Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aurinkosähkö => Aiheen aloitti: rantaesa - 15.06.2024 kello on 14:57
-
Miten tuon aurinkopanelin latauksen pitäisi toimia , ihmettelen onko tuossa jotain vikaa , 185w paneli ja nds suncontrol mppt säädin , kovin on sattumanvaraista tuo lataus. Akkujen jännite on 12.7 ja 12.6v , varaustila 95% eikä latauksen merkkivalo syty , täydessä auringonpaahteessa ollaan. Aika harvoin latauksen merkkivalo on muutenkin palanut. Säädin on kytketty ebllään , sekö tuota latausta jarruttelee ? Tyhmä kysymys mutta kun ei näistä mitään ymmärrä , luulin että panelin pitäisi työntää kokoajan pientä virtaa
-
Itselläni on myös ebl kytkentä, kyllä se työntää paitsi akut ihan täynnä, välillä vaihtuu ylläpito moodiin.
-
Ihmettelen kun nuo keväällä asennettiin niin latauksen punainen merkkivalo paloi katoksessakin eli latasi pienessä varjossakin. Nyt ei oo merkkivaloa näkyny aikoihin. Otin juuri kokeeksi auton ulos katoksesta vaan eipä latausvalo syty , liekö nuo akut sopivasti täynnä , 12.7v hupi sekä starttiakku. Eikös säätimen merkkivalon pitäisi silloin palaa vihreänä , on täysin pimeänä
-
Haisee siltä ettei säädin toimi oikein.
-
Niin , kai tuossa joku valo pitäis palaa vaikka akut täysiä olisivatkin ?
-
Kannattaa koittaa laittaa kulutusta, esim Victronin säädin lataa vasta kun jännite-ero on 5V.
-
Säätimen navoilta löytyi mittarilla 18.6v jännite nyt kun aurinko menossa mailleen ja auto katoksessa , säädin edelleen mykkänä. Pitää katsoa mitä näyttää paisteella.
-
Liekö siitä kiinni, mutta säädin pitää ensin kytkeä akkuun ja vasta sitten aurinkokennoon. Ja ylläpitolatauksessa akun jännite on jotain 13,8 voltin paikkeilla kun akku on täynnä. Latauksessa korkeampi.
-
En asentanut tuota itse vaan sen teki liike , eipä tuo sitten montaa kuukautta toiminut. Kai näissäkin susikappaleita on ja takuu on sitävarten
-
Rupesin kuitenkin käymään läpi noita liitoksia ja löytyihän se vika , huono kontakti ebl solar sulakkeessa , säädin heräsi eloon ja lataus alkoi . Puhdistus ja kontakti sprayta sulakkeeseen. Pitäis joskus käydä heilutellen läpi nuo kaikki sulakkeet , saattas ennaltaehkäistä monta vikaa