Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Karabiilisti - 15.06.2023 kello on 16:18
-
Onkos kukaan vaihtanut paripyörä transiitin takalaakereita? Dana akseli
Se kävis näppärästi samalla kun jarrut huoltaa....
Pitääkös ne öljytä/rasvata vai saako kaiken tarvitsemansa voitelun peräöljystä?
-
tarviiko niitä edes vaihataa? selvitä tarkkaan onko välys pitkittäinen vai pysty suunnassa. pitkittäinen välys on normaalia kun vetoakseli on c klipsillä kiinni tasauspyörästössä.
-
Muistaakseni, ainakin tuoreemmassa ('07) ransussa oli full-float vetarit - eli ne voi nykästä irti vaikka auto on pyörillään maassa. Silloin pitkittäisvälystä ei tule vetari-perä suunnasta, eikä sisäkoolina toimi itse vetari. Myöskin akseliputket sitten lienee kuivat. Napa taitaa pitää mukanaan pakettilaakerit.
-
ei niitä varmaan tarvis vaihtaa mutta jarrurummun irrotuksessa tulee vetari mukana kun nyppää. Samalla tulee laakeritkin.
eihän nuo maksa kuin about 20-30 euroa per puoli, joten samalla vaivalla nekin vaihtuis.
Rasvaustarve vaan mietityttää että kuuluuko rasvata vai lilluuko ne peräöljyssä.....jot ta tietäis ostaako valmiiksi rasvaa vaiko eikö
ollut tapana vaihtaa kaikki kuluva jos joku osa on auki...esim jos iskarin vaihto hautoon niin samalla vaihtuu jousi, yläpään laakeri, pohjaanlyöntikumi, sekä mahdollisesti palloniveliä.... ei tarvi sitten toista kertaa availla.
VIrosta kun tilailee osat niin paljoa maksele...
-
ei niitä varmaan tarvis vaihtaa mutta jarrurummun irrotuksessa tulee vetari mukana kun nyppää. Samalla tulee laakeritkin.
eihän nuo maksa kuin about 20-30 euroa per puoli, joten samalla vaivalla nekin vaihtuis.
Rasvaustarve vaan mietityttää että kuuluuko rasvata vai lilluuko ne peräöljyssä.....jot ta tietäis ostaako valmiiksi rasvaa vaiko eikö
ollut tapana vaihtaa kaikki kuluva jos joku osa on auki...esim jos iskarin vaihto hautoon niin samalla vaihtuu jousi, yläpään laakeri, pohjaanlyöntikumi, sekä mahdollisesti palloniveliä.... ei tarvi sitten toista kertaa availla.
VIrosta kun tilailee osat niin paljoa maksele...
Ompa merkillinen rakenne! Tarvinneeko rengastakaan irroittaa senkun nyppäsee vaan rumpuineen päivineen?
-
suunilleen tuollainen...transu ssa vaan keskiömutteri on julmasti isompi ja rumpujarrut.
https://www.youtube.com/watch?v=n1CGqgQ3a8Y
-
Selkisi! Sanotaanko tuota sitten jarrurummuksi levyjarruksi vai pyörän navaksi? Eli ei ole ihan perinteinen mitä itse jarrurummuksi käsitän. Transitteja on moneksi.
-
Tässä on enempi samanlainen kuin paripyörä transussa 6 lovisella laatikolla....
https://www.youtube.com/watch?v=unsbovk-pYU&t=12s
Ja myös vastaus kysymykseen tarviiko rengasta irrottaa navan irrottamiseksi... eli ei... ;) jos on sen verran habaa että jaksaa nostella paripyöriä napoineen...
-
Vanha konsti---öljytty pelti alle ja veto!