Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Stara - 31.07.2023 kello on 16:05
-
Sinä, joka kaahailit tänään Kehä I:llä klo 15:30 Itään ja edelleen Tuusulanväylälle Etelään mustalla Adrialla, ota jatkossa vähän rauhallisemmin!
Kaistojenvaihto ja ohittelu oli ruuhkaisella tiellä melkoisen vaarallista ja suorastaan tyhmää, ajassa et voittanut mitään. Jätän tällä kertaa rekkarin mainitsematta.
-
Oliko kyseessä kaahari vai oliko tiellä hidastelijoita?
-
Oliko kyseessä kaahari vai oliko tiellä hidastelijoita?
Oletko ajellut ko tietä klo 15,,,17 välillä?
-
Oletko ajellut ko tietä klo 15,,,17 välillä?
Täynnä kameroita tuo Kehä1
-
soittakaa kansanradioon, älkää tänne.
Menee maku foorumista jos jokainen väärinpysäköinyt puskaparkkeilija tai ohitteleva retkiautoilija saa oman viestiketjunsa. Todennäköisyys että se edes tavoittaa asianomaisen on häviävän pieni.
-
^
Eli jatkossa kysyttävä sinulta lupa, onko uusi aihe tänne sopiva?
-
voisi kysyä mihin enää poliisia tarvitsee? näitä kotipoliiseja on niin paljon että niille voisi järjestää 2 tunnin koulutuksen miten kirjoittaa sakko lappu, säästyisi se OIKEAN poliisin aika oikeisiin tehtäviin. :D
-
Se oliskin hyvä ominaisuus. Kesän aikanakin olisi tullut kirjoitettua monta määräystä ajokortti kunto tarkastukseen ja ajokokeeseen jollei 100kmh tiellä pysty pitämään kuin hädin tuskin 80kmh paitti ohituskaistoilla 110.
-
Se oliskin hyvä ominaisuus. Kesän aikanakin olisi tullut kirjoitettua monta määräystä ajokortti kunto tarkastukseen ja ajokokeeseen jollei 100kmh tiellä pysty pitämään kuin hädin tuskin 80kmh
80 on ihan hyvä nopeus, säästyy polttoainettakin.
Voisi olla yleinen kattonopeus koko maassa.
Kärry perässä ei saa kovempaa mennäkään.
-
80 on ihan hyvä nopeus, säästyy polttoainettakin.
Voisi olla yleinen kattonopeus koko maassa.
Kärry perässä ei saa kovempaa mennäkään.
Luokittelumassaltaa n enintään 750 kg:n peräkärryä (O1-luokka) vedettäessä suurin sallittu ajonopeus on 100 km/h, myös silloin kun peräkärry on tyhjä. Muilla perävaunuluokilla yhdistelmän suurin sallittu nopeus on enintään 80 km/h.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/perakarryn-vetaminen-autolla
-
Tällaistakin liikenteessä tapahtuu.
Rivitalo muuttunut jonotaloksi, muutto itäsuomesta länsirannikolle.
Poika oli mukana ekl autolla siirrossa.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230801/25f147c0db82d721da6f49a41ad884a8.jpg)
Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla
-
^aijai siinä olisi kotipoliisille ollut mainio paikka päästä itkemään kuinka ajetaan lähekkäin :P
-
^aijai siinä olisi kotipoliisille ollut mainio paikka päästä itkemään kuinka ajetaan lähekkäin 
Taitavat olla pysähtyneenä.

Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla
-
etummaisessa autossa menossa sisällä punaisten lyhtyjen hetki kun on noin hemaisevat valot?
-
^niin sen täytyy olla. Sillähän ei ole asian kanssa varmaankaan mitään tekemistä että punainen valo auttaa näkemään hämärässä ilman häikäistymistä joka "valkoisen" valon kanssa tapahtuu.
-
Vanha rouvashenkilö kaatui pyörräillessään, piipaa-auto tuli ja vei pois. Tajuissaan oli. Onneksi kaatui kelvillä. Ja oli kypärä päässä.
-
Se oliskin hyvä ominaisuus. Kesän aikanakin olisi tullut kirjoitettua monta määräystä ajokortti kunto tarkastukseen ja ajokokeeseen jollei 100kmh tiellä pysty pitämään kuin hädin tuskin 80kmh paitti ohituskaistoilla 110.
Sun pitäisi ruveta ajelemaan mun takana, niin saisit kirjoittaa lapun joka kilometrille. Paitsi sillä ohituskaistaosuudel la.
Ai niin, ethän sä siellä perässä olisikaan, kun olisit ohittanut jo aikaa sitten.
-
Se oliskin hyvä ominaisuus. Kesän aikanakin olisi tullut kirjoitettua monta määräystä ajokortti kunto tarkastukseen ja ajokokeeseen jollei 100kmh tiellä pysty pitämään kuin hädin tuskin 80kmh paitti ohituskaistoilla 110.
Yleensä kun muiden liikkuminen alkaa liikenteessä vaivata, kannattaa kääntyä oman nimismiehen puoleen ja kertoa asiasta.
Ne osaavat tehdä oikean ratkaisun asialle ja pääset vaivastasi eroon.
-
Sitähän varten just on kojetaulu kamera ja whatsuppi. Thumb
-
Sitähän varten just on kojetaulu kamera ja whatsuppi. Thumb
Ota muistikortti ja ajokortti mukaan ja mene haastattelemaan sheriffejä. Kerro ongelma, ne auttaa kyllä.
-
Ei tarvi mennä sinne. Ne soittelee mulle aika säännöllisesti parista piiristä liittyen muihin asioihin.
Viimeksi eilen. 8)
-
Ei tarvi mennä sinne. Ne soittelee mulle aika säännöllisesti parista piiristä liittyen muihin asioihin.
Viimeksi eilen. 8)
Eli eivät oo saanu kiinni Vielä, montako aikaa oot ollu karussa? ::)
-
ON siellä tullut käytyäkin...
Viime käynnillä ottivat sorrnenjäljet....
Ja allekirjoituksen
-
Jokos olette kohdanneet liikenteessä kuljetusrobotteja?
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6003699
Itsellä tuli ensimmäinen kohtaaminen jokin aika sitten. Joen rantaa myötäilevällä kelvillä tuli vastaan ko kulkija.
Hiljalleen ajelin poljettavalla kauniina kesäpäivänä ja yht äkkiä säpsähdin, kun vastassa oli outo kulkija. Kuljetusrobotti. Pysähdyin odottamaan kohtaamista. Sieltä se tuli suht hitaasti, mutta varmasti. Keskellä kelviä.
Kymmentä metriä ennen laite pysähtyi. Teki pari suuntaa hakevaa liikettä ja ohitti minut hiljaisella nopeudella oikein siististi!
Eilen olin autolla liikenteessä ja huomasin edessä robotin tulevan suojatietä pitkin ajoradan yli. Pysähdyin hyvissä ajoin ja annoin tietä. Vaan eipä se edennytkään. Jonkun aikaa odoteltuani lähdin hitaasti etenemään ja robotti odotteli kaistojen välisellä korokkeella omaa vuoroaan.
Robotit ovat tätä päivää liikenteessä, tahdommepa, tai emme".
-
kyllä ne sähköiset tulee kun on poliitesisti päätty. esim, saksassa tehtiin 200 miljoonalla mootoritien päälle ajolankoja että rekat voivat ladata akkuja ja ajaa samalla säköllä. nyt ne puretaan kun ei niitä käytä kukaan. kyllä tämä sähöinen siirtyminen on mailman pelastus kun ei lasketa infran rakentamista mukaan.
-
Salen robotit kulkee meidän alueella kovasti eestaas.
-
Ei paljoa selittelylle tilaa,, voi p22kele,,
https://twitter.com/DPasterstein/status/1701603309591941538
-
pukumiehelle pitäis kans antaa sakkoa kypärättömyydestä.
-
Kypäräpakkoa ei ole - valitettavasti, joten sakottaminen ei onnistu!
-
Kypäräpakkoa ei ole - valitettavasti, joten sakottaminen ei onnistu!
p*ska laki. periaatteessa on pakko käyttää, mutta koska siellä lukee "yleensä", niin ei voi kirjottaa sakkoa ja moni idiootti on muuttanut tämän "yleensä" muotoon "ei ikinä".
Pitäisi olla laki että voit ajaa kyllä ilman kypärää, mutta sitten ei vakuutukset eikä sosiaaliturva maksa mitään päänseudun vammojen hoitoa jos kaadut. "omalla vastuulla" siis.
-
Kypäräpakkoa ei ole - valitettavasti, joten sakottaminen ei onnistu!
On, mutta sitä ei ole sanktioitu
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020954 (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020954)
90 §
Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö
Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.
--
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.
-
Sana "yleensä" mitätöi lain hengen!
Näin se vaan menee, ei kannata saivarrella.
-
Autollahan oli tietenkin kääntyessään väistämisvelvollisu us MUTTA
Pyöräilijä jätti noudattamatta Tieliikennelain määräämää ennakointivelvollis uutta.
Enää kun homma ei toimi niin että "tuo tulee kolmion takaa, se maksaa"
On täysin ennakoitavissa että auto(nkuljettaja) joka on kääntymässä oikealle ei havaitse takaa vauhdilla tulevaa pyöräilijää joka vielä videon perusteella polkee lisää vauhtia risteykseen tullessaan.
TLL 4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollis uus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
Pyöräilijä ei myöskään käyttänyt kypärää.
Vaikka siitä ei sakotetakkaan niin se on mm. vakuutusyhtiölle peruste vähentää korvauksia mahdollisessa vammautumitilantees sa koska kypäränkäyttö on lakisääteistä.
Ja oikeudessa vastapuoli voi vedota siihen ettei kyseistä pyöräilijää lakien noudattaminen ja turvallisuus pahemmin kiinnosta kun ei edes kypärää käyttänyt vaikka se on laissa määrätty...
Kun saivartelee kypäränkäytön vain yleensä olevan pakollista se voikin kopsahtaa siihen omaan otsaan...
-
Autollahan oli tietenkin kääntyessään väistämisvelvollisu us MUTTA
Pyöräilijä jätti noudattamatta Tieliikennelain määräämää ennakointivelvollis uutta.
Enää kun homma ei toimi niin että "tuo tulee kolmion takaa, se maksaa"
On täysin ennakoitavissa että auto(nkuljettaja) joka on kääntymässä oikealle ei havaitse takaa vauhdilla tulevaa pyöräilijää joka vielä videon perusteella polkee lisää vauhtia risteykseen tullessaan.
TLL 4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollis uus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
Pyöräilijä ei myöskään käyttänyt kypärää.
Vaikka siitä ei sakotetakkaan niin se on mm. vakuutusyhtiölle peruste vähentää korvauksia mahdollisessa vammautumitilantees sa koska kypäränkäyttö on lakisääteistä.
Ja oikeudessa vastapuoli voi vedota siihen ettei kyseistä pyöräilijää lakien noudattaminen ja turvallisuus pahemmin kiinnosta kun ei edes kypärää käyttänyt vaikka se on laissa määrätty...
Kun saivartelee kypäränkäytön vain yleensä olevan pakollista se voikin kopsahtaa siihen omaan otsaan...
Ihan sama miten koittaa saada pyöräilijästä syyllistä, niin autoilijalla on tasan 3 paikkaa jossa lain mukaan väistää pyöräilijää.
1. Kun kääntyy pyörätien tai pyöräkaistan yli
2. Kun tulee tai postuu liikenneympyrästä pyörätien yli
3. Kun väistämisvelvollisu us on osoitettu liikennemerkillä
Ja ettei tarvii hiuksia halkoa, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla, niin normaalit liikennesäännöt sitten.
Autoilijan kannalta asia on tehty helpoksi.
Eli, ei tulisi mieleenkään kääntyä pyöräkaistan yli tarkastamatta tuleeko sieltä pyörää.
Eikä autolla ole tietenkään yli ajo oikeutta, vaikka pyörillä tuntuu alleajo-oikeus olevan, joten muistetaan ym. ennakoitavuus.
-
^Niin, kuten viestini aloitin, Autollahan oli tietenkin kääntyessään väistämisvelvollisu us MUTTA
kannattaa myös huomioida että JOS pyöräilijä olisi noudattanut lakisääteistä ennakointivelvollis uuttaan niin se ei olisi mennyt turvalleen.
Ja sitä kypärääkin kannattaa käyttää.
No, todennäköisesti ja varsinkin toivottavasti molemmat oppi ettei ne liikennesäännöt ihan turhan takia ole.
-
Paras onkin tuollaisissa paikoissa ajaa oma ajoneuvo kiinni kadun oikeaan reunaan. Tosin näppärä pyöräilijä heittäytyy sinne jalkakäytävän puolelle ajamaan, ettei vaan joudu hidastamaan tai jopa pysähtymään. Ja silti ajettuaan jalkakäytävää pitkin kääntyvän kylkeen ei ole syyllinen.
-
Tosin näppärä pyöräilijä heittäytyy sinne jalkakäytävän puolelle ajamaan, ettei vaan joudu hidastamaan tai jopa pysähtymään. Ja silti ajettuaan jalkakäytävää pitkin kääntyvän kylkeen ei ole syyllinen.
Eihän jalkakäytävällä saa pyöräillä.
-
Eihän jalkakäytävällä saa pyöräillä.
Ei saa, eikä polkupyöräilijä niin koskaan teekään, eihän.
-
Paras onkin tuollaisissa paikoissa ajaa oma ajoneuvo kiinni kadun oikeaan reunaan. Tosin näppärä pyöräilijä heittäytyy sinne jalkakäytävän puolelle ajamaan, ettei vaan joudu hidastamaan tai jopa pysähtymään. Ja silti ajettuaan jalkakäytävää pitkin kääntyvän kylkeen ei ole syyllinen.
Tuossa oli yhtenäinen sulkuviivan pätkä pyöräkaistan ja ajoradan välissä, joten ei sinne pyöräkaistalle saa ainakaan silloin ryhmittyä.
-
Jos autoilija käytti vilkkua niin sitä suurempi syy pyöräilijällä ennakoida. Autoilija selkeästi syyllinen, mutta silti hän saa minulta myötätuntoa. Lähtee valoista keulilta ja pyörällä valmiiksi hyvä vauhti sisäkaistalla
-
Ei ole mitään etuoikeuksia, on vain väistämisvelvollisu us, joku opetti rannikkolaivurikurs seilla... järkevä ja kohtelias autoilija antaa aina tilaa pyöräilijälle. 😉
-
Ei ole mitään etuoikeuksia, on vain väistämisvelvollisu us, joku opetti rannikkolaivurikurs seilla... järkevä ja kohtelias autoilija antaa aina tilaa pyöräilijälle. 😉
Toki antaa, sen järkevän ja kohteliaan kuljettajan valppaus voi hetkeksi herpaantua ja tuollainen onnettomuus tapahtuu. Kuten sanoin, syyllisyys lienee selvä
-
Ei ole mitään etuoikeuksia, on vain väistämisvelvollisu us, joku opetti rannikkolaivurikurs seilla... järkevä ja kohtelias autoilija antaa aina tilaa pyöräilijälle. 😉
Kohtelias kyllä, mutta järkevyys puuttuu, kun liikennesääntöjä lukematonta kannustetaan ajamaan poikittaisella suojatiellä auton edestä. Varsinkin rumaa on, kun vanhemmat sitä opettavat juuri pyöräilemään oppineelle.
-
^Niin, kuten viestini aloitin, Autollahan oli tietenkin kääntyessään väistämisvelvollisu us MUTTA
kannattaa myös huomioida että JOS pyöräilijä olisi noudattanut lakisääteistä ennakointivelvollis uuttaan niin se ei olisi mennyt turvalleen.
Ja sitä kypärääkin kannattaa käyttää.
No, todennäköisesti ja varsinkin toivottavasti molemmat oppi ettei ne liikennesäännöt ihan turhan takia ole.
tämä ennakointivelvollis uus on kyllä erikoinen pykälä kun ei ole oikein selvästi kerrottu. ajatellaan että henkilö tekee itsemurhan rekan keulaan, pitääkö rekan kuljattan tietää että nyt tapahtuu itsemurha ja pysähtyä hyvissä ajoin estääkseen tapahtuman. vai onko hän nyt syylinen tapahtumaan kui ei ole pysähtynyt ennen onettomuutta?
-
Kypäräpakkoa ei ole - valitettavasti, joten sakottaminen ei onnistu!
Suomessa on kyllä pyöräilykypäräpakko, mutta sitä ei ole saktioitu.
-
Suomessa on kyllä pyöräilykypäräpakko, mutta sitä ei ole saktioitu.
Jos sinulla on uutta tarkempaa tietoa asiasta, niin kerro ihmeessä se meille muillekin. Jännityksellä odotamme.
Itse olen pyöräilykypärän vankkumaton kannattaja ( vaatija ). Käyttänyt kypärää hamasta nuoruudeesta alkaen. Kerran (viime vuosikymmenellä) kypärä pelastanut henkeni.
Mielestäni kypärää käytetään nykyisellään jo kohtuullisen hyvin. Mutta varmaan suuriakin alueellisia eroja.
Eilisellä parin kympin pyörälenkillä pk-seudulla katselin vastaantulijoita ja ohittajia "sillä silmällä". Päädyin tulokseen, että lähes 90% käytti kypärää. Se on mielestäni hieno saavutus.
Joukkoon mahtui tuulipukupyöräilijö itä, spantexejä, pukumiehiä sun muita.
Sen sijaan skuuttiporukat olivat kaikki järkijään ilman kypärää!
-
42 §
Heijastimen käyttö
Jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta.
89 §
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä malliltaan hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmipyöräisellä moottoriajoneuvolla;
3) muulla nelipyöräisellä moottoriajoneuvolla kuin autolla;
4) mopolla; ja
5) moottorikelkalla.
Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää ajoneuvon erityisestä rakenteesta tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia.
90 §
Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö
Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.
HE 103/2002
LiVM 11/2002
EV 135/2002
Helsingissä 15 päivänä marraskuuta 2002
Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN
Ministeri
Jari Vilén
-
42 §
Heijastimen käyttö
Jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta.
89 §
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä malliltaan hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmipyöräisellä moottoriajoneuvolla;
3) muulla nelipyöräisellä moottoriajoneuvolla kuin autolla;
4) mopolla; ja
5) moottorikelkalla.
Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää ajoneuvon erityisestä rakenteesta tai ajotehtävän erityislaadusta johtuvia vapautuksia.
90 §
Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö
Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2003.
HE 103/2002
LiVM 11/2002
EV 135/2002
Helsingissä 15 päivänä marraskuuta 2002
Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN
Ministeri
Jari Vilén
Joo, eipä tuossa ole mitään uutta. Sana "yleensä" vesittää lain hengen.
Odotellaan, mitä "99" kertoo uutta tietoa asiasta.
-
Harvemmin oon nähnyt mopoautoissa kypäräpäisiä...
-
^
On ne kopilliset ja turvavyölliset nelipyörät rajattu kypäräpakon ulkopuolelle..
Viimeisessä 2020 kesällä voimaantulleessa uudemmasa tieliikkennelaissa sama henki, tarkennuksia ja pykälämuutoksia;
92 §
Suojakypärä
Kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) sellaisella kolmipyörällä, nelipyörällä, raskaalla nelipyörällä tai kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla tai suojakaarella;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla ja raskaalla moottorikelkalla; (17.12.2020/1040)
5) sellaisella maastoajoneuvolla tai traktorilla, joka on varustettu ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella, mutta jota ei ole varustettu korilla eikä suojakaarella.
Kuljettajan on huolehdittava siitä, että alle 15-vuotias matkustaja käyttää suojakypärää.
Velvollisuus käyttää suojakypärää koskee myös 1 momentissa tarkoitettujen ajoneuvojen perävaunussa olevia matkustajia silloin, kun perävaunua ei ole varustettu umpinaisella korilla eikä suojakaarella.
Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää.
93 §
Poikkeukset turvavyön ja suojakypärän käyttövelvollisuude sta
Turvavyön käyttövelvollisuus ei koske:
1) ajoneuvoa hitaalla nopeudella kuljettavaa postin, sanomalehtien tai muiden useaan paikkaan jaettavien tavaroiden jakajaa eikä jätteiden tai muiden useasta paikasta kerättävien tuotteiden kerääjää, jos turvavyön käyttämisestä on kuljettajalle tai matkustajalle huomattavaa haittaa;
2) traktorin eikä moottorityökoneen kuljettajaa eikä matkustajaa silloin, kun turvavyön käytöstä on haittaa ajoneuvolla tehtävässä työssä;
3) Rikosseuraamuslaito ksen palveluksessa olevaa kuljettajaa tai matkustajaa hänen ollessa sellaisessa tehtävässä, että turvavyön käyttämisestä voi olla vaaraa tai huomattavaa haittaa.
Turvavyön, muun istuinpaikan turvalaitteen ja suojakypärän käyttövelvollisuus eivät koske henkilöä, jolta terveydellinen syy estää turvalaitteen tai suojakypärän käytön. Syytä koskeva lääkärintodistus on pidettävä ajon aikana mukana.
Suojakypärän käyttövelvollisuus ei koske:
1) umpinaisella korirakenteella varustetun ajoneuvon eikä turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun ajoneuvon suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;
2) moottorikelkan eikä raskaan moottorikelkan avonaisessa perävaunussa olevia matkustajia silloin, kun käytettävä ajonopeus on enintään 20 kilometriä tunnissa ja tämä on osoitettu 102 §:ssä tarkoitetulla nopeuskilvellä; (17.12.2020/1040)
3) poronhoito- tai metsänhoitotöissä taikka energiansiirto- tai televerkostotöissä olevaa moottorikelkan tai ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetun maastoajoneuvon ja traktorin kuljettajaa ja matkustajaa.
Mopoksi luokitellun, polkimin varustetun sähköpolkupyörän, jonka massa ajokunnossa on enintään 35 kilogrammaa ja moottorin nimellisteho enintään 1,00 kilowattia, kuljettaja saa käyttää 92 §:ssä tarkoitetun suojakypärän sijasta polkupyöräilijälle tarkoitettua suojakypärää.
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä 2 momentissa tarkoitetun lääkärintodistuksen sisällöstä. (17.12.2020/1040)
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#a729-2018
---
Tuosta kait löytyy se "yleensä" sanan tunkemisen idea 8). Miksi sitä ei voi sitten suoraan ilmaista..
Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän sekä polkupyörän kyydissä olevan matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. Johtuen ilmauksesta "yleensä", laki ei siis pakota käyttämään pyöräilykypärää. Lain esitöissä todetaan, että säännös on suositusluonteinen ja että ilman kypärää ajamisesta ei rangaista pyöräilijää. Säännöksen tavoitteena on ollut lisätä polkupyöräkypärän käyttöä.
https://www.minilex.fi/a/onko-polkupy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4n-suojakyp%C3%A4r%C3%A4n-k%C3%A4ytt%C3%B6-pakollista
-
Joo, eipä tuossa ole mitään uutta. Sana "yleensä" vesittää lain hengen.
Odotellaan, mitä "99" kertoo uutta tietoa asiasta.
Kannattaa kinnittää aina kun tuommoisia lukee päivämäärään sillä netistä löytyy tuhansia jo muuttuneita lakeja.
Kymmenen vuotta on aika hyvä raja ruveta katselemaan lain päivityksiä.
-
Mielestäni kypäränkäyttö pyöräillessä on ihan hienosti porukalla hallinnassa.
Tein pe 25kilsan pyörälenkin yleisillä väylillä ja inspiroiduin katselemaan, miten monella on kypärä päässään.
Tulos 42/36 ! Hieno saavutus.
Vastaan tuli pari skuuttaajaa, kuten asiaan kuuluu, ilman kypärää. Puolustukseksi mainittakoon, että molemmilla oli isot kajarit korvillaan, melkein kypärää vastasivat.
-
Itse en kovin helpolla puutu siihen miten kukin lapsiaan kasvattaa. Mutta kyllä suuresti ihmettelen niitä pyörillä liikkuvia perheitä joidenka lapsilla on kypärät, mutta vanhemmilla ei.
-
Meillä poika sai syntymälahjaksi pyöräilykypärän vaimon siskolta ja mieheltä.
Systeri on sairaanhoitaja ja mies lääkäri.
Piti ostaa silloin itsellekkin, vaimo oli käyttänyt jo pitkästi yli toistakymmentä vuotta sitä ennen kypärää. Nykyisin menee koko perheellä automaattisesti päähän kun alkaa nosta pyörän päälle. Poika on nyt yli kakskymppinen.
Osan hänen kavereista käyttää, osa ei.
-
Itte oon käyttäny pyöräilykypärää 90-luvun puolivälistä. Silloinen palkanmaksaja neuvotteli oulussa tarjoushinnan urheiluliikkeestä ja sillä ekan hankin. Työnantaja ymmärsi.miten suojata tärkeintä pääomaa.
Vuosituhannen vaihteessa kun muutettiin Ylivieskaan oli täällä aikuisten kypärät harvinaisia. Nykyään käyttää kaikki joilla on jotain suojattavaa😉
-
Viime vuosituhannella hankin ekan kypärän ittelleni, samalla kun lapsille. Ilmeisesti kerran ollut hyötyäkin kun "sukelsin" sarvien yli tiehen selälleni, vain solisluu katkesi.
Porissa pyöräillessäni olin huomaavinani kypärän selvällä vähemmistöllä, olin ainoa huomioliivin käyttäjä tällä otannalla.
-
En muista vuotta tapahtumasta Espanjassa. Menin pyörällä kauppaan n. parin kilometrin päässä ja päässä oli tietenkin kypärä, jota käytin varsinkin ulkomailla pyöräillessä. Astuin sisään kauppaan, jossa oli mm. puolen tusinaa miestä. Melkein heti kauppaan astuttuani yksi miehistä näytti sormellaan kypärääni ja sanoi jotain. Silloin "räjähti" kaupassa moinen naurun remakka. Eipä se minua vaivannut mitenkään. Hoidin asiani ja poistuin. Sinne jäi miesporukka ilmeisesti miettimään "hullua turistia". Eikä se saanut minua lopettamaan kypärän käyttöä.
-
Viime vuosituhannella hankin ekan kypärän ittelleni, samalla kun lapsille. Ilmeisesti kerran ollut hyötyäkin kun "sukelsin" sarvien yli tiehen selälleni, vain solisluu katkesi.
Porissa pyöräillessäni olin huomaavinani kypärän selvällä vähemmistöllä, olin ainoa huomioliivin käyttäjä tällä otannalla.
No mutta se olikin ”Porissa”
-
Huomio liivit toisaalta kaksipiippuinen juttu. Ne jotka oikeasti ovat tiellä töissä ja liikkuminen poikkeaa normaalista kevyestäliikenteest ä on hyvä että poikkeaa valtavirrasta. Toisaalta se kevytliikennekkin on hyvä että erottuu ympäröivästä maastosta.
-
Kypärää olen käyttänyt vuosia, koulukaveri ajoi kävelyvauhdilla toisen pyöräilijän kans yhteen,kaatui ja löi päänsä asfalttiin.Viisi viimeistä vuotta elämästä pyyhkiytyi pois.Tänä aikana oli avioitunut ja saanut kaksi lasta.Ei ollut vaimolleen helppoa aikaa.Ei kuntoutunut enää työkykyiseksi, mutta aika hyvässä kunnossa olosuhteisiin nähden nyt eläkeläisenä.
-
Huomio liivit toisaalta kaksipiippuinen juttu. Ne jotka oikeasti ovat tiellä töissä ja liikkuminen poikkeaa normaalista kevyestäliikenteest ä on hyvä että poikkeaa valtavirrasta. Toisaalta se kevytliikennekkin on hyvä että erottuu ympäröivästä maastosta.
Juu, ei - ne kuuluu niin työtätekeville..
Samaan suuntaan fillarilla (pientareella), tai klv:llä hitaampana (koiran kera) liikkuvana paras on pistemäinen/näkyvä takavalo. Eikä sen tartte palaa kokoaikaa; 1-2 sekan tauko, ½ s strobotus ja taas tauko, on paras huomion kiinnittäjä. Puiden varjostuksessa auringonpaisteessak in on tumma köyryajajan p*rse aika näkymätön..
Etuvalokin on vastaava, mutta kun vastaantuleva liikenne kulkee eripuolta, niin ei ole mulla käytönnössä päällä kuin mettäsimmillä hiekkateillä, jotka yhden auton levyisiä. Koiran kanssa meneminen vastaa melkein kuin ajais fillarit rinnakkain, ei ihan.. koira kun ei voi esteitä (liikenne-, ajoväylä. jne tolpat ja aurausviitat) kiertää ojanpuolelta..
-
Ostin ensimmäisen 'pyöräilykypärän' aikoinaan Yleiselektroniikan varastolta Konalasta.
Taisi olla ensimmäisiä, joita Suomeen tuli -70/-80 lukujen taitteessa?
Muistutti wanhaa armeijan peltipottaa, siinä vaan oli kova muovikuori ja styroksia sisällä. :D
Herättihän se hilpeyttä....
Nykyiset on kyllä mukavampia ja onneksi nekään eivät ole joutuneet tositoimiin.
Huomioliivit ovat tuoneet lisää turvaa, kun näkyvät päivin-öin paremmin.
Ei ne mitään 'työvaateita' ole, työmaille vaan tulivat ensteks.
-
ittellä on ollut kypärä kolmisen kertaa tositoimissa, kasvaisin jo koiranputkea jossain jos en olisi käyttänyt.
Toki nämä on ollut kaikki maastopyöräilessä, eikä edes missään kovin turvallissa paikoissa(2kertaa hyppyreistä kaatunut tuhoten kypärät ja 1x todella vaikee kallionousu josta tipuin). mutta kyllä se pää voi kopsahtaa asfalttiinkin niin että ei ole enää paluuta elämään tai ainakaan normielämään.
-
Huomioliivit ovat tuoneet lisää turvaa, kun näkyvät päivin-öin paremmin.
Ei ne mitään 'työvaateita' ole, työmaille vaan tulivat ensteks.
Tuossa vieressä tulevan asuntomessualueen työntekijöillä näkyy olevan takki ja housut näkyvää mallia, ei mikään liivi.
-
2000-luvun alussa ostin kypärän ja sen jälkeen aina pyöräillessä päässä. Etenkin nyt sähköpyörällä olisi hulluutta ajaa ilman.
Sitä ennen ajoittuu omat kiivaimmat poikamies- ja baareiluajat, jolloin pyörällä tuli usein kapakkiin ajeltua ja pois myös. Onneksi mitään ei sattunut, pyörä varastettiin kerran, kun olin unohtanut lukita, takaisin sain lokasuojaan kaiverretun henkilötunnuksen ansiosta.
-
Kaikillehan tämä linkki ei käy mutta laitampa kuitenkin kun tuosta kypärästä puhutaan https://www.iltalehti.fi/palat/2b5f42a1-95d7-470e-84f5-16b2ea56e4d2
-
Onko teillä päin havaittavissa lain rikkomista?
https://yle.fi/a/74-20111843
-
Tulee lakia rikottua, ja tulee nähtyä lain rikkomista. Se sujuvoittaa liikennettä, laannuttaa ja ennaltaehkäisee kiihdyttäjässä kiihtyneisyyttä.
-
Tulee lakia rikottua, ja tulee nähtyä lain rikkomista. Se sujuvoittaa liikennettä, laannuttaa ja ennaltaehkäisee kiihdyttäjässä kiihtyneisyyttä.
Näinhän se on...
Tuo suositus tiukasti kaistanpitämisestä lienee tarkoitettu puusilmille. Onhan jo vuosikymmeniä "asiantuntijat" sanoneet, että rampilta tulijaa et sitten väistä.
Rampilta tulijan vauhti on pääsääntöisesti alhaisempi, kuin motarilla ajavan. Kyseessä siis ei ole välttämättä tilan anto, vaan selkeä ohitus. Kun on koko ajokortti-ikänsä raskaalla kalustolla ajellut, niin kyllä aika ihmeellisiä tilanteita olisi tullut, jos joustoa ei puolin ja toisin olisi tullut.
-
Suurimmassa osassa euroopaa on suositus antaa liittyjälle tietä ja ei ole kiellettyä siirtyä sen takia vasemmalle kaistalle. Tanskassa esimerkiksi liittyjä tulee oikealta ilman mitään kärkikolmiota. Mutta sääntö suomi on aina, ainakin omasta mielestään, oikeassa ;)
-
Menee sujuvasti, kun nostaa hiukan jalkaa.....
-
Tulee sitä motereillakin tuossa tapauksessa "ohitettua", mutta paljon on niitä hiirulaisia, joilla ei ole käsitystä millä nopeudella se liittyminen pitäisi tehdä - jos selkeästi tuo kyky puuttuu, niin empä ainakaan höllää omaa nopeutta (pysähtykööt vaikka kaistansa päässä Thumbd). Tämä siis ns. perheautoilijoista, eikä hitaasti kiiruhtavasta raskaalta liikenteeltä..
Nämä liittyvät liikennevirrat ovatkin ainakin pk-seudulla tuoneet tyyliin "aina vasemmalla (kuten navigaattoritkin yleistävät: pysy vasemmalla) kaistalla".. useampi kaistaisilla teillä.
-
Varsin usein sieltä rampilta tulee tavallinen perheauto, joissa nykyisin on tehopaino-suhde ihan hyvä. Silti sitä kaasupoljinta ei millään saada painettua tarpeeksi. Pää kyllä pyörii. Väistän vasemmalle vain, jos tilaa on ja se liittymästä tuleva on selvästi hitaasti kiihtyvä kuorma-auto tms.
Monet rampit ovat niin tolkuttoman lyhyitä, ettei ruuhkaan helpolla pääse mukaan hitaammalla ajoneuvolla jos vielä joutuu pysähtymään.
-
Monet rampit ovat niin tolkuttoman lyhyitä, ettei ruuhkaan helpolla pääse mukaan hitaammalla ajoneuvolla jos vielä joutuu pysähtymään.
Vanhimmat juu - mutta että vuosikymmenet Väylävirasto (ex. Tiehallinto/Destia/TVH jne..) liittymis- ja erkanemiskaistojen suunnittelussa on ollut ideana "vauhdin tappo", ns. klotoidi-käyrän noudattaminen (muuttuvasäteinen käyrä)... näkyy esim. -70 luvun "funktionalisena ajatteluna", Kehä I -liittymisrampit.. kaartuu aluksi nätisti, sitten tiukkenee, ja kun liityä pitäisi ollaan liki 90-asteessa liityttäviin ja vars. liittymiskaista alkaa. Suomi oli tuolloin jo menossa kaheliin kekkoslovakkianaika an kaikessa (eikä lännestä saanut oppia ottaa) "omapäiseen viranomaistavaltaan" - ns. sääntöSuomi nousi ..
Olin nimittäin -90 luvulla tekemässä Tiehallinnolle tiesuunnitteluohjel maa, jossa glotoidin matemaattinen malli piti "keksiä" - myöhemmin tuli Spline-käyrä ihan perussoftan puolesta..
E: ei hitto, samaa filosofiaa vieläkin https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Liikennevirasto/lo_2013-30_tien_suuntauksen_suunnittelu.pdf (https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Liikennevirasto/lo_2013-30_tien_suuntauksen_suunnittelu.pdf)
-
Varsin usein sieltä rampilta tulee tavallinen perheauto, joissa nykyisin on tehopaino-suhde ihan hyvä. Silti sitä kaasupoljinta ei millään saada painettua tarpeeksi. Pää kyllä pyörii.
Tuohon auttaa juuri se, että hellä hieman.
Kyllä se tulija huomaa sen ja tulee jouheasti rampilta.
-
Saattaisi uutta tulijaa helpottaa sekin että motarilla ajava laittaisi liittymää lähestyessään vilkun vasemmalle kertoen halunsa väistää tulijaa.
Samahan toimiii myös ympyrästä poistuessa.
Vastuuta ei vilkun käyttö muuta.
-
Minä annoin tilaa rampilta liittyjälle jopa inssissä, inssi tarttui samantien rattiin ja riuhtaisi auton takaisin oikealle kaistalle. Ajattelin heti, että tämä oli nyt tässä, mutta pääsin läpi, ekalla. 🙂
-
Kaistanvaihtamista ei myöskään saa estää.
Jono liikkuu 120kmh, "turva"välit ovat alle 10metriä.
Miten sinne liitytään pitkällä ja raskaalla ajoneuvoydistelmäll ä jonka vauhti on kovasta kiihdytyksestä huolimatta esim 60kmh kiihdytyskaistan lopussa?
Ja yhdistelmä siis pidempi kuin autojen välit.
-
Uusi tieliikennelaki tukee kaistanvaihtoa.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi"
Jääräpäiden pitäisi sisäistää nämä asiat, joille sujuvuus ja joustavuus on monesti täysin tuntematon käsite liikenteessä.
-
Uusi tieliikennelaki tukee kaistanvaihtoa.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi"
Jääräpäiden pitäisi sisäistää nämä asiat, joille sujuvuus ja joustavuus on monesti täysin tuntematon käsite liikenteessä.
Vanha laki perustui luottamusperiattees een...
Nykyinen laki perustuu ennakointivelvoitte eseen. Tarkoittaa siis sitä, että kuljettaja voi ennakoida vaikkapa rampilta tulijan ajavan kylkeen. Nykyisen lain perusteella on aivan perusteltua tarvittaessa väistää. Se sallii jopa tarvttaessa liikennesäännöstä pokkeamisen.
Nämä tiukat kaistanpitoa ja joustamatonta ajoa edellyttävät taitavat tukeutua vieläkin vanhan lain luottamusperiaattee seen.
-
Tuohon auttaa juuri se, että hellä hieman.
Kyllä se tulija huomaa sen ja tulee jouheasti rampilta.
"Pakkohan" siinä jotain sitten on tehdä. Mutta leuhkitaan 200 heppaisella perheautolla ja sitten himmaillaan rampilla, kun pitää polkea. En aja kenenkään takapuskurissa, enkä mieluusti ota ketään etupuskuriin kiinni, mutta niitäkin on, joilla ei pelisilmää ole huomata päätiellä ajavan hidastusta. Sitten voidaankin ajaa rinnakkain ja oman auton polkeminen ei aiheuta räjähtävää kiihtymistä. Vielä pitäisi lisää hidastella ja takana jonossa sauhuaa jo.
-
Meillä Suomessa rampit liian lyhyitä. Euroopassa liittymä yleensä jatkaa omana kaistanaan pitkään jopa seuraavaan erkanemisramppiin saakka. Tosin suurimmissa kaupungeissa meilläkin näitä on. Parasta tapahtuu, kun leikataan suoraan rampilta keulan edestä ohituskaistalle. :o
-
Onko teillä päin havaittavissa lain rikkomista?
https://yle.fi/a/74-20111843
Täytyy tunnustaa että tätä kaistanvaihto ”syntiä” on tullut tehtyä, eilenkin viimeksi, enkä ollut ainoa. Vain Nysse kuski ajoi oikein alla kerrotussa liittymässä. Ilmeisesti olen riitävän usein katsonut peiliin ennen kaistanvaihtoa, kun ei oo kolissut- toistaiseksi?
Tuo Tampereen eteläinen liittymä on mielestäni hyvä paikka ”synnille”, siinä Ikean ja Lidlin välissä. Tampereen liikenne valoista kun tulee letka pienillä turvaväleillä. Samoin Vaasan ja Jyväskylän suunnista tulee usein ihan jonossa autoja. Jos Tampereen suunnasta tulijoista kukaan ei vaihda kaistaa, vain rohkeimmat ja taitavimmat tunkee pieniin väleihin, aroilla kuskeilla ja pitkillä autoilla on kaksi vaihtoehtoa, pysähtyä tai ajaa ”romukaistaa”, ylämäessä kun kaikki autot ei kuorman kanssa kiihdykkään hyvin.
Mulla on aina ollut tapana tarvittaessa pikkasen hiljentää, jos kaistaa en vaihda, myös moottoritiellä, jotta aremmatkin uskaltautuu jonoon, saataan jopa oikealle vilkkua pari kertaa aristelevalle näyttää. Jopa myös silloin nuorena kun tuli jonkin verran ajettua ”ovi edellä”. Tästä mainitsi viime kesänä Tukholmassa eka kerran (ilmeisesti viimeisenkin) kyydissäni ollut Tampereella varttunut Eeva. Ehkä se hänen mielestään oli harvinaista? Sanoin että kun itse usein huomaan liian myöhään olevani väärällä kaistalla, ehkä joku muukin? Valitettavasti samalla mahdollistan myös ”pujottelijoille” etenemisen.
-
Itellä periaate juontaa 30v sitten Oulussa kaikkien pelkäämän inssin sanoihin, "moottoritielle tullaan ja sieltä lähdetään täysillä". Koskee tieten sen aikaisia alle 100hp autoja, nykyiset kiihtyy niin nopiaa ettei tarvi väistää jos vastustaja vaan hallitsee kaasupolkimen käytön. En ota sivustatulijalta kiviä/nastoja tuulilasiin, ottakoot minun nakkaamat. Raskasliikenne on sitten eriasia kun ei auta vaikka polkisi asfalttia jalalla, niille annan tietä ja tarvittaessa hiljennän tai hyvissä ajoin vaihdan kaistaa jotta näkee että tilaa on. Ruotsin tutkimus sähköautoilijoiden käyttäytymisestä olen huomannut, kun akkua pitää säästää eikä sovi kiihdyttää reilusti. No joku taitaa tästä ottaa kierroksia mutta säästetään auton moottoriin ne ;D
-
Tässä aiemmin oli juttua hätävilkun käytöstä, nythän niitä ilmeisesti saa käyttää myös liikkuvassa autossa.
Onko havaintoo suamessa, että osataanko niitä käyttää ajoissa, kun esimerkiksi jostain tuntemattomasta syystä jono hidastaa?
Ruotsissa kesällä niitä käytettiin, jopa minä.
Tässä ennen Tamperetta tänään 3-tiellä oli kolme erillistä kolaria, lähes samaan aikaan (liikenne tiedotteiden mukaan).
Oiskohan osan estänyt oikea hätävilkkujen käyttö?
-
Oiskohan osan estänyt oikea hätävilkkujen käyttö?
Olisi ehkä estänyt...
Veikkaan kuitenkin, että suurin syy on liian pienet turvavälit. Varsinkin siinä viiden auton ketjukolarissa.
-
Onkohan suurikin synti tämä "erikoiskuljetus"?
Joskus poliisin jutussa oli tälläinen kuljetus topattuna "malliesimerkkinä", ilman liuku-kääntöpöytää. Tuo kääntöpöytä kun sallii ihan linkkuun menon mäkisessäkin maastossa. Varmuuden välttämiseksi kuljin kuitenkin pääasiassa kyläteillä.
En aio hakea tieliikennekäyttöön hyväksyntää, vähäisen käytön vuoksi.
(https://karavaanari.org/kuvat/1729359377.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1729359385.jpg)