Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Jukka Sorvali - 20.08.2024 kello on 22:28
-
Matkailuauton rengaskoko rekisteriotteen mukaan on 225/75 R16. On jo vaihdettu vähän kapeampaan eli 215/75 R16, mutta kääntäessä, jos paino vähänkin tulee etuakselille, niin rengas osuu lokasuojaan. Paikalla ollessa varaa on noin 3-4 cm, joten ahtaaksi on tuo kotelo tehty. Lokasuojan peltinen reuna on terävä kuin puukko, joten kumin palat vain sinkoilee.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa vanhoissa Ducatoissa? Mikä on auttanut? 15 tuuman renkaat, profiilia matalammaksi 65 sarjaan, vai voiko jousitusta/iskunvaimennusta korottaa muutamalla sentillä?
-
Onko vanne alkuperäinen?
-
Kannattaisi ensin katsoa ne jouset, onko katkennut vai onko painunut kasaan.
Eli alkuperäisen mittaan vertaa jousta.
Mitat saa varmaan jostain vara-osasivustolta.
-
Etuvakaaja tai sen yhdystangot voi myös olla rikki/poikki/irti. Silloin toinen puoli joustaa enempi kuin on suunniteltu.
Mutta enempi veikkaan Masin tavoin että jouset poikki/kuoleentuneet.
-
Kyllä Ducatossa pitäis enemmän olla tilaa kuin 3-4 senttiä, veikkaan myös katkennutta jousta.
-
Jouset lyöpyneet, vaihda Vallilantakomon suosittelemat vahvistetut jouset.
Muutoinkaan rekisteriotteessa ilmoitettuarengasko koa ei saa muuttaa niin että renkaan vierintämatka/kierros muuttuu.
Nopeusmittarikin rupeaa näyttämään turhansuurta virhenäyttöä.
-
.
Muutoinkaan rekisteriotteessa ilmoitettuarengasko koa ei saa muuttaa niin että renkaan vierintämatka/kierros muuttuu.
Nopeusmittarikin rupeaa näyttämään turhansuurta virhenäyttöä.
Nykyään saa 15% halkaisijaa muuttaa ilman muutoskatsastusta. Mittarivirhe saa olla 0-10%.
-
Muutoinkaan rekisteriotteessa ilmoitettuarengasko koa ei saa muuttaa niin että renkaan vierintämatka/kierros muuttuu.
Väärin.
Rengaskokoa saa kyllä muuttaa...
Rekisteriotteessa ilmoitetusta leveimmästä vaihtoehdosta rengasta voi leventää 30 mm ja vannetta 26 mm, ilman että sinun tarvitsee muutoskatsastaa autosi. Renkaan ulkohalkaisijaa saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enintään 15 prosenttia.
Auton raideleveys, eli samalla akselilla olevien renkaiden keskilinjojen välinen etäisyys, ei saa muuttua alkuperäisestä 30 mm enempää muutosten seurauksena.
Vaihtaessasi rengaskokoa tästä enemmän, sinun tulee muutoskatsastaa autosi.
Muutoskatsastuksess a voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen alkuperäiseen renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä.
-
Rengaskokoa saa kyllä muuttaa rajallisesti...
Kuitenkin vaatimuksena on, että rengas ei ota kiinni korirakenteisiin käännöksissä ja joustoissa. Tämähän se on ketjun aloittajan ongelma.
Mikä siellä muukaan voisi antaa periksi, kuin jousitus?
-
Mikä siellä muukaan voisi antaa periksi, kuin jousitus?
Reipaasti liian pienellä ET:llä olevat vanteet. Toki alottajan kertoman mukaan joustovaraa on kovin vähän, joten katse siirtyy jo useammankin mainitsemiin väsähtäneisiin jousiin.
-
Tuossa aloituksessahan puhutaan kääntäessä kun tulee painoa. Silloin rengas tulee kaaresta yli oli vanteen ET mikä tahansa.
-
Matkailuauton rengaskoko rekisteriotteen mukaan on 225/75 R16. On jo vaihdettu vähän kapeampaan eli 215/75 R16, mutta kääntäessä, jos paino vähänkin tulee etuakselille, niin rengas osuu lokasuojaan. Paikalla ollessa varaa on noin 3-4 cm, joten ahtaaksi on tuo kotelo tehty.
Kumallinen yhtälö...
Missäköhän kohtaa se 3-4 cm vara mahtaa olla?