Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Yrjö - 19.05.2024 kello on 17:15

Otsikko: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 19.05.2024 kello on 17:15
   
Boxeri ollut reilun 10 vuotta, kolmasti on suodatin vaihdettu. Ei ikinä mitään ongelmia.

MyDieseliä tankattu viimeiset 5 vuotta, joka on se väritön ja hajuton. 🙂

   Innostuin tästä aiheesta talvella. Samaan aikaan oli oooppelissa öljy lisääntynyt joulusta alkaen. Viisaammat kerttoivat suuttimien vuotavan, kyselinkin jo suutinhuoltoa. Kun öljy oli litran verran päälle ylämerkin, vaihdoin öljyn ja suodattimen.
  Viisaammat jo pelotteli moottoriremontilla. Kun ajoin niin paljon laimennetulla oljyllä, vielä ölynpaineen merkkivalokin alkoi palamaan tyhjäkäynnillä. Sain vinkin että voi ajaa, jos vaikka tuhannen kilsan välein vaihtaa öljyn. Niimpä, selvittääkseni moottorin rikkoutumisen mahdollisuuden pätin ajaa muutaman tuhannen öljyä vaihtaen tiuhaan.
  Nyt on reilu tuhat ajettu, öljy on lievästi vähentynyt kun mittasin tallissa, piha kun kalteva, että paha mitata tarkasti. Eikä öljynpaine valokaan enää kesälämpimäkään pala tyhjäkäynnillä.
   Mystinen juttu, vaikuttaako my diesel polttoaine tähän, vai mikä?
   Kulutusta olen tarkkaillut ”aina”, voinen sanoa että ei se ainakaan ole lisääntynyt.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 19.05.2024 kello on 20:29
ihmeen paljon jää dieseliä öljyyn jos noin paljon lisääntyy.

Oletko käyttänyt koskaan diesel purgea dieselin joukossa?
Se pitää suuttimia ja pumppuja kunnossa. Puhdistaa ja voitelee. Alentaa savutustakin ennen katsastusta käytettynä.

Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 19.05.2024 kello on 21:27
Alentaa savutustakin ennen katsastusta käytettynä.

Saman saa aikaiseksi MyDieselilläkin. Tosin uusiahan ei enää konttorin takapihalla poljeta, vaan päästöt "mitataan" OBD-pistokkeesta.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 19.05.2024 kello on 22:04
Oletko käyttänyt koskaan diesel purgea dieselin joukossa?
Se pitää suuttimia ja pumppuja kunnossa. Puhdistaa ja voitelee. Alentaa savutustakin ennen katsastusta käytettynä.
  Tavallisella polttoaineella kahdesti oon tän katsastanu. Aseman yhden omistajan mukaan hyvällä "savu arvolla". Tänä vuonna lisääntyneellä öljyllä.
  Pari-kolme senttiä tällä tulee kilsa kalliimmaksi, ei kai se haittaa kun melkein kaikki ajo on huviajoa, tarpeellista harvoin. ;D
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: T-Cat - 19.05.2024 kello on 22:39
Saman saa aikaiseksi MyDieselilläkin. Tosin uusiahan ei enää konttorin takapihalla poljeta, vaan päästöt "mitataan" OBD-pistokkeesta.

Kaikilla ei ole sitä tarpeeksi uutta sitikkaa, eikä kaikki sitä haluakaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 19.05.2024 kello on 22:57
onkos se niin että tarpeeks uusi ettei poljeta katsastuksessa niin se tarkoittaa että autossa on se kauhea kusiruisku joka menee rikki parin vuoden välein ja korjaus maksaa kuin synti?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 19.05.2024 kello on 22:59
Kaikilla ei ole sitä tarpeeksi uutta sitikkaa, eikä kaikki sitä haluakaan.
Mun Sitikka oli sitä vanhempaa mallia...

Yksi suutin tikitti, tai kilkatti tietyillä kierroksilla. Merkkihuolto kuunteli ja ihmetteli. Mitään vikailmoa ei tullut. Tankkasin sitten pari tankillista Mydieseliä ja ylimääräinen ääni hävisi. En tiedä auttoiko polttoaine, vai oliko sattuma. Myin sitten Sitikan pois.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 19.05.2024 kello on 23:05
onkos se niin että tarpeeks uusi ettei poljeta katsastuksessa niin se tarkoittaa että autossa on se kauhea kusiruisku joka menee rikki parin vuoden välein ja korjaus maksaa kuin synti?
No tää mun retkipaku on tarpeeksi uusi...

Pelkkä OBD todistus katsastukseen. Se tarpeeksi uusi on 1.9.2016 käyttöönotetut.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: volvo - 19.05.2024 kello on 23:35
  Tavallisella polttoaineella kahdesti oon tän katsastanu. Aseman yhden omistajan mukaan hyvällä "savu arvolla". Tänä vuonna lisääntyneellä öljyllä.
  Pari-kolme senttiä tällä tulee kilsa kalliimmaksi, ei kai se haittaa kun melkein kaikki ajo on huviajoa, tarpeellista harvoin. ;D
olisiko vain ollut männän rengas jumissa? ei nouse öljynpaine ja samalla päästää polttoaineen öljyn sekaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 20.05.2024 kello on 09:21
Toi mun kirjoittamani 5 vuotta ajettu MyDieselillä, oli kyllä alakanttiin, 7 vuotta on lähempänä totuutta. Mitään moottoriongelmia ei ole ollut.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: 88k5 - 20.05.2024 kello on 09:53
Loppuvuodesta 2016 ajanut isolla voortilla pelkästään My'yllä (setaaniluvun takia) - ongelmitta.. pari kertaa pohjoisen reissulla ottanut "D-tavallista" satavuuden takia vuonna 2018. Muuten pelkkää My'ytä.

Jos öljyn lisääntymisriesaa, niin muusta se johtuu (pumppu/suutin/sylinterivuoto). Kannattais tyjäkäynnillä raottaa öljytäytönkorkkia varovasti. Tuleeko kovin puhalusta/painetta?
Ohivuotoa/palamatonta sylinteristä - puristustuspainemit taus kertoo mikä noista.. sueraavasssa ö-vaihdossa kannattaisi kokeeksi nostaa viskositeettiä. Ja kannattaisi pitää öljymäärä siellä mittatikun min. päässä ennemmin kuin max. Toisissa (isoissa koneissa) lisää päästöjä kun hukkaa enempi öljyä..

Commonrail-koneissa korkeapainepumppu ikääntyessään laskee myös läpi öljytilaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 21.05.2024 kello on 10:35
  Yhtä asiaa joskus ihmettelin, kun en kuulut tyhjäkäynnillä äänen muuttuvan, ajattelin että pakokaasunkierrätys ei toimi. Tässä kerran kun vaunua kiinnitin niin ääni muuttui. Ehkä ei usein tarvetta kierrättää pakokaasuja, vai mistä johtuu??
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 16.06.2024 kello on 22:28
  Nyt ajettu My dieselillä 2500 km.. Öljy senverran vähentynyt että pikkasen lirautin kannusta, jotta on ylämerkissä.
  Tehtaan ilmoittama max. kulutus 0.6 l./1000 km.???? Viivojen väli 1 l..
   Mitä se tekeekään suositellussa vaihtovälissä?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 16.06.2024 kello on 23:06
Suomessa on käsittääkseni kahta diesel laatua...

Mitä dieseliä on Keski-Euroopassa se kalliimpi premium? Onko sielläkin jotain MY dieslin tapaista? Kun en tiennyt, niin tankkasin aina sitä halvempaa. Hyvin kulki silläkin.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 2.07.2024 kello on 06:34
  Nyt tuli 4 thk. My dieselillä ajetuksi. Oli reilu thk. vaunun vetoakin, aika lämpöiselläkin ilmalla. Varmankin siksi nyt piti lisätä n. puali litraa öljyä, jotta tuli ylämerkkiin. Mutu tuntumalla öljy vaikuttaa ikäänkuin "kirkkaammalta", kun aiemmin 4 thk. ajetut saman merkkiset öljyt??
  Siitä ajasta kun öljy lisääntyi on kolme asiaa mielestäni muuttunut: 1. My diesel tankissa. 2. Ilmat lämpöisemmät, jopa kuumat.  3. GM:n öljyllä ajettu 3-4 thk. vähemmän.
  Mikähän näistä vaikuttaa öljyn kulutuksen normalisoitumisen, vai mikä muu?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 2.07.2024 kello on 07:46
Olisko ollut männän rengas jumissa...päästää polttoainetta öljyyn, öljy likaantuu enempi.
Jumissa/tukossa/tukittuna oleva EGR pitää myös öljyn puhtaampana.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Calva - 2.07.2024 kello on 10:34
Vein autoni (Fiat 2.3 vm-20) öljynvaihtoon, ihan merkkihuoltoon. Huomasin kotona, että ei ollut ylämerkissä asti. Eikun seuraavana päivänä takaisin. Huoltomies sanoi, että Fiat ei suosittele max määrää öljyä vaihdossa (katsoi vielä tietokoneeltakin). Laittoi kyllä lisää, mutta ei aivan täyteen. Olisi pitänyt kysyä miksi moinen suositus.. No, öljyn kulutus pieneni selvästi.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 2.07.2024 kello on 10:52
Vein autoni (Fiat 2.3 vm-20) öljynvaihtoon, ihan merkkihuoltoon. Huomasin kotona, että ei ollut ylämerkissä asti. Eikun seuraavana päivänä takaisin. Huoltomies sanoi, että Fiat ei suosittele max määrää öljyä vaihdossa (katsoi vielä tietokoneeltakin). Laittoi kyllä lisää, mutta ei aivan täyteen. Olisi pitänyt kysyä miksi moinen suositus.. No, öljyn kulutus pieneni selvästi.
Mulla T4 Transporterissa tuo öljymäärä oli tärkeä asia...

Missään tapauksessa ei saanut olla öljyä liikaa ja suositus on enintään ylämerkkiin, mutta mieluusti vain ylä- ja alarajan puoliväliin. Pari katalysaattoria meni tukkoon nopeasti, kun huollossa laittoivat aivan ylärajaan. Myöhemmin vaihdoin itse öljyt, eikä katti enää tukkeutunut. Samaa periaatetta käytän muissakin autoissa.
Tästä varoitetaan Volkkarin öljykorkissakin.

(https://karavaanari.org/kuvat/1719906673.jpg)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 2.07.2024 kello on 10:58
Siinähän varoitetaan vaan ettei saa laittaa ylitte max merkin.

Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 2.07.2024 kello on 11:29
Vein autoni (Fiat 2.3 vm-20) öljynvaihtoon, ihan merkkihuoltoon. Huomasin kotona, että ei ollut ylämerkissä asti. Eikun seuraavana päivänä takaisin. Huoltomies sanoi, että Fiat ei suosittele max määrää öljyä vaihdossa

Sittenhän se merkki on tikussa väärässä paikassa.    ;D
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Hesus - 2.07.2024 kello on 20:26
Mieluiten mahdollisimman vähän öljyä ;D
https://www.is.fi/autot/art-2000010477124.html

Mutta en itsekään kyllä omiin autoihini maksimiin laita. Miksi pitäisi jos kone ei syö öljyä?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 2.07.2024 kello on 21:17
  Eipä taida kellään olla ajatusta tähän moottoriöljyn lisääntymis ongelmaan?
 
Lainaus
Testin mukaan mitä enemmän öljyä moottoriin laitettiin, sitä heikommin moottori tuotti tehoa. Moottorin hevosvoimat siis laskivat. Kuten testaajat selittävät, syynä on liiallisen öljyn synnyttämä kitka sylinterissä.

  Mä vain noita vanhempia moottoreita purkanut (osan saanu toimimaankin) , en ymmärrä miten se vähäinen öljyn liika korkeus vaikuttaisi tehoon? Ymmärrän jos kampiakseli alkaa roiskimaan öljyä öljypohjasta, sitten kyllä teho putoaa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: "Masi" - 2.07.2024 kello on 23:41
Siellähän ne kiertokanget huiskaa öljyn seassa ja nakkelee öljyä mäntien pohjiin ;)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 3.07.2024 kello on 07:57
neste on kovaa kuin teräs kun vauhtia/kierroksia on tarpeeksi...laittaa kangille vastaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 3.07.2024 kello on 21:26
Siellähän ne kiertokanget huiskaa öljyn seassa ja nakkelee öljyä mäntien pohjiin ;)
  Niinhän ne tekee näissä vanhoissa moottoreissa joita olen purkanut, osan koonnutkin. Mutta öljypumppu on sen sinne nostanut, mielestäni saman määrän, onko ylä tai alamerkissä. Edellinen oooppeli piti tasaisella saman paineen 1.2 l. öljyä, sama oli myös paine jos oli n. 4 l. öljyä. En kokellut 6 l. öljyä, ehkä sillon kampiakselikin olisi alkanut roiskimaan myös öljypohjassa olevaa öljyä? Silloin teho minunkin teorian mukan olisi pudonnut.
  Minua vanhemmissa moottoreissa ei ollut öljypumppua laisinkaan. Kiertokangen alapäässä oli "äyskäri", joka heitti öljyä männälle ja tapille, myös nokka-akseli oli alhaalla (sivuventtiilikone) joka sain voitelun samalla. Silloin oikea öljymäärä oli tärkeä.
  Oikeastaan aihe josta haluaisin keskustella:
 
   
   Innostuin tästä aiheesta talvella. Samaan aikaan oli oooppelissa öljy lisääntynyt joulusta alkaen. Viisaammat kerttoivat suuttimien vuotavan, kyselinkin jo suutinhuoltoa. Kun öljy oli litran verran päälle ylämerkin, vaihdoin öljyn ja suodattimen.
  Viisaammat jo pelotteli moottoriremontilla. Kun ajoin niin paljon laimennetulla oljyllä, vielä ölynpaineen merkkivalokin alkoi palamaan tyhjäkäynnillä. Sain vinkin että voi ajaa, jos vaikka tuhannen kilsan välein vaihtaa öljyn. Niimpä, selvittääkseni moottorin rikkoutumisen mahdollisuuden pätin ajaa muutaman tuhannen öljyä vaihtaen tiuhaan.
  Nyt on reilu tuhat ajettu, öljy on lievästi vähentynyt kun mittasin tallissa, piha kun kalteva, että paha mitata tarkasti. Eikä öljynpaine valokaan enää kesälämpimäkään pala tyhjäkäynnillä.
   Mystinen juttu, vaikuttaako my diesel polttoaine tähän, vai mikä?
   Kulutusta olen tarkkaillut ”aina”, voinen sanoa että ei se ainakaan ole lisääntynyt.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 3.07.2024 kello on 21:29
Siinähän varoitetaan vaan ettei saa laittaa ylitte max merkin.
Niinhän minä kirjoitinkin...

Käytäntö ja vertaistuki suosittelee kuitenkin välttämään ylämerkille asti täyttöä.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 14.08.2024 kello on 22:31
  Kyllä jotenkin tuntuu ikäänkuin tuo moottori olisi tullut allegiseksi "maadieselille"?
  Tässä kesällä ehkä puolisen litraa lisäsin öljyä.
  Ruattin reissulla en löytänyt bio diiseliä pistin tavallista. (Busseissa siellä kyllä luki biodieselbus.) Se oli kyllä harvinaista ajoa. Ei koukussa mitään, vai polkupyörä katolla, päivämatkat 50 km. liki 300 km ,ei tälläistä normaalisti.
  Vaikka tankisa oli vain seosta, öljyn pinta nousi n. 6 mm. Myös pakokaasun kierrätys ilmeisesti toimi usein, kun ääni muuttui peräkärryä liittäessäni, muutoin en yleensä "tyhmäkäyntiä" harrasta.
 Tankissa alkaa olla biodiiseliä ,nyt öljyn pinta on laskenut n. 3 mm. , nyt en oo kuullut äänenkään muuttuvan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 24.08.2024 kello on 08:45

 Tankissa alkaa olla biodiiseliä ,nyt öljyn pinta on laskenut n. 3 mm. , nyt en oo kuullut äänenkään muuttuvan.
  Öljyn pinta ehkä millin laskenut.
  Rankamettällä istuin evästauon takakontin kynnyksellä moottorin käydessä, en kertaakaan kuullut pakoäänen muuttuvan. Ilmeisesti automatiikka ei pidä tarpeellisena muuttaa pakokaasun kierrätystä jatkuvasti? Mennessäni konttorille peräkärryä irroittaessani kuulin  erittäin hiljaista pakoäänen  muuttumista, kytkiessä en.
  Joo tuota mitä katsastuksessa mitataan ei oo vähentänyt, nyt oli lisääntynyt, ehkä johtuen nurkka-ajosta? Edellinen mittaus tehtiin vaunureissun jälkeen. Eihän tuo katsastusmittaus mittaa likikään kaikkia myrkkyjä mitä pakoputkesta tulee.
  Vaimon nenän mukaan pakokaasu haisee vähemmän pahalle.
  Kun öljynvaihto lähenee, ajatus kokeilla "maadieseliä".
 
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Hesus - 24.08.2024 kello on 10:09
Eihän tuo katsastusmittaus mittaa likikään kaikkia myrkkyjä mitä pakoputkesta tulee.


Itseasiassa ei Dieseleistä mitata yhtään mitään myrkkyjä.

Mitataan ainoastaan k-arvo, joka on  käytännössä valon läpäisykyky. Eli kuinka "paksua" savua tulee. 2016 vm lähtien sitten ei sitäkää, vaan obd mittaus.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 24.08.2024 kello on 11:13
Boxerin K-arvo on ollut aina alle 0,20.
1.5 lukee konehuoneessa, se lienee maksimi.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 15.12.2024 kello on 09:03
  Kertausta: Viime talvena öljy alkoi lisäääntyä,siirryin bio dieseliin, öljy alkoi vähentyä. Kesällä ruattissa otin tavallista dieseliä kerran, öljy alkoi lisääntyä. Kotona tankkasin bio diiseliä, öljy alkoi vähetä. Ennen öljynvaihtoa siirryin tavalliseen diiseliin, öljy väheni edelleen?
  Syksyllä mittasin suutinten ohivuodon. Kahdesta sama,yhdestä n. 10 g. vähemmän, toisesta n. 20 g. enemmän.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 15.12.2024 kello on 10:57
Nyt taas kun talvi tuli, aloitin itsekin jälleen tuon läträämisen. Neste kun ei edelleenkään myy wanhaa Pro Dieseliä, niin se tehdään sitten itse. Tankkiin pohjalle n. 5 litraa My Dieseliä ja loput Futuraa. Näin on tankissa n. 10...20% seos, joka vastaa aika hyvin tuota Pro Dieselin 15% HVO-pitoisuutta, jolla saadaan jo lähes kaikki 100% HVO (=My Diesel) hyvät puolet mm. savutuksen suhteen, mutta lisäksi paras pakkaskestävyys (n. -2 astetta enemmän kuin Futuran talvilaadulla) ja pienin kulutus (Prota mainostettiin aikanaan jopa -5% pienemmällä kulutuksella). Vaiva ei ole suuren suuri, eikä hintakaan juuri Futurasta näin toimien vielä pomppaa, joten miksikäs ei ^-^
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 15.12.2024 kello on 11:08
Nyt taas kun talvi tuli, aloitin itsekin jälleen tuon läträämisen. Neste kun ei edelleenkään myy wanhaa Pro Dieseliä, niin se tehdään sitten itse. Tankkiin pohjalle n. 5 litraa My Dieseliä ja loput Futuraa. Näin on tankissa n. 10...20% seos, joka vastaa aika hyvin tuota Pro Dieselin 15% HVO-pitoisuutta, jolla saadaan jo lähes kaikki 100% HVO (=My Diesel) hyvät puolet mm. savutuksen suhteen, mutta lisäksi paras pakkaskestävyys (n. -2 astetta enemmän kuin Futuran talvilaadulla) ja pienin kulutus (Prota mainostettiin aikanaan jopa -5% pienemmällä kulutuksella). Vaiva ei ole suuren suuri, eikä hintakaan juuri Futurasta näin toimien vielä pomppaa, joten miksikäs ei ^-^
Mullekin tuli pakosta läträäminen...

Oli hiukka pakko tankata hiukka MyDieseliä, kun tavallista talvilaatua ei ollut vielä pumpulla. Vihdoin tuli talvilaatu tarra pumpulle ja sai tankin täyteen tavallista talvidieseliä. Sillä on paku mennyt jo yli 300 tuhatta, joten kaipa se tavallinen vieläkin kelpaa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 15.12.2024 kello on 11:58
Olen tankannut MyDieseliä jo 2017 Porvoossa, kun sitä ei silloin omalta kylältä saanut, eikä muutenkaan kovin monelta asemalta. Sen verta vähän tulee kilsoja, että hinta ei ole määräävä tekijä. Väritön ja hajuton polttoaine vanhassa diesel autossa tekee siitä sivistyneemmän. Ei haise eikä savuta.

(https://karavaanari.org/kuvat/1734256582.jpg)
Juhannus -24

Boxerilla ajettu vasta 230 tkm. mutta mätähommat vie auton paaliin ennenaikaisesti. Ei näy välttämättä päällepäin. Huomaa teksti takaovessa. 😉
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 15.12.2024 kello on 13:25
Boxerilla ajettu vasta 230 tkm. mutta mätähommat vie auton paaliin ennenaikaisesti.

Eikös kannattaisi ennemmin korjata?   ::)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 15.12.2024 kello on 13:44
Olen tankannut MyDieseliä jo 2017 Porvoossa, kun sitä ei silloin omalta kylältä saanut, eikä muutenkaan kovin monelta asemalta. Sen verta vähän tulee kilsoja, että hinta ei ole määräävä tekijä. Väritön ja hajuton polttoaine vanhassa diesel autossa tekee siitä sivistyneemmän. Ei haise eikä savuta.

(https://karavaanari.org/kuvat/1734256582.jpg)

Boxerilla ajettu vasta 230 tkm. mutta mätähommat vie auton paaliin ennenaikaisesti. Ei näy välttämättä päällepäin. Huomaa teksti takaovessa. 😉
Siisti peli, kuten mulla Scudokin...

Mulle ei ole vieläkään selvinnyt, miksi käyttäisin MyDieseliä. Hyvin on toiminut tavallisellakin moottori ja Webasto. Kai siihen jokin mystinen syy on. Laittaisinko taakse tarran "Ajan tavallisealla dieselillä". Hinnasta se tuskin on kiinni, kun mittariin tulee enää 5000 Km vuodessa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 15.12.2024 kello on 13:52
Eikös kannattaisi ennemmin korjata?   ::)

Sitä on jo pari kertaa korjattu. Nyt on jo aika mones "viimeinen vuosi" menossa. Moottorissa taas ei ole ollut mitään ongelmia. Vakavin vika oli nyt, tehostimen paineputken vuoto.

(https://karavaanari.org/kuvat/1734263215.jpg)
Kevät -24
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 15.12.2024 kello on 15:07
Mulle ei ole vieläkään selvinnyt, miksi käyttäisin MyDieseliä.

Olisi myös kiva kuulla syitä olla käyttämättä. Epäluulot/ennakkoluulot varmaan päälimmäiset, jos hinta ei kerran meinaa mitään.

Hajuton, puhtaasti palava vähemmän karstoittava polttoaine.

Meidän taloyhtiön biojätteet menee suoraan paikalliseen laitokseen, joka tuottaa biojätteistä puhdasta biometaania (biokaasua) joka korvaa fossiilisia polttoaineita liikenteessä, teollisuudessa ja ravintoloissa.

Kinkkurasvat kerätään talteen myös, ehkä sieltä päätyy pisara lopulta omaankin tankkiin. Rasvat toimitetaan cittarin keräyspisteestä suoraan Porvoon jalostamolle.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 15.12.2024 kello on 16:15
Olisi myös kiva kuulla syitä olla käyttämättä. Epäluulot/ennakkoluulot varmaan päälimmäiset, jos hinta ei kerran meinaa mitään.

Hajuton, puhtaasti palava vähemmän karstoittava polttoaine.
Kai se on periaate hinnoittelussa...

Tällä hetkellä paikallisella Nesteellä MyDiesel maksaa 30 c enemmän, kuin tavallinen. Kun mitään ongelmaa en ole kokenut tavallisestakaan dieselistä, niin ostan niilläkin säästyneillä rahoilla vaikka pullakahvit tankkauksen kunniaksi.
Saattaa olla, että tankkaamastani autosta huomenna kone leviää, mutta se voi johtua jostain muustakin syystä, kuin polttoaineesta.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 15.12.2024 kello on 18:53
biodiesel on varmaan hyvä mutta kuinka äkkiä tankkiin tulee biofilmiä joka aiheuttaa ongelmia...
seka tankkaus ehkä parantaa tilannetta.
Ite käytän fossiilista ja välillä diesel treatmenttia loraus sekaan.

VIimeksi tein kaikkiin perheen autoihin diesel treatment käsittelyn ja pojan auto oli käynnissä....jännä ilmiö että hetken päästä tankkiin lorautuksesta käyntiääni pehmeni huomattavasti.
Tuota on tullut käytettyä pitkään eikä ole ollut suutin tai pumppu ongelmia...eli voi suositella. Voisi sanoa että pitkälti yli moljoonan kilometrin kokemuksella. Ja kaikissa autoissa ollut kilsoja 150 000-400 000 eli ei mitään pakasta vedettyjä takuunalaisia....


Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 15.12.2024 kello on 19:32
Mulle ei ole vieläkään selvinnyt, miksi käyttäisin MyDieseliä. Hyvin on toiminut tavallisellakin moottori ja Webasto. Kai siihen jokin mystinen syy on.
Kyllähän ne vehkeet toimii, riippuu käytöstä, mutta varsinkin pätkäkäytössä Webasto ei oikein diggaa fossiilisesta kun tuppaa nokeentumaan. My Dieselillä ei ole tuota ongelmaa ja kuten tuolla jo kirjoitin, myöskään läträämällä tehty Pro Diesel ei webastossa kärytä, tyynenä pakkasaamuna auton ympärillä leijuu vain vieno, miellyttävä kynttilän tuoksu Thumb

biodiesel on varmaan hyvä mutta kuinka äkkiä tankkiin tulee biofilmiä joka aiheuttaa ongelmia...
Näillä nykyaikaisilla HVO-dieselillä ei ole noita wanhoja FAME-dieseleiden biofilmi-ongelmia, vaikka biodieseleiksi molempia kutsutaankin. Kyse on näiden välillä kuitenkin aivan täysin eri tekniikalla valmistetuista dieseleistä ja kyllä, itsekään en tuota FAME-moskaa omaan autooni tankkaa. Vielä tälläkin hetkellä Neste on ainut 100% FAME:sta täysin luopunut polttoaineketju, joka ei käytä FAME:a edes Furutassa bio-komponenttina. Siksi tankkaankin vain ja ainoastaan Nesteen asemilla ^-^
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 15.12.2024 kello on 20:37
biodiesel on varmaan hyvä mutta kuinka äkkiä tankkiin tulee biofilmiä joka aiheuttaa ongelmia...
seka tankkaus ehkä parantaa tilannetta.
Ite käytän fossiilista ja välillä diesel treatmenttia loraus sekaan.

VIimeksi tein kaikkiin perheen autoihin diesel treatment käsittelyn ja pojan auto oli käynnissä....jännä ilmiö että hetken päästä tankkiin lorautuksesta käyntiääni pehmeni huomattavasti.
Tuota on tullut käytettyä pitkään eikä ole ollut suutin tai pumppu ongelmia...eli voi suositella. Voisi sanoa että pitkälti yli moljoonan kilometrin kokemuksella. Ja kaikissa autoissa ollut kilsoja 150 000-400 000 eli ei mitään pakasta vedettyjä takuunalaisia....

My Diesel on aivan eri luokan tuote kuin perinteinen biodiesel.

My Diesel on hydrotreated vegetable oil (HVO), eli vetykäsiteltyä uusiutuvaa dieseliä. Tämä eroaa merkittävästi perinteisestä esteröidystä biodieselistä (FAME, Fatty Acid Methyl Ester).

Ja se lisäaineen käyttö pehmentää käyntiä siitä syystä, että lisäaine nostaa dieselin setaanilukua, eli hetken hurmaa.
No mainitaan vielä, että:

"Polttoaineen syttymisherkkyyttä kuvaava setaaniluku on Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineessa yli 70 eli erittäin korkea. Tämä auttaa moottoria käynnistymään helpommin kylmässä ja vähentää pakokaasupäästöjä ja moottorin savuttamista."
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 15.12.2024 kello on 20:52
Kyllähän ne vehkeet toimii, riippuu käytöstä, mutta varsinkin pätkäkäytössä Webasto ei oikein diggaa fossiilisesta kun tuppaa nokeentumaan. My Dieselillä ei ole tuota ongelmaa ja kuten tuolla jo kirjoitin, myöskään läträämällä tehty Pro Diesel ei webastossa kärytä, tyynenä pakkasaamuna auton ympärillä leijuu vain vieno, miellyttävä kynttilän tuoksu Thumb
Varmaan, kun ainakin Neste sitä noin mainostaa...

Minulla on kaikissa dieseleissä ollut termostaattiohjattu "Webasto". Tämä nykyinenkin retkipaku muutettiin ajastetuksi taukolämmitimeksi, mutta termostaattiohjaust a en halunnut pois. Kauanko sellaisen Webaston pitää sitten kestää tavallista dieseliä? Eka paku meni vaihtoon 420 tonnin kohdalla. Nykyisellä meni nyt 300 tuhatta rikki. Tällä viimeisellä on vasta ajettu 100 tuhatta. Yhdessäkään ei Webasto ole piiputtanut. Minä uskon puolestani, että tuo termostaattiohjattu Webasto estää ryytymisen. Ei se pätkiminen mitään tukosta aiheuta ainakaan mun kokemukseni mukaan. Autot esilämmitetään pihatalleissa sisällä. Sanottavasti ei tule savua, eikä hajua.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 15.12.2024 kello on 21:14
Onko dataa siitä mikä dieselvariaatio on paras. Millä perustein.
Muutenhan ollaan musta tuntuu keskustelussa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 16.12.2024 kello on 08:41
Taitaa noissa webastoissa ryytyminen johtua ihan muusta kuin dieselistä. Niissä ainakin palopuhallin on heikko/huono ja kun se alkaa ääntelemään alkaa kierrokset veivaamaan ja ilmamäärä menee sekaisin...sen jälkeen rupiaa savuttamaan ja noettamaan. Kestävyys riippuu paljolti autokohtaisesta sijoituskesta yms eli paljonko imee hiekkaa yms sisäänsä. Niissähän ei taida suodattimia olla imuilmalle....
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 16.12.2024 kello on 09:52
Nyt taas kun talvi tuli, aloitin itsekin jälleen tuon läträämisen. Neste kun ei edelleenkään myy wanhaa Pro Dieseliä, niin se tehdään sitten itse. Tankkiin pohjalle n. 5 litraa My Dieseliä ja loput Futuraa. Näin on tankissa n. 10...20% seos, joka vastaa aika hyvin tuota Pro Dieselin 15% HVO-pitoisuutta, jolla saadaan jo lähes kaikki 100% HVO (=My Diesel) hyvät puolet mm. savutuksen suhteen, mutta lisäksi paras pakkaskestävyys (n. -2 astetta enemmän kuin Futuran talvilaadulla) ja pienin kulutus (Prota mainostettiin aikanaan jopa -5% pienemmällä kulutuksella). Vaiva ei ole suuren suuri, eikä hintakaan juuri Futurasta näin toimien vielä pomppaa, joten miksikäs ei ^-^

Onko tämä vain 'henkilökkohtaista dataa' ?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 16.12.2024 kello on 09:53
(https://karavaanari.org/kuvat/1734263215.jpg)
Kevät -24

Tuohan on taas 'ikuinen'.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 16.12.2024 kello on 10:03
Taitaa noissa webastoissa ryytyminen johtua ihan muusta kuin dieselistä. Niissä ainakin palopuhallin on heikko/huono.

Kauankohan se kestää, kun ei ole yhtään risaa vielä tullut vastaan?   ::)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 16.12.2024 kello on 12:19
Ajatte niin uusilla autoilla ettei kerkiä puhaltimet vikaantumaan.  Mulla 3 rikkinäistä pois vaihdettua kotona....

Ja lisää infoa voi lukea netistä...
https://www.tiimipojat.fi/puhallinmoottorin-vaihto/
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 16.12.2024 kello on 13:01
Onko tämä vain 'henkilökkohtaista dataa' ?

Koska tuote poistui Suomesta jo 2020, niin Neste on kerinnyt putsaamaan kaikki omat sivunsa Neste Pro Dieseliä koskien, mutta onneksi noita muita on yhä, kuten esim.

https://koneporssi.com/kuljetuskalusto/neste-pro-dieselin-jakelu-laajenee-viroon/
Lainaus
Neste Pro Diesel sisältää aina vähintään 15 prosenttia Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Sen käytöllä voidaan leikata kasvihuonekaasupääs töjä jopa 20 prosenttia sekä vähentää myös typenoksidi-, hiukkas- ja hiilivetypäästöjä. Tuotteen erinomaiset kylmäominaisuudet lisäävät käyttövarmuutta erityisesti talvikautena. Sen käytöllä voidaan pienentää polttoaineen kulutusta jopa 5 prosenttia samalla kun moottorin suorituskyky paranee.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 16.12.2024 kello on 13:32
Ajatte niin uusilla autoilla ettei kerkiä puhaltimet vikaantumaan.  Mulla 3 rikkinäistä pois vaihdettua kotona....
Ihan uteliaisuudesta kyselen, oliko rikkoutuneissa termostaattiohjaus. ..

Mulla noita Webastoja tulee automaattisesti käytettyä ja kesällä kuukauden välein manuaalisti käynnistän puoleksi tunniksi. Kaikki Webastot ovat pysyneet ehjinä. Ajallisesti vajaa 20 vuotta ja 200-400 tuhatta ajetuissa.
Retkipakussa on nyt Webaston lisäksi ilma Planar. Sen näyttöön tulee kuukauden käyttämättömän ajan jälkeen pyyntö käynnistää lämmitin puolen tunnin ajaksi. Kai siihenkin on syynsä. Maahantuoja sanoi sen lähinnä suojaavan polttoainepumppua ryytymiseltä.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 16.12.2024 kello on 17:26
Joo kaikissa termariohjaus eli aina lähtee kun alle 4 astetta ja moottori kylmä.
Saa myös napista päälle.

Puhaltimen moottorit on menneet tosi jäykiksi ja likaisiksi. Tuntee hyvin kun koittaa sorminkin pyöritellä puhallinta. Ja laakerit ääntää. Selkeä ero käynti äänessä uudella puhkulla.
Voi olla tietyn lämppärimallin ongelma ja tietyissa sijoituskohteissa.. ..jossain autoissa on tulipellissä, jossain lokarin sisällä, jossain auton alla....  eli varmaankin vaikuttaa paljonko imee kuraa ja hiekkaa ja suolaa sisäänsä.

Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 16.12.2024 kello on 17:32
Joo kaikissa termariohjaus eli aina lähtee kun alle 4 astetta ja moottori kylmä.
Saa myös napista päälle.

Puhaltimen moottorit on menneet tosi jäykiksi ja likaisiksi. Tuntee hyvin kun koittaa sorminkin pyöritellä puhallinta. Ja laakerit ääntää. Selkeä ero käynti äänessä uudella puhkulla.
Voi olla tietyn lämppärimallin ongelma ja tietyissa sijoituskohteissa.. ..jossain autoissa on tulipellissä, jossain lokarin sisällä, jossain auton alla....  eli varmaankin vaikuttaa paljonko imee kuraa ja hiekkaa ja suolaa sisäänsä.
No jokin syy täytyy olla, jos hajoaa...

Omissa pakuissani Webastot on aina auton alla keskellä moottorin jälkeen.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 16.12.2024 kello on 18:31
Miten käytetty polttoaine liittyy puhaltimen rikkoontumiseen?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 16.12.2024 kello on 19:26
Sen verran ettei se polttoaina sitä puhallinta tuhoa kun ei ole kosketuksissa sen kanssa. Mutta huono puhallin saa wärkin savuttamaan ja kuskin luulemaan että vika on dieselissä....eli tälläinen oletettu yhtäläisyys on.

Palopesän karstaisuuteen voi vaikuttaa diesel ehkä hieman mutta monesti vika taitaa olla muualla joka taas karstoittaa pesän. Ja taitamaton huoltoliike huoltaa väärää paikkaa.
Huoltoliikkeelle se on jopa kannattaa jättää puhallin vaihtamatta, sen voi vaihtaa sitten taas vuoden päästä kun pesä on taas karstaa täynnä...

Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: reissu - 16.12.2024 kello on 21:16
Mulla 5kW Webastossa MyDiesel oli hajuttomampi ja ehkä sitten paloi puhtaamminkin. Lisälämmittimien suurin tappaja on pätkäkäynti, jolloin se ei ehdi kuumentua tarpeeksi ja paikat tukkeutuvat. Kaupungin pätkäajossa, jos lämmitin käynnistyy automaattisesti, vaiva on suurin. Lisäksi joillain malleilla on käyntiajan rajoitus 800 tuntia, jonka jälkeen pitää korjailla tai mieluummin toimittaa kuitattavaksi.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 16.12.2024 kello on 21:36
Mulla 5kW Webastossa MyDiesel oli hajuttomampi ja ehkä sitten paloi puhtaamminkin. Lisälämmittimien suurin tappaja on pätkäkäynti, jolloin se ei ehdi kuumentua tarpeeksi ja paikat tukkeutuvat. Kaupungin pätkäajossa, jos lämmitin käynnistyy automaattisesti, vaiva on suurin. Lisäksi joillain malleilla on käyntiajan rajoitus 800 tuntia, jonka jälkeen pitää korjailla tai mieluummin toimittaa kuitattavaksi.

Se on juuri näin Thumb
Kyllähän ne vehkeet toimii, riippuu käytöstä, mutta varsinkin pätkäkäytössä Webasto ei oikein diggaa fossiilisesta kun tuppaa nokeentumaan. My Dieselillä ei ole tuota ongelmaa ja kuten tuolla jo kirjoitin, myöskään läträämällä tehty Pro Diesel ei webastossa kärytä, tyynenä pakkasaamuna auton ympärillä leijuu vain vieno, miellyttävä kynttilän tuoksu
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 16.12.2024 kello on 21:50
Tuosta pätkäkäytön vahingollisuudesta en ole kuullut vielä yhtään faktaa... ;)

Miksi minun Webastot kestää vuositolkulla, vaikka niitä käytetään jatkuvasti pätkittäin termostaatilla?
Voi olla, että pätkäkäyttö on myrkkyä, tai sitten ei. Tuo mutuilu vain arveluttaa. Minun mielestäni suurin myrkky Webastolle on sen ylipitkät käyttötauot, mutta sekin on vain mutua.

(https://karavaanari.org/kuvat/1734378962.jpg)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 16.12.2024 kello on 22:55
Boxerissa webaston käyttö aina liekki napista päälle ja pois.
Kokemusta Vivarosta, joka toimi automaattisesti. Lyhyillä matkoilla ärsyttävä, jos siirtyy vain kilsan pari, kun se pöhisee turhaan ja syö akkua.

MyDieselin kanssa Webastosta tulee kynttilän tuoksua, ei mitään kitkerää katkua.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.12.2024 kello on 07:41
Eihän se varsinaista dieseliä olekaan joten kai hajukin on eri.

https://moottori.fi/testi/neste-mydieselilla-ajat-dieselautollasi-vahapaastoisesti-mutta-saako-sita-tankata-moottorin-kaytettyyn-golfiin/
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 17.12.2024 kello on 08:26
Eihän se varsinaista dieseliä olekaan joten kai hajukin on eri.

No dieselin speksin EN590 se täyttää aivan kaikilta milta osin paitsi tiheydeltään. Ja jos oikein tarkasti katsellaan, sama ongelma on myös talvilaatuisella fossiilisellakin, ei sekään tuota täytä. Siksi näille HVO-dieseleille on kehitetty oma EN15940, jonka tuo My Diesel siis täyttää aivan kirkkaasti.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.12.2024 kello on 09:07
Joo tuo moottorilehden juttu kannattaa lukea.
Tiedä sitten tuosta putkistojen ja tiivisteiden hapertumisesta onko totta, kaikki autovalmistajat eivät kuitenkaan ole hyväksyneet noita biodieseleitä käytettäviksi autoissaan. Voi olla turhaakin huolta mutta käyttäjä sen sitten maksaa jos huonosti käy.

Mopossa tuli huomattua ainakin että nyky 95 bensaa ei kannata käyttää kun imukaula hapertuu silmissä ilmeisesti bensan sisältämän alkoholin vuoksi.

Mutta kyllä nuo egobensat ja dieselit käyttäjän kannalta on hyviä, esim trimmerissä ja ruohonleikkurissa krääsä poistuu lähes kokonaan....pienkon e bensalla (katalyytti bensa)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 17.12.2024 kello on 09:49
Eihän se varsinaista dieseliä olekaan joten kai hajukin on eri.

"Neste MY uusiutuvan dieselin kemiallinen koostumus on sama kuin fossiilisen dieselin, joten tavallinen diesel voidaan korvata sillä täysin tai niitä voidaan sekoittaa toisiinsa missä tahansa suhteessa."

Melkoista epäluuloisten mutuilua ja arvelua nämä ketjun jutut...
Meniköhän Boxerin tehostimen putki nyt puhki My Dieselistä johtuen... ? 😂
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 17.12.2024 kello on 10:14
Melkoista epäluuloisten mutuilua ja arvelua nämä ketjun jutut...
Meniköhän Boxerin tehostimen putki nyt puhki My Dieselistä johtuen... ? 😂
Ei kyse ole välttämättä epäluuloisuudesta.. .

Kyse on vain siitä, että tavallisellakin pärjää yhtä hyvin 20 c halvemmalla litrahinnalla.
Toki MyDieselillä Nesteen mukaan maailma pelastuu, jos sitä pitää kriteerinä.

Vähän niikuin keisarin uudet vaatteet, vai pitäisikö nykyisin puhua viherpesusta?
"Tutkijan väite: Nesteen biodiesel lisää reippaasti ilmastopäästöjä – Neste pitää raaka-ainettaan jätteenä"
https://yle.fi/a/3-11185697
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 17.12.2024 kello on 10:26
Tiedä sitten tuosta putkistojen ja tiivisteiden hapertumisesta onko totta, kaikki autovalmistajat eivät kuitenkaan ole hyväksyneet noita biodieseleitä käytettäviksi autoissaan. Voi olla turhaakin huolta mutta käyttäjä sen sitten maksaa jos huonosti käy.

Jälleen kerran, ei pidä sekoittaa näitä uusia HVO-dieseleitä wanhoihin esteröityihin FAME-paskoihin. Tästä syystä EN590 määrittelee FAME:n maksimipitoisuudeks i 7%, koska sen jälkeen alkaa kaikki nuo em. ongelmat lisääntymään ihan oikeasti. Kun taasen HVO:lla ei tuota ongelmaa ole lainkaan, sen pitoisuutta fossiilisessa dieselissä biokomponenttina ei ole mitenkään rajoitettu ja EN590 menee tuon tiheydenkin suhteen rikki vasta jossain 30% tuolla puolen. Tästä syystä polttoainepumpuilla kin on tarjolla jopa 100% HVO-dieseleitä, joista Nesteen My Diesel on siis vain yksi vaihtoehto.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 17.12.2024 kello on 10:57
Muistelin ihan oikein, suomessa myytävässä MyDieselissä ei ole tuota kirottua elintarviketeollisu udelle viljeltävää palmuöljyä seassa.

(https://karavaanari.org/kuvat/1734425658.jpg)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Arska - 17.12.2024 kello on 11:17
Kauanko My dieseliä on myynnssä ollut? Koskaan en oo sitä tankannut enkä varmaan koskaan tankkiin laita jos ei oo pakko.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 17.12.2024 kello on 11:48
Kai sitä tuli ekan kerran 2017 jakeluun pienelle määrälle Nesteen asemia, josta se sitten laajeni.

Itse suhtaudun MyDiedeliin vähän kuin pienkonebensaan. Palaa puhtaasti ja hajuttomasti. Mitään varsinaista suurempaa ideologiaa ei ainakaan itsellä asiaan ole.
Täysin valintakysymys, mitä asioita kukakin painottaa, ketään ei pakoteta. 😉
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.12.2024 kello on 11:57
Ennen katsastuksessa sitä kannattaa käyttää jos on tuollainen vanhempi nokivasara....musta savu vaihtuu näkymättömämpään.  Thumb
Ja mittari on samaa mieltä.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 17.12.2024 kello on 12:33
Muistelin ihan oikein, suomessa myytävässä MyDieselissä ei ole tuota kirottua elintarviketeollisu udelle viljeltävää palmuöljyä seassa.
Tämä on dieselin imagon ja luonnon kannalta hyvä asia..

Tuossa Nesteen infossa korostuu "Suomessa myytävä". Suomen tuotanto lienee aika vähäistä, koska biojätettä ei kaiketi ole riittävästi jalostettavaksi järkevin kustannuksin. Muualla maailmalla valmistetusta MyDieselistä ei mainita mitään. MyDieseliä mainitaan myytävän myös Baltiassa. Sen palmuöljytisleen määrästä Neste ei kerro, kun kuuluu liikesalaisuuksiin.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 17.12.2024 kello on 12:42
Pääasia, ettei ole venäläisia raaka-aineita. 😉
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 17.12.2024 kello on 12:48
Ennen katsastuksessa sitä kannattaa käyttää jos on tuollainen vanhempi nokivasara....musta savu vaihtuu näkymättömämpään.  Thumb
Ja mittari on samaa mieltä.
Jos ajo on ollut säästöajoa, ennen katsastusta 50 km ajoa kierrokset yli 3000 rpm. Jos jakohihna kunnossa, kone kestää. Jos ei kestä, parempi katsastusreissulla kuin 500 km:n päässä kotoa ja lomatunnelmissa.

Vanhoja juttuja missä autonvalmistajat kieltää Mydieselin käytön.
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-benz-ei-kelpuuta-neste-my-diesel-polttoainetta-volvo-hyvaksyy-sen-vain-uusiin-autoihin/
https://tekniikanmaailma.fi/neste-my-dieselia-ei-ole-hyvaksytty-kaytettavaksi-myoskaan-bmwssa-ja-hyundaissa-volkswagen-ja-psa-konsernin-autoilla-voi-ajaa-huoletta/
https://tekniikanmaailma.fi/neste-pysyy-kannassaan-uusiutuva-neste-my-diesel-kay-kaikkiin-dieselautoihin-nyt-myos-volvolla-ja-mercedes-benzilla-on-uutta-kerrottavaa/

Mielenkiintoinen lausunto Nesteeltä:
Lainaus
Neste myös vastaa tuotteittensa mahdollisesti aiheuttamista ongelmista – jo pelkästään lain takia:

”Suomessa on hyvin vahva kuluttajansuojalain säädäntö. Neste vastaa aina myymistään tuotteista”, Nesteen Markku Honkanen muistuttaa.
Millä todistat? Siihenhän valmistaja vetoaa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.12.2024 kello on 13:01
Onko öljy-yhtiö joskus korvannut jollekin jotain rikkoutumisia jotka aiheutuu heidän myymästään polttoaineesta.... :laugh:
Se on aina helppo kääntää niin että ongelma tuli tankistasi ei heidän pumppaamoltaan.

Joskus nimittäin dieselin mukana tankkasin vettä erään öljyyhtiön säiliöstä ja korvausta vaatiessa väittivät että heidän labransa mukaan tuon näytteen vesi ei ole heiltä peräisin. Se on erilaista kuin heidän vetensä...
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 17.12.2024 kello on 13:26
No ennemminkin olisi huolissani kun leimalla vedetään tappiin dieselillä. Vaikkei kuluttaja itse tee tuota koskaan. Silloin voi vaurioita tulla. Ei kyllä itselleni tule kun käytän laajahkolla kierrosalueella muutenkin.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 17.12.2024 kello on 14:35
Diesel-testi on aivan älytön. Tiedän yhden polttomoottorikäytt öisen kapineen mikä on tarkoitettu toimimaan huippukierroksilla. Moottorisaha. Mittaus pitäisi tehdä kuormitettuna. Samoin kun bensa-auton päästömittaus. Se tehdään tyhjäkäynnillä. Paljonko on moottorin käytöstä tyhjäkäyntiä? Ajopäästöistä ei tiedetä mitään. Olipa konepelti auki tai kiinni.
Kunnossa oleva dieselkone kestää parin sekunnin kierrätystä rajoitinta vasten. Dieseleillä olen ajanut 1990-luvulta asti, parhaimmillaan taloudessa 2 dieselautoa. 14.8.1998 tuli päästömittaus. Yksikään moottori ei ole mittauksessa (tai muutenkaan) särkynyt.
Itse voi helpottaa mittausta että antaa koneelle jenkaa ennen mittausta. Ryntäysmäärä vähenee.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 17.12.2024 kello on 15:23
No ennemminkin olisi huolissani kun leimalla vedetään tappiin dieselillä. Vaikkei kuluttaja itse tee tuota koskaan. Silloin voi vaurioita tulla. Ei kyllä itselleni tule kun käytän laajahkolla kierrosalueella muutenkin.
Se minuakin on huolestuttanut...

Onneksi molemmat pakuni ovat immuuneja noille kierrätyksille. Vanhempi ei anna kierrättää paikallaan, kuin 2500 rpm ja tästä uudemmasta retkipakusta ei savuja enää mitatakaan, vaan testataan hienostuneemmin testerillä.
Katsurilla en ole vuosiin enää teettänyt mittauksia, vaan olen aina vienyt testitodistuksen. Huollossa nuo savumittaukset saa tehtyä kevyemmälläkin kaasujalalalla.
Nyt vain on vaadittu kieltoa testilapuille ja kaikki testit pitäisi ainakin katsureiden mielestä tehdä vain heidän toimestaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 17.12.2024 kello on 15:30
Itse voi helpottaa mittausta että antaa koneelle jenkaa ennen mittausta.

Ainahan näin on "putki putsattu" ennen katsastusta. Ja jos on vähänkin ollut vieläkin epäilystä, niin HVO:t tankkiin ja pienellä vaihteella kierrättäen noet putkesta pois. Näin toimien on useimmiten se kertapolkasu riittänyt suikalle ja leima paperiin. No nyt tällä uusimmallahan riittää jo pelkkä OBD-mittaus ilman tuota turhanaikaista poljentaa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 17.12.2024 kello on 15:33
"Neste MY uusiutuvan dieselin kemiallinen koostumus on sama kuin fossiilisen dieselin, joten tavallinen diesel voidaan korvata sillä täysin tai niitä voidaan sekoittaa toisiinsa missä tahansa suhteessa."

Mitenkäs se sitten palaa puhtaammin, joa on täysin samaa...    8)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 17.12.2024 kello on 15:40
No ennemminkin olisi huolissani kun leimalla vedetään tappiin dieselillä. Vaikkei kuluttaja itse tee tuota koskaan. Silloin voi vaurioita tulla. Ei kyllä itselleni tule kun käytän laajahkolla kierrosalueella muutenkin.

Jos sitä ajelee 'normaalisti', niin kyllä sinne putkeen tahtoo, etenkin talvella, jäädä nokea.
Muutama pöräytys ennen konttoria, niin tyhjää on.
Automaatti taas kiertää sen 2000r/min kokoajan, joten ei siihen itse paljon voi vaikuttaa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 17.12.2024 kello on 16:09
"Neste MY uusiutuvan dieselin kemiallinen koostumus on sama kuin fossiilisen dieselin, joten tavallinen diesel voidaan korvata sillä täysin tai niitä voidaan sekoittaa toisiinsa missä tahansa suhteessa."
Kemia ei ole ollut paras oppiaineeni. Miten kemiallinen koostumus voi olla sama kun raaka-aineet ovat erilaiset?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 17.12.2024 kello on 16:13
Mitenkäs se sitten palaa puhtaammin, joa on täysin samaa...    8)

Hyvä kysymys tsahkali!

Neste MY uusiutuvan dieselin ja fossiilisen dieselin kemiallinen koostumus on kyllä samanlainen siinä mielessä, että molemmat ovat pääasiassa hiilivetyjä ja sopivat siksi käytettäväksi samoissa dieselmoottoreissa. Ero puhtaammassa palamisessa johtuu kuitenkin tarkemmista yksityiskohdista näiden polttoaineiden kemiallisessa rakenteessa ja valmistustavassa.

Miksi Neste MY palaa puhtaammin?

1. Puhdas hiilivetyrakenne:

Neste MY uusiutuva diesel valmistetaan prosessilla, joka tuottaa lähes puhtaita hiilivetyjä ilman fossiilisen dieselin epäpuhtauksia, kuten rikkiä, aromaattisia yhdisteitä ja muita epäorgaanisia aineita.

Tämä johtaa vähemmän haitallisten päästöjen, kuten typen oksidien (NO?) ja hiukkaspäästöjen, muodostumiseen.

2. Alhaisemmat epäpuhtaudet:

Fossiilinen diesel sisältää luonnostaan rikkiä ja monimutkaisempia hiilivetyjä (esim. polysyklisiä aromaattisia yhdisteitä), jotka palavat epätäydellisemmin ja tuottavat enemmän haitallisia aineita, kuten pienhiukkasia.

Neste MY ei sisällä tällaisia epäpuhtauksia merkittävässä määrin.

3. Tasalaatuinen koostumus:

Uusiutuvan dieselin valmistusprosessiss a polttoaineen molekyylit suunnitellaan tasalaatuisiksi. Tämä parantaa palamista moottorissa ja vähentää nokea sekä muita epäpuhtauksia.

4. Hiilineutraalisuus:

Vaikka kemiallinen palamisprosessi tuottaa saman määrän hiilidioksidia (CO?), uusiutuvan dieselin raaka-aineet (kuten jätteet ja tähteet) sitovat aikaisemmin ilmakehästä hiilidioksidia. Näin ollen polttoaineen hiilidioksidipäästö t ovat kiertotaloudessa neutraalimpia.

Yhteenvetona: Neste MY uusiutuva diesel voi palaa puhtaammin, koska se on tarkemmin jalostettua ja sisältää vähemmän epäpuhtauksia kuin fossiilinen diesel, vaikka molemmilla on samankaltainen perusrakenne.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 17.12.2024 kello on 16:51
Hyvä kysymys tsahkali!
...
Neste MY uusiutuvan dieselin vaikka molemmilla on samankaltainen perusrakenne.
Koko tekstiä en lainannut.
Onko tämä Nesteen markkinointimateria alista vai kemian tietämyksestä?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 17.12.2024 kello on 17:06
Jos tuo MyDiesel pelastaisi maailman, niin valtaisa ympäristöteko olisi verottaa sitä sen 20 c vähemmän...

Siitä seuraisi, että lähes kaikki tankkaisivat MyDieseliä.
Siinä on vain pari ongelmaa. Ensiksikin kyseinen diesel loppuisi lähes välittömästi, kun ei ole raaka-ainetta. Toinen syy on poliittinen. Dieselistä on haluttu tehdä liikenteen saastumisen perussyy. Siitä pitää päästä eroon hinnalla millä hyvänsä. Olisi aika paha isku tavoitteelle, jos dieselin pakoputkista alkaisi tulla puhtaampaa pakokaasua isossa määrin. Sähkö lienee ainoa oikea vaihtoehto tällä hetkellä poliittisesti.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 17.12.2024 kello on 17:11
Jos sitä ajelee 'normaalisti', niin kyllä sinne putkeen tahtoo, etenkin talvella, jäädä nokea.
Muutama pöräytys ennen konttoria, niin tyhjää on.
Automaatti taas kiertää sen 2000r/min kokoajan, joten ei siihen itse paljon voi vaikuttaa.
Mulla on kepissä myös manuaali asento, saa runtuakin annettua
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 17.12.2024 kello on 18:12
Mulla on kepissä myös manuaali asento, saa runtuakin annettua
Hienoa!
Itse kun olen aina manuaaliaskilla ajanut, piti wikiin turvautua. Siinä sanotaan:
Lainaus
Autonvalmistajat käyttävät yleisesti automaattivaihteist on vaihteenvalitsimess a seuraavia merkintöjä:

    P (Park) – pysäköintivaihde, jolloin vaihteisto on lukittuna
    R (Reverse) – peruutusvaihde
    N (Neutral) – vapaavaihde
    D (Drive) – ajovaihde, jolloin vaihtaminen tapahtuu automaattisesti
Joissan laatikoissa on käsivalinta. Ei kaikissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 17.12.2024 kello on 18:28
Mulla on kepissä myös manuaali asento, saa runtuakin annettua

Saa, saa...
Harvemmin sitä vaan tarvii.
Minäkin.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 17.12.2024 kello on 19:32
Saa, saa...
Harvemmin sitä vaan tarvii.
Minäkin.
Näin on, nythän oli kyse saako automaatilla annettua ajaessa kierroksia.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 17.12.2024 kello on 19:35
Hienoa!
Itse kun olen aina manuaaliaskilla ajanut, piti wikiin turvautua. Siinä sanotaan:Joissan laatikoissa on käsivalinta. Ei kaikissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto
Maunuaaliasento näissä käyttämissäni tarkoittaa jotta kyseisessä asennossa voi + ja - tökkiä isompaa ja pienempää vaihdetta. Ihan ilman Wikipedia linkkiä, kiitos kumminkin ja sorry. En avannut sitä.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 17.12.2024 kello on 20:14
Jos tuo MyDiesel pelastaisi maailman, niin valtaisa ympäristöteko olisi verottaa sitä sen 20 c vähemmän...

No juurihan hallitus perui HVO-dieselin nauttiman veroedun 'kilpailua vääristävänä' ja siksi tuo hintakin pumpulla pomppasi, ihan alkujaan tuohan maksoi about saman kuin fossiilinenkin, hintalisä oli vain luokkaa +5...10c.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 17.12.2024 kello on 20:17
No juurihan hallitus perui HVO-dieselin nauttiman veroedun 'kilpailua vääristävänä' ja siksi tuo hintakin pumpulla pomppasi, ihan alkujaan tuohan maksoi about saman kuin fossiilinenkin, hintalisä oli vain luokkaa +5...10c.
Näin siinä kävi...

Mitään merkitystä ei ole ympäristön suojelulla, kunhan kilpailu vain säilyy.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mika.T - 17.12.2024 kello on 20:29
https://fi.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto
Joissan laatikoissa on käsivalinta. Ei kaikissa.

Entiedä yhtäkään automaattia jossa ei käsivalintaa ole vaihtoehtona, jopa tuossa -57 jenkissä on. No mutta ei se automaattikaan mitään manuaaliasentoa tarvi että sille saa kenkää annettua. Senkus polkasee sen oikeanpuoleisimman pohjaan niin kyllä se isokin tiisseli sinne punarajalle kiertää...

Nimimerkillä "kohta 30v automaateilla takana"
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 17.12.2024 kello on 20:32
No ei se automaattikaan mitään manuaaliasentoa tarvi että sille saa kenkää annettua. Senkus polkasee sen oikeanpuoleisimman pohjaan niin kyllä se isokin tiisseli sinne punarajalle kiertää...

Nimimerkillä "vajaa 30v automaateilla takana"
Viimeistään silloin, kun nopeusmittarin viisari osoittaa kaakkoon.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mika.T - 17.12.2024 kello on 20:35
Kyllä ne kelaa kierrokset punarajalle jo ykköseltä lähtien kun kaasun painaa oikeasti pohjaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 17.12.2024 kello on 20:41
Maunuaaliasento näissä käyttämissäni tarkoittaa jotta kyseisessä asennossa voi + ja - tökkiä isompaa ja pienempää vaihdetta. Ihan ilman Wikipedia linkkiä, kiitos kumminkin ja sorry. En avannut sitä.
Ei tarvi jos ei tahdo. Laitan vain linkin siteeraamaani tietoon. Tekijä tulee huomioida.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 17.12.2024 kello on 20:42
Kyllä ne kelaa kierrokset punarajalle jo ykköseltä lähtien kun kaasun painaa oikeasti pohjaan.

Itsellä oli joskus aikanaan C5 2.0HDi 136 aut. -10 ja tuo ei muistaakseni kyllä kovin korkealle niitä kirroksia konttorin takapihallakaan nostanut, vaikka suikka kuinka sitä polki ???
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 17.12.2024 kello on 22:21
No mites vagilaiset kiersi max. 2500 rpm. vai miten se oli?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mika.T - 18.12.2024 kello on 07:12
Itsellä oli joskus aikanaan C5 2.0HDi 136 aut. -10 ja tuo ei muistaakseni kyllä kovin korkealle niitä kirroksia konttorin takapihallakaan nostanut, vaikka suikka kuinka sitä polki ???

Ei monikaan kampe paikallaan, vapaalla huudattamalla nosta kierroksia tuo yli.

Vaihde päällä kiihdyttäessä nostaa.

Ilman kuormaa huudattaminen on muutenkin turhaa, se ei paikkoja puhdista.
Ajossa kaasupohjassa kiihdyttäessä moottori joutuu oikeasti töihin, palo tapahtuman lämpötila ja läpi menevä ilmamäärä on moninkertainen joka putsaa myös sitä tukkoon köröteltyä pakopuolta.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mika.T - 18.12.2024 kello on 07:14
No mites vagilaiset kiersi max. 2500 rpm. vai miten se oli?

Vapaalla...
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 18.12.2024 kello on 07:25
Entiedä yhtäkään automaattia jossa ei käsivalintaa ole vaihtoehtona, jopa tuossa -57 jenkissä on. No mutta ei se automaattikaan mitään manuaaliasentoa tarvi että sille saa kenkää annettua. Senkus polkasee sen oikeanpuoleisimman pohjaan niin kyllä se isokin tiisseli sinne punarajalle kiertää...

Nimimerkillä "kohta 30v automaateilla takana"
On  olemassa kyllä kahdenlaisia käsivalintoja.


Nuo vallesmannit puuttuu kortin poistavalla tavalla jos ja kun päästää voimat valloilleen isolla vaihteella. Kertovat että meni liian lujaa.
Joskus Transporterin T4 puhdistelin niin 3 ja Järvenpäähän/takaisin auttoi hyvin. Mennessä tuli mustaa aika kauan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 18.12.2024 kello on 08:05
On  olemassa kyllä kahdenlaisia käsivalintoja.


Nuo vallesmannit puuttuu kortin poistavalla tavalla jos ja kun päästää voimat valloilleen isolla vaihteella. Kertovat että meni liian lujaa.
Joskus Transporterin T4 puhdistelin niin 3 ja Järvenpäähän/takaisin auttoi hyvin. Mennessä tuli mustaa aika kauan.
Voihan sitä ajaa pienemmällä vaihteella. Tärkeintä on kierrokset.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 18.12.2024 kello on 09:36
Mulla on retkipakussa läpyskät, joista saa pienemmälle ja sitten manuaalinappi erikseen...

Vaan henkilöautolla se lienee hankalampi, kun on vain yksivaihteinen CVT. Joku nappi siinäkin on, mutta en ole perehtynyt sen tarkoitusperään. Toisaalta ei väliä, kun on bensavehje.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 18.12.2024 kello on 09:50
Voihan sitä ajaa pienemmällä vaihteella. Tärkeintä on kierrokset.
Katso kun ei ole kuin D, R, P, N. ja D-alueella voit ottaa manuaalin käyttöön. Katso wikipediastasi mitä lyhenteet tarkoittaa.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 18.12.2024 kello on 10:01
Katso kun ei ole kuin D, R, P, N. ja D-alueella voit ottaa manuaalin käyttöön. Katso wikipediastasi mitä lyhenteet tarkoittaa.
Olisit maininnut tomaatin. Kristallipalloni on huollossa.
Osaako kukaan manuaalilla ajaa?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Karabiilisti - 18.12.2024 kello on 10:36
Eikös suurin osa aja....
vanhoina hyvinä aikoina automaatit oli vaan vammasille ja muuten vajaille...
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: tsahkali - 18.12.2024 kello on 10:43
Vaan henkilöautolla se lienee hankalampi, kun on vain yksivaihteinen CVT. Joku nappi siinäkin on, mutta en ole perehtynyt sen tarkoitusperään.

Suffelin CVT:ssä +/- on perinteiseti kepissä.
Ei ole vielä tullut liikaa kuraa alle, jotta olisi pitänyt käyttää.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: ohikulkija - 18.12.2024 kello on 10:59
No juurihan hallitus perui HVO-dieselin nauttiman veroedun 'kilpailua vääristävänä' ja siksi tuo hintakin pumpulla pomppasi, ihan alkujaan tuohan maksoi about saman kuin fossiilinenkin, hintalisä oli vain luokkaa +5...10c.
Mielenkiintoista sinänsä että valtiohan tukee tuota My Dieseliä verotuksen kautta kun on luokitellut palmuöljytisleen jätteeksi. Oliko HVO-dieselin tukemisen "kilpailua vääristävä" vaikutus pikemminkin sitä että siinä vahingossa tuettiin valltionyhtiön kilpailijaa?  :)
Tuosta syystä tuo My Dieselin ekologisuuskin on vähän kyseenalaisella pohjalla, sehän on täysin lainsäädännöllinen kysymys että onko palmuöljytisle päästötöntä vai ei. EU antaa mahdollisuuden kansallisella tasolla kumpaankin tulkintaan ja siksi ainakin takavuosina dieselauton päästöt pompsahtivat pilviin kun hurautti My Dieselit tankissa Torniosta siltaa pitkin Haaparantaan  :laugh:
Eikä varmaan ole epäselvää miksi meillä tulkinta on se mikä se on, ja monissa muissa EU-maissa sitten se toinen.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 18.12.2024 kello on 11:10
No justhan tästä oli puhe:

(https://karavaanari.org/kuvat/1734425658.jpg)
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: ohikulkija - 18.12.2024 kello on 11:33
No justhan tästä oli puhe:

(https://karavaanari.org/kuvat/1734425658.jpg)
Ei ole palmuöljyä (enää) mutta...
https://www.neste.com/fi-fi/tuotteet-ja-innovaatio/raaka-aineet/pfad-palmuoljyjalostuksen-prosessitahde
"Palmuöljyn rasvahappotisle eli PFAD (eng. “Palm Fatty Acid Distillate”) on yksi monista valikoimaamme kuuluvista jäte- ja tähderaaka-aineista. "
Ja hauska ilmaus tuo "yksi monista" kun tosiasialliseseti lienee merkittävin yksittäinen raakaä-aine.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 18.12.2024 kello on 11:49
No hyvähän se on, jos hyödynnetään palmuöljyn suurkuluttajan eli elintarviketeollisu uden ruuan valmistukseen kelpaamattomien komponenttien ylijäämiä polttoaineen valmistukseen.

Järkevää hyödyntää jo olemassa olevia sivuvirtoja ja resursseja, jotka jää muilta yli.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: ohikulkija - 18.12.2024 kello on 11:57
No hyvähän se on, jos hyödynnetään palmuöljyn suurkuluttajan eli elintarviketeollisu uden ruuan valmistukseen kelpaamattomien komponenttien ylijäämiä polttoaineen valmistukseen. 🙂

No se taas riippuu monestakin seikasta että onko se hyvä vai huono eikä kiinnostaa siitä alkaa enemmin  vääntämään. Tuskin se että Neste maksaa tuosta isomman hinnan kuin mitä mm. kosmetiikkateollisu us on siitä aiemmin maksanut (kyse ei siis ole siitä että tuo olisi aiemmin jäänyt käyttämättä) tulee kuitenkaan palmuöljynkään tuotantoa ainakaan vähentämään ja siksi mm. Norja ja Ruotsi ovat tuon käytön tukemisesta luopuneet.  Suomi tuskin tulee luopumaan, koska Neste.

Se varsinainen pointtini nyt kuitenkin oli että on vähän ristiriitaista että verotuksellisin keinoin yhtä tuetaan ja toista ei.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 18.12.2024 kello on 12:03
Miksiköhän MyDieselin hinta seuraa tavanomaisen dieselin hintaa...?

Kun raakaöljyn markkinahinta nousee, niin MyDieselinkin hinta nousee. Eikös sen pitäisi seurata uusiutuvien jätteiden maailmanmarkkinahin toja?
Mitä muuten mahtaa maksaa MyDiesel Baltiassa? Onko hintaero dieseleiden välillä sama, kuin Suomessa? Seuraako se sielläkin raakaöljyn ja muiden polttoaineiden hintoja? Ainekoostumus ei välttämättä ole sama Baltiassa. Hyvinkin voi olla, että biojätettä "jatketaan" palmuöljyllä. Neste ei kerro palmuöljytisleen määrää ulkomailla myytävistä. Saattaahan olla, että tuote valmistetaan Hollannin jalostamolla.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: ohikulkija - 18.12.2024 kello on 12:18
Miksiköhän MyDieselin hinta seuraa tavanomaisen dieselin hintaa...?

Kun raakaöljyn markkinahinta nousee, niin MyDieselinkin hinta nousee. Eikös sen pitäisi seurata uusiutuvien jätteiden maailmanmarkkinahin toja?
Mitä muuten mahtaa maksaa MyDiesel Baltiassa? Onko hintaero dieseleiden välillä sama, kuin Suomessa? Seuraako se sielläkin raakaöljyn ja muiden polttoaineiden hintoja? Ainekoostumus ei välttämättä ole sama Baltiassa. Hyvinkin voi olla, että biojätettä "jatketaan" palmuöljyllä. Neste ei kerro palmuöljytisleen määrää ulkomailla myytävistä. Saattaahan olla, että tuote valmistetaan Hollannin jalostamolla.
Ne tuotantokustannukse t vaikuttavat hintaan vain siltä osin kun  asettavat painetta pyytää merkittävästi fossiilista dieseliä korkeampaa hintaa.  Fossiilisia halvemmalla taas ei ole syytä myydä koskaan, vaikka tuotanto olisi ilmaista, joka tippa menee kaupaksi kalliimmallakin.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 18.12.2024 kello on 12:57
No, taas RE85 maksoi Ranskassa jonkun 78cnt/l. aika paljon alle normi bensiinin.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: ohikulkija - 18.12.2024 kello on 14:00
No, taas RE85 maksoi Ranskassa jonkun 78cnt/l. aika paljon alle normi bensiinin.
Jep, hinnoittelu toimii vähän eri tavalla kun ei tuota voi  kaataa normibensiinin sijaan tankkiin mihin tahansa autoon. Jos voisi niin ei olisi mitään syytä noin halvalla myydä.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 18.12.2024 kello on 14:40
Jep, hinnoittelu toimii vähän eri tavalla kun ei tuota voi  kaataa normibensiinin sijaan tankkiin mihin tahansa autoon. Jos voisi niin ei olisi mitään syytä noin halvalla myydä.
Aika pikku muutoksilla ne Re85:sta käyttävät.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Aakku - 18.12.2024 kello on 14:52
Minusta E85 on kallistunut rajusti, suhteessa 95 bensaan...

Nyt 1,6 € paikkeilla
Siinä kun on vielä huonompi energiatehokkuus, niin kannattavuus tuppaa hiipumaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: ohikulkija - 18.12.2024 kello on 15:44
Aika pikku muutoksilla ne Re85:sta käyttävät.
Sen verran on kuitenkin kynnystä että hinnoittelu on jossain määrin eriytynyt. Mikäli kuka tahansa voisi mittarille kurvatessaan katsoa kumpi on halvempaa 95 vai 85 ja  asiaa kummemmin miettimättä  tankata sitä halvempaa riippumatta millä ajaa, niin yksikään 85-myyjä ei taatusti möisi sitä tavan bensiiniä halvemmalla vaikka tuotantokustannukse t olisivat sentin litralta. Hinnat painuisivat fossiilisten alle vasta sitten kun biotuotantoa olisi niin paljon että tuottajien pitäisi alkaa kilkailemaan keskenään eikä vain fossiilisia vastaan. Hyväntekeväisyyslai toksista kun ei ole kyse.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: pouhe - 18.12.2024 kello on 15:57
Olisit maininnut tomaatin. Kristallipalloni on huollossa.
Osaako kukaan manuaalilla ajaa?
Miten tomaatti liittyy vaihdelaatikkoon?
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Mautoilija - 18.12.2024 kello on 16:38
Miten tomaatti liittyy vaihdelaatikkoon?
Siinäpä illaksi miettimistä. Taidat olla ainoa joka ei asiaa ymmärrä.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: K.E.V - 18.12.2024 kello on 17:27

Osaako kukaan manuaalilla ajaa?
Hep 👍 ja vaihteetonkin kulkee, eli cvt
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: mike - 18.12.2024 kello on 18:45
Minkäs niminen se daffin remmivetoinen tai myöhemmin volvon variaattorisysteemi oli?
kulki eteen ja taakse yhtä kovaa!
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: mjh48 - 18.12.2024 kello on 18:54
Variomatic
https://en.wikipedia.org/wiki/Variomatic
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: megaman - 18.12.2024 kello on 19:37
Olen semmoista Volvoa joskus kokeillut.

(https://www.trianglemotor.com/wp-content/uploads/2022/05/Triangle-Motor-Volvo-66-GL-1978-3.jpg)

Oli vauhtiraidat ja kaikki. 😉
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: ktako - 18.12.2024 kello on 21:15
Uusinta innovaatiota aiheesta https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/14308/Maailman-ensimm%C3%A4inen-hammasrattain-toteutettu-muuttuvav%C3%A4lityksinen-CVT-vaihteisto-%E2%80%93-vaihteistojen-Pyh%C3%A4-Graalin-malja.htm
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: mike - 18.12.2024 kello on 21:16
Nätti oli kori malli mun mielestäni! Tosin Daff ei ollu!
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: pouhe - 19.12.2024 kello on 19:26
Siinäpä illaksi miettimistä. Taidat olla ainoa joka ei asiaa ymmärrä.
Ymmärsin hyvin, mutta sinun tyylisi mukaan kysyin.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Masa matkailija - 20.12.2024 kello on 11:42
Nätti oli kori malli mun mielestäni! Tosin Daff ei ollu!
Olipa mullakin noin vuoden Volvo 343, hyvä kyyti mutta hieman konstikas, irroitti kytkin hitaasti, muistaakseni alipaineella, kulutus korkea.
Meni yksi remmi tuolla Kinnulan kinttupoluilla, kuului kolahdus ja peilistä näin kun remminpalasia lenteli, kulkuun ei vaikuttanut. Möin tutulle romikselle sen.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 20.12.2024 kello on 22:22
  Tuntuu että itse aihe on loppuun "kaluttu"?
  Mullakin on tuosta hihnavetoisesta Volvosta jäänyt mieleen:
  En yleensä käy renkaita potkimassa, paitsi kerran kun ainoa tuttu autonmyyjä esitteli ko. kapinetta. Oli alkutalvi, pikkasen lunta. Ajoin Jyskästäkin tuttua Savon pätkää nuoruuden innolla, tuntui hyvin kulkevan ja pitoa olevan. Kääntöpaikalla katsoin renkaita, pikkasen hämmästyin/järkytyin, suvikummithan siellä.
  Poikkesin myös entisellä työpaikallani jakeluasemalla. Pois lähtiessäni käänsin kaasulla, mutta automaatti kun pisti sata lasiin, yksi näyteikkuna särkyi lentävästä kivestä. Noo Volvon vakuutus maksoi entiselle työnantajalleni paremman ikkunan.
  Ex. työkaveri kertoi, että eivät merkkihuollossa osanneet säätää hihnoja oikein, piti iha ite säätää.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 20.12.2024 kello on 23:07
Tuntuu että itse aihe on loppuun "kaluttu"?

No mitäpä tuosta, tuote on jo niin monta vuotta ollut markkinoilla ja sillä on ajettu sen verran paljon erimerkkisellä ja -ikäisellä kalustolla erilaisissa olosuhteissa, eikä asiasta ole noussut minkäänmoista älämälöä medioissa => voitanee olettaa että tuo tuote tosiaan toimii ja on turvallista käyttää kuten Neste itsekin sitä mainostaa ^-^
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: T-Cat - 20.12.2024 kello on 23:10
No mitäpä tuosta, tuote on jo niin monta vuotta ollut markkinoilla ja sillä on ajettu sen verran paljon erimerkkisellä ja -ikäisellä kalustolla erilaisissa olosuhteissa, eikä asiasta ole noussut minkäänmoista älämälöä medioissa => voitanee olettaa että tuo tuote tosiaan toimii ja on turvallista käyttää kuten Neste itsekin sitä mainostaa ^-^

Ei taida toimia lapissa kun ei näy myynnissä joka paikassa :laugh:
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: HiTec - 20.12.2024 kello on 23:23
Ei taida toimia lapissa kun ei näy myynnissä joka paikassa :laugh:

No eipä ole etelässäkään myynnissä kuin vain joillain asemilla, ei Nesteen (My Diesel), St1/Shellin (Uusiutuva Diesel), eikä ABC:n (Nero Diesel) HVO-dieselit.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: volvo - 20.12.2024 kello on 23:47
No mitäpä tuosta, tuote on jo niin monta vuotta ollut markkinoilla ja sillä on ajettu sen verran paljon erimerkkisellä ja -ikäisellä kalustolla erilaisissa olosuhteissa, eikä asiasta ole noussut minkäänmoista älämälöä medioissa => voitanee olettaa että tuo tuote tosiaan toimii ja on turvallista käyttää kuten Neste itsekin sitä mainostaa ^-^
voisi sanoa että käyttäjä kunta omistaa myös uudempaa kalustoa, kyllä vanhenman dieselin jakaja pumppu vaatii voitelua . itse käytän 2t öljyä traktrosissa kun pumpun ääni on hiljasempi koska nykyinen polttoaine ei enää voitele. sanoisin jos on korkeapaine kone toimii mutta sitä vanhemmat, ei hyvä.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 21.12.2024 kello on 07:11
  ^ Muistan, 70-80 luvuilla osa kuorma-autoilijoista laittoi moottori öljyä tilkan tankkiin joka tankkauksella, varsinkin Nesteen jalostamaan.
Otsikko: Vs: My.Diesel.
Kirjoitti: Yrjö - 1.12.2025 kello on 05:36
  St.1 avasi tuohon Realparkkiin uuden aseman.
  Toissa päivänä tankkasin HVO Dieseliä, reilut 300 km. tuli ajettua n. 40 % seoksella.