Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: Jeps - 19.05.2024 kello on 14:40
-
Onko jollakin kokemusta siitä, että Fiat Deffleths A5881 (vuosimalli 2004) käynnistyksenesto jää päälle, ja autoa ei saa käyntiin. Välillä auto käynnistyy ongelmitta, ja sitten taas vika uusiutuu. Jos on ajanut pidemmän matkan (luokkaa useamman sadan kilometrin pätkän) auto käynnistyy normaalisti, mutta sitten taas saattaa olla käynnistymättä. Huollossa yritettiin asiaa korjata vaihtamalla käynnistyksenestoon liittyvä lähetin/antenni, mutta vika on taas uusiutunut. Nyt suosittelevat vaihtamaan ko. järjestelmään liittyvän ohjausyksikön, mutta sanovat ettei sekään välttämättä vikaa poista. Kyseinen remontti tulee olemaan melkoisen arvokas, ja lisäksi kyseisen komponentin saaminen tehtaalta voi kestää puolikin vuotta. Auton vikakoodeista ei kuulemma saa tarkkaa tietoa missä vika on, joten tuntuu tämäkin "tie" edetä hieman hankalalta. Nyt siis edetään yksi osa kerrallaan poissulku-tekniikalla.
-
Pyörtittääkö startti konetta?
Vai kone pyörii, mutta ei käynnisty
-
Startti pyörittää normaalisti mutta moottori ei käynnisty.
-
Miniällä oli pösössä muutama vuosi sitten samaa ongelmaa. Sisälämppäri kun oli päällä tarpeeksi, hyvin lähti. Siinä oli mittarissa valo, silloin kun käynnistyksen esto on päällä.
Sen ikäisessä (en muista vuotta) oli virtalukon ympärillä rengas joka tunnistaa avaimen. Siitä meni piuha "purkkiin"jossa elekroniikkaa, sen kaveri vei töihin, jossa työkaveri teki sille jotain? Sen jälkeen toimi hyvin, kunnes moottori hajosi, sitten pösö myytiin kunnostettavaksi.
-
uusi avain ja koodaus lukkosepällä.
-
Käynnistyksen eston merkkivalo tosiaan jää palamaan, ja silloin auto ei käynnisty (vaikka startti siis pyörittää normaalisti. Tuo virtalukon ympärillä oleva "rengas" on jo vaihdettu, ja vika tuli takaisin. Avaimesta ei ainakaan merkkihuollon mukaan ongelma johdu, sama oire molemmilla avaimilla.
-
Nyt suosittelevat vaihtamaan ko. järjestelmään liittyvän ohjausyksikön, mutta sanovat ettei sekään välttämättä vikaa poista.
Jos saisit tuon elekroniikasta tietävän käsiin, voihan olla vaikka huono juotos, joka 5 snt. tinalla korjaantuu?
-
Yhdessä autossa oli tuollainen vika kymmenisen vuotta sitten, merkkihuolto korjasi sitä takuuna kolmisen kertaa mutta vika ei poistunut kokonaan.
Vikaan auttoi aina se kun tuli vastaan tuo että pyörittää mutta ei käynnisty niin käänsi avaimen toisinpäin ja koitti uudelleen ja aina lähti.
-
Oletko tutkinut, onko se moottoritilassa oleva 'kolarikytkin' kunnossa?
-
Täytyy tuota avaimen kääntämistä nyt heti kokeilla. En ole tutkinut kolarikytkintä, miten sitä kannattaisi tutkiskella? Ja itse asiassa miten kyseisen osan sieltä löytäisi?
-
En ole tutkinut kolarikytkintä, miten sitä kannattaisi tutkiskella? Ja itse asiassa miten kyseisen osan sieltä löytäisi?
Se on yleensä siellä konehuoneen oikeassa laidassa (menosuuntaan).
Sen tarkoitus on kolaritilanteessa katkaista polttoaineen syöttö.
Toisinaan niissä on ollut häiriöitä ja yliherkkyyttä.
Eli virrat päällä, virran pitäisi kulkea läpi.
Risan kytkimen voi ohittaa.
-
Meillä oli pari vuotta vanhempi scudo missä oli vastaava vika. Akun kengän irroitus auttoi hetkeksi eli auton sai käyntiin mutta ei välttämättä seuraavan kerran kun yritti eli piti taas käyttää akun kenkä irti. Tuossa oli kuskin jalkotiloissa ajoneston boksi minkä käytin auki ja kävin liittimen juotokset läpi niin vika korjaantui sillä.
-
Tuli tuossa vaan mieleeni olisko siitä isompaa haitta vaikka poistaisi koko ajon eston? Parempi niin kun kävellen kotiin!
-
Tuli tuossa vaan mieleeni olisko siitä isompaa haitta vaikka poistaisi koko ajon eston? Parempi niin kun kävellen kotiin!
Kunhan saat auton ymmärtämään, että sitä ei oo, eikä tuu.
-
Tuli tuossa vaan mieleeni olisko siitä isompaa haitta vaikka poistaisi koko ajon eston? Parempi niin kun kävellen kotiin!
Minä aikoinaan poistatin eräästä Fiiatistani sen, kun se esti auton käynnistämisen. Poisto ei mitään haitannut. Enkä edes miettinyt, miten vakuutusyhtiö olisi reagoinut poistoon jos auto olisi varastettu. Vakuutusyhtiön suhtautuminen olisi mielestäni saattanut haitata.
-
Kiitos tästä vaiheessa kaikille vinkkejä ja ohjeita antaneille. Avaimen kääntäminen ei tässä tapauksessa auttanut. Kolarikytkintä en osannut kokehuoneesta paikantaa. Mutta akunkengän irrottaminen hetkeksi auttoi sikäli, että auto käynnistyi sen jälkeen kerran. Kun auton taas sammutti, vika uusiutui (kuten vinkin antanutkin kertoi hänelläkin tapahtuneen). Eli akku täytyy irroittaa joka kerta ennen starttaamista. Mutta tuokin keino jo auttaa aika paljon. Kiitos vaan. Itselläkin on käynyt mielessä tuo koko käynnistyksen eston poistattaminen. Sitä itse asiassa joku autohuollon työntekijäkin ääneen pohti. Mutta merkkihuollossa eivät kuulemma sitä tee. Täytyy tuota asiaa alkaa selvittelemään. Mutta edelleen jos jollain on löytynyt kyseiseen ongelmaan keino/ratkaisu (käynnistyksen eston ohittamisen lisäksi), niin vinkkejä otetaan edelleen mielellään vastaan.
-
Italmotors Tampereella auttaa.
-
Yhden ohjeen aikoinaan löysin britti foorumilta tuon ajoneston ohittamiseen missä kaivettiin sammutinsolenoidilt a piuhat esille, katkaistiin ajonestolta tuleva johto ja liitettiin virtalukon kautta tulevaan johtoon. Näin sai tuon solenoidin virtalukon ohjaamaksi. Tuossa joutui muistaakseni jotenkin kaivamaan ne johdot muovin sisältä niin ei tullut tuota ohitusta tehtyä.
Kannattaa tutkia josko tuossa olisi samanlailla boksi kuin scudossakin heti siellä polkimien yläpuolella. Voisi olla halpa korjaus jos tuon saisi tinaamalla kuntoon.
-
Käynnistyksen eston ohitus tietenkin täytyy olla vaikeeta, muutenhan ei siitä oo mitän hyötyä.
Päävirtakytkin sopivaan paikkaan tekee helpoksi "akunkengän"irroituksen, ellei siitä isommin muuta harmia ole. Halvat päävirtakytkimet tuppaa varsinkin vanhana tuottamaan jännitehäviötä.
-
Meillä oli pari vuotta vanhempi scudo missä oli vastaava vika. Akun kengän irroitus auttoi hetkeksi eli auton sai käyntiin mutta ei välttämättä seuraavan kerran kun yritti eli piti taas käyttää akun kenkä irti. Tuossa oli kuskin jalkotiloissa ajoneston boksi minkä käytin auki ja kävin liittimen juotokset läpi niin vika korjaantui sillä.
Kuullostaa hyvin italomaiselta elektroniikalta. Pojan Alfa 159 nikottelee joskus "Vehicle protection system not available", ja nappikäynnistys ekalla painalluksella laittaa vain virrat päälle, tokalla avaa vain rattilukon, mutta ei starttaa (käynnistymosa ei edes pyöri)..
Konepelti auki ja akun miinuskenkä irti 10s, niin lähtee.. varmaan tehtaalla ennakoitu kun miinuskenkä hyvin esillä ja helposti ilman työkaluja avattava/lukittava "pikalukko". Kaapeleissakin tarvittava liikkumavara 8)