Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 23.09.2023 kello on 15:36
-
Jos matkailuauto painaa 3600 kiloa, kuinka se sadaan väännettyä henkiöautokortilla ajettavaksi. ::)
-
Jos matkailuauto painaa 3600 kiloa, kuinka se sadaan väännettyä henkiöautokortilla ajettavaksi. ::)
Muutoskatsastamalla ja kantavuutta pienentämällä. Mitkä auton nykyiset painot?
-
Pelkkä vääntäminen ei auta vaan se täytyy muutoskatsastaa max 3500kg konaismassaiseksi mutta sen miten tuo onnistuu _jos onnistuu_ osannee parhaiten kertoa katsastuskonttorin henkilökunta.
Periaatteessa voisi olla helppoakin esim. matkustajapaikkojen vähentämisellä mikäli niitä on varaa vähentää.
-
Jos matkustajapaikkoja vähentää, niitähän pitäs poistaa 2, jos yksi paikka on 75+10kg.
Miten tuo 3600 on laskettu, onko se suoraan "paino matkakunnossa" +matkustajamääräx85kg+10kg/pituusmetrit? Jos tuolla laskentatavalla olisi pelivaraa, onnistuisiko pelkällä yhden paikan poistolla.
Toinen asia sitten, joutuuko auto muutoksessa puntarille, jolloin kaikki ensirekisteröinniss ä tehty vilunki iskisi muutoskatsastajan nilkkaan.
Vaunun kokonaispainon nostossa ei käyty puntarilla.
-
Vaatinee lasunnon valmistajalta jos kokonaispainoa muutetaan
-
Jos matkailuauto painaa 3600 kiloa, kuinka se sadaan väännettyä henkiöautokortilla ajettavaksi. ::)
Ensin omapaino selville rekisteriotteesta ja sitten vaakalle, sitten vasta kannattaa miettiä paikkojen vähennystä ja kaupantekoa.
Yli kymmenvuotiaissa on enempi sääntö kuin poikkeus että omapaino pitäisi paikkansa.
Ja kokonaispainon lasku onnistuu ilman mitään muita toimenpiteitä kuin punnitus katsastus asemalla jos vekotin muut säännöt täyttää.
Eli per matkustaja 75+10kg, per alkava vekottimen pituusmetri 10kg, kaapeli 25m. kaasu, vesi ja polttoaine 90% täynnä, näissä on helppo keventää, vesisäiliöön ylivuotoputki 20litran kohdalle, hanallinen kelpaa. Kaasupulloja yksi, saa paperilla äkkiä toista sataa kiloa pois.
-
Vaatinee lasunnon valmistajalta jos kokonaispainoa muutetaan 
Eikai se alaspäin mennessä sitä vaadi🤔 Vaunun kokonaispainon nostossa piti saada valmistajalta paperit mitä rakenteet sallii ja uusi tyyppikilpi.
Aikanaan meillä oli 3500kg Mitsu, joka muutettiin 5500kg alustasta kun keveämpää alustaa olis joutunu oottaan liian pitkään. Maahantuoja muutti jousituksen vastaamaan 3500kg.
-
Käsittääkseni vaatii, tosin katsastuskonttoreis sa mielipiteitä yhtä paljon kuin inssejäkin
-
Käsittääkseni vaatii, tosin katsastuskonttoreis sa mielipiteitä yhtä paljon kuin inssejäkin 
"Ylikuorman" vaatii tottakai luvan, mutta ei mulla kyllä ole erikseen valmistajan lupia ajaa jatkuvasti vajaalla kuormalla 😂
-
Ajokorttiluokitus perustuu kokonaismassoihin, ihan sama vaikka ajelisit ilman housuja.
-
Juuri tuossa muutettiin spr ambulanssi, oli 3650 kg massalla, meillä on huonosti c kortillisia, niin käytii katsurilla ja tarkasti, sitten nyppäs pois Profilen lisäämän kilven, ja avot paperit uudet ja maksuun, kaikki kunnossa, sai vielä pitää 4+1 paikat. On 2017 puolikorkea korotettu puolipitkä vajaaveto.
-
Ajokorttiluokitus perustuu kokonaismassoihin, ihan sama vaikka ajelisit ilman housuja.
Nyt en tajunnu mitä ajat takaa.
Selitä, mitä valmistajan pitää hyväksyä siinä, jos auton kokonaispaino alennetaan pysyvästi 100kg. Mikä paikka siinä voi pettää?
Se vaatii valmistajan hyväksynnän ja mahdollisesti uuden tyyppikilven, jos mennään "ylikuormalle" eli korotetaan kokonaispainoa. Sekin on mahdollista jos alustassa on reserviä.
-
Alkuperäisessä viestissäni (#5) sanoin, että "vaatinee" en väittänyt, että se olisi ehdoton vaatimus. Luetun ymmärtäminen on joskus vaikeaa....
Se mitä kokonaispainon alentaminen vaikuttaa (tässä tapauksessa asuntoautoon ), voisi olla esim:
- matkustajamäärä, jos rajoitetaan kantavuutta henkilömäärää vähentämällä otetaanko silloin joku penkki pois vai vähennetäänkö kattokuornaa tai takatallin kantavuutta tmstms...
Tiedän omasta kokemuksesta yhden tapauksen perusteella, että saattaa vaatia lausunnon valmistajalta, kysymällä se selviää.
-
On tässä työuran aikana aika monta vekotinta tullut painoja nostettua ja laskettu.
Nosto vaatii valmistan ilmoituksen sekä uuden tyyppikilven että onnistuu.
Laskuun ei ole koskaan kyselty mitään muuta kuin että kantavuus riittää.
Ja matkamökissä siihen on monta mahdollisuutta, vesisäiliö voidaan modata hanalla 120 litrasta 20 litraa, uusissa alle 3,5 tn miltei kaikkiassa 120 l säiliö modattu 20 l.
Kaasupulloja voi vähentää eli yksi pullo, 5 kg riittää, kahden 11 kg tilalle. Matkustaja määrää voidaan rajoittaa rekisteriotteessa, ei aiheuta sisusta modausta mitenkään.
Kaikki nuo muutokset tulee vain rekisteriotteeseen ei sen kummempaa eli avaruusraketti on edelleen vaikeampi tehdä😉
-
Kyselin vanhan VW Californian omamassan nostoa, mutta vaikeaa kuulemma on...
Nykyvaatimukset edellyttää verovapauteen 2500 kg, mutta VW Californian omamassa on vain 2400 kg. Elikä verouudistus torppasi tehdastekoisen korkeakattoisen vanhan VW Californian verovapauden. Kuitenkin kyseisen auton kokonaismassa on 2800 kg.
Hiljainen mielipiteeni on, että hallinto suosii painavia isoja matkailuautoja, vaikka tarve olisi näppärälle pienelle autolle, joka todennäköiseti kuluttaakin vähemmän. Keski-Euroopassa pieni retkipaku on varsin yleinen vaihtoehto. Suomessa ainoa vaihtoehto on rakentaa itse. Vanhemmat aihiot voi muuttaa matkailuautoiksi pienellä veroseuraamuksella, mutta uudemmat pakut on pidettävä pakuina.
-
^
No, jopas. Muutoskatsasta se isoilla vesisäiliöillä, 100 l tuorevettä ja harmaata samat. Omamassaan kuuluu 50% täynnä molemmat..
Tai jotain vastaavaa..
Eihän mikään M1 matkailuauto ole omamassaltaan sama mitä sen paku N1 versio. Kokonaismassa ei tietenkään saa ylittää. Voit ehkä joutua yhdestä matkustajan paikasta luopumaa, jos on varaa.
Johonki se verovapauden raja on joudututtu vetämään. Kauas kuitenki normihenkilö autosta, jottei arkiajoon houkuttele ainoaksi autoksi ;D
-
^
No, jopas. Muutoskatsasta se isoilla vesisäiliöillä, 100 l tuorevettä ja harmaata samat. Omamassaan kuuluu 50% täynnä molemmat..
Tai jotain vastaavaa..
Eihän mikään M1 matkailuauto ole omamassaltaan sama mitä sen paku N1 versio. Kokonaismassa ei tietenkään saa ylittää. Voit ehkä joutua yhdestä matkustajan paikasta luopumaa, jos on varaa.
Johonki se verovapauden raja on joudututtu vetämään. Kauas kuitenki normihenkilö autosta, jottei arkiajoon houkuttele ainoaksi autoksi ;D
Tämä ongelma on omalta osaltani jo ratkaistu...
Nyt on N1 paku "monikäyttöautona". Retkivarustuksen saa purettua vartissa ja takaisin puolessa tunnissa. Tällainen ei sovi monellekaan, mutta minulle paras mahdollinen harrasteväline.
-
Tämä ongelma on omalta osaltani jo ratkaistu...
Nyt on N1 paku "monikäyttöautona". Retkivarustuksen saa purettua vartissa ja takaisin puolessa tunnissa. Tällainen ei sovi monellekaan, mutta minulle paras mahdollinen harrasteväline.
Ei varmaan muutoskatsastettu kaksikäyttö/monikäyttö pakuksi N1. Niissähän on hlöauto dslvero (0.9 snt vs 5.5 snt/100kg/pv)..
Ei taida poliisia kiinnostaa vaikka 8hlön bussipenkit ruuvaisit sinne, kunhan eivät tapaa sieltä matkustajaa..
-
Ei varmaan muutoskatsastettu kaksikäyttö/monikäyttö pakuksi N1. Niissähän on hlöauto dslvero (0.9 snt vs 5.5 snt/100kg/pv)..
Ei taida poliisia kiinnostaa vaikka 8hlön bussipenkit ruuvaisit sinne, kunhan eivät tapaa sieltä matkustajaa..
Ei ole muutoskatsastettu, eikä noilla varusteilla edes onnistuisikaan...
Paku se on edelleen. Esitin retkivarustuksen kahdella katsastuskonttorill a ja yhdelle poliisille. Kaikki totesivat sen olevan pakettiauto, koska mitään ei ole kiinnitetty kiinteästi. Moduulit on sidontaliinoilla riittävästi kiinni. Pakettiauto on minulle tärkeämpi, kuin retkeilyauto. Pakettiautona se on kuitenkin suurimman osan aikaa.