Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: pasitapo - 17.08.2024 kello on 12:42
-
Hakusessa iso alkovilla varustettu B-kortilla ajettava käytetty matkailuauto ja otsikon autot kaikki tarjoavat saman pohjaratkaisun hieman erilaisilla toteutustavoilla.
Challenger C397ga
+ Tilavin alkovi muotoilusta johtuen
- Kallein ja huonoimmat varusteet vakiona
- Ulkonäkö
SunLiving A75SL
+ Edullisin kolmesta
+ Hyvät varusteet
- Pienin alkovi muotoilusta johtuen
Adria Coral 670/660 XL Plus SL
+ Muotoilultaan paras
+ Hyvä pohjaratkaisu vaikka aika lailla samanlaisia kaikki kolme
- Saatavuus käytettynä
Onko täällä kokemuksia tai jokin muu vertaillut näitä kolmea mallia ennen ostopäätöstä?
-
Laita integroitu, on siistii . . .
Ja makusi mukaan, sillä yksi tykkää tyttärestä, toinen tyttären äidistä ja kolmas rakastuukin anoppiin . . .
Eli sama kaava todentuu asuntoauton kohdallakin, vaikea mennä suositteleen toiselle jotain hyvänä vaihtoehtona. Ovat maku/tarve asioita . . .
Kantavuus isoissa vähäinen, yks mäyräkoira ja puoliso niin kantavuus on käytetty :laugh:
-
Minä kyllä käyttäisin noin ison auton puntarissa ennenkuin ostaisen sen.
Siihen kun täyttää tankin, vesisäiliön, kaasupullot, niin riittääkö kokonaispaino edes jääkaapin täyttämiseen jos mukana on apukuski?
nimimerkillä 6m alkoviauto ja paino 3.1t matkavarusteissa tankit täynnä ilman henkilöitä ja niiden tavaroita.
-
Siis puntaroiko noita kyttä liikenteessä, oikeesti???
-
Siis puntaroiko noita kyttä liikenteessä, oikeesti???
Siihen saat varautua, katsastuksessa tullaan puuttumaan päästömanipuloitiin ja tienpäällä mahdollisiin painontarkkailuun. 'Järjestelmä' odottaa vain hetkeä jolloin tarkastettava autokanta on tarpeeksi suuri ( tuottava) senjälkeen otetaan tehotarkkailu käyttöön ( rahastus) . Näin tulee käymään . . .
Ja hyvä näin, jos autonrakenne mitoitettu jollekkin kuormalle niin miksi sallia tuon rajan ylitys . . .
Autojen punnitus tienpäällä on arkipäivää Ruotsissa, Norjassa, ja samoten keskieuroopassakin.
Tuurilla ne laivatkin seilaa mutta ei Tuurissa . . .
-
Ja hyvä näin, jos autonrakenne mitoitettu jollekkin kuormalle niin miksi sallia tuon rajan ylitys . . .
Pääsääntöiseti autot on mitoitettu ajokortille.
Kuormaa ne monesti sietävät paljon enemmän.
-
Siis puntaroiko noita kyttä liikenteessä, oikeesti???
No Suomessa ei kai VIELÄ juurikaan, mutta muualla Euroopassa kyllä. Matkailuautojen ylipainot on ollut sen verran julkisuudessa, että lienee vain ajan kysymys koska punnitukset alkaa meilläkin. Kalustoahan poliisilla on jo, kun punnitsevat raskasta kalustoa. Eli ei puutu kuin se, että joku päättää asiasta.
Miettiköön jokainen omat riskinsä niin kuin lystää. Meillä päädyttiin siihen, että kun vankkurin (7-metrinen puoli-integroitu kompakti kahden hengen kulkine) omamassa on 3150kg niin 350kg kantavuus ei vaan riitä. Mentiin rouvan kanssa kiltisti molemmat autokouluun ja hankittiin kummankin korttiin lisää kirjaimia (c1). Sen jälkeen vankkurin kokonaismassa 4 tonniin, mihin asti sen sai ilman rakenteellisia muutoksia.
Nyt on 850kg kantavuutta eikä tartte poliisin punnitusratsioita pelätä. Tulihan tuossa vaihtokaupassa monta muuta hankaluutta, mutta parempi näin minun mielestä.
-
Siis puntaroiko noita kyttä liikenteessä, oikeesti???
En tiedä kotimaasta mutta Norjassa kytätään ilmeisesti melko ahkerastikin ja matkanteko loppuu siihen paikkaan.
Juuri tuossa joku aika sitten kiersi kuva jossain FB-ryhmässä kun oli pysäytetty turisti ja kaamea läjä tavaraa tien varressa kun yrittivät saada kevennettyä autoa.