Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: miksaka - 9.02.2024 kello on 07:32
-
Terve. Ajatuksena vaihtaa autoon asunto-osan akut lifepo4 akkuihin. Tällä hetkellä akkuina 2x92ah asunto-osassa ja 100ah takatallissa kylmälaukulle. Näille on 2x130w aurinkopaneelit ja epever mppt 20ah lataussäädin mistä löytyy lifepo4 akuille oma asetus. Nykyisten akkujen tilalle olen ajatellut 2x200-300ah lifepo4 akkuja joista löytyy BMS:stä latauksen esto alle 0 asteessa. Ja akut sijoitan lämpimään tilaan jossa ne lämpiävät aina kun auto on käytössä. Miten olette toteuttaneet latauksen näille akuille auton käydessä? Ja millä laturilla? Löytyykö sellaista laturia joka lataisi molemmat hupiakut ajonaikana? Paneelieni teho ei yksin riitä pitämään akkuja täydessä latingissa. Eli tarvin lifepo4 akuille tehokkaan verkkovirtalaturin myös.
-
Kävisikö Ctek DC/DC laturi...?
Mulla on "Ctek D250SE Dual 20A Lithium akkulaturi"
Siinä on jonkinlainen Ctec latausohjelma. Onko tämä oikeanlainen?
(https://karavaanari.org/kuvat/1707458637.jpg)
-
Tuollainen käy ilmeisesti. Tuolla kyseisellä ei taida voida ladata kyin yhtä hupiakkua kerrallaan? Ja startti akkua. Onkohan sellaisia olemassa missä olisi mahdollista ladata toistakin hupiakkua?
-
Kävisikö Ctek DC/DC laturi...?
Mulla on "Ctek D250SE Dual 20A Lithium akkulaturi"
Siinä on jonkinlainen Ctec latausohjelma. Onko tämä oikeanlainen?
(https://karavaanari.org/kuvat/1707458637.jpg)
Tuo on lithium akuille, eikä käy lifepo4 akkujen lataamiseen. Mm. Liian alhainen latausjännite ,(pitää olla ~14,6V)
-
Tuo on lithium akuille, eikä käy lifepo4 akkujen lataamiseen. Mm. Liian alhainen latausjännite ,(pitää olla ~14,6V)
Ok...
Tämän halusin tietää, mutta mites tämä tulkitaan?
"D250SE on täysautomaattinen viisivaiheinen laturi, joka tuottaa jopa 20 A virtaa lyijyhappotyyppisii n sekä litium*tyyppisiin 12 V:n käyttöakkuihin (40–300 Ah). Käyttäjä voi valita AGM- tai litium*akuille tarkoitetun latausalgoritmin, ja käytettävissä on kaksoissyöttö latureille sekä aurinko- ja tuulivoimalle. Kun käyttöakku on täysin latautunut, D250SE vaihtaa automaattisesti käynnistysakun ylläpitolataukseen. D250SE pystyy ylläpitämään vakaan lähtövirran 20 ampeeriin saakka ajoneuvoihin, joiden varusteena on ECU-ohjattu vaihtovirtageneraattori ja latauksen optimoiva lämpötila-anturi sääolosuhteista riippumatta. *) 12 V litium-akut (LiFePO4, Li-Fe, Li-iron, LFP) "
-
Aika paljon olet kasvattamassa akkukapasiteettia (n. Kolminkertaiseksi) mihin noinkin paljon kapasiteettia tarvitsee?
Hommaa laturin ja akun väliin tämmöiset.
https://www.victronenergy.fi/dc-dc-converters/orion-tr-smart
-
Ajatus vaihtaa auton 140 litrainen kaasu jääkaappipakastin kompressori laitteeseen. Takatallissa erillinen pakastin joka myös vie amppeereja. En vielä ole päättänyt aloitanko homman yhdellä 300ah lifepo4 akulla vai laitanko pakastimelle oman akun. Olen reissatessa aina pois verkkovirrasta ja usein pitkiäkin aikoja samassa paikassa joten akkukapasiteettia tarvitaan. Ehkä se yksi 300ah alkuun riittäisi. Paraneisi jo tuolla yhedella akulla huomattavasti tilanne vs lyijyakut. Ja ei tule lopulta kovinkaan paljon kalliimmaksi kuin vastaavat lyijyakut joita pitäisi olla noin 420ah edestä ja painoahan lyijyakuista tulisi jo hirmuisesti. Toki lataukseen pitää yksi riittävän tehokas laturi ostaa. Aggregaatti lataukseen löytyy entuudestaan tehokas laturi joka käy lifepo4 akuille.
-
Mulla on 300Ah lifepo hupiakkuna ja ajonaikainen lataus hoituu tarvittaessa tuolla victronin palikalla. Kesä aikaan lataus hoituu täysin 430W aurinkopanelilla apaut huhtikuun alusta syyskuulle.
Latausjännitteen ja virran voi noissa victronin smart laitteissa säätää kännykällä mieleisekseen.
https://www.suomenakut.fi/lisavarusteet/victron-energy-orion-tr-smart-dc-laturi-12-12-30a-360w-non-isolated/p/8719076048954/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAt5euBhB9EiwAdkXWO952C-tu8w_5ub8G-80ZTZ_6cEHSKBWkIeNtfgncqBccJOGHiQQ0UhoCgTYQAvD_BwE
Minusta tuo monen hupiakun kanssa värkkääminen on turhaa. Kytke kamppeet yhteen hupiakkuun/akustoon ja sillä selvä. systeemi yksinkertaistuu reippaasti. Tuollasen 300ah lifepo akun käytettävissä oleva kapasiteetti vastaa 600Ah lyijyakkua, joten en usko että tarvii tulevaisuudessa monen akun kanssa säheltää
-
Tottaha tuo varmasti on että 300ah riittää Thumb. Pääsen helpommalla(halvemmalla) kun ei tarvi montaa akkua. ELi kytkennästä vielä kysyn sen verran että Victroniin vedetään riitävän paksulla kaapelilla starttiakun + navasta (sulake) kaapeli Victroniin ja siitä akulle(sulake)? Maadoitetaanko Victron samaan pisteeseen mihin startti akku vai riittääkö kunhan maadoittaa auton runkoon? (siihen se on starttiakkukin maadoitettu). Löytyyhän ne ohjeet toki Victronin sivulta mutta kun tässä nyt ollaan niin samalla kysyn.
-
Juuri noin. Starttiakulta sulakkeen kautta dc dc laturille ja siitä sulakkeen kautta hupiakulle. Maadoitus koriin, tai akkuun miten helpoin.
Tuo victron ei ole älyttömän tarkka jännitehäviöistä. Se antaa säädetyn jännitteen ulos vaikka syöttöjännite jonkun verran tippuisikin.
Esim jos autolta tuleva syöttö on 13.5V ja säädetty lähtöjännite on 14.6V niin se myös antaa ulos sen 14.6V huolimatta siitä vaikka syöttöjännite jää alle 14V.
-
Kiitos sinulle. Pitää alkaa touhuilemaan hissukseen kaikki tarvittava ja odottaa että tarkenee pihalla jotain tekemäänkin.
-
vielä tuli mieleen että miten olet talvi aikaan latauksen hoitanut? vai onko sinulla akussa sisällä lämmitys? itselle ostan akun jossa on latauksen esto alle 0asteessa mutta ei lämmitystä. ja akku tulee lämpimään tilaan. toki se on talvella kylmä kun autoa ei käytetä. onkohan tähän victroniin saatavilla lämpötila anturia joka estää latauksen pakkasessa?
-
Mulla ei itellä tule juurikaan käyttöä talviaikaan. Hupiakun paikalla on perus lyijyakku jos tarvii asuintilojen sähköjä käyttää. Sen mitä yhden-kahden yön reissuja olen tehnyt pakkasaikaan niin olen nostanut lifepo akun reissun ajaksi paikalleen ja ottanut taas pois kun kotiutunut. Tuon ajan auto on muutenkin lämmin.
Lifepohan kyllä säilyy pakkasessa ja purkkaakkin sitä saa, mutta lataamista se ei kestä pakkasessa. Eli voi laittaa auton lämpenemään ja käynnistää lataus vasta kun akku on lämmennyt. Tuota varten tuossa victronin dc dc laturissa on paikka pienelle napille jolla laturin voi sammuttaa kun latausta ei tarvi, Isoja virtoja ei siis tarvi katkoa jos haluaa laturin pois päältä.
Lämpötilamittausta siinä ei ole.
-
Mulla on litiumit ollet vuoden verran, aika hyvin ne latautuu 14.2...14.4 voltillakin.
-
Jep. Eipä siinä ole muuta kuin akun sijoitus lämpiävään paikkaan autossa niin muuta ei tarvi sitten tehdä. On nuo lämmityksellä olevat akut niin kalliita etten semmosta osta.
-
Mulla on litiumit ollet vuoden verran, aika hyvin ne latautuu 14.2...14.4 voltillakin.
Kyllä. Lataus jännitteen ei tarvi olla se maksimi 14.6V
(https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Offgrid/LiFePO4-Battery-Voltage-Charts-Image-8.jpg/_medium.jpg) (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/Offgrid/LiFePO4-Battery-Voltage-Charts-Image-8.jpg)
-
Ääni Victron Orionille. Itsellä 2 kpl 30 ampeerisia rinnan kytkettynä. Laturilta takatallissa olevilla akuille on about 10m 16mm2 kaapelia, jossa jännite tipahtaa 80A kuormalla suunilleen voltin verran. Orion kuitenkin työntää LiFePoon juuri sitä jännitettä mitä siihen on kännykällä ohjelmoitu.
Akkuina mulla 2kpl 200Ah PowerPlussaa https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah/p/78350/ joissa lämmitys ja BMS joka estää latauksen pakkasella. Hintaa nykyään inasen yli tonnin kappaleelta. Kylmällä ei tarvitse huolehtia Victronin latauksen katkaisusta, ne syöttää akuille ja akku käyttää 10A per akku lämmitykseen niin kauan kuin tarvii, lataus alkaa kun lämpö yli nollan.
Pari huomiota:
Kun akun lämpö tippuu alle -20 niin BMS katkaisee myös uloslähtevän virran (ainakin y.m. akuissa). Silloin on kaikki pimeänä eikä Aldekaan siis toimi, eli ei saa lämpöjä päälle. Maasähkö kiinni, akut lämpenee ja herää henkiin ja sitten saakin taas jo lämmöt päälle. Eli jos talvikäyttöä on niin lämmitetyt akut on kyllä oikeasti hyvä ajatus, vaikka ne reissun päällä lämpimässä ovatkin.
Auton laturilta tuleva jännite lataa kyllä LiFePot "riittävästi", mutta jos DC-DC laturin jättää säästösyistä pois niin se käy äkkiä kalliimmaksi. LiFePot imee niin paljon latausvirtaa että ainakin kesäkelissä on hyvät mahdollisuudet käräyttää laturi. 200-300Ah LiFePo pankki ottaa helposti 150-200A ja jos sitä ei rajoita jollain (kuten nuo Victronin DC-DC laturit) niin yhdessä muun kuorman kanssa tuollainen tyypillinen n 150A laturi polttaa käämit pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin.
-
Ok...
Tämän halusin tietää, mutta mites tämä tulkitaan?
"D250SE on täysautomaattinen viisivaiheinen laturi, joka tuottaa jopa 20 A virtaa lyijyhappotyyppisii n sekä litium*tyyppisiin 12 V:n käyttöakkuihin (40–300 Ah). Käyttäjä voi valita AGM- tai litium*akuille tarkoitetun latausalgoritmin, ja käytettävissä on kaksoissyöttö latureille sekä aurinko- ja tuulivoimalle. Kun käyttöakku on täysin latautunut, D250SE vaihtaa automaattisesti käynnistysakun ylläpitolataukseen. D250SE pystyy ylläpitämään vakaan lähtövirran 20 ampeeriin saakka ajoneuvoihin, joiden varusteena on ECU-ohjattu vaihtovirtageneraattori ja latauksen optimoiva lämpötila-anturi sääolosuhteista riippumatta. *) 12 V litium-akut (LiFePO4, Li-Fe, Li-iron, LFP) "
-
^
Kertooko Ctek jotain huuhaata...?
Asetuksista saa AGM akulle 14,7 V, mutta se ei ole Ctekin mukaan Lifepo4 asetus.
Tässä vielä laturi, jonka manuaalissa korostetaan sen sopivan vain Lifepo4 akuille. Jotain outoa siis.
"LITHIUM XS -laturimalli on suunniteltu vain LiFePO 4 -tekniikkaa hyödyntäville litiumioniakuille. Lisätietoja saa akun valmistajalta. Älä käytä LITHIUM XS -laturia muille akuille."
https://www.ctek.com/storage/077150365EBFC356FF75A79B5635AA121BEE119D0720A922AF760BD3A9DEA69C/00000000000000000000000000013276/pdf/media/37dc713255fb4b7eb9cdfd905acfbe45/LITHIUM_XS-manual-low-FI-FI.pdf
-
Monenlaista tietoa on kyllä laitevalmistajillak in olemassa. Tuo Sundwindin puhe litium-ioni-akuista ei oikein vakuuta minua. Litium-ioni- akun latausjännite on 4.2 volttia per kenno, siitä ei mitenkään saa sopivaa 12 voltin lyijyakun korvaajaa. Kolmella kennolla olisi 12.6 volttia ja neljällä kennolla 16.8 volttia. Kyllä tähän mennessä kaikki litium-akut, jotka on vene- karavaani- ja mökkiakuksi tarkoitettu, mitä minulle on vastaan on tullut ovat olleet litium- rautafosfaattiakkuj a, eli näitä turvallisempia, jotka eivät itse vapauta happea ja aiheuta räjähdyksenomaista palamista vikatilanteessa. Tosin akkutekniikkahan kehittyy koko ajan ja uusia tyyppejä tulee markkinoille.
Omia akkujani olen vuoden verran seuraillut Victronin akkumonitorilla, kyllä ne saa 100% lataustilaan 14.2 voltin jännitteellä. Absorbtioaika ehkä vähän kasvaa verrattuna isompaan jännitteeseen. Pienempi jännite pitäisi akulle olla terveellisempikin. Akun voisi aivan hyvin ladata vaikka vain 90% lataukseen, niin kestoikä vaan paranisi. Saattaa kyllä jo olla mullakin, kun olen 50V paremmalla puolella, että perikunta saa jo näistäkin tapella, 1900 latauskertaa luvatusta 2000:sta olisi vielä jäljellä :)
Esim. EVE- kennovalmistajalta löytää datalehdet. 3.65V per kenno eli 14.6V on ehdoton yläraja latausjännitteelle.
-
Nuo litiumioni (li-ion) ja litium rautafosfaatti (lifepo4) akut kyllä sotketaan aivan liian monessa yhteydessä. Ne ei ole samoja akkuja.
Lifepo ei kestä litium-ioni akun latausjännitteitä, toki bms suojaa tuolta ylijännitteeltä mutta kuitenkin. Kuten sanottua. 14.6V (3.65V/kenno) lifepo4 maksimi latausjännite, ei yhtään yli.
-
Nuo litiumioni (li-ion) ja litium rautafosfaatti (lifepo4) akut kyllä sotketaan aivan liian monessa yhteydessä. Ne ei ole samoja akkuja.
Lifepo ei kestä litium-ioni akun latausjännitteitä, toki bms suojaa tuolta ylijännitteeltä mutta kuitenkin. Kuten sanottua. 14.6V (3.65V/kenno) lifepo4 maksimi latausjännite, ei yhtään yli.
No voiko olla ali...?
Jotkut Lifepo4 akkuvalmistajat suosittelevat 14,4V. Mietin vain, jos tuo mun Ctek kuitenkin sopisi, kun tuntuu muuten pelittävän hyvin. Sehän tarjoaa 14,2V jännitteen Lifepo4 akulle.
-
3.45V/kenno latausjännite riittää lifepolle ihan täysin, eli 4X3.45=13.8V Tuossa vaiheessa kenno on 99.x% täynnä. Korkeammalla latausjännitteellä saa vaan nopeammin kennot täyteen.
Mutta pitää huomioida myös bms:n tekemä kennojen balansointi, useassa bms:ssä kennojen balansointi käynnistyy 3.45V kenno jännitteessä joten latausjännite/kenno pitää olla tuon yli, tai ajallisesti laturin pitää pitää jännite tuossa tunnin-kaks ennenkuin pudottaa jännitteen "float" moodiin.
Mutta ei sekään vaarallista ole vaikkei akun jännite joka lataus syklillä tuohon nousisikaan. Esimerkiksi aurinkopaneli hommissa pilvisinä päivnä jännite jää usein tuon alle vaikka akku ladataankin pienellä teholla pitkään. Korjaantuu sitten kun latausta on sen verran kovalla teholla että jännitteet nousee tarpeeksi ylös.
Tuolla laskenta tavalla 14V (3.5V/kenno) latausjännite on täysin riittävä lifepo4 akulle. Käytössä on 99.5% akun kapasiteetista.
Toinen pää on sitten kuinka matalalle akun jännitteen päästää purettaessa. 12V napajännitteellä akun kapasiteetista on käytetty taas lähes sama ~95% vaikka bms sammuttaa yleensä akun vasta 10Voltissa.
Off grid garagen Andy on melkosen hyvin perillä näistä lataushommista...
https://www.youtube.com/watch?v=FjZEjmJiqTo&ab_channel=Off-GridGarage
-
Itsellä ollut nyt muutaman vuoden käytössä Sterling Powerin BB1260. Hyvin pelannut. Thumb
https://sterling-power.com/products/2015-battery-to-battery-chargers-non-waterproof-drip-proof-ip21?variant=978775687
-
Mulla on litiumit ollet vuoden verran, aika hyvin ne latautuu 14.2...14.4 voltillakin.
Sama mulla, talvella on tuo matalempi latausjännite, kun aurinkopaneelilta ei tule sitä 14,6 :tta.
-
Onpas aika paljon eroja noissa akuissa, joissakin sanottiin ettei saa laittaa rinnan, ja sitten max virta oli 100A, eli eipä toimi induktiolevy.
PowerPlussissa näköjään 200A max, eli niitäkin pitäisi sitten laittaa 2 rinnan jotta saisi induktiolevyn toimimaan. Tai sitten pitäisi laittaa tehottomampi levy, joku alle 2000w.
Mutta invertteri on kuitenkin oltava se 3000W.
Pitää varmaan vielä joku vuosi pärjätä lyijyakuilla.
-
Melko monessa noissa on maks jatkuva virta 200Ampeeria (BMS:n keston takia)
200A x 12V = 2400W
-
^
Joo, eipä ole yli 200A tullut vastaan. Mutta laittaa sitten kaksi rinnan, jos enempi tarvitsee. Kahta pienempää on helpompi käsitelläkin.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1708842460.jpg)
Tällaisen testin löysin. Yhtä 25Ah kennoa on ladattu 5A virralla. Pienellä jännitteellä latausaika pitenee, mutta akku tulee täyteen. Neljä kennoa on 12V systeemissä.
https://www.youtube.com/watch?v=lEW6m-iKH8w&t=46s
Vielä linkki videoon
DC-DC- laturin olen säätänyt tuohon 3.45, eli 13.8 volttiin. Jos akku on alle n. 90% lataustilassa, niin se ottaa 40A mikä on tuon laturin maksimivirta, ja riittävästi jää vielä auton valoihin yms. Eli kaikki liikenevä saadaan talteen.
Verkkovirtalaturill a sitten silloin tällöin ladataan n. 14.2 voltilla.
-
Victronilta tuli uusi tehokkaampi laturi, jossa hyötysuhteet myös parantuneet
https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-xs-12-12-50a-dc-dc-battery-charger
Galvaaninen erotus puuttuu, en tiedä mikä merkitys sillä on.
-
Victronilta tuli uusi tehokkaampi laturi, jossa hyötysuhteet myös parantuneet
https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-xs-12-12-50a-dc-dc-battery-charger
Galvaaninen erotus puuttuu, en tiedä mikä merkitys sillä on.
Et tällfiisiinkö ?
Tuohon kytketään auton laturilta kaapeli ja tuolta laturilta kaapeli lifepo4 akulle ? Tuo laturi huolehtii latauksen autonmoottorin suunnasta . . .
Ja tämä verkkovirta laturiksi..ko ? https://www.victronenergy.fi/chargers/phoenix-smart-ip43-charger#pd-nav-secondimage
Löytyykö mallia jossa noiden ominaisuudet samoissa kuorissa ?
-
Et tällfiisiinkö ?
Tuohon kytketään auton laturilta kaapeli ja tuolta laturilta kaapeli lifepo4 akulle ? Tuo laturi huolehtii latauksen autonmoottorin suunnasta . . .
Ja tämä verkkovirta laturiksi..ko ? https://www.victronenergy.fi/chargers/phoenix-smart-ip43-charger#pd-nav-secondimage
Löytyykö mallia jossa noiden ominaisuudet samoissa kuorissa ?
Victronin laitteista yleensä laitetaan dc2dc auton laturiin ja Multiplussa hoitamaan 230V lataus ja invertteripuoli. Jos invertteri on muuten hoidossa niin tuo ehdottamasi toimii. Sellaiseen laatikkoon en ole törmännyt jossa olisi 12v ja 230V laturit samassa.
-
Victronin laitteista yleensä laitetaan dc2dc auton laturiin ja Multiplussa hoitamaan 230V lataus ja invertteripuoli. Jos invertteri on muuten hoidossa niin tuo ehdottamasi toimii. Sellaiseen laatikkoon en ole törmännyt jossa olisi 12v ja 230V laturit samassa.
https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-xs-12-12-50a-dc-dc-battery-charger
Tunnistaako tämä ladattavan akun automaattisesti ? Lyijy, geeli, agm, lifepo4 tai litium akun ?,ja lataa akun "tarpeiden" mukaan ?
Ja sama kysymys koskien tätä: https://www.victronenergy.fi/chargers/phoenix-smart-ip43-charger#pd-nav-secondimage
-
https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-xs-12-12-50a-dc-dc-battery-charger
Tunnistaako tämä ladattavan akun automaattisesti ? Lyijy, geeli, agm, lifepo4 tai litium akun ?,ja lataa akun "tarpeiden" mukaan ?
Ja sama kysymys koskien tätä: https://www.victronenergy.fi/chargers/phoenix-smart-ip43-charger#pd-nav-secondimage
En tiedä tunnistaako automaattisesti vai pitääkö säätää asetukset kuntoon. Täältä saa hyvin neuvoja Victronin laitteisiin: https://community.victronenergy.com/index.html
-
Tuossa Phoenix ip 43 on kannessa mode nappi ja merkkivalot mikä on päällä.
-
Tunnistaako tämä ladattavan akun automaattisesti ? Lyijy, geeli, agm, lifepo4 tai litium akun ?,ja lataa akun "tarpeiden" mukaan ?
Ei tunnista. Mutta ohjelmointi käy simppelisti kännyäpillä Bluetoothin kautta.
-
Galvaaninen erotus puuttuu, en tiedä mikä merkitys sillä on.
Autokäytössä ei merkitystä kun kori/runko on niin ajoakun kuin hupipuolenkin yhteinen "maadoitus"
-
Ei tunnista. Mutta ohjelmointi käy simppelisti kännyäpillä Bluetoothin kautta.
https://www.akku-assa.fi/product/1970/victron-energy-bluesolar-mppt-10020---lataussaadin?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3JCvBhA8EiwA4kujZmLfoU2G1edv0_DbljY6QQx2VlVwrplPTka2Ou-ox6HhfCl6eu1LDRoC_pEQAvD_BwE
Käytössä tollaane edelläolleessa linkissä ollut säädin ja 160W https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/brightsolar-aurinkopaneeli-aurinkopaneeli-aurinko-sahko?term=BrightSolar+aurinkopaneeli
Tarkoitus lisätä toinen 160W:nen paneeli ja https://www.victronenergy.fi/chargers/phoenix-smart-ip43-charger#pd-nav-secondimage & https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-xs-12-12-50a-dc-dc-battery-charger
Jättää EBL 103-2 vain sulakekeskukseksi, poistaa yhteys sen verkkolaturilta ja moottorin laturilta.
Hupiakku vaihtuisi kun tuosta AGM:stä aika jättää Lifepo4 akuksi . . .
Kytkennät noihin Victroneihin on helppoja . . .
-
Jost viikonloppuna tein vastaavan muutoksen, victronin vermeet phoenix 30A laturi jota ohjaa BMV-700 niin että 100Ah LiFePo4 varaus on välillä 50-80% ja mppt 20A sitten lataa vaikka täyteen. Vanha ebl 414 jäi pelkäksi jakelukeskukseksi.
-
^
Teitkö NodeRedillä sen latausohjauksen, vai onnistuuko ilman sitäkin?
-
Ohjaus on ihan suoraan BMV-700 toiminto, eli akkumonitori ohjaa relettä asetusten mukaan ja rele on kytketty Phoenixin ohjausporttiin.
-
Jep, sittenhän se onnistuu muunkin merkkiseen laturiin, kun vaan saa releellä ohjattua päälle ja pois.
-
Kykeneekö nykyiset Bms :t itsessään rajoittamaann latausvirran määrää? Jäisi silloin tuo DC-DC muunnin pois.
-
Kykeneekö nykyiset Bms :t itsessään rajoittamaann latausvirran määrää? Jäisi silloin tuo DC-DC muunnin pois.
Ei ainakaan nuo mun halvemman pään Topband- akut osaa itse rajoittaa. Riittävän isosta ylivirrasta ehkä on totaalinen katkaisu olemassa? Ja tässä tapauksessa ei akkuja kunnolla täyteen saisikaan ilman DC-muunninta. Auto lataa 13.5-14.2 volttia kuormituksesta riippuen ja vaunuun tulee melkein 15 metriä kaapelia. DC-laturilla on tasainen 40A latausvirta aina kun auto käy ja on yhtään enemmän kierroksia kuin tyhjäkäynti. Tyhjäkäynnillä ehkä 25A, kun auton laturin jännite putoaa.
Vaunussa sai DC-laturille D+ ohjauksen otettua helposti takavalon johdosta.
-
Ei ainakaan nuo mun halvemman pään Topband- akut osaa itse rajoittaa. Riittävän isosta ylivirrasta ehkä on totaalinen katkaisu olemassa? Ja tässä tapauksessa ei akkuja kunnolla täyteen saisikaan ilman DC-muunninta. Auto lataa 13.5-14.2 volttia kuormituksesta riippuen ja vaunuun tulee melkein 15 metriä kaapelia. DC-laturilla on tasainen 40A latausvirta aina kun auto käy ja on yhtään enemmän kierroksia kuin tyhjäkäynti. Tyhjäkäynnillä ehkä 25A, kun auton laturin jännite putoaa.
Vaunussa sai DC-laturille D+ ohjauksen otettua helposti takavalon johdosta.
ok Thumb
-
Monenlaista tietoa on kyllä laitevalmistajillak in olemassa.
Aikamoinen viidakko tämä on monenmoista mielipidettä. Nyt ajatus laittaa EBL99 ja hupiakun väliin DC-DC laturi ihan vain rajoittamaan latausvirran 20A:iin ja lataamaan LiFePo akun oikein tuo virta riittää hyvin kun ajetaan suhteessa paljon ja harvoin kiinni 230 verkossa ehkä yön yli joskus ja kotipihassa ennen lähtöä. Mielipiteitä kokeneilta?
-
Tuolla toisella palstalla vihjaistiin tällaisesta akusta...
https://www.ebay.de/itm/335564801562
Onko tuossa joku koira haudattuna, kun hinta on jo lyijyakun hinnoissa (165€)? Samaa akkua myydään yli kaksinkertaisellaki n hinnalla.
Mitat olisi mulle passeli varsinkin korkeuden osalta. Menisi vanhojen lyijyakkujen paikoille suoraan. Maksimi virta ulos on 100 A. Tuplaantuuko se kaksi akkua rinnankytkennällä? Pitäisi saada hetken aikaa noin 100-130 A.
Laturit olisi valmiina. DC-DC laturina Ctek 20 A, joka toimii myys paneelien säätimenä. Verkkolaturina on nyt Victron 15 A. Molemmat laturit saa Litium latausmoodiin.
-
https://www.ebay.de/itm/335564801562
Näyttäis tulevan Sveitsistä taitaa mennä tulli.
-
https://www.ebay.de/itm/335564801562
Näyttäis tulevan Sveitsistä taitaa mennä tulli.
Hyvä huomio...
Siinä oli eka koira haudattuna.
-
Sama akku Saksasta ostettuna 152€ Ebayssa sekin, ja 300 Ah 342€, https://www.ebay.de/itm/395720975501 ja maasähkölaturikin on mukana.
-
Sama akku Saksasta ostettuna 152€ Ebayssa sekin, ja 300 Ah 342€, https://www.ebay.de/itm/395720975501 ja maasähkölaturikin on mukana.
Minusta lähtömaa linkin 300 Ah akussakin on Sveitsi...
Mitä tarkoittaa, kun kyseisessä akussa BMS on 200 Ah?
Onko Saksasta lähetettävästä 100 Ah akusta linkkiä?
-
Molemmissa saksan lippu varaston kohdalla
Tässä se 100Ah
https://www.ebay.de/itm/396307598081
-
Molemmissa saksan lippu varaston kohdalla
Tässä se 100Ah
https://www.ebay.de/itm/396307598081
Jaa, se on tuo lippu joka määrittää lähtömaan...
Minä kun luulin, että tämä teksti ratkaisee.
"Versand:
Kostenlos DHL Päckchen International.
Standort: Bern, Schweiz"
-
Aikamoinen viidakko tämä on monenmoista mielipidettä. Nyt ajatus laittaa EBL99 ja hupiakun väliin DC-DC laturi ihan vain rajoittamaan latausvirran 20A:iin ja lataamaan LiFePo akun oikein tuo virta riittää hyvin kun ajetaan suhteessa paljon ja harvoin kiinni 230 verkossa ehkä yön yli joskus ja kotipihassa ennen lähtöä. Mielipiteitä kokeneilta?
Laita DC-DC laturi starttiakun ja EBL:n väliin. Muuten EBL on virrattomana kun sammutat auton kun harva DC-DC laturi on ns kaksisuuntainen.
Ja päälle/pois ohjaus virtalukolta tms että laturi osaa sammua heti kun auto sammuu. D+ signaalilla ohjaus paras, ainakin victron ymmärtää tuon.
EBL:n agm/geeliakun verkkolataus toimii suoraan Lifepo4 akuilla, EBL osaa itse rajata latausvirran verkkovirralla 18Ampeeriin.
Ajonaikainen lataus on toteutettu tyhmällä releellä ja siksi sinne pitää se DC-DC laturi laittaa hoitamaan ajonaikaista latausta.
-
Kepwortit on ns pussikennoilla, Eli niillä kaikkein halvimmilla. Itselle en välttämättä noita ottaisi. Voivat toimiakkin mutta eivät ole maailmalla mahdottoman kovassa huudossa (pussikennot siis)
-
Jaa, se on tuo lippu joka määrittää lähtömaan...
Minä kun luulin, että tämä teksti ratkaisee.
"Versand:
Kostenlos DHL Päckchen International.
Standort: Bern, Schweiz"
Siellä on akkuja, joissa Versand on Saksa ihan ilman lippua.
-
Jaa, se on tuo lippu joka määrittää lähtömaan...
Minä kun luulin, että tämä teksti ratkaisee.
"Versand:
Kostenlos DHL Päckchen International.
Standort: Bern, Schweiz"
No, varasto oli Saksassa. Ja myyjä kiinassa vaikka lukisi sweitsistä mitä.
-
Minusta lähtömaa linkin 300 Ah akussakin on Sveitsi...
Mitä tarkoittaa, kun kyseisessä akussa BMS on 200 Ah?
Onko Saksasta lähetettävästä 100 Ah akusta linkkiä?
200A BMS tarkoittaa ett' BMS sallii sen 200A jatkuvaa purku/latausvirtaa ilman että hermostuu.
Ja lisäys, että en kyllä välttämättä noista ihan halvimmista akuista lähtisi luvattuja maksimivirtoja ainakaan kovin säännöllisesti ulosmittaamaan. Varsinkin noiden BMS:n virrankestävyydestä löytyy aika paljon huonoja kokemuksia maailmalta.
-
Nuista halpa-akuista ei aina tiedä millasia kennoja sisältävät. Voi olla sitä halvinta sekundalaatua.
-
Nuista halpa-akuista ei aina tiedä millasia kennoja sisältävät. Voi olla sitä halvinta sekundalaatua.
Tätä minä juuri hain, kun kysyin sudenkuopista...
Toisaalta, mikä takaa kalliimpien akkujen laadun?
Pahimmassa tapauksessa samalla akulla voi olla toisessa firmassa pyynti kolminkertainen. Tuleeko se sillä hinnalla sitten kolme kertaa paremmaksi. Tässä on nyt sellainen siirtymäkausi, että on suuri mahdollisuus ja houkutus koijata kokematonta akun ostajaa. Monta tärkeää asiaa on jo tullut esille ja koko ajan tuntuu tulevan lisää huomioitavia asioita.
-
Helkkarin monesta lifepo merkistä löytyy juutuupista viedoita joissa niitä availlaan niin niistä nyt näkee heti mikä on tehty paremmilla kennoilla tai hyvällä bms:llä.
Noista kyllä kannattaa tehdä hieman taustatutkimusta ennen suinpäin tilaamista, saapahan ainakin jotaki vertailukuvaa mitä on hommaamassa.
-
Helkkarin monesta lifepo merkistä löytyy juutuupista viedoita joissa niitä availlaan niin niistä nyt näkee heti mikä on tehty paremmilla kennoilla tai hyvällä bms:llä.
Noista kyllä kannattaa tehdä hieman taustatutkimusta ennen suinpäin tilaamista, saapahan ainakin jotaki vertailukuvaa mitä on hommaamassa.
Hyvä vinkki...
Katsoin nyt pari videota tästä "Kepworth" 100 A akusta. Jos oikein ymmärsin, niin hinta/laatu oli testaajan mukaan ihan hyvä.
https://www.youtube.com/watch?v=Q7yrfzBE95o
https://www.youtube.com/watch?v=GrRguMQC5n4
-
Kannattaa vertailla muutama video.
Esimerkiksi Will Prowse tekee hyviä videoita ja kunnon testeillä.
https://www.youtube.com/@WillProwse/videos
Lithium solar kanavalla on myös testejä.
https://www.youtube.com/@LithiumSolar/videos
-
Tilasin Espanjaan Saksasta tommosen (amazonin kautta) kokeeksi.
https://www.eco-worthy.com/products/lifepo4-12v-100ah-lithium-iron-phosphate-battery-with-bluetooth-and-low-temperature-protection
219e oli toimitettuna leirintäalueelle. En ole vielä ottanut käyttöön, ladannut kyllä kerran.
-
Tilasin Espanjaan Saksasta tommosen (amazonin kautta) kokeeksi.
https://www.eco-worthy.com/products/lifepo4-12v-100ah-lithium-iron-phosphate-battery-with-bluetooth-and-low-temperature-protection
219e oli toimitettuna leirintäalueelle. En ole vielä ottanut käyttöön, ladannut kyllä kerran.
Tuossa ylempänä videolla Kepworth testaajalla näkyi pöydäällä tuo "Eco-Worthy" akkukin..
Oli ilmeisesti tutkinut sitäkin. Jos oikein ymmärsin, niin testaajan mielestä Kepworth oli hieman paremmin kasattu.
-
Hiukan ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin...
Miten on mahdollista, kun avatussa LiFePo4 akun sisällä napoihin kytketyt johdot on melko ohkaisia naruja? Kuitenkin akusta inverteriin vaaditaan 35-50 mm2 kaapelit. Akusta saadaan lähes 100 A virta jatkuvana.
Johtuuko se siitä, kun akun sisällä olevat kaapelit on hyvin lyhyet?
-
Kennojahan on useita jolloin yhden kennon amperimäärä ei ole kuin osa kokonaisvirrasta.
-
Kennojahan on useita jolloin yhden kennon amperimäärä ei ole kuin osa kokonaisvirrasta.
Tarkoitan akun navoille meneviä johtoja...
Plus ja miinus navoille menee virta yhdellä kaapelilla kumpaankin. Videolla johdossa on teksti 7 AVG / 200 C.
Vastaisiko tuo sitten 10 mm2 kaapelia?
-
"Kennojahan on useita jolloin yhden kennon amperimäärä ei ole
kuin osa kokonaisvirrasta"
Varmaankin tarkoitit kennosarjoja? Sillä vaan tarkennan koska
kysymys ei ollut ensinkään tyhmä ja ansaitsee vastaukselta
tarkkuutta.
Tietämättä mitä kysyjä on nähnyt totetan että kennosto
voi muodostua useammista kennojen sarjoista, siis ketjuista
joissa virta on ketjun jäsenten kautta kaikille sama. Näitä
ketjuja voi olla rinnakkain jolloin virta jakautuu niitten
kesken, parhaimmillaan tasan. Jos jokaisella ketjulla on
oma suojapiirinsä niin silloin sen johtimien ei tarvitse
kestää kuin sen oma virtakuorma. Jos ketjuja on kytketty
saman suojapiirin alaisuuteen niin jonkin niistä "kyykätessä"
kuorma jää naapuriketjujen/ketjun kannettavaksi ja silloin
johtimien olisi syytä kestää kuormaa rajavirtaan saakka.
Toivottavasti johtimien ei ole tarkoitus toimia sulakkeena,
sille on oikeampikin paikka.
Jos kysyjän näkemät johtimet ovat kovin ohuita ne
saattavat olla kennosarjan suojapiirin jännitteentunnistuk sen
johtimia eli niillä ei ole kuormaa juuri ollenkaan. Nimittäin
kunnollinen suoja/hallintapiiri tietää tuolla tavoin ketjun
jokaisen kennon jännitteen yksilöllisesti.
-
Täällähän tulikin jo tarkennusta. Mutta vieläkin jäin epätietoiseksi
oliko kyse sisäisestä johdotuksesta navoille?
-
Täällähän tulikin jo tarkennusta. Mutta vieläkin jäin epätietoiseksi
oliko kyse sisäisestä johdotuksesta navoille?
Niitähän minä tässä ihmettelen...
Kuva ehkä kertoo selvemmin.
(https://karavaanari.org/kuvat/1741984789.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1741984797.jpg)
-
Juuri noissa säästetään noissa halvimmissa akuissa. Ihan varmasti lämpenevät kun akkua kuormitetaan rajusti.
-
Juuri noissa säästetään noissa halvimmissa akuissa. Ihan varmasti lämpenevät kun akkua kuormitetaan rajusti.
Sama se on halpis inverttereissäkin.. .
Saattaa olla 2000 W invertterissäkin mukana jotkut ohuet paukkulangat. Kalliimmissa ei johtoja ole lainkaan paketissa. Meneehän ne ohuetkin varmaan lyhytaikaisessa muutaman minuutin käytössä, vaikka vastusta aiheuttaakin.
Olisiko jossain kuvaa laadukkaan tehdastekoisen LiFePo4 akun sisäisestä johdotuksesta verrokiksi, vai onko niissä piilossa samanlaiset narut?
-
Sama se on halpis inverttereissäkin.. .
Saattaa olla 2000 W invertterissäkin mukana jotkut ohuet paukkulangat. Kalliimmissa ei johtoja ole lainkaan paketissa. Meneehän ne ohuetkin varmaan lyhytaikaisessa muutaman minuutin käytössä, vaikka vastusta aiheuttaakin.
Olisiko jossain kuvaa laadukkaan tehdastekoisen LiFePo4 akun sisäisestä johdotuksesta verrokiksi, vai onko niissä piilossa samanlaiset narut?
https://www.victronenergy.com/media/pg/Lithium_Battery_Smart_-_Circuit_Board_Replacement_Instructions/en/replacing-the-circuit-board.html
Victronilta löytyi malliksi tuollaista kuvaa. Navat näyttäisi olevan suoraan kennoissa kiinni ilman mitään naruja. Tuo ratkaixsu kestänee luvatut virrat ilman hikoilua.
-
https://www.victronenergy.com/media/pg/Lithium_Battery_Smart_-_Circuit_Board_Replacement_Instructions/en/replacing-the-circuit-board.html
Victronilta löytyi malliksi tuollaista kuvaa. Navat näyttäisi olevan suoraan kennoissa kiinni ilman mitään naruja. Tuo ratkaixsu kestänee luvatut virrat ilman hikoilua.
Juu kestää virtaa. Mutta kuinka tuo bms rajaa ylivirran ja yli-/alijännitteen?
Kiinan bms katkaisee feteillä ko tilanteet.
-
https://www.victronenergy.com/media/pg/Lithium_Battery_Smart_-_Circuit_Board_Replacement_Instructions/en/replacing-the-circuit-board.html
Victronilta löytyi malliksi tuollaista kuvaa. Navat näyttäisi olevan suoraan kennoissa kiinni ilman mitään naruja. Tuo ratkaixsu kestänee luvatut virrat ilman hikoilua.
Ilmeisesti sillattu suoraan napoihin...
Näyttää kyllä aika paljon ammattimaisemmalta, mutta on kyllä hintaakin enemmän.
Onko tuo piirilevy sitten se BMS? Liekö kulutustavaraa, kun on varaosana saatavana Victron akkuihin.
-
Ilmeisesti sillattu suoraan napoihin...
Näyttää kyllä aika paljon ammattimaisemmalta, mutta on kyllä hintaakin enemmän.
Onko tuo piirilevy sitten se BMS? Liekö kulutustavaraa, kun on varaosana saatavana Victron akkuihin.
Victron käyttää ulkoisia BMS:iä joten tuo piirilevy lienee lähinnä kennojen tilan seuraamista ja tilatiedon edlleen välittämistä varten. Tarkoittaa myös että seteleitä saa latoa tiskiin vielä akun jälkeenkin jokusen, ennen kuin on samat eväät paketissa kuin siinä parin sadan kiina-akussa 8)
Taitaa nuo kalliimmat merkit yleensä pyrkiä siihen että tuote olisi myös korjattavissa eikä pelkästään korvattavissa, en usko että se välttämättä kuitenkaan tarkoittaa että ne ainakaan sen vikaherkempiä ovat kuin nuo halvat..
https://youtu.be/aXYYtYt2w1Y?si=Q_-DuFcYLZbLO66d
Roamerin perinteisemmässä sisäisellä BMS:llä varustetussa akussa puolestaan näkyy olevan jonkinlaise lattakaapelit käytössä ainakin tuossa isossa akussa.
-
Tarkoitan akun navoille meneviä johtoja...
Plus ja miinus navoille menee virta yhdellä kaapelilla kumpaankin. Videolla johdossa on teksti 7 AVG / 200 C.
Vastaisiko tuo sitten 10 mm2 kaapelia?
Kaapelit ovat niin lyhyet, että ei niissä tule ongelmaa, 0,5 m 10mm2 kaapelin sallittu virta on 250 A (3000W).
Invertterille menee pidemmät kaapelit ja ne mitoitettava sen mukaan.
-
Kaapelit ovat niin lyhyet, että ei niissä tule ongelmaa, 0,5 m 10mm2 kaapelin sallittu virta on 250 A (3000W).
Invertterille menee pidemmät kaapelit ja ne mitoitettava sen mukaan.
Tuota johtojen lyhyyttä itsekin oletan syyksi ohuemmille johdoille...
Nuo akun tutkijat tuntuvat painottavan ennemminkin johdossa lukevaa 200 asteen lämpötilakestoa. Kaapelin vahvuuteen ei niinkään kiinnitetä huomiota. Toisaalta voisi ajatella, että miksi tehdä kalliimmalla halpisakkua, jos halvempikin komponentti ajaa saman asian.
-
Kun itse kokoat niin tiedät mitä on syönyt ;)
-
Onko tästä akusta ja sen rakenteesta mitään sisäpiiritietoa. Sopisi mittojen puolesta justiinsa...
Sunwind Litium akku Heat 12/200 Ah
https://www.sunwind.fi/kaikki-tuotteet/energia/akut/li-ion-akku-sunwind-lithium-heat-12-200ah
Käyttöohje:
https://urly.fi/3MId
-
Kaapelit ovat niin lyhyet, että ei niissä tule ongelmaa, 0,5 m 10mm2 kaapelin sallittu virta on 250 A (3000W).
Invertterille menee pidemmät kaapelit ja ne mitoitettava sen mukaan.
Maksimivirran määrittäminen jännitehäviöiden kautta ei oikein lyhyissä vedoissa toimi kun silloin ongelmana ei ole ensimmäisenä jänntehäviöt vaan kuumeneminen. Tuo 250A puolimetriseen 10mm2 kaapeliin on varmaan jännitehäviöiden puolesta ihan ok maksimi, mutta tulipaloriskin puolesta välttämättä ei. 10mm2 kaapelin suurin kuormitettavuus on karkeasti jossain 50-100A haarukassa joten tuo Kempowerin 200C lämmönkestävä kaapeli saattaa olla rimaa hipoen välttävä.
-
Maksimivirran määrittäminen jännitehäviöiden kautta ei oikein lyhyissä vedoissa toimi kun silloin ongelmana ei ole ensimmäisenä jänntehäviöt vaan kuumeneminen. Tuo 250A puolimetriseen 10mm2 kaapeliin on varmaan jännitehäviöiden puolesta ihan ok maksimi, mutta tulipaloriskin puolesta välttämättä ei. 10mm2 kaapelin suurin kuormitettavuus on karkeasti jossain 50-100A haarukassa joten tuo Kempowerin 200C lämmönkestävä kaapeli saattaa olla rimaa hipoen välttävä.
Eikös se lämpeneminen tule nimenomaan jännitehäviöstä? 10 mm2 20 cm pitkän kaapelin tehohäviö 200 A virralla on n. 14W. BMS rajoittaa kuorman akusta riippuen 100-200 ampeeriin.
-
Kepwortit on ns pussikennoilla, Eli niillä kaikkein halvimmilla. Itselle en välttämättä noita ottaisi. Voivat toimiakkin mutta eivät ole maailmalla mahdottoman kovassa huudossa (pussikennot siis)
Tietääkseni useimmissa sähköautoissa on pussikennot, Tesla käyttää 18650 kennoja.
-
Eikös se lämpeneminen tule nimenomaan jännitehäviöstä?
Kyllä, mutta ehkä kääntäisin sen paremminkin niin päin että sekä jännitehäviöt että lämpeneminen johtuvat johtimen resistanssista. Johtimen reistanssi kun on suoraan verrannollinen sen pituuteen niin sekä jännitehäviöt että johtimen tuottama hukkalämpö kasvavat suoraan suhteessa pituuteen myös. Se miksi tuosta päädytyään kuitenkin kahteen erilaiseen raja-arvoon virralle johtuu siitä että myös johtimen lämpökapasiteetti sekä sen kyky luovuttaa lämpöenergiaa ympäristöönsä kasvavat suoraan suhteessa sen pituuteen. Eli kun metrin pätkässä syntyy jollain tietyllä virralla vaikka 10W hukkalämpöä ja sen lämpötila nousee kunnes että se luovuttaa ympäristöönsä sen saman 10W niin laittamalla niitä pätkiä vaikka viisi peräkkäin, yhdenkään yksittäisen pätkän lämpötila ei muutu mihinkään mutta tietysti ympäristöön siirtyy viidestä pätkästä yhteensä se 50W lämpöä. Virtaa kasvattamalla taas pätkän tai kaikkien lämpötila nousee, riippumatta siitä onko niitä yksi vai viisi..
-
Jos niitä pätkiä laittaa viisi peräkkäin, pitää jännitettä nostaa viisinkertaiseksi jotta jokainen luovuttaisi sen 10W.
Kirchoffin 2. laki.
-
Jos niitä pätkiä laittaa viisi peräkkäin, pitää jännitettä nostaa viisinkertaiseksi jotta jokainen luovuttaisi sen 10W.
Kirchoffin 2. laki.
Niin, jännite-ero johtimen päiden välillä tosiaan viisinkertaistuu kun johtimen pituus viisinkertaistuus. Siitä kai ei ollut kellään epäselvyyttäkään että jännitehäviöit kasvavat suoraan suhteessa johtimen pituuteen?
-
No mites kaapelien laatu...?
Käytetäänkö noissa halpis akuissa kuparia, alumiinia, vai jotain seosmetallia?
Tutkailin noita lapamatokaapeleita videoilta. Niistä en löytäny kaapelivahvuutta, mutta lämmönkesto oli merkitty vain reiluun 100 asteeseen.
-
Niin, jännite-ero johtimen päiden välillä tosiaan viisinkertaistuu kun johtimen pituus viisinkertaistuus. Siitä kai ei ollut kellään epäselvyyttäkään että jännitehäviöit kasvavat suoraan suhteessa johtimen pituuteen?
Pohdinnoissa yleensä kannattaa joku asia pitää vakiona. Esimerkiksi täyden akun jännite 200A kuormalla. Mikä se sitten olisikin, 12,5V? Muihin asioihin voi helposti vaikuttaa, kuten johtimen ominaisuuksiin ja sen pituuteen.
-
No mites kaapelien laatu...?
Käytetäänkö noissa halpis akuissa kuparia, alumiinia, vai jotain seosmetallia?
Tutkailin noita lapamatokaapeleita videoilta. Niistä en löytäny kaapelivahvuutta, mutta lämmönkesto oli merkitty vain reiluun 100 asteeseen.
Kaapelinpätkät ovat varsin halpa kustannus. Kaapelikengät on puristettu ja myös juotettu joka kertoo hyvästä työnlaadusta. Minusta akku vaikuttaa varsin kelvolliselta. Pussikennoissa on vielä se etu että akku on kevyempi ja se saadaan pienempään kokoon.
-
Eikös se lämpeneminen tule nimenomaan jännitehäviöstä? 10 mm2 20 cm pitkän kaapelin tehohäviö 200 A virralla on n. 14W. BMS rajoittaa kuorman akusta riippuen 100-200 ampeeriin.
Joskus testasin invertteriä 10mm2 kaapeleilla, 80A virralla ne olivat polttavan kuumat. Mieluummin käytän kunnollisia mitoituksia. Noihin akun sisällä oleviin toki ei oikein voi vaikuttaa. Voihan nekin sitten vaihtaa vaikka takuuajan jälkeen, jos haluaa rakennella.
-
Joskus testasin invertteriä 10mm2 kaapeleilla, 80A virralla ne olivat polttavan kuumat.
Mikä oli testiaika...?
Videolta katsoin yhtä harrastajan invertteri / LiFePo4 testiä ohkaisilla kiinalaisilla johdoilla. Muistaakseni noin vartin posotti tehokasta sähkölämmitintä, kunnes tuli jäähdytyksen aika. Olettaisin, että viiden minuutin session johdot kestäisi ilman ylikuumentumista.
Mikäköhän mahtoi tässä harrastetestissä olla akun sisällä olevien kaapelien lämpö ja millaiset johdot akun uumenissa mahtoi olla?
https://www.youtube.com/watch?v=Ewyl5TpCMfs
-
Mikä oli testiaika...?
800W pölynimuri oli invertterin perässä, olisikohan ollut, että vartin verran jaksoin imuroida koppia..
Kyllähän maksimi 70 astetta on ihan mitoitusperusteena normaaleissa sähköasennuksissa, mutta en minä niin kuumia 12 voltin johtoja kyllä matkamökkiin halua laittaa.
-
Itsellä n. 50cm pituiset 6mm2 laturin kaapelit lämpenivät selvästi 30A latausvirralla, joten vaihdoin ne 10mm2 kaapeleihin. Nyt eivät lämpene havaittavasti.
-
Akun latauksessa jännitehäviökin on suoraan pois latausjännitteestä. Invertteri osaa tiettyyn rajaan asti kompensoida, niin pieni lämpeneminen johdoissa ei haittaa.
-
https://www.geleipu.com/products/geleipu-12v-100ah-lifepo4-batterie
Geleipun lifepo4 300ah:n akku painaa saman mitä 96ah:n AGM akku . . .
Entästää ? Onko kokemuksia moisesta akkumerkistä . . .
-
https://www.geleipu.com/products/geleipu-12v-100ah-lifepo4-batterie
Geleipun lifepo4 300ah:n akku painaa saman mitä 96ah:n AGM akku . . .
Entästää ? Onko kokemuksia moisesta akkumerkistä . . .
Tuonne vain Youtubeen hakusanaksi akkumerkki...
Mulle tuo on liian korkea. Pitää olla samankorkuinen, kuin lyijyakkukin.
https://www.youtube.com/watch?v=I8jZaAdh8gg
-
Tuonne vain Youtubeen hakusanaksi akkumerkki...
Mulle tuo on liian korkea. Pitää olla samankorkuinen, kuin lyijyakkukin.
https://www.youtube.com/watch?v=I8jZaAdh8gg
Samankorkuista helpommalla saattaa löytyä sellainen joka menee kyllejllään lyijyakun paikalle. Tuossa taitaa kyllä olla syvyyttäkin liikaa ja muotoilukin huono kyljellään asentamiseen. .
-
https://www.geleipu.com/products/geleipu-12v-100ah-lifepo4-batterie
Geleipun lifepo4 300ah:n akku painaa saman mitä 96ah:n AGM akku . . .
Entästää ? Onko kokemuksia moisesta akkumerkistä . . .
BMS antaa vain 100A virtaa, 1kW invertteriä voi käyttää.
-
Tällainen ehkä ajankohtainen juttu tuli Esconetiltä sähköpostiini...
"Litiumakun herättäminen BMS-järjestelmän katkaisun jälkeen"
https://urly.fi/3O5k
-
BMS antaa vain 100A virtaa, 1kW invertteriä voi käyttää.
Eli ei jatkoon. 1500W siniaalto täytyy toimia . . .
-
Kyllä tuolla Geleipulla toimii vaikka 3kW, ulosanti riippuu paljonko siitä yrittää sillä invertterillä repiä tehoja.
Tuosta Geleipusta on tosi huonosti teknistä tietoa saatavilla, jättäisin suosiolla hyllyyn.