Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: ArcticKen - 11.09.2023 kello on 00:42
-
Toivottavasti tämä kysymys ei ole ollut täällä esillä 100 kertaa: onko ongelmia tuoda ulkomailta (tässä tapauksessa Saksasta) maahan raskaan puoleinen matkailuauto jonka tyyppi/kategoria on "SO. KFZ WOHNM UEB 2,8 T" eli erityisajoneuvo matkailuauto yli 2.8 tonnia (noin suurin piirtein käännettynä). Kysyn tätä koska minulle sanottiin katsastuksesta, että jos on kuorma-autoksi rekisteröity tarvitaan CoC-todistus jota ei tunnu saavan valmistajilta ennen vuotta 2010 valmistettuihin peleihin. Tämä kyseinen yksilö on 2005, omapaino 4500 kg ja suurin sallittu paino 6000 kg. Kiitos mahdollisista vastauksista!
-
Meneeköhän tuo Suomessa erikoisajoneuvona (alaluokka), eli ajoneuvoluokkana kuorma-auto N2 ? Varmaan ei kats. konttorilta suoraa vastausta saa jollei ole ko. auto konttorilla, ja sen paperit ojentaa..
Vai suoraan matkailuautoksi (alaluokka), eli ajoneuvoluokka M1 ?
Vaikka samaa Eu:ta ollaan, kansallisia säädöksiä joka maasta löytyy. E-tyyppihyväksytyt ovat helppoja tuotavia, niin ei yhdenmukaisuustodis tuksia (CoC) tarvitse.. on sitten 1. ja 2. vaiheen valmistajat erikseen, eikä kansallisesti muutoskatsastettu.
-
TÛV Nord on lopettanut Suomessa, mutta tuolla on yhteytedot josta voinet kysellä todistusta
https://www.tuv-nord.com/fi/fi/home/
-
M1 luokan ajoneuvohan se on, siis henkilöauto -joka painonsa puolesta vaatii vähintään C1- kortin.
-
M1 luokan ajoneuvohan se on, siis henkilöauto -joka painonsa puolesta vaatii vähintään C1- kortin.
Näin kuvittelisin itsekin. Käyn vielä tänään katsastuskonttoriss a näyttämässä kuvakaappauksen sikäläisestä rekisteriotteesta.
Kiitos kaikille ripeästi vastanneille.
-
^
Kumpanakon haluasit rekisteriin? Jos valita saat..
En tiedä minkä näköinen laitos, mutta voi olla edullisempi käyttää N2:na - ajoneuvovero 150€ vs. 1000 € / v
-
^
Kumpanakon haluasit rekisteriin? Jos valita saat..
En tiedä minkä näköinen laitos, mutta voi olla edullisempi käyttää N2:na - ajoneuvovero 150€ vs. 1000 € / v
Edullisempi olisi tietysti parempi mutta kats kontt sanottiin et vaatii CoC-todistuksen jota ei saa valmistajalta ennen v 2010 valmistetuista. Näin minulle sanottiin. Kysyn tätä vielä tänään kats kontt.
-
Edullisempi olisi tietysti parempi mutta kats kontt sanottiin et vaatii CoC-todistuksen jota ei saa valmistajalta ennen v 2010 valmistetuista. Näin minulle sanottiin. Kysyn tätä vielä tänään kats kontt.
Kannattaa kysyä katsastusmieheltä joka näitä on katsastanut. Yleensä yli 3,5tn kohdalla ole ollut ikinä mitään ongelmia jos vekotin on vaan kunnossa.
Katsele netin ihmeellisestä maailmasta Katsastajan käsikirja
-
Jos tommosen kuorma-autoksi rekisteröi niin sitten pitää laittaa/laitattaa se iki-ihana nopeudenrajoitin ;D
-ja ainakin joskus taannoin taisi olla k-a vaatimuksena myös mm. korin korkuinen kuormatila jossa takana koko kuormatilan korkuinen ovi/luukku/ovet. Mutta katsastajalta ja Trafilta kysymällä se selviää.
-
Katsastuskonttoriss a sanottiin pähkäilyn ja puhelinsoittojen jälkeen että vaatimustenmukaisuu stodistus vaaditaan. Tuntuu siltä, etteivät aina tiedä mitä vaaditaan. Kyseessä Carthago ja siis integroitu.
-
Katsastuskonttorissa sanottiin pähkäilyn ja puhelinsoittojen jälkeen että vaatimustenmukaisuu stodistus vaaditaan. Tuntuu siltä, etteivät aina tiedä mitä vaaditaan. Kyseessä Carthago ja siis integroitu.
Jos se kerta on tehdastekoinen matkailuauto niin se menee aivan normaalisti maahantuonti katsastuksesta läpi.
Siellä on kyllä autossa mukana sen aikainen CoC todistusta vastaava paperi sillä ilman sitä paperia ei autoa saa myytyä.
-
..
Kyseessä Carthago ja siis integroitu.
Saksassako se oli kuorma-autona? :o
Eihän tuossa ongelmaa ole - kuorkki-puhuttelu vain sotki.. Aattelin että hyppyheikkiUnimokki tms olisi ollut :D
-
Jos se kerta on tehdastekoinen matkailuauto niin se menee aivan normaalisti maahantuonti katsastuksesta läpi.
Siellä on kyllä autossa mukana sen aikainen CoC todistusta vastaava paperi sillä ilman sitä paperia ei autoa saa myytyä.
Joo mielenkiintoista. Näin minäkin ajattelin. Laitoin kuitenkin kyselyn Carthagolle.
-
Saksassako se oli kuorma-autona? :o
Eihän tuossa ongelmaa ole - kuorkki-puhuttelu vain sotki..
OK. Ei ollut. Ruotsissa oli vähän aikaa sitten vastaava joka Ruotsissa oli kuorkki (N1) ja siiä sanoivat että olisi hankaluuksia. Ehkä nämä tiedot muutenkin vaihtelee katsastuskonttorist a ja päivästä riippuen...
-
Carthago tuli sitten ostettua Saksasta. Vm 2005 mutta suht vähän käytetty/ajettu ja siisti sekä huollettu/katsastettu. Siitä ne talviseikkailut alkaa jahka tuon maahan marraskuun alussa. Kiitos kaikille kommenteista!