Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aurinkosähkö => Aiheen aloitti: lentohamppi - 16.06.2024 kello on 14:54
-
Vaunuun olisi ajatuksena laittaa lifepo4 akku jolla tietenkin oma BMS säädin. Mutta mitenkähän lataus pitäisi toteuttaa jos haluaa ladata sekä paneelilla, auton laturilla ja tietenkin verkkovirralla silloin kun sitä on tarjolla.
Mahtaako löytyä yhtä laturia, jossa olis noi kaikki? Eli paneelille pitäisi löytyä MPPT säädin. Vai onko ainoa vaihtoehto rakennella erillisistä komponenteista, mahtaako ne toimia rinnakkain?
-
Itsellä on Victronin vehkeet, MPPT-säädin ja Phoenix akkulaturi. Kytkettynä Raspberry PI:hin jossa VenusOS. Ei tarvetta ajon aikaiseen lataukseen autosta.
Mutta, tuolla lähtökohdilta ostaisin Victronin MPPT säätimen jonka rinnalle Orionin XS.
-
Itsellä on Victronin vehkeet, MPPT-säädin ja Phoenix akkulaturi. Kytkettynä Raspberry PI:hin jossa VenusOS. Ei tarvetta ajon aikaiseen lataukseen autosta.
Mutta, tuolla lähtökohdilta ostaisin Victronin MPPT säätimen jonka rinnalle Orionin XS.
Tuontyyppiset valitsisin, jos erillislaitteet asentaisin...
Nyt on pienimuotoisempi Ctek D250SE yhdistelmälaite, jolla lataan rajallisesti paneeleista (235 W) ja auton älylaturista. Verkkolaturia siinä ei ole, vaan sitä varten on Victronin 15 A laturi. Akkuina pari tavallista 100 Ah halpisakkua.
Hyvin on pelannut ja parasta on kompakti koko ja helpohko johdotus. Käsittääkseni sillä voi ladata myös LiFePo4 akkua.
https://www.ctek.com/fi/akkulaturit-12v-24v/k%C3%A4ytt%C3%B6tarkoitus/vapaa-aika-ja-urheilu/asuntovaunu/d250se
-
Onko kenelläkään tästä kokemusta?
https://lanpwr.com/en-fi/products/lanpwr-12v-100ah-lifepo4-battery
Parin sadan luokkaa olevana tuntuisi no brainerilta. Eli mitä en nyt ymmärää.
-
Victronilla on laitteita joissa kaikki samassa boksissa.
-
Victronilla on laitteita joissa kaikki samassa boksissa.
Alkoi kiinnostaa...
Yritin selata, mutta löysin vain järkälemäisiä ja kalliita yhdistelmälaitteita Victronilta. Mikä olisi sopiva autokäyttöön?
-
Aikas edullinen to 100Ah Lifepo. Kiinnostaa!
-
Aikas edullinen to 100Ah Lifepo. Kiinnostaa!
Minuakin alkoi kiinnostaa...
Luulin ensin, että siinä on yksi akku, mutta hinta onkin kahdelle akulle. Ei paha, jos toimiva.
-
Alkoi kiinnostaa...
Yritin selata, mutta löysin vain järkälemäisiä ja kalliita yhdistelmälaitteita Victronilta. Mikä olisi sopiva autokäyttöön?
Victronit on suosittuja - ja isoja ja kalliita - autokäytössä myös. Eipä sitä hintaa tai kokoa huvikseen laiteta, eli varmaan näissäkin pätee että sitä saa mitä maksaa. Auto on aika vaativa ympäristö elektroniikalle.
-
Vaimo osti täältä:
https://www.lifepo4.fi/tuote/12v200ah/
trimmeriinsä akun (on repussa), tilasi ja maksoi 10 A. tulikin 20 A. akku, hän ei viitsinyt palauttaa. Hyvin latautuu trimmerin alkuperäisellä laturilla, vaikka lyijyakku ei mennytkään täyteen, vaati C-tekin jos halusi täyteen.
Täällä hinnat näkyy vaihtelevan "tuulien" mukaan.
-
Minuakin alkoi kiinnostaa...
Luulin ensin, että siinä on yksi akku, mutta hinta onkin kahdelle akulle. Ei paha, jos toimiva.
Silloin kun laitoin oli vielä vaihtoehtona yksi akku. Oli vajan kympin kapplehinta kalliimpi jos oikein muistan.
Jos tuohon retkahtaisi pitäisi siis laturi laittaa uusiksi? Voiko ladata auton laturia hyödyntäen lainkan?
-
Silloin kun laitoin oli vielä vaihtoehtona yksi akku. Oli vajan kympin kapplehinta kalliimpi jos oikein muistan.
Jos tuohon retkahtaisi pitäisi siis laturi laittaa uusiksi? Voiko ladata auton laturia hyödyntäen lainkan?
Lienee yksinkertaisinta laittaa tällainen https://www.akku-assa.fi/product/2988/victron-orion-tr-smart-1212-30a-nonisolated---dc-dc-laturi?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3sWOxb3yhgMVqRiiAx2Sjge3EAQYASABEgJgi_D_BwE
Mutta 99:llä on vielä parempi mutta kalliimpi systeemi joka ymmärtääkseni vaatii tietotta jotta sen osaa ohjelmoida toimimaan täydellisesti.
-
Silloin kun laitoin oli vielä vaihtoehtona yksi akku. Oli vajan kympin kapplehinta kalliimpi jos oikein muistan.
Jos tuohon retkahtaisi pitäisi siis laturi laittaa uusiksi? Voiko ladata auton laturia hyödyntäen lainkan?
Kyllä minä vakaasti uskon, että mun nykyinen Ctek toimii LiFePO4 laturina...
Oletan, että lataa auton laturilla ja aurinkokennoilla. Verkkolaturina on nyt jo yhteensopiva Victron.
https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/ctek-d250se-dc-dc-laturi-12v-20a-kahdella-dc-sisaantulolla/p/7350009569958142/
https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-blue-smart-ip65-laturi-12v-15a-bluetooth-victron-connect/p/8719076018025/
-
Onko kenelläkään tästä kokemusta?
https://lanpwr.com/en-fi/products/lanpwr-12v-100ah-lifepo4-battery
Parin sadan luokkaa olevana tuntuisi no brainerilta. Eli mitä en nyt ymmärää.
Onko noi nyt siis sellaisia että voin korvata noilla 2 kpl rinnakkain olevia normaaleja 75ah lyijyakkuja , ja ladata auton laturilla ja aurinkokennolla ilman että tarvitsee asiaa sen tarkemmin tutkia?
tuo 200A kun riittäisi justiinsa invertterille ja sen perässä olevalle induktioliedelle.
-
Joo ei ole!
Mistä näitä invertterillä uunin lämmittäjiä ilmestyy...
SE 12 VOLTIN SÄHKÖ EI RIITÄ KUUMAN TEKEMISEEN. Tai riittää mutamaksi pieneksi hetkeksi.
-
Joo ei ole!
Mistä näitä invertterillä uunin lämmittäjiä ilmestyy...
SE 12 VOLTIN SÄHKÖ EI RIITÄ KUUMAN TEKEMISEEN. Tai riittää mutamaksi pieneksi hetkeksi.
Kyllä intikalla tulee itse keiteltyä kaffeet ja leivät paahdettua paahtimessa. Kuluttaa akusta 10-20Ah aamusta riippuen.
-
Pulputinpannulla tulee hyvät kahvit. Ei tartte keittimiä tai mikroja.
(https://karavaanari.org/kuvat/1719244377.jpg)
-
Joo ei ole!
Harmi, pitää sitten vielä pitäytyä lyijyakuissa.
Mistä näitä invertterillä uunin lämmittäjiä ilmestyy...
SE 12 VOLTIN SÄHKÖ EI RIITÄ KUUMAN TEKEMISEEN. Tai riittää mutamaksi pieneksi hetkeksi.
Minulle se riittäisi, kun ei ole tarkoitus kokkailla koko suvulle.
-
Kyllä intikalla tulee itse keiteltyä kaffeet ja leivät paahdettua paahtimessa. Kuluttaa akusta 10-20Ah aamusta riippuen.
Leivänpaahdin, mikroaaltouuni, hiustenkuivain, ... minullakin käytössä.
Jos vaan saisi akkukapasiteetin tuonne 200ah kieppeille, voisi viskata viimeisenkin kaasulaitteen (lieden) mäkeen. Lyijyakuilla tuo vaan vaatisi 400ah akkuja, ja niille ei löydy tilaa.
-
Mitäs vikaa siinä kaasuhellassa sitten on? Sitä kun yleensä on aina mukana. Turha sähkövehkeillä edes kahvia keittää!
-
Mitäs vikaa siinä kaasuhellassa sitten on? Sitä kun yleensä on aina mukana. Turha sähkövehkeillä edes kahvia keittää!
Sähköllä voi hoitaa kaikki hommat, kaasulla ei. Siispä miksi ihmeessä olisi kaasua mukana?
Periaatteessa riittäisi että olisi mukana vaikka vain trangia, silläkin voisi hoitaa tarvitsemani ruuanlaiton. Ja monta vuotta hoidinkin kun vielä matkailin pakussa.
Paras ratkaisuhan olisi sähköauto, mutta eipä noita vielä ole paljoa matkailuautoina tarjolla. Ja itselläni ei riitä intoa eikä taitoa (eikä rahaakaan) muuttaa dieselautoa sähkökäyttöiseksi.
-
Sähköllä voi hoitaa kaikki hommat, kaasulla ei. Siispä miksi ihmeessä olisi kaasua mukana?
Periaatteessa riittäisi että olisi mukana vaikka vain trangia, silläkin voisi hoitaa tarvitsemani ruuanlaiton. Ja monta vuotta hoidinkin kun vielä matkailin pakussa.
Paras ratkaisuhan olisi sähköauto, mutta eipä noita vielä ole paljoa matkailuautoina tarjolla. Ja itselläni ei riitä intoa eikä taitoa (eikä rahaakaan) muuttaa dieselautoa sähkökäyttöiseksi.
No esimerkiksi ei se sähkö riitä grilliin, kulkimen lämmittämiseen, eikä se riitä suihku vesien kuumennukseen, ei sillä uuniakaan pidetä pitkiä aikoja päällä. Joten märät unet on vaan tosiasia. Jokainen saa käyttää mitä haluaa, muttei tartte satuja puhua.
-
No esimerkiksi ei se sähkö riitä grilliin, kulkimen lämmittämiseen, eikä se riitä suihku vesien kuumennukseen, ei sillä uuniakaan pidetä pitkiä aikoja päällä. Joten märät unet on vaan tosiasia. Jokainen saa käyttää mitä haluaa, muttei tartte satuja puhua.
Kuka täällä satuja puhuu?
En vain ymmärrä miksi pitäisi raahata mukana kaasua jota ei tarvitse missään?
Auto kulkee dieselillä, eli sillä myös hoituu lämmitys (jos sitä sattuisi tarvitsemaan) ja kuuma vesi. Dieselillä voisi myös hoitaa lieden, mutta kun lieden käyttö on niin vähäistä niin induktiolevy olisi näppärämpi.
Sähköllä hoituu myös jäähdytys, kaasulla sekään ei taida toimia?
Ei kaikki tarvitse kaasugrilliä tai kaasu-uunia.
-
Kuka täällä satuja puhuu?
Ei kaikki tarvitse kaasugrilliä tai kaasu-uunia.
Joillekin ne on elinehto.
Sanotaan taas kerra, ;D , etten ole vuosikausiin käyttänyt kaasuhellaa, kun on sähköäkin...
-
Joillekin ne on elinehto.
Sanotaan taas kerra, ;D , etten ole vuosikausiin käyttänyt kaasuhellaa, kun on sähköäkin...
Kuinkas monta vuorokautta kestää olla ilman töpselivirtaa? Keitätkö perunatkin akkuvirralla?
-
No miten se diesel maailman pelastaa? Kaasu on puhtaampaa. Minulla on tankkipullo jota täytän letkusta. Haluaisin nähdä sen diesel grillin, diesel uunin, diesel jne.
Minulla on siis kaasun ulos-otto, kaasu uuni, kaasu toiminen jääkaappi, pakastin, liesi. Miksi haisevan dieselin rinnalle. Diesel Truma kaasu Alden tilalle, salli mun nauraa. On 300w paneeli, en ole töpselissä. Vieläkö lisää satuja?
-
No miten se diesel maailman pelastaa? Kaasu on puhtaampaa. Minulla on tankkipullo jota täytän letkusta. Haluaisin nähdä sen diesel grillin, diesel uunin, diesel jne.
Minulla on siis kaasun ulos-otto, kaasu uuni, kaasu toiminen jääkaappi, pakastin, liesi. Miksi haisevan dieselin rinnalle. Diesel Truma kaasu Alden tilalle, salli mun nauraa. On 300w paneeli, en ole töpselissä. Vieläkö lisää satuja?
Ei kaikki tarvitse noita laitteita, eli valinnat sen mukaan mitä tarvitsee. kaasu olisi paras ratkaisu, jos autokin kulkisi kaasulla, muutoin kaasu on aivan tarpeeton.
Sähkö olisi toiseksi paras ratkaisu, mutta ei toimi vielä (tai siis minun rahat ei vielä riitä siihen).
Diesel ei pelasta maailmaa, mutta jos autolla myös ajaa, niin ajaminen on se joka saastuttaa. Paitsi tietysti jos käyttää biodieseliä. Onkos muuten kaikki kaasu jo biokaasua? Jos ei niin lillukanvarsia ...
Aivan ihme kaasuttajia täällä ...
-
Kuinkas monta vuorokautta kestää olla ilman töpselivirtaa? Keitätkö perunatkin akkuvirralla?
Jos minulla olisi käytettävissä 200Ah virtaa, niin ikuisesti. Nyt virta loppuisi 1 vrk jälkeen jos olisin parkissa ja olisi pilvinen päivä. Ja en siis ole koskaan töpselissä, töpselirasia on vielä seinässä, mutta kytkemättä.
-
Niin, ymmärrän kyllä mikro-ateria korvaa esim grillatun ruoan pikakahvi keitetyn ja jokin haiseva purkki lämmittimen. Truma lla kun vettä kuumentaa pitää olla pyykkipoika nenässä. Hyviä nautintoja vaan. Ps kaasua tulee sivutuotteena öljynporauksessa.
-
Asiaan.
-
Joella on selkeesti homma hanskassa ja isosti A-paneelia.
Hyvä juttu!
Vaan Jos näitä tarinoita eksyy lukemaan "vähemmän" kokenut harrastaja, nii saattaa tulla illuusio, että 12V akulla ja invertterillä voi tehä mitä tahansa... :o
Tuon kaasu-haalea-kaapin vaihtasin mieluusti kompuralliseen...
-
200 ah akku ei kauan piisaa jos se on se ainut jolla tehdään ruuat, kahvit, lataukset ja viihdelaitteet jos lisänä on paljon sähköä syövä diesellämmitin.
Mitä olen noita sakujen ja hollandereiden palstoilta lukenut niin + 500 ah akkuja ja panelia 800 - 1200wattia katolle ja kunnon latausboosteri ajon aikaiseen lataukseen niin alkaa pärjäämään keskieuroopan oloissa pääosin sähköllä toimimalla lämmitys pois lukien.
-
200 ah akku ei kauan piisaa jos se on se ainut jolla tehdään ruuat, kahvit, lataukset ja viihdelaitteet jos lisänä on paljon sähköä syövä diesellämmitin.
Mitä olen noita sakujen ja hollandereiden palstoilta lukenut niin + 500 ah akkuja ja panelia 800 - 1200wattia katolle ja kunnon latausboosteri ajon aikaiseen lataukseen niin alkaa pärjäämään keskieuroopan oloissa pääosin sähköllä toimimalla lämmitys pois lukien.
Näin varmaan oikeissa matkailuautoissa...
Diesel ilmalämmitin retkipakussa vie yllättävän vähän sähköä. Varmaan kolme päivää pystyisin lämmittämään jatkuvasti 200 Ah akuillani.
Itse tarviin sähköä lisäksi pieneen laukkumalliseen kompurakaappiin. Hetkellisesti, eli noin 3 minuutin jaksoissa tarvitsen invertteriä vielä vedenkeittimelle ja mikrouunille. Molemmat on hieman alle 1000 W laitteita.
Kaasuvehkeitä ei ole, eikä niitä saisi asennettuakaan helposti. Ainoa varavehje on kaasupatruunalla toimiva liesi, mutta sitä ei ole vielä tarvittu. Kaikki paistinpannu ja muut käryävät jutut tekisin auton ulkopuolella, jos olisi tarvis. Vaikka sitten sillä kaasulla.
Olettaisn että 200 Ah lifepo4 akut peittoaisivat nykyiset tavalliset lyijyakut mennen tullen.
-
No johan on taas kaasu-uskovaiset vauhissa!
Mulla on hyyyymerissä 300Ah (3.8kWh) lifepo jonka kaverina on 3000W siniaalto invertteri joka riittää minun käytössä ruuan tekoon ja harrastuksien latailemiseen täysin.
1400W airfryer, 1100W kahvinkeitin, 900W mikro, 1600W sähkö liesi, sähkö maastopyörien latailut 1-2kpl 250/500W (0.6kWh/akku)
Akkutyökalujen lataukset jne. myös pieni paineilmakompura toimii mukisematta sähköttömillä mökki työmailla...
Ja huom... Myös auton asuinosan kattoilmastointi (ilmalämpöpumppu) toimii tuolla, ei toki tuntikausia mutta iltaisin kiva kun hellepäivän jälkeen saa autoa 2-3tuntia viilennettyä ennen nukkumana menoa.
Invertteri kytketty prioriteettikytkime llä auton omiin sähköihin niin että invertterin ollessa päällä auton omat pistorasiat jne on käytössä pl. ebl ja truman sähkövastus.
Maasähköstä tulee truman sähkövastus ja ebl:n lataus, mutta en ole sitä maasähköä tarvinnut kertaakaan.
Noiden 230V vehkeiden lisäksi on 12voltilla tietysti radio, TV, 110l kompressori jääkaappi/pakastin, valaistus, ja se kämänen kaasu truma.
Lataus katolla olevien panelien avulla ja ajossa suoraan ebl:n kautta! Satuin mittomaan ebl101:n latausjännitettä ja se sopii lifepolle just (14.45V) Latausvirta on maks sen mitä speksit tuolle ebl:lle antaakin, maks 18A, joten ebl osaa rajoittaa latausvirran itse. (lifepo akku kun ottaa virtaa vastaan melkein kaikki mitä on tarjolla niin latausvirta pitää rajata muuten)
Purkaisin kaasut kokonaan pois mutta ainoa syy miksi toistaiseksi pidän autossa kaasut on truman yhteydessä oleva lämminvesivaraaja (lämmin suihkuvesi) jos ja kun joskus jaksan alkaa muuttamaan vesisysteemiä niin laitan pienen 20-25litraisen 230V varaajan ja puran truman kokonaan pois, truman hoitaman kopin lämmityksen tulee korvaamaan diesel safire tai wallas.
Kaasut kun puran pois niin pullokoteloon tulee hyvä paikka diiseli lämmittimelle.
Toki suht arvokas alkuinvestointi mutta ihan p*ska puhetta ettei akkusähköllä voisi elää ilman kaasuja.
ps. Talvikäyttöä minulla ei ole. Pääsiäiseltä ~marraskuulle "kaikki jatkuvasti päällä"
-
Kysehän on lähinnä energian pakkaamisesta ja kuljetuksesta näissä vänkäämisissä, ja toki hieman uskomuksistakin..
-
Kysehän on lähinnä energian pakkaamisesta ja kuljetuksesta näissä vänkäämisissä, ja toki hieman uskomuksistakin..
Yksi kaasupullo on n. 140kWh ja yksi 100Ah litium-akku on n. 1.2kWh. Kaasupullo vastaa suurinpiirtein 15 litraa dieseliä lämpöenergian tuotannossa. Jos dieselistä tai kaasusta tekee sähköä, niin sitten hyötysuhde on jotakin ihan muuta.
-
Muistan kun 18V 3.0 Ah makitan akulla keitti just mukillisen kahvia. Sama akku jossain järkevämmässä (laitteessa) käytössä kesti helposti aamusta iltaan. 🙂
-
Torissa "sattui" silmään:
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/9858618?ci=5
Laadusta/myyjästä ei mitään tietoo.