Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: vestta - 11.08.2024 kello on 22:51
-
Asennan invertteriä (NDS SM 1000) jonka "taakse" tulee yksi pistorasia (todennäköisesti 1 tai 2 paikkainen), invertterissä on "kaukokäyttökytkin". Invertteriä ei liitetä 230 V verkkoon. Tarvitaanko vikavirtasuoja.
-
Eipä ole moinen tullut edes mieleen....
Yleensähän intikat on tehty niin, että 'kyljestä' otetaan 230V.
Jos välissä on yksi pistorasia, ei se tilannetta muuta.
Intikan manuaalista varmaan löytyy tieto rakenteesta, tai sitten pitää kuuklata.
-
Kyllä mulla vaan on 30mA VVS-takana 3kVA intikan ruokkimat pistorasiat - no, mulla onkin erillinen ohjauskeskus koko operaation tueksi, verkon vaihto tapahtuu invertterin kaukokäynnistimestä, jolloin 230 VAC puoli siirtyy invertterin sähkölle (pl. Alde, EBL ja jääkaappi). Saman aikaisesti voi auton seinään CEE-liitäntäkaapelilla tuoda "evästä", eli esim. 4A tolpista vaikka ulkomailla ruokkia akkuja, ja samalla huudattaa katto-Dometic'ia..
Oikeastaan syytä on olla suojalaitteet invertterin lähtöpuolella vähintään yhtä hyvät mitä verkkosähkössä, potentiaalin tasaus kunnossa, eli invertterin PE maadoitettu muun auton vastaavan kanssa. LIsäksi vertin takana oleva sähköverkko suojattu 2-napaisesti ja oikea-aikaisesti toimivalla varokkeella - ja tuolla vikavirralla tietty.
Jos pot.tasaus ja vikavirta uupuu, mistä se (invertterin) varoke tietää onko "ihmisen grillaaminen" esim. 0,5A virralla tarkoituksen mukaista vai vikatila saati maasulku - ylivirran haistaa kyllä..
-
Kirjoittelun aikana tulikin tuossa yllä vakavaa tekstiä.
Invertteri on periaatteessa maasta erossa, mutta voi olla asennettu niin, että sen maadoitus on yhdessä auton rungon kanssa. Silloin voisi tulla tilanne, jossa viallisen laitteen jostain johtavasta osasta ja auton rungosta saisi sähköiskun. Onko autoon(?) tarkoitus kuitenkin tehdä myös ulkoisen sähkön syöttö?
Ainakin se vvs toimii, vaikka sähkö ei tulekaan "Imatran voimalta", jos pistorasiaan laitetaan viallinen laite. Pakollinen se ei ole, mutta jos tilaa on, niin aika halvalla saa suojaa.
-
Niin, jos siellä on verkko takana, niin vvs tullee jo pakolliseksi?
Mutta entä se yksittäinen pistorasia?
-
Niin, jos siellä on verkko takana, niin vvs tullee jo pakolliseksi?
Mutta entä se yksittäinen pistorasia?
Milloin vvs on tullut pakolliseksi, 2-napainen varoke on jo 80-luvulta vaadittu, joka voi toimia pääkatkaisimena? Ja, jos ryhmiä (varokkeita) useita, tarvitaan verkkosähkölle erillinen pääkytkin..
Yhditelmälaite varoke+vvs (yl 2U) katkaisee aina 2-napaisesti. Mitens se invertteri, jos laukaisee 230 V varokkeen siitä, kärsiikö koskea nollajohtoon päälläollessa :-X
-
En minä tiedä/muista.... (ei tarvi enää ;D )
Tavasin vaan Waecon manuaalia ja siellä sanottiin, että useamman rasian kanssa pitäisi olla vvs.
-
Sen verran laitetta tuntien, muodostaa rungosta erotetun piirin. Siis kumpikaan napa ei muodosta runkoa vasten jännitettä. Se on suojaerotuskytkentä, jotakäytetään erikoistilanteissa, mm ahtaat tilat tms. Tällöin ei käsittääkseni vvs toimi, koska virta ei pääse kuitenkaan kiertämään ns nollaan. Vrt suojaerotusmuuntaja an. Tällöinkin voidaan rakentaa verkko, sitä ei kuitenkaan voi kytkeä maasähköön. Vain itsenäinen invertteri toimii. Voisi mitata victronin laitteesta pysyykö erotettuna verkkokytkettynä. Pitäisi kaivaa 6000.1 ja sieltä kohta matkailuajoneuvot. Korjatkaa joilla tuoreempi koulutus.
https://images.app.goo.gl/zeokYKnXGqNHAokQ8 (kuva 7.9)
-
mitenkähän lienee invertterissä pistorasian maadoistuskosketin, onko siihen kytketty johdin, ja jos on niin missä on johtimen toinen pää kiinni. Suojaerotetussa virtapiirissä maadoitusjohtoa ei ole...
-
Mikäs sen invertterin koteloon tulevan maajohdon tarkoitus on...?
Tökkäsin piuhan pään saman ruuvin alle, mihin muutkin maajohdot, eli koriin.
-
Tottakai suojajohdin on rungossa, kuten kaikissa kytkennöissä, se ei saa olla kytkettynä laitteiston piireihin, Sama mikä sähkölaite, on nollan ja suojajohtimen välissä eristys joka mitataan mm huollossa ja asennuksessa. Kuten isossa verkossa se on erotettuna syötöstä asti, sähköisesti kuitenkin pen kytkennässä maadoitus ja nolla yhdistyy syöttöverkkoon eli keskukseen joka on mm leirintäalueella pääkeskus, jossa verkon keskipiste samassa potentiaalissa.
-
mitenkähän lienee invertterissä pistorasian maadoistuskosketin, onko siihen kytketty johdin, ja jos on niin missä on johtimen toinen pää kiinni. Suojaerotetussa virtapiirissä maadoitusjohtoa ei ole...
Pistorasian suojajohdin on rungossa. Suojaerotetussa piirissä on myös suojajohdin. Kts edellä linkattu kuva.
-
Palaisin tuohon alkuperäiseen kysymykseeni.
Jos asuntoautoon laittaa kiinteän verkkovirrasta irtonaisen pistorasian ja ottaa siihen virran invetteristä pistotulpalla, tarviiko asentaa myös vikavirtasuoja.
Tilannehan on lähes sama kuin jatkojohdon käyttäminen invertterissä, eroa on vaan pistorasian kiinteässä asentamisessa.
-
Mielestäni ei...
-
Kiinnostaa tietää, että mitä haittaa siitä on jos sen laittaa? Sehän vain kertoisi toimintalaitteen kunnon.
-
Kiinnostaa tietää, että mitä haittaa siitä on jos sen laittaa? Sehän vain kertoisi toimintalaitteen kunnon.
Äärimmäisen hyvä kysymys.
Olen siinä käsityksessä, että vikavirtasuoja vaatii oikeanapaisen kytkennän vaiheen ja nollan osalta.
Kun kyseessä on virran syöttö pistokkeen kautta niin saattaa pistokkeen laittaa myös toisinpäin jolloin nolla ja vaihe ja nolla vaihtavat paikkoja vikavirtasuojassa. Toimiiko vikavirtasuoja tällöin niinkuin sen on suunniteltu toimivan.
-
Siitä ei ole mitään haittaa. Sen sijaan voi selvitä jonkin laitteen viallisuus.
Vikavirtasuojan toiminta perustuu kahden virtajohtimen (vaihe ja nolla) läpi kulkevan virran vertailuun.
Esim. sellainen vanhanaikainen metallinen kahvipannu, jossa on vastukset sisällä. Niillä sai moni tällin. Se kytketään vikavirtasuojan jälkeen. Kun virtaa menee pannulle toista johdinta pitkin yhtä paljon, kuin toista pitkin tulee takaisin, ei suoja laukea. Jos vikavirtasuoja huomaa, että johonkin matkalla häviää sähköä (pannun metalliosiin tai käyttäjän käteen), ja kun osa virrasta ei palaa takaisin, niin suoja laukaisee sähkön kaksinapaisesti.
on sama, onko shuko-tulppa noin päin vai näin päin. Virta kulkee aina kahta johdinta pitkin, kun kaikki on kunnossa.
Lisäys. Ihan sama, onko maadoitettu tulppa vai euro-tulppa.
-
Kiitoksia.
Siispä; syöttövirran napaisuudella ei ole vikavirtasuojan toiminnan kannalta merkitystä ja suoja sulkee kaksinapaisesti.
Laitanpa vikavirtesuojan.
Edit: Tulipa taas todistetuksi: Esittämällä täsmällisen kysymyksen saat täsmällisen vastauksen. ; Thumb
-
Vikavirtasuojia myydään myös rasiaan asennettavia ( minulla on ) ja toimivat hyvin. Vikavirtasuoja seuraa menevän ja tulevan virran eroa joka ei saa ylittää 30 mAmpeeria.
-
Mistähän invertterin lähdössä tulevan js lähtevän virran ero voisi syntyä, minä en ymmärrä.
Verkkovirrassa 0-johdon on kytketty maihin viimeistään sähkökeskuksessa.
Jos verkkoon liitetyssä laitteessa on maavuotoa poikkeaa tuleva ja lähtevä virta toisistaan, koska osa menee maajohdon kautta.
Invertteri toimii kuten erotusmuuntaja, sen toisen navan voi kytkeä maihin tai laitteen runkoon, eikä runko tule maata vastaan jännitteeliseksi ainoastaan se tulee jännitteelliseksi sitä toista johdinta vastaan.
Tilanne olisi sillon sama kuin jakeluverkossa jossa toinen napa on maissa.
-
Mistähän invertterin lähdössä tulevan js lähtevän virran ero voisi syntyä, minä en ymmärrä.
Verkkovirrassa 0-johdon on kytketty maihin viimeistään sähkökeskuksessa.
Jos verkkoon liitetyssä laitteessa on maavuotoa poikkeaa tuleva ja lähtevä virta toisistaan, koska osa menee maajohdon kautta.
Invertteri toimii kuten erotusmuuntaja, sen toisen navan voi kytkeä maihin tai laitteen runkoon, eikä runko tule maata vastaan jännitteeliseksi ainoastaan se tulee jännitteelliseksi sitä toista johdinta vastaan.
Tilanne olisi sillon sama kuin jakeluverkossa jossa toinen napa on maissa.
Varmasti sitten on erilaisia inverttereitä. Mulla on vastaan tullut vain sellaisia, joihin laitetun vvs:n saa laukaistua testerillä tai sitten laitevialla. Olleet siis schuko-versioita, ei 0-luokan rasialla olevia.
-
Minun invertterissä schuko- pistorasian maadoituskosketin ei ole kytketty invertterin metallikuoreen. Eli maadoituskosketin ei ole "maissa". Onko tämä viallinen?
Mitenkähän muilla, onko joku tutkinut omansa.
-
Varmasti sitten on erilaisia inverttereitä. Mulla on vastaan tullut vain sellaisia, joihin laitetun vvs:n saa laukaistua testerillä tai sitten laitevialla. Olleet siis schuko-versioita, ei 0-luokan rasialla olevia.
Siinä tapauksessa on shukon maadoitusliuska kytketty invertterin toiseen johtoon, eli lähtö ei ole kelluva
-
Mistähän invertterin lähdössä tulevan js lähtevän virran ero voisi syntyä, minä en ymmärrä.
Verkkovirrassa 0-johdon on kytketty maihin viimeistään sähkökeskuksessa.
Jos verkkoon liitetyssä laitteessa on maavuotoa poikkeaa tuleva ja lähtevä virta toisistaan, koska osa menee maajohdon kautta.
Invertteri toimii kuten erotusmuuntaja, sen toisen navan voi kytkeä maihin tai laitteen runkoon, eikä runko tule maata vastaan jännitteeliseksi ainoastaan se tulee jännitteelliseksi sitä toista johdinta vastaan.
Tilanne olisi sillon sama kuin jakeluverkossa jossa toinen napa on maissa.
Tarkoittaako tuo maallikon ymmärettävästi sitä, että invertterin sähköstä voi ottaa sähköiskun vain johtimien välillä ja vikavirtasuoja ei sitä huomaa, kun kaikki virta palaa sen läpi?
-
Minun invertterissä schuko- pistorasian maadoituskosketin ei ole kytketty invertterin metallikuoreen. Eli maadoituskosketin ei ole "maissa". Onko tämä viallinen?
Mitenkähän muilla, onko joku tutkinut omansa.
Uusi mittaus; invertterin napojen välillä 200V ja maadoituskoskettime sta kumpaankin napaan 100V.
En hennonnut kokeilla mitä tapahtuu jos oikosulkee navan maadoituskoskettime en...
-
Sorry; En saanut puhelimesta kuvia siirrettyä tietokoneelle ja siksi tämä aloittamani aiheen lopputuleman info tulee vähäsen myöhässä.
Siispä täsä tämä:
Sijoitin invertterin retkeilyauton lattiakoteloon ja viereen vikavirtasuojan, näin vikavirta suojaa myös syöttöjohdon pistorasialle. Pistorasian viereen sijoitin invertterin käyttökytkimen.