Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: HiTec - 19.07.2024 kello on 12:47
-
Tuollaisesta vaunusta on nyt kaupat tehtyinä, luovutus viikon päästä, niin pakkohan siitä oli jo joku blogin tynkäkin pahimmassa kuumeessaan tuosta vääntää ;D
https://viineri550.blogspot.com/
-
Tänään oli sitten vaunun luovutus ja onhan tuo nyt melko hieno. Moni asia on paremmin mitä tuossa ex. Detskussa, mutta toki on myös sellaisia pieniä nyansseja, jotka toivoisi olevan hiukan toisin. Kokonaisuutena kuitenkin ihan onnistunut upgrade Thumb
Vaunun kuva-albumi:
https://photos.app.goo.gl/6CQsNmZG9VoGAKVU9
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPCK4lC7ktuUcirz26W0jgQgtAEltE-oyPCXXZ6ucKcpzEqiKkAXRM7kzOz7kdMEjQRXk8iQVKUFsgtfuU_-o9BjnO003dMTLn0c7prRXcyDHRMQ8RNCWeIOPgZ4NQF3aWwwsqZaCi97oV5tbd-ePYMwQ=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
-
Eilen iltasella sitten käytiin vaunun dokumentaatiota ja ohjekirjastoa läpi, niin pitää kyllä sanoa että tässä kohtaa tuli sellainen riman alitus etten toista muistakaan nähneeni!!! >:(
Joka ainut ohjekirjanen Trumaankin liittyen puhui kaikkia muita kieliä paitsi suomea ja lopussa olikin sitten jokaisen ohjekirjasen lopussa maininta jotta FI-kielisen saisi Truman maahantuojalta. No laturista tai sähköistä ylipäätään ei ollut kuin D-kieliset versiot eikä yhtään mitään muuta. Ja entäs sitten tuo Weinsbergin oma ohjekirja, joka sentään oli ihan suomenkielinen. Tuokin oli kirjoitettu niin ylimalkaisen ympäripyöreästi, jotta se kelpaisi mahdollisimman laajasti koko kalustoon as.autoista vaunuihin ja jokaiseen malliin. Yhtään mitään mallispesifistä siinä ei ollut, vaikka ohjetta sitten piisasikin aina ratin kääntämisen suunnista vaunua peruutettaessa erilaisiin tarkastuslistoihin jota pitää muistaa aina chekata reissuun lähdettäessä. Ihan täysin hyödytön opus siis tuokin Thumbd
No löytyipä tuolta sitten toki myös vaunun huoltokirjanenkin, vaan arvaas vaan onko siinäkään leiman leimaa. Ei siis edes sitä luovutusleimaa, jotta tuon 10v takuun saisi edes alkamaan. Ei sillä todellinen sählä oli kyllä tuo Pro Caravanin Lahden myyjäkin, hoiti meidän asiaa ja samalla yritti säätää jos sun 10 muutakin siinä sivussa. Ei "oikein" jäänyt sellaista asiakaspalvelun kuvaa kyllä tuosta tapauksesta, jonka olisi ehdottomasti pitänyt asiakkaalle jäädä, olihan kyseessä ihan pakkauuden vaunun luovutustilaisuus. Edes sitä kuuluisaa firman logolla varustettua aisahuppua en mukaan saanut vaikka ihan jopa koitin sellaista pyytää, mutta ei :-\
Eli tässä tulee vielä aikaa palamaan aikalailla ennen kuin nuo kaikki saadaan kohilleen kuten kuuluukin. Toki myös vaunuun tullee tässä erilaista lisänippeliä hommailtua, joihin tuon Detskun (https://karavaanari.org/index.php/topic,16316.0.html) kanssa jo totuttiin. Ei ole suuria juttuja, mutta nostaa sitä ihan käytännön käyttömukavuutta varsin hienosti, mm. USB-latureista ja yläkaappien valoista lähtien.
-
Eilen iltasella sitten käytiin vaunun dokumentaatiota ja ohjekirjastoa läpi, niin pitää kyllä sanoa että tässä kohtaa tuli sellainen riman alitus etten toista muistakaan nähneeni!!! >:(
Joka ainut ohjekirjanen Trumaankin liittyen puhui kaikkia muita kieliä paitsi suomea ja lopussa olikin sitten jokaisen ohjekirjasen lopussa maininta jotta FI-kielisen saisi Truman maahantuojalta.
Myyjähän on velvollinen toimittamaan laput suomeksi.
-
Myyjähän on velvollinen toimittamaan laput suomeksi.
Toki kun kerran suomessa ollaan, mutta tuo silleen itselleni varsinainen ongelma ole, Truman kaikki FI-kieliset ohjekirjaset on jo ladattu. Ja onhan tuota jo 9v kokemustakin näistä vermeistä, vaikka käyttönappulat hiukka päivittyykin, niin ei se toimintalogiikka siitä juuri muutu. Nopsasti on nuokin läpi käyty ja testattu, nou hätä.
Vaan yksi ihmetyksen kohde on mm. vesisulut. Niitä on peräti 3x ja vieläpä kahdessa eri paikassa samaiset 3x. Toinen on tuolla pativuoteen alla, varaajan vieressä ja toinen ihan samanlainen setti keittiön alla ???
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOI5dHz7bH5pen9GhzQxadQqIn7dSDacIVqrPmi4bdCz1Zl9pPmxhFZMfXMV9doYXKT9fXiRgIEqFl3QM9vcCY_nasCz5pF4mab91kuO0KzBKUewavaLRdxy_8gmkUkz94SWRVLsYuqyVqTAsYCJpB6jw=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
Raitisvesisäiliö on melko mukavasti käpelöitävissä sohvaryhmän alla keulassa, kuskin puoleisessa etukulmassa. Sohvaryhmän alla on ihan oma luukkunsakin tuolle, josta pääsee suoraan mm. säiliön pohjatulppaan käsiksi. Vaan tuossa kun pitäisi olla myös "bluewater" filsu jossain tuolle, niin sen lokaatiosta ei vielä ole ei niin harmaintakaan aavistusta. Filsu panos oli kyllä eterinlaatikossa, mutta... Samaten lattialämmitys näyttäisi olevan on/off -tyyppinen, minkään valtakunnan lämpötilan säätöä sille ei ilm. ole. Akku on jostain syystä sijoitettu ihan takaseinään, parivuoteen alle, vaikka mielestäni loogisempi paikka olisi vaatekaapin alla, Truman takana. No siellä tuo 80Ah AGM nyt kuitenkin lepäilee
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMQo7c_i0qrEMftbOQmQSBhXSui9r73Zs4XLs9m65RW04VQ6Ec2A2KKCw6wTYy_f88xWciu3UVMX4EE38Ut0oaH85xHOqxz6M04roTV4Lqdx4rXscAjoRhh7fDLJx9FYXmlglf06uVAv92tjmCmMImu1Q=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
-
No löytyi sitten se filsukin. Ja tyylikkäästi (?) esillä olevia vesiletkuja seuraten löytyi se ihan looginen selitys noille 3x tyhjennyshanoilleki n. Niiden perinteisten lämpimän ja kylmän veden lisäksi tuossa on siis oma järjestelmänsä suodattimen läpi menneelle juomavedelle, jota siis saa keittiön ja WC:n hanoista. Pytylle tuo huuhteluvesi menee "raakana" suoraan raitisvesisäiliöstä . Vaan mikä ihmeen aivopieru on ollut laittaa tuo sammutin ensinnäkin tuonne istuinryhmän alle varsin hankalasti saatavaksi ja sielläkin vieläpä ihan keskelle lattiaa ::)
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPUz1_sjvKl4xkcdyPhJalh1xt21Bx5ehNjFg8B1W_YatylXEcTSTYVnHEPq5AcVDNRtx6aWA0eXt8qBfmc359jj6Sn6uTKlckGA-ZhiIkJbsHpzBo-pnOLTSqOwiUi9iR5Kl1LynOJmE6r0YsdbSBF1Q=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
Lattialämmityksen yksiköt löytyy näköjään keskeltä ihan keulasta, vaan minkäänlaista lämpötilan säätöä tuolle ei ilm. tosiaankaan ole ???
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOyavHUqm2rAEBfVU77VY9y_rDeH8opHENSmyVzKpO-GO9Li1oDWYT_c8WpXtNcsZM6vnzV6uEvzcdqFlFmyPnstT_TdbLh5KWVm0ev21zgoqWMNzIxIVnHcreBE8QwzASfHT7K3BlCUghfGSg0iCAFAQ=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
Tuossa lastasin jo ex. vaununkin kamat valmiiksi, niin pitää sanoa että tilaa on tässä kyllä varsin juhlavasti siihen vrt. No tokikaan ihan kaikkia en mukaan nyt enää tunkenut jos tuolla jokunen vikonlppureissu tässä vielä tehdään vs. tuon ex. kuukausipaikka kun sinne piti raahata jos sun vaikka mitä roipetta, jotka on nyt siis jo talvisäilössä kellarissa. No tiedä vaikka innostuisi johonkin ns. pidempäänkin viikonloppuun, työläppäri vaikuttaa sopivan varsin muikosesti tuohon U-ryhmän pöydälle vs. sitä nyhräämistä ex. pikku dineten ääressä. Katsotaan... ^-^
-
Tuollainen lattialämmitys on niin heikkotehoinen, että se ei tarvitse säätöä. Sitä usein nimitetään mukavuuslämmityksek si, pitää varpaat lämpiminä. Ei lämmitä koko vaunua.
-
Tuollainen lattialämmitys on niin heikkotehoinen, että se ei tarvitse säätöä. Sitä usein nimitetään mukavuuslämmityksek si, pitää varpaat lämpiminä. Ei lämmitä koko vaunua.
No juuri tuota tässä haettiinkin, jalalle mukavan lämmintä lattiaa ilman mattoja. Tuossa ex. Detskussa oli ihan pakko pitää mattoja lattialla, joka taasen hankaloitti puhtaanapitoakin koirien kanssa. Sähköllä jos haluaa "viineriä" lämmittää, niin siihen on tuo Truma Ultraheat taikka Telair katto-ILP, joten tuon lattialämmittimen "riittämättömyys" tuskin muodostuu ongelmaksi, me kun pääasiassa reissataan vain kesäisin. Tai no jos ensikesänä taas ottaa täyden kausipaikan (tänä kesänä oltiin vain kk-paikalla), niin onhan tuota vilpakkaa keväällä ja syksylläkin. Ex. Detskulla muistan hyvin jonkun alukesän aamun kun oli herätessä nurmikot jääkuurassa, vaan vaunussa oli sisällä varsin mukavat lämmöt ihan vain pelkän kaasu-Trumankin varassa. Ja nyt tässä viinerissä on siis muitakin lämmityksen mahdollisuuksia ynnä eristeet niin lattiassa, seinissä kuin katossakin hiukka paksummat.
-
Nyt rupeaa vaunu olemaan jo about pakattuna tulevaa neitsytmatkaansa varten. Tänään kytketään sähköt vielä kiinni ja saa jääkaapinkin vilpakaksi, niin voi latasta kylmätarvikkeetkin sinne huomen aamulla myöhemmin päivällä tapahtuvaa lähtöä varten kohti https://sfcnaantali.fi/ ^-^
-
Siis löytyykö nykyvaunuista sammutin istuinlaatikosta? Vai tulkitsenko kuvaa jotenkin väärin?
Rumiahan ne on, mutta moni heittänee istuilaatikkoon kamaa huolettomasti ja kaikki ei varmaan sitä löydä sekunneissa tosipaikantullen. :o
-
Siis löytyykö nykyvaunuista sammutin istuinlaatikosta? Vai tulkitsenko kuvaa jotenkin väärin?
Rumiahan ne on, mutta moni heittänee istuilaatikkoon kamaa huolettomasti ja kaikki ei varmaan sitä löydä sekunneissa tosipaikantullen. :o
No ainakin tässä yksilössä se on tuolla laatikossa ja laatikon etureunassa sammuttimesta kertova tarra. Oikeastihan tuo on ihan täysin älyvapaata asentaa sitä noin, mutta kaippa silläkin ns. pykälät täyttyy, sammutin on mukana kyydissä ::)
Ei sillä, johan tuota putellia sovittelin tuohon ulko-oven viereen lattialle pystyyn ns. hollille samalla tavalla kuin sen ex. Detskussanikin olin asentanut, mutta ei vielä näin neitsytmatkalle kerinnyt. Samalla lisään tuohon keittiön sivuseinään sammutuspeitteen jälleen ihan samalla tavalla kuin Detskuunikin olin laittanut. Siitä se on näpsä napata jos vaikka hellalla sattuu jotain vs. että tuolla sammutusjauheella alkaa vaunun sisustaa heti tuhoamaan.
-
Kyllä se pitää olla sekunneissa otettavissa. Kokemuksen syvällä rintaäänellä totean että edellinen vaunu pelastui vielä jatkamaan matkaansa juuri tuon helpon saatavuuden takia. Olisi lisännyt vielä sekunteja kun jo joutui vaunun kiertämään sammuttamaan.
-
No ainakin tässä yksilössä se on tuolla laatikossa ja laatikon etureunassa sammuttimesta kertova tarra. Oikeastihan tuo on ihan täysin älyvapaata asentaa sitä noin, mutta kaippa silläkin ns. pykälät täyttyy, sammutin on mukana kyydissä ::)
Ei sillä, johan tuota putellia sovittelin tuohon ulko-oven viereen lattialle pystyyn ns. hollille samalla tavalla kuin sen ex. Detskussanikin olin asentanut, mutta ei vielä näin neitsytmatkalle kerinnyt. Samalla lisään tuohon keittiön sivuseinään sammutuspeitteen jälleen ihan samalla tavalla kuin Detskuunikin olin laittanut. Siitä se on näpsä napata jos vaikka hellalla sattuu jotain vs. että tuolla sammutusjauheella alkaa vaunun sisustaa heti tuhoamaan.
Oven vieressä itselläkin sammutin käden ulottuvilla...
Jauhesammutinta ei enää tule, vaan tilalla on nestesammutin. Sitä jauhetta ei saa vuosienkaan jälkeen pois koloista. Avotulta ei autossa käytetä. Kaasukäyttöinen retkikeitin on varalla omassa laukussaan. Laukussa on myös sammutuspeite. Kaasukeitintä, jos käyttäisin, niin ainoastaan auton ulkopuolella.
-
Siis löytyykö nykyvaunuista sammutin istuinlaatikosta? Vai tulkitsenko kuvaa jotenkin väärin?
Rumiahan ne on, mutta moni heittänee istuilaatikkoon kamaa huolettomasti ja kaikki ei varmaan sitä löydä sekunneissa tosipaikantullen. :o
Matkailuvaunussa on tärkeää sijoittaa sammutin siten, että se on helposti saatavilla hätätilanteessa. Tässä ovat yleiset suositukset sammutimen asennuspaikasta matkailuvaunussa:
Sisäänkäynnin lähelle: Sammutin tulisi sijoittaa lähelle matkailuvaunun sisäänkäyntiä, jotta se on nopeasti saatavilla heti vaunuun astuttaessa ja ulos poistuessa.
Helposti nähtävillä ja saavutettavissa: Sammuttimen tulee olla selkeästi näkyvissä ja helposti saavutettavissa ilman esteitä. Vältä sijoittamista kaappien taakse tai muiden esineiden taakse, missä sen löytäminen voi olla vaikeaa hätätilanteessa.
Keittiöalueen lähelle: Jos matkailuvaunussa on keittiöalue, sammutin kannattaa sijoittaa myös sen läheisyyteen, koska keittiö on yleisin paikka tulipalon syttymiselle.
Sopiva korkeus: Asenna sammutin sellaiseen korkeuteen, että kaikki käyttäjät voivat helposti ottaa sen käyttöön. Yleensä tämä tarkoittaa, että sammutin sijoitetaan noin 1–1,5 metrin korkeudelle lattiasta.
-
Pikkasen nyt kyllä voisi antaa Weinsbergille laatupalautetta Thumbd
Laturista oli olohuoneen kattovaloon ja etuteltan valoon kuuluva johto kokonaan irti, kuvassa about keskellä näkyvä mustan johdon abiko - kytkin johdon kiinni
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMpPvWfkldh_DDqJSw0x1-5oc6Xwu2sZVwJ3XRwq-CXI_yFQgq3um9gYkgj_jYCwBbjGGwwTgc5n7DwlUny3ODf5fzZtEJiXQc-KArW2shd9MqUDsqOOEhU5E_72kdj-wVQT7FuTefUuz3vUhKKZ7w09g=w1563-h879-s-no-gm?authuser=0)
Samaten oven pielessä päällekkäin olevat valokatkaisijat näille samaisille valoille toimivat päinvastaisesti, etuteltan saksalaisesti (alaruna sisässä on päällä) ja olohuoneen suomalaisesti (yläreuna sisällä on päällä) - käänsin etuteltan katkaisijan 180ast.
-
Eilen lähdettiin vaunun neitsytmatkalle kohti https://sfcnaantali.fi/
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOZuTl4IyMO3GzQ7YIwjKklpgBi4BS1lmzjFtDFIAOhaqvPJuGeXXKKYoU55gtVO9EkGS7S-4gPaF-kPbLiDd0--3VrzHLKlK6G7y5V-FxT1ydjgYkFq8Nl5F-bwBgF9fTwhGIilPAn25INsnqttQlu5A=w1024-h568-s-no-gm?authuser=0)
Nyt 1. yön jälkeen sanotaan vain lyhkäsesti jotta hiukka on Knaussin näkemys as.vaunuilusta erilainen kuin Detskun ;)
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPw_0bK4oY_avjXAUgKCXr38jFHxzY1cgl7oOVPpcysDrkLPhPYMTAspyYVWhs4NMKn5-pFLkyoO2F8BhF29ocFfx3zASK2l_72DTXhd47Q-wUr2lDvxeih-W-gD201SIEK5Nr9MNs33n6vzs1aFQ0BgQ=w1024-h568-s-no-gm?authuser=0)
-
No johan oli mesta tuo SFC Naantali Saloranta (https://sfcnaantali.fi/). Todella ystävällistä ja sosiaalista porukkaa, aivan välittömästi jo heti vastaanotosta lähtien tunsimme itsemme lämpimästi tervetulleiksi Thumb
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMPz7MGeGiNRQCqIVi02qsd1Bb9Ky84CzEX3ULZKDuSFr7tqu3U7KkTvzepQGIhrndT0y1ndOqVpRf_HcLS7FKI6IiVpQfRQgU5dUAD26i8f0tDzm05GQLsyL2dgnAwgK4JyhC8Hsc2eX5Xgwd7iCl4cQ=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
Ja ne maisemat!
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMVhJ-RScS8gTvehj3gUi46o12KR5oD5X0D6rTlG1RRtlsumrD4aqpVxvko2-CNdsqEg-WdlL05AhTe9MZPPK5FNJSx4tG5t4mcPOwfJaDgbdZaD4lnbNocmXsFtMBxvRtVoTt3VUXr4wnPdpSANwVtEQ=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOKWtbpFgNPDRJ5SyopF3B6M7o8EGDReP_JgQJcPp1bi4ZFtOFpAfy4-uRjW0vHQDjtWcBlj9beYQN1BSs5bVpcxMC8nre8kkaZyeBZmNKU_pDludDtDNbVhbOv0v5WgBeVIalERPSyzr1AD9uShg5dlA=w3300-h644-s-no-gm?authuser=0)
-
Tällä kertaa Kopparössä ja jollain tapaa puiden lomaan piti nyt vaan soluttautua
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNzzHhwgOzxGZTm1Z2TPK4Vdj1oN7pTaRBnTEcLrMnL-k3BpzXjmR51tLRbJ6JIG75Flv3ss7agfIKWR7cx-_jHpWyLzhWpLzqzz54nWUbyhiGWYkGWBLTCZD_7Lut5L0cClaTf-bPQdef7Z0ypurGZpA=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
Tällä alueella tavattiin myöskin ensimmäinen Weinsbergin asuntovaunu, hiukka wanhempi mali mutta kuitenkin todellisia harvinaisuuksia nämä näyttäisivät olevan. Autoja toki ollaan tavattu jo useampiakin, mutta ei vaunuja. Wänkää sinällään, vaunussa itsessäänhän kun ei hintaisekseen juuri moitteita olla mekään havaittu, moni asia on jopa selkeästi paremmin kuin tuossa ex. Detskun vastaavassa halpiksessa. No ei sillä, eipä noita Detskun C'Go mallejakaan ihan hirveästi ole näkynyt vs. Hobbyt, Adriat, Kabet, Kanussit... niin ja tietty ne muut Detskut.
-
Meillä Fendissa lattialämmitys toimii ulkoilman lämpötilan mukaan! Tieto löytyi englannin kielisestä ohjekirjasta ja vaunun mukana tulleesta vaunun varustelistasta.
-
Meillä Fendissa lattialämmitys toimii ulkoilman lämpötilan mukaan! Tieto löytyi englannin kielisestä ohjekirjasta ja vaunun mukana tulleesta vaunun varustelistasta.
Itselle jäänyt vaikutelma että tässä meitin Viinerissä tuo toimisi aina ns. täpöllä, termari katkaisee lämpötilaan X jonka tehdas on viisaudessaan päättänyt, mitään säätöä sille en ole löytänyt ???
Ja just kun pääsin sanomasta, tuli tuolla Kopparössä alueelle myös eka tämän uuden sarjankin Weinsberg. Tosin pienempi kuiten tämä meidän ja veturinaan Tesla, tuossa kuvassa tuon keskellä olevan Adrian paikalle, meidän leiri kun oli tuolla kuvan keskellä puiden takana, harmaan Berlingon keula suoraan kohti kameraa ^-^
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczN8LZ2JaBcvZ7JlZaphaE5FsBavRwL4oIcUhd2kormRDql0m1K5Tga_qy7U_muXbFVEMDLKpA8YGF4Fpe2iVbc0dXfos9PPENHWAfMEnYOwU7gpGvXO9zy2u2aDr0Uns02KQhZEfBu-bOJLZqEYZ-YDmw=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
-
Tässä ovat yleiset suositukset
Oikeasti siis ei ole mitään väliä.
Ja eihän koko sammutinta tarvitse enää olla mukana.
suositeltavaa se edelleen on.
Siis lain näkökulmasta, en tiedä mitä eri vakuutusyhtiöt vaatii.
Kyllä itse pidän sammuttimen ja sammutuspeitteen käden ulottuvilla Thumb
Edit: ja puhun siis Suomesta. Muiden maiden lait on eri.
-
Kyllä itse pidän sammuttimen ja sammutuspeitteen käden ulottuvilla Thumb
Sama juttu ja siksipä tuo sammutinkin on nyt siirretty sille oikeammalle paikalleen heti vas. ovenpieleen lattialle, johon se mahtui kuin mahtuikin ihan hienosti vaikka siinä on myös tuo kenkäkaappi, ei sammutin estä kaapin avaamista. Ja sammutuspeite taasen löysi sen oman paikkansa oven oik.puolelta seinästä, oven vas.puolella kun on kenkäkaapin yläpuolella naulakko ja avohyllyä. Näiden lisäksi myös palovaroitin tuli lisättyä varustukseen, kumma juttu kun sitäkään ei tässä Weinsbergissä ollut jo ihan vakiona mukana, niin kallis laite tuo ei nyt kuitenkaan ole, vaan saattaa kuitenkin olla ihan ratkaiseva hengenpelastaja.
On se vaan kumma juttu miten tässä on alkanut nyt jo parin lyhyemmän viikonloppureissun aikana nuo tavarat löytämään paikkansa, tulee niitä uusia rutiineja wanhojen tilalle miten asiat just tämän vaunun kanssa toimii hyvin. Kaappeihin ja laatikoihin ruuvailin tässä jo valaistuksiakin kiinni, helpottaa huomattavasti hämärässä noiden käyttöä. Ja taas toisaalta puutoslistalle on tullut tuo valaistus yleensä, sellaista mukavaa iltahämärää kun ei tuossa saa aikaiseksi, nuo kattovalot kun läväsee päälle se on koppi kirkkaana ihan täpöllä ja muita vaihtoehtoja ei ole. Keulassa U-ryhmän ympärillä kun ei ole edes niitä klassisia pikkusia kohdefikkarin tötteröitä. Hellankin saa näpsästi sytytettyä tuollaisella takka-stendarilla, vaikka olisihan se sähkökipuna tietty parempi, vaan ilmankin näköjään tulee toimeen. Saa nähdä pitääkö tässä joskus vielä sulan aikaan lähteä johonkin reissuun, niin pääsee nuo lämmittimetkin koeponnistamaan ihan kunnolla, riittääkö tuossa 12V Trumassa puhallusteho, miten on ilmaputket vedetty, taikka joskos ihan vaan tuolla katto-ILP:lläkin kokeileisi lämpöäjä ylläpitää ^-^
Ainakin tällä hetkellä vielä jos kysytään kannattiko vaihtaminen, niin ehdottomasti KYLLÄ, nautin ihan oikeasti varsinkin tuosta keskialueen lisätilasta Thumb
(https://weinsberg.com/fileadmin/media/mj2024-2025/wohnwagen/edition-hot/layout/550uk/kta-weinsberg-2024-2025-edition-hot-grundriss-550uk-tag.png)
Tässä kun ollaan mamman kanssa kahdestaan reissattu, niin mikrot yms. ovat löytäneet paikkansa tuosta U-ryhmän yläosasta keittiön vierestä. Siitä vaan sohvatyynyt pois ja siinä saa olla kaikki keittiön sähkövermeet nätissä nipussa, veden- ja kahvinkeittimet mukaanluettuina, siihen kun saa sähkönkin näpsästi pienellä jatkolla tuolta oik.yläkulmasta, yläkaapin pohjasta. Näin jää tuo keittiön oma pistorasia vielä extraksi. Ja vastaavasti kuljetus-modessa nuo samaiset vermeet ovat löytäneet paikkansa tuolta ex. sammuttimen paikalta = "pudotetaan" vain tuo pino siinä allaan olevaan laatikkoon ja valmista tuli.
Nuo U-ryhmän pehmusteetkin on silleen mukavasti pätkitty s.e. tuo pitkäosa on ihan oma kokonaisuutensa vaunun laidasta laitaan, vaunun suuntaiset pikku päätypätkät mukaanluettuina. Ja nuo vaunun suuntaiset osat U-ryhmästä on sitten omiaan, omalla istuin- ja selkänojatyynyllään = helppo access myös noihin reunojen alalaatikoihin ja vaikka tuo ylempi pikku pätkä onkin nyt keittiön pienlaitteille varattua, on tuossakin päädyssä pitkällä siivulla yhä ns. nurkkasohva selkänojineen käytettävissä.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMhWIBu2Ut3CYtQbzqgD1Wkg5_RFHSqMDbODqLmNXqvVtIhcOQ3uDTFqDdOCKzUojrxNwfGfC_1i12ZThPsjFiGZRzBmUufgOaBMuKSoiKF9CTOW9ZQCzS_JwvvEUwC-jFv9ik4uMePRE8cL0ai6o4saw=w1024-h582-s-no-gm?authuser=0)
-
Ja eihän koko sammutinta tarvitse enää olla mukana.
suositeltavaa se edelleen on.
Siis lain näkökulmasta, en tiedä mitä eri vakuutusyhtiöt vaatii.
Katsastusvaruste sammutin ei enää ole mutta mitens laki muuten?
Eikös siellä sanota, että missä nestekaasu palaa, pitää olla sammutin?
-
Tänään hiukan sähkötöitä, kun piti tuollainen mekaaninen DDS5188 sähkömittari asentaa. Pieni reikä vaatekaapin alareunassa olevaan paneliin, lattialämmittimen katkaisijan viereen. Näin tuon lukeman voi tihrustaa ihan iman mitään kurkkimisia, vain vaatekaapin ovi auki ja siinähän se. Ja nimenomaan mekaanisena niin ei tartte olla vaununkaan töpselissä, jotta saa nummerot luettua.
(https://http2.mlstatic.com/D_NQ_NP_646510-CBT73414157820_122023-O.webp)
-
Thumb
Tuohon kun lisää vielä ledivalon valaisemaan, joka syttyy kun avaa kaapin, niin näkee aina ongelmitta 😉
-
Tuohon kun lisää vielä ledivalon valaisemaan, joka syttyy kun avaa kaapin, niin näkee aina ongelmitta 😉
Ei tartte, kun mulla on jo noita kaappivaloja muutenkin viriteltynä repullinen. On huomattavasti mukavampaa yläkaapeista tai vetolaatikoista yrittää jotain hamuilla kun siellä on valot ^-^
(https://img.kwcdn.com/product/fancy/fc98aef4-8b4c-4a59-a206-54fe759c3545.jpg?imageView2/2/w/800/q/70/format/webp)
-
Se on kohta kesä ja aika herätellä taas vaunuakin. Ihan normaali sisäpuhdistus jne. vaan sittenpäs iskikin tenkkapoo - jääkaappi. Tuohan napautti välittömästi päälle laitettuaan häiriö-kolmion merkkivalon, joka siinä sitten olla tillitti. Vaihtoi energiamuotoa taikka sammutti kaapin, niin siinähän se tervehti. Pientä skannausta ja vika paikallistettiin kaasuun. No tokihan putket on tyhjät talven jäljiltä ja sitä kipunaa joutuu hetken useampaankin kertaan naputtaa, ennen kuin kaasu saavuttaa taas polttimon ja homma pelaa. Vaan vaikka kuinka tuota renkkasin, niin ei, kaappi ei ede yrittänyt naputtaa kipunaa ei niin millään. Tarkistin sähköjä, sulakkeita, liittimiä... ei niin ei.
No sitten hetken googlailua ja lopulta löytyi tieto että tuo Dometic 10 sarjan kaappi pitää resetoida ihan erikseen, jotta se unohtaa vikatilansa ja alkaa sitä kaasuakin jälleen kipinöidä. Resetointi tapahtuu power näppäintä pitämällä pohjassa n. 2s ajan. Kaappi piippaa ja välittömästi sen jälkeen pitää näppäin vapauttaa. Jos myöhästyt tai piippausta ei kuulu, niin kaappi vain sammuu. Käynnistät sen sitten uudelleen ja koitat toisenkin kerran resetoida sitä. Kun reset onnistuu, tuo vian merkkivalo sammuu ja kaappi yrittää kaikkia energiamuotoja ihan kuin mitään vikaa ei olisi koskaan ollutkaan. Jos kaasuputket on kovin pitkät tms. niin voi olla etät joudut tuon resetin tekemään toisenkin kerran, minulle riitti tällä kertaa yksi reset ja nyt kaappi toimi jälleen kuten kuuluukin.
No olipahan oppi tuokin ja tässä se nyt on dokumentoituna, joskos joku joskus kohtaa vastaavan. Tuo kaappi on siis ns. täyskorkea ja siinä niin ovi kuin pakasimen luukku ovat kaksois-saranoidut, eli ne voidaan avata kumpikätisesti tahansa ihan sellaisenaan ilman saranoiden siirtoa.
-
No pitihän se perinteikäs sivukuva yhdistelmästä taas napsaista matkalla kausipaikalle, joka kuva taitaa muuten olla 1. sarjassaan tästä vaunusta :)
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOk4pXNylFU3FBIjuFqhgz7gVunVJ67KGRKW79pHd7pwyNx0LdI8jRM4B3NYpJkTdsAXOB95QmnZLFEgqpF9DPW7W37IELp5rrt0Ga5xAXe8wIAjZYLUfcVWmhKpu-jn5dpaB9A0ULCaKBWgyMYxSlusw=w1563-h879-s-no-gm?authuser=0)
-
Pikkasen se jäi tuo wanha etuteltta nirkoseksi, onhan Viinerissä nyt n. 50cm pidempi A-mittakin. Helmat riitti juuri ja juuri maahan ja vaarnojen kiinnityskumeja kun laittoi 2 peräkkäin, niin sai tapitkin maahan. Mutta nuo sivuikkunat on yhä vinossa ja muutenkin nyt vaunun puoli teltasta on leveämpi kuin teltan etuosa. Hiukka kyllä kirpasee laittaa 4-numeroista rahaa taas tuohonkin kiinni ainakaan vielä tällä kaudella kun kk-paikalla vaan ollaan. Ehkä ensivuonna, jos ihan koko kaudeksi tullaan, niin katsellaan sitten uusiksi. Koirat onneksi ovat rauhoittuneet merkittävästi kun katraan wanhin kuoli marraskuun puolivälissä. Meinaan se olisi kyllä heti ollut puskemassa nyt tuolta teltan helmojen alta omille teilleen, kuna nämä kaksi jäljellä olevaa taasen pysyy omassa teltassa vaikka ovi aukikin ja hyvä niin, eipähän tule tuostakaan lisästressiä.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOl2O3haOLqR0bvSa96DPsPtwGWktnu02P4hWMgtqpj78OakBSqcEkU_JBR_2sBvV3l3QgGD5Vw0GV9V2xDch7bqzsf9AjktN224N6fsjCgnxRhC4z8FuLpZQHvMyZYN-Lg6nQwyB0pSgDXhEANk-SqfQ=w1620-h911-s-no-gm?authuser=0)
-
Eilen illalla pääsikin sitten ottamaan tuosta katolla jöpöttävästä Telairista ne ekat tyypit, kuis se saa tuollaisen auringon lämmittämän kopin viilennettyä kun se oli jo karvan klo 16 jälkeen ennen kuin leiriin saavuttiin. Aikansa se siellä tohisi ja hyvin puhalsi kopin asumisvilpoiseksi. Eipä ole koskaan aikaisemmin ilmastointia as.vaunussamme ollutkaan - ja tästä lähtien se onkin sitten aina. Sen verran itse ainakin tuota hikisen nihkeää pedissä pyörimistä inhoan, jotta ilman ilmastointia ei kyllä enää uutta kalustoa meille hommata!
Toki jotain pahaakin, niin hiukka hiljaisempihan tuo kyllä saisi olla. No onneksi illalla ulkolämpötilatkin jo laski niin paljon että töhön sai sammuttaa jo pois. Varsinkin kun tuo Telairin kompura starttaa tai stoppaa, niin se pitää sellaisen oikein kunnon tömäyksen. Eikä kyllä tuo puhallinkaan mikään kuiskauksen hiljainen ole edes pienimmällä nopeudellaan. No kaukkaristakin löytyi sitten fikkari, jolla sillekin varmaan tulee joskus käyttöä ja yllätyksekseni myös tuosta kattoyksiköstä löytyi sininen (!) kattovalaistus. Tuon värin nyt ymmärtäisikin jos siinä olisi samassa myös hyttyskilleri, mutta sellaista en kuitenkaan usko tuosta löytäväni. Merkillinen ratkaisu valmistajalta, miksi muka valkoinen ei olisi toiminut.
-
No jotta ei tämä(kään) nyt ihan pelkkää auringonpaistetta olisi, niin pari vikapaikkaakin on tässä jo bongattu:
1) Vaatekaapin oven lukko takeltali niin ettei sitä oikein tahtonut saada. No näpsänä lukko purkuun, osat käteen ja tippa öljyä liukupintoihin, niin homma tuli kuntoon ja nyt toimii kuin ajatus.
2) Ovenpuoleinen etuikkuna ei tahdo sulkeutua kun toinen liukusaranoista ei halua palautua takaisin. Tuon siis saa ihan perinteisesti auki, naksuu mennessään ja mitä lie 4 eri asentoa ennen kuin sitten ihan ylhäällä vapautuu ja ikkunan saa suljettua. Tai siis saisi muuten, mutta toisella puolella oleva liuku napsauttaakin itsensä takaisin lukkoon alimman naksun kohdalla ja se siitä sulkemisesta. Jonkin aikaa tuota hinkkasin auki ja kiinni, ihan ylös ja vain pikkasen auki, mutta ei niin ei. No lopulta pätkällä rautalankaa sain tuon lukon nysvättyä ohi alimmastakin naksustaan ja ikkunan suljettua, mutta saavata tuon sitten huollossa fixailla kuntoon - jos en nyt itse helposti kekkaa miten sen korjaisi ;)
Mutta noin muuten nyt kk-paikalla pidemmänkin asuskelusession jälkeen sen verran positiivisen puolella ollaan jotta ihan uskaltaa jopa peukuttaa Thumb Laadullisesti selvästi askel ylöspäin tuosta aikaisemmasta Dethleffs C'Go 495 QSk -16, ei pahemmin nitise ja natise vaikka tälläinen 120kg äijä sisällä liikuskeleekin. Sekä tietty näin aamutuimaan itse heräilen klo 6 ja emäntä saa rauhassa jatkaa uniaan "makuuhuoneessa" verhon takana toisin kuin tuossa Detskun keskisofffaisessa layoutissa, puhumattakaan kuinka paljon mukavampi on tälläisen U-ryhmän ääressä vs. tuollaisessa pikku dinetessä. Yhtenä mainitsemisen arvoisena nyanssina tuo juomavesifiltteri oli kyllä yllätys. Helpottaa kummasti hommia kun voi huoletta käyttää vaunun omaa vettä myös juomiseen, jää se erillisen juomavesikanisterin kanssa pulaaminen ihan kokonaan pois. Pieniä asioita, mutta lisäävät tuollaisetkin sitä viihtyisyyttä ihan kummasti.
Melkoisen harvinainenhan koko Weinsberg näyttää ainakin täällä päin olevan, vain yksi CaraBus as.auto ollaan täällä bongattu, vaan sehän ei meitä haittaa, meillle ja ihan omaan käyttöön me ollaan tämä hommattu ja kun homma pelaa, niin mikäpä siinä. Tosin 10v takuun ylläpitämiseksi vaadittu merkkihuolto nyt hiukka minuksen puolelle kyllä menee, ajella nyt Hki-Nummela tuon vuoksi, vaan minkäs teet. Onneksi sekin on vain kerta vuoteen.
-
Unohdettiin nuo pienet, lyhytvartiset nysäpeilit kun eihän niillä mitään nähnyt kun vaunu kasvoi leveyttä 230>250 ja palattiin näiden pitempien aerojen käyttöön, mutta pienellä rekka-modauksella ja nyt on kyllä hyvä Thumb
-
Pikkasen kevyempi tuo reissuvarustus kyllä on mitä kesämökkeillessä kausipaikalla. Nyt tänä kesänä kun poikkeuksellisesti ensin rontattiin tavarat pois ja sitten vaunulla oltiin vielä 1 yö, ynnä yksi yö vielä puolimatkassakin, niin piti hiukka vaihtaa tuota asumuksen modea ja emännän inva-moppekin vaihtui kotona piipahtaessa raskaasta peräkärryllä kuskattavasta Karma-merkkisestä tuohon punaiseen pikkaseen, peräkonttiin osiksi purettavaan Shoprideriin.
Kesämökki
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczO-jObvr_APkZiHCMhVahYRkyoDxmMi88sGVK9_s-V7uTrMDsTPZNGTpp27oA0HanD4PAXltaczUiz46UchRKvwjep-Oxf-u0fdioXUwAryGod4IKMynrcHLRAgWj99NxXwIaKRvNDDWCgvB6qlnbCl9w=w1563-h879-s-no-gm?authuser=0)
Reissu-mode
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMQSykV-wi_HLydg7HTNBDfY5DunVPNRuskvZX0E_pFotb8DVTSZdfLFFoCCvWmqt2mc_B_Fsby6kcF91V1Z33l_7fqMd8cQq6LNuzsU5kL9rFW4BV_Ji1l6_J5ftpHWRDkhNhV6swHTxGq01DKJOck1w=w1563-h879-s-no-gm?authuser=0)
-
Se olisi sitten 1. takuun edellyttämä huolto teetettynä. Pikkasen tiukalle kyllä meni, kun vasta hiljan huomasin että takuun ylläpitämiseksi nuo huollot on teetettävä +/- 2kk vaunun luovutuksen vuosipäivästä. No taisi siihen pari pv sentään jäädä vielä väliin, mutta olisihan se noloa jos jo heti 1. huollossa munaa ja siten nollaa koko 10v tiiveystakuun. 140€ tämä nyt kustansi, joka oli huomattavasti edullisempi mitä ex. Detskussamme vastaavat huollot Thumb