Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Mr. Smith - 29.06.2023 kello on 15:00

Otsikko: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Mr. Smith - 29.06.2023 kello on 15:00
Autossa tehty aikanaan oma kytkentä jossa omalla kytkimellä startti- ja hupiakut yhdistyvät. Siinä samassa yhteys keititön ohjauspaneeliin oli jätetty irralleen, eli paneeli ei saanut starttiakusta mtiään tietoa.

Pitkään taistelin uteliaisuuttani vastaan kunnes tänään päätin kytkeä paneelin johdon starttiakun johtoon. Ei savua eikä mitään kummallista. Jopa paneelin punainen vilkkuvalo lakkasi vilkuttamasta, sehän siis ilmoittaa josko hupiakun tai starttiakun varaus on matala, eli tieto ainakin sinne meni oikein. Ilmeisesti tämän myötä akut myös yhdistyivät kun heikompivaraukselli nen hupiakku sai latausjännitteen. Mutta yllätti että starttiakku myös nosti voltit johonkin 14+. Onko tämä ihan normaalia kun akkujen tasaus on käynnissä? Akkujen amppeeritunnit ovat melkolailla erilaiset (100Ah ja 60Ah) kun tein vain pikaisen testin, voisiko tämä aiheuttaa outoja volttilukemia?

Vielä hämmentävämpää oli se että kun irrotin yhteyden niin starttiakun voltit olivat laskeneet mutta nousivat hiljalleen...? Onko ihan normaalia? Voiko jokin konkka tehdä tämän releboksissa ja antaa jännitettä starttiakulle?

Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: mjo33400 - 29.06.2023 kello on 18:37
Nyt kun kertoisit vielä ne tärkeät asiat eli mikä laturi hupipuolella.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Mr. Smith - 29.06.2023 kello on 20:36
Nyt kun kertoisit vielä ne tärkeät asiat eli mikä laturi hupipuolella.

Ei ole tällä hetkellä laturia hupipuolella, auto ei myöskään käynnissä taikka verkkovirrassa.

Kaikki tapahtui vain siitä että kytkin keittiön ohjauspaneeliin kytkettävän akun johdon starttiakkuun kiinni.

Ilmeisesti akkujen tasaus yhdistäessä voi aiheuttaa volttien nousua molempiin akkuihin.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: tsahkali - 30.06.2023 kello on 08:19
Ilmeisesti akkujen tasaus yhdistäessä voi aiheuttaa volttien nousua molempiin akkuihin.

Ikiliikkujaa ei tietääkseni ole vielä keksitty...
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Mr. Smith - 30.06.2023 kello on 10:56
Ikiliikkujaa ei tietääkseni ole vielä keksitty...

*marsii patenttitoimistoon* :laugh: No ei sentään, veikkaan että tuo akkujen tasaantuminen on vain kyseessä. Pitäisi ottaa saman Ah:n akku kiinni ja ladata vaikka molemmat aluksi täyteen niin silloinhan mitään erityisempää ei pitäisi tapahtua kun hupiakun ja starttiakun ei tarvitse tasautua.

Mutta väkisin mietin, miksiköhän aiempi omistaja on tehnyt erillisen kytkimen yhdistääkseen molemmat akut jos ne yhdistyy joka tapauksessa? Vai estääkö burstnerin ohjauspaneeli käyttämästä hupiakkua startin apuna ja siksi vain päätti tehdä ohituksen...? Nämä on näitä ikuisuuksiksi jääviä mysteereitä.

Arvon karavaanarit, muistakaa muistiinpanot kun teette omia kytkentöjä  Thumb
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Hesus - 30.06.2023 kello on 12:40
Onko ne hupiakun kaapelit niin paksut että kestää starttauksen? Epäilen.

Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: K.E.V - 30.06.2023 kello on 13:22
No ei ole, siellä joku virittäjä tehnyt starttiapuvirtaa omilla kytkennöillään. Normaalisti tuolla 50A mälli ainakin itsellä ja akut eivät yhteydessä toisiinsa jos ei kone käy. Pois lukien joissain autoissa oleva ylläpito lataus starttiakulle kun verkkolaturi lataa.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Mr. Smith - 1.07.2023 kello on 12:00
Onko ne hupiakun kaapelit niin paksut että kestää starttauksen? Epäilen.

Juu, tuohon itsekin kiinnitin huomiota, ei kyllä paksuus riittäisi niin olen jättänyt hyödyntämättä ainakin startin suhteen. Lataukseen sekä ohjauspaneelin toimintoja varten varmaankin ihan riittävä.

Ohjekirjan mukaan akkujen pitäisi yhdistyä vasta kun auto on käynnissä joten voi olla että laturin D+ luetaan väärin tuolla joko releboksissa tai sitten siellä on jotain muuta outoa. Tarvii varmaan D+:n jännite katsoa miten eroaa kun auto on sammuksissa ja käynnissä, nyt näyttää yhidstävän sammuksissakin mikä ei ole toivottu ominaisuus kun starttiakku voi tyhjentyä.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: elwari - 1.07.2023 kello on 18:16
Ehkä kannattaa koittaa saada tuo systeemi toimimaan sillälailla kuin se on tarkoitettu ja poistaa ylimääräinen viritys. Tarvitsee vain yhden kerran unohtaa se kytkin väärään asentoon, niin se savu saattaa päästä vapaaksi startatessa. Ja ihan riippuen mitenkä maadoitukset on tehty, niin startin maapuolen virta saattaa alkaa hakea reittiä mitä ihmeellisimmistä paikoista ja polttaa sitten jotakin aivan muuta.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: K.E.V - 1.07.2023 kello on 18:31
Tuossa autossa on se tsäkäri Lucaksen kaveri kuka ei päässyt kirkon katolle riehunut. Kaikki kytketty päin ****ua niin vesipuolella kuin yleisissä sähköissä.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Hesus - 1.07.2023 kello on 19:53
Tuossa autossa on se tsäkäri Lucaksen kaveri kuka ei päässyt kirkon katolle riehunut. Kaikki kytketty päin ****ua niin vesipuolella kuin yleisissä sähköissä.
Vanhat autot myydään vikoineen ja yllätyksineen ::)
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Mr. Smith - 1.07.2023 kello on 22:58
Tuossa autossa on se tsäkäri Lucaksen kaveri kuka ei päässyt kirkon katolle riehunut. Kaikki kytketty päin ****ua niin vesipuolella kuin yleisissä sähköissä.

Jaa, eli projektiautoni on tuttu entuudestaan? On tässä kyllä monta säätöä eteen tullut.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: Mr. Smith - 1.07.2023 kello on 23:00
Ehkä kannattaa koittaa saada tuo systeemi toimimaan sillälailla kuin se on tarkoitettu ja poistaa ylimääräinen viritys. Tarvitsee vain yhden kerran unohtaa se kytkin väärään asentoon, niin se savu saattaa päästä vapaaksi startatessa. Ja ihan riippuen mitenkä maadoitukset on tehty, niin startin maapuolen virta saattaa alkaa hakea reittiä mitä ihmeellisimmistä paikoista ja polttaa sitten jotakin aivan muuta.

Tähän pyrin, on vaan vaikea tietää mitä muutoksia on tehty. Olisipa samanlainen alkuperäisillä asetuksilla mallina niin voisi vertailla ja tutkia.
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: elwari - 2.07.2023 kello on 06:51
Joo, niin se monasti menee vanhojen kanssa, kun ei välillä mitään dokumentteja löydy, ihan töissäkin joskus...
Otsikko: Vs: Burstner 1989 starttiakun kytkentä ohjauspaaneliin ja erikoinen voltti-ilmiö
Kirjoitti: reissu - 2.07.2023 kello on 16:48
Joo, niin se monasti menee vanhojen kanssa, kun ei välillä mitään dokumentteja löydy, ihan töissäkin joskus...
Saako uusiinkaan autoihin tai vaunuihin kytkentäkaaviota edes valmistajalta?