tarpeen monelle, eli isosta takatalllista on varmasti hyötyä.
Siinäpä tuli oma auto kuvailtua. Lisälämmitintä ei ole.
Tuskin petyt talviominaisuuksiin, jos hankit integroidun MB-alustaisen Hymerin. Kaikissa vaan ei ole edellä lueteltuja varusteita. Mutta on muitakin merkkejä, joilta löytyy talveen sopiva integroitu.
-
Mulla tulossa liisari talvikäyttöön. Alde, lämmönvaihdin, ohjaamon lämmitys yms. Kävi aika tuuri. Saa nähdä mitä tästä tulee kun ei ole talvella tullut näillä korkeuksilla harrasteltua ennen.
Kaasua menee todennäköisesti.
Tämä auto on meillä vuokrattavana talvella tiettyjä ajanjaksoja. (25.10 - 15.11, 20.12 - 23.2 ainakin)
(puoli-integroitu kylläkin mutta talvipaketti, iso takatalli, erillisvuoteet, olikohan se viime vuonna vai edellisenä käyttöönotettu)
-
Mikähän mahtaa hintaluokka olla mielessä? Nuo kaikkien jumaloimat alde tuplapohja Meset ei ihan halpoja.
-
Oikein hyvin toimii samavarusteinen Hymer Fiat alustalla ja 3l koneella. En tiedä millaiseen paikkaan pitää päästä, tällä on päässyt ihan lappiakin kiertämään talvella. Tupla pohja ja ikkunat ehdottomat. Alde lämmittää kyllä.
-
https://caravanlandia.fi/ajoneuvot/flair6700-ighl-777/
Kaksoispohja ?
Vanha mutta vähillä kilometreillä . . .
-
Mitä tuo tuplapohja meinaa vuosimallin ja hinnan suhteen? Jos vaikka nettikaravaanista katselee. Budjetti olisi mielummin nelinumeroinen kuin isompi. Ikkunoiden peittäminen yöksi ei haittaa.
Miten tällaiset vanhat lasikuitu(?)koppaiset joita suurin osa näyttäisi olevan: https://www.nettikaravaani.com/matkaaja/alde-ja-webasto/1642197
-
Flair on kyllä hyvä ja enemmän tilaa asumiseen mut halvempi kun hakusessa niin; aivan varmasti pärjäät Matkaajalla. Ei se tuplapohja mikään ehdoton edellytys ole; halvemmaksi tulee villasukat ja glögi. Ja eikös väliovi tuossa kopin ja ohjaamon välissä..
-
Tuplapohjasta ja harmaavesisäiliöstä: pärjää kyllä jäätymättä ilman tuplapohjaa, jos on hyvin suunniteltu. Omassani on harmaavesisäiliö lämpöeristetyssä kotelossa auton pohjan alla ja koteloon menee Truman puhallus. Tyhjennyssulku on siellä kotelon sisällä lämpimässä tilassa ja sen käyttövipu sohvan alla ja vipua käytetään ulkoa avaamalla huoltoluukku. Raikasvesisäiliön tyhjennysvipu on siinä vieresssä.
Molemmista säiliöistä tulee auton alla kotelosta ulos vain sellainen 5cm putken pää, josta vesi valuu ulos. Kaikki muu on lämpimässä kotelossa.
Kahden talven reissuilla on meillä tuo auto ollut. Auton vesijärjestelmä on aina käytössä eikä jäätymisongelmia ole ollut. Toisaalta, kunnon pakkasissa toimivuutta ei vielä ole testattu. Kylmin kohdalle osunut yö on ollut -25 astetta.
Tuplapohja on toki parempi, mutta ei välttämätön.
Omani on puoli-integroitu, eikä ole etupäässäkään ole palellut kun on termopeitto laseillä. Alusta on MAN TGE. Myyjä väitti, että siinä olisi ohjaamossa paremmat eristeet kuin esim. Ducatossa, etenkin lattiassa. Mutta enpä tuosta eristeasiasta mitään tiedä, kun tämä vankkuri on ensimmäiseni enkä siis pysty vertaamaan muihin.
-
Sehän auttaa myös asiaa että systeemejä käytetään koko ajan ja lämmitykset on päällä.
-
https://caravanlandia.fi/ajoneuvot/flair6700-ighl-777/
Kaksoispohja ?
Vanha mutta vähillä kilometreillä . . .
Tämä vaatii C-kortin?
-
Juu.
-
https://caravanlandia.fi/ajoneuvot/flair6700-ighl-777/
Vanha mutta vähillä kilometreillä . . .
Miten uskottavalta vaikuttaa lähes 30 vuotias tuontiauto, jossa reilu 100 tkm mittarissa..? ???
-
Just käytin oman matkamökin katsastuksessa täällä belgiassa ja kaksi katsuria ihmetteli 6 vuotiaan matkamökin kilometrimäärää kun belgiassa ajavat keskimäärin 6000km vuodessa matkamökillä. Omassa nyt vähän vajaa 120 000km.
-
Miten uskottavalta vaikuttaa lähes 30 vuotias tuontiauto, jossa reilu 100 tkm mittarissa..? ???
Kerrotaanko jossain, että käytettynä maahantuotu (kaikki paitsi Suomessa tehdyt ovat tuontiautoja)?
Mieluumin tuollainen laatuauto vanhana kuin ihan kuulavasara-alupintainen ehtoopuolen puurimakorinen. Ei saman ikäiset Matkaaja-vaunutkaan enää ehjiä ole, vaikka suuliin olisi unohdettu vuosiksi (käytti tai ei).
Ei ykköskympillä saa kuin projektin kun autosta kyse..
-
Eikös siellä ajoneuvo esitteessä rek. pv 2007 :o Eipä ne km kans aina kerro paljonko asuttu on..
-
Kerrotaanko jossain, että käytettynä maahantuotu
skruvat.fi
(https://karavaanari.org/kuvat/1727297351.jpg)
-
Ollaan vaimon kanssa jo pitkään haaveiltu ensimmäisen matkailuauton ostosta ja nyt ois vihdoin sellainen tilanne, että asuntolaina on maksettu ja ois mahdollista ottaa uutta lainaa. Lainavertailu (https://lainavertailija.com/) näytti, että meillä ois mahdollista hakea n. 50 000 - 60 000 euroa lainaa hankintaa varten. Minkälaista autoa suosittelette ensikertalaiselle? Mielellään sais olla hieman uudempi ja vähemmän ajettu. Omaa rahoitusta on mahdollista laittaa myös useampi kymppi.
-
Minkälaista autoa suosittelette ensikertalaiselle? Mielellään sais olla hieman uudempi ja vähemmän ajettu. Omaa rahoitusta on mahdollista laittaa myös useampi kymppi.
Mieti nyt ensin itse, mitä haluat ja mitä TARVITSET.
Sitten kyllä tulee suosituksia ja etenkin hylkäyksiä.
-
Varsinkin kaikkitietäviltä ja kaikenosaavilta ja vieläpä Diplomi-insinööreiltä. Thumb
-
Ollaan vaimon kanssa jo pitkään haaveiltu ensimmäisen matkailuauton ostosta ja nyt ois vihdoin sellainen tilanne, että asuntolaina on maksettu ja ois mahdollista ottaa uutta lainaa. Lainavertailu (https://lainavertailija.com/) näytti, että meillä ois mahdollista hakea n. 50 000 - 60 000 euroa lainaa hankintaa varten. Minkälaista autoa suosittelette...
Jostain pitää aloittaa: Jos ikä painaa niin , erillisvuoteet tai saarekevuode. Parisängyssä voi olla kivaa mutta sen takimmaisen henkilön siirtyminen yöllä tarpeilleen ei ole helppo homma.
Kaasupulloja on helpompi hoidella jos ne on rinnakkain. Peräkkäin olevissa kaasupulloissa vaihdossa on enemmän ähräämistä. Tämä koskee varsinkin huonokuntoisia. Ikää myös kertyy kaikille yllättävän nopeasti kun on yli 60v.
Onko tarkoitus matkoilla pelkästään sulan maan aikaan? Siihen sopii kaikki kaupassa olevat, mutta jos pakkaskeleissäkin liikutaan niin talveen varustellut, vesijärjestelmä jätevesi ja lämmitys pitää olla siihen käyttöön rakennettu.
-
Ollaan vaimon kanssa jo pitkään haaveiltu ensimmäisen matkailuauton ostosta ja nyt ois vihdoin sellainen tilanne, että asuntolaina on maksettu ja ois mahdollista ottaa uutta lainaa. Lainavertailu (https://lainavertailija.com/) näytti, että meillä ois mahdollista hakea n. 50 000 - 60 000 euroa lainaa hankintaa varten. Minkälaista autoa suosittelette ensikertalaiselle? Mielellään sais olla hieman uudempi ja vähemmän ajettu. Omaa rahoitusta on mahdollista laittaa myös useampi kymppi.
Tärkein neuvo: vuokratkaa ensin, jos ette ole vielä vuokranneet. Jo lyhyt reissu avaa silmiä siitä, mikä toimii itsellä ja mikä ei.
Jos ostatte oman ilman vuokrauskokemusta, teette ostoksen ihan sokkona. Täältä saatte varmasti hyviä vinkkejä, mutta ongelma siinä että jokainen meistä on sitä mieltä, että se oma valinta on paras kaikille muillekin. Mutta eihän se niin ole, tarpeita on erilaisia eikä tässä hommassa ole yhtä oikeaa ratkaisua.
Tässä nopeasti muutama pointti, joista löytyy hyvin erilaisia näkemyksiä siitä, mikä on paras:
- Onko tärkeämpää hyvät tilat vain kompaktin auton mahdollistama parempi liikkuvuus
- Riittääkö ns. kolmen vuodenajan auto vai täytyykö pärjätä tulipalopakkasillak in
- Viihdyttekö enemmän leirintäalueiden palveluiden ääressä vai onko syytä panostaa omavaraisuuteen (aurinkopaneelit, isto akut jne
- Millaisessa maastossa liikutte ja miten talvi? Eli onko etuveto ihan OK vai onko tarve katsoa taka- tai nelivetoja, joissa on parempi etenemiskyky
Listaa voisi jatkaa pidemmällekin, mutta kai minun nyt vaan pitää aloittaa päivän työt. :D
-
Minä tein aivan toisella tavalla. En tuhlannut vuokrauksiin. Menin koeajolle ja tulikin kaupat samantien. Ikinä ollut asautoa ajanutkaan. Pienihän se oli mutta nyt sitä tulee joskus ikävä näppäryyden takia ja nopean lämpiämisen vuoksi. Kärryhän oli jonkun mielestä se ihme ei-talviauto mutta hyvinhän siellä pärjäsi kovilla pakkasilla :) Sen verran oli kumminkin ajatusta päässä että ostin talvivarusteilla olevan. Nyt tässä on sitten 15 talvea liikuttu etuvedolla ongelmitta. Kaikkihan nämä ovat vähän kompromisseja. Alde takatuuppari hummeri tuplapohjakin joillekin käy ;)
-
Jos autossa on Alde, Seinäkaapit irti seinästä, Lämmönvaihdin, Eristetyt säilöt, Lattialämmitys. Silloin ollan jo pitkällä. Thumb
-
Jos oikein kunnon talviauto niin vesisysteemien pitää olla kokonaisuudessaan seinien sisällä lämpimässä, kaikenlaiset mukamas talvikelpoiset eristetty ja sähkölämmitteiset säiliöt on vähän väkisin tehtyjä hätäkeinoja ja sähköä palaa.
Tuplapohjallinen aldellahan on kuin 70 luvun valesokkelitalon rakenne. Setämiesten suosikki. Thumb
-
Jos oikein kunnon talviauto niin vesisysteemien pitää olla kokonaisuudessaan seinien sisällä lämpimässä, kaikenlaiset mukamas talvikelpoiset eristetty ja sähkölämmitteiset säiliöt on vähän väkisin tehtyjä hätäkeinoja ja sähköä palaa.
Tuplapohjallinen aldellahan on kuin 70 luvun valesokkelitalon rakenne. Setämiesten suosikki. Thumb
Ootko vaihtanut?
-
;D No harvempi kumminkin vesiä pitää talvella, niin eipä niillä systeemeillä ole silloin mitään väliä.
-
^
Siis mitä? Meillä kyllä auton vesijärjestelmä on käytössä ympäri vuoden. Sitä vartenhan se vesijärjestelmä on, että saadaan vettä hanasta tai suihkusta ja viemäri vie sen harmaavesisäiliöön. Kuka sitä nyt itseänsä kiusaa kanisteritouhuilla? Ja talvella puskaillessa jossain hiihtolatujen ääressä on ainakin minun ihan pakko päästä suihkuun, sen verran pahasti hikoilen.
Meille talvellakin toimiva vesijärjestelmä on yksi tärkeimmistä asioista.
-
Tämä topikki on kyllä sekavuuden malliesimerkki ;D
Yksi kysyy alle 10t€ maksavaa talviasuttava asuntoautoa, sit joku tulee samaan topikkin kysymään mikä 80t€ asuntoauto kannattaa ostaa, jengi vastailee näihin ristiin, puolet ei tiedä mihin kukakin edes vastasi ja loput nälvii toisilleen.
Hyvä Thumb
-
Yksi kysyy alle 10t€ maksavaa talviasuttava asuntoautoa, sit joku tulee samaan topikkin kysymään mikä 80t€ asuntoauto kannattaa ostaa, jengi vastailee näihin ristiin, puolet ei tiedä mihin kukakin edes vastasi ja loput nälvii toisilleen.
Tilannehan on ihan normaali...
-
Niin, eihän täällä edes riidellä. :D
Minähän tuolla edellisellä kommentilla #30 ("Siis mitä...") ainoastaan osoitin konkreettisen esimerkin kautta täsmälleen oikeaksi sitä edeltävässä vastauksessani olleen näkemyksen eli tämän:
Täältä saatte varmasti hyviä vinkkejä, mutta ongelma siinä että jokainen meistä on sitä mieltä, että se oma valinta on paras kaikille muillekin.
:laugh: :laugh: :laugh:
-
Noinhan se on mutta kun ne ei tajua sitä.... 8)
-
Hyvää tietoa täältä saa, ja kyllä monet isojen/kalliiden autojen pointit pätee halvempaankin päähän.
-
Hyvää tietoa täältä saa, ja kyllä monet isojen/kalliiden autojen pointit pätee halvempaankin päähän.
Pätee.
Niistä vaan joutuu tinkii.
-
Jos tinkii kulkineen iästä on mahdollista hankkia kunnollinen. Tein sillä tavalla. Täältä orgista opit, sovellettuna omiin kokemuksiin.
Tämän bussin hinnalla olisi saanut uuden perusauton, jopa halvimman integroidun. Neljän vuoden jälkeen tuntuu siltä, että kannatti hankkia auto, jossa on kaikki orgin tolkun auto-kliseet. Lisäksi kuskin ovi. Hydrauliset tukijalat puuttuu, mutten sellaisiin lähes kymppitonnia sijoita. Parempi, jos ensimmäinen omistaja on maksanut kalliit lisävarusteet.
Se on vaan hyvä muistaa, että kulkine on harvalle valmis kaupasta ostettuna ja sen ylläpito vaatii puuhastelutaitoja. Niitä voi myös oppia. Ei tartte olla caravanpuolen asentaja.
-
Jep, minunkin kuljin maksoi paljon, mutta sitä ei pahemmin ole tarvinnut varustaa. Paneelin ja Invertterin laitoin. Nyt 100.000km kolmeen ja puoleen vuoteen tullut.
-
Minä kanssa talvella hiukkasen liikun maksaa mitä maksaa ;) :D
https://www.nettikaravaani.com/carthago/m/1644369
Tuossapa olisi Miksulle hyvä kärry jos budjettia ylös hilaisi..
-
Jep, minunkin kuljin maksoi paljon, mutta sitä ei pahemmin ole tarvinnut varustaa. Paneelin ja Invertterin laitoin. Nyt 100.000km kolmeen ja puoleen vuoteen tullut.
On muuten hurjat kilometrit. On autoa käytetty siihen mihin se on tarkoitettu.
-
On muuten hurjat kilometrit. On autoa käytetty siihen mihin se on tarkoitettu.
Auto tykkää, että sitä ajetaan. :)
https://youtu.be/1ZVM16fXhWE?t=56 (https://youtu.be/1ZVM16fXhWE?t=56)