Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Lahti32 - 23.10.2011 kello on 14:19
-
Muistanko väärin vai oliko todella jollakin sellainen systeemi jossa akkujen jännitteen laskiessa määrättyyn arvoon systeemi käynnistää automaattisesti auton moottorin ja lataus alkaa. Nythän automaattina toimin minä kun seuraan jännitemittaria ja käynnistän kun on tarpeen. Kenellä se automaattistarttaus oli ja onko monimutkainen toteuttaa. Pitäs jyräyttää kymppilitrainen diesel tulille kun 12v laskee 11,5 volttiin ja vastaavasti 24v laskettua 23 volttiin. Mylly käynnistyy 17v jännitteellä, siinä ei ole hehkuja vaan kylmäkäynnistyslait e joka toimii nappia painamalla josta lähtee aina.
-
Kohta se perho-ukko vastailee, kunhan joutaa puukkojen teosta.
-
Naapurin pojalla on tojotassa semmonen
kaukosäädin millä voi auton käynnistää
kauempaakin.
-
Kohta se perho-ukko vastailee, kunhan joutaa puukkojen teosta.
Kyllä minulla on kyseinen systeemi,tosin aurinkokennojen asennuksen jälkeen jäi tarpeettomaksi !!!
-
Vielä muutama sana automaatti käynnistyksestä: Ensinnäkin,katsastus mies ei hyväksy,jos ei ole muutamia varolaitteita: Vaihde laatikossa täytyy olla estokytkin vaihde päällä tapahtuvaan starttiin,samoin käsijarrussa sähkökytkin liitettynä käynnistys automaattiin,muute kaikki on pelkkää elektroniikkaa,muutama rele,kourallinen komponentteja,vähän osaamista,sillä se hoituu !!!
-
Vielä muutama sana automaatti käynnistyksestä: Ensinnäkin,katsastus mies ei hyväksy,jos ei ole muutamia varolaitteita: Vaihde laatikossa täytyy olla estokytkin vaihde päällä tapahtuvaan starttiin,samoin käsijarrussa sähkökytkin liitettynä käynnistys automaattiin,muute kaikki on pelkkää elektroniikkaa,muutama rele,kourallinen komponentteja,vähän osaamista,sillä se hoituu !!!
Tässähän mun matkailuautossa on automaattilaatikko jossa on valmiiksi kyseiset estolaitteet. Käsijarrun estossa pitänee ottaa merkkivalon paineanturilta tieto. Kun käytät systeemiä, pitääkö olla virrat päällä koko ajan jotta pelkällä startilla hoidetaan käykö kone. Jaa mutta tällaisen bussin kone sammutetaan stop-nappia painamalla joten myös sammuttaminen täytys tehä sulkemalla stopnappi. Hmm... Voisko tuon systeemin tehdä niin että virtalukon avaimet vois pitää taskussa
-
Kun jännite laskee(säädettävissä),niin ensimmäinen rele kytkee virrat,viive hehkuttaa,jonka jälkeen stattimoottorille toisen releen kautta herätevirta,laturin d+ pysäyttää startin,kone käy niin pitkään,kun on saavutettu akkujen jännitetaso(säädettävissä) !!
-
tämmönen olis ihan omilla taidoilla muuten toteutettavissa mutta miten tuo jännitteen tunnistus saadaan vetämään relettä?
-
,kone käy niin pitkään,kun on saavutettu akkujen jännitetaso(säädettävissä) !!
No eikö se kone sammu heti kohta kun latausjännite nousee yli akun lepojännitteen, vai millä perusteella se sammuttaa koneen?
-
No eikö se kone sammu heti kohta kun latausjännite nousee yli akun lepojännitteen, vai millä perusteella se sammuttaa koneen?
Tuohon on monta eri ratkaisua, yksinkertasin on johtaa latausvirta jonkun sopivan resistanssin läpi ja mitata akkujännitettä (ei siis latausjännitettä). Seuraavaksi(?) yksinkertasin on pistää komparaattori tuon vastuksen yli ja ottaa siltä ohjaus.
-
^ Sunttivastustahan laadukkaat verkkolaturitkin käyttää.
-
Automaati käynnistyksen edellytys on sähköinen sammutin!!
-
Eräällä kaverilla (minä itse)oli veneessä, omatekoinen ja moneen kertaan testattu, vastaavanlainen järjestelmä. Palokunnan eräänä yönä soittaman puhelun jälkeen ei enää ollut.
-
Tästä syystä en neuvo yksityiskohtaisesti automaatin rakentamista,on monta asiaa,mitä pitää ottaa huomioon,turvallisuus ennen kaikkea. Pieni vihje,inventteriltä saa valmiit tunnistimet akun tilasta!!!
-
Kannattaa laittaa starttikäsky ajastatuksi! ;D
-
Kannattaa laittaa starttikäsky ajastatuksi! ;D
Kaikista yksinkertaisin olisi laittaa kellokytkin,ensimmäinen rele kytkee virrat,toinen rele starttaa auton koneen,laturin d+ sammuttaa startin !!! ;D
-
Kaikista yksinkertaisin olisi laittaa kellokytkin,ensimmäinen rele kytkee virrat,toinen rele starttaa auton koneen,laturin d+ sammuttaa startin !!! ;D
Entä jos laturi ei annakkaan signaalia d+:sta jostain syystä.
Starttaako niin kauan, että palokunta käy sammuttamassa sen?
-
Entä jos laturi ei annakkaan signaalia d+:sta jostain syystä.
Starttaako niin kauan, että palokunta käy sammuttamassa sen?
Se on tietysti mahdollista!!! Nykyään käytän manuaali käynnistystä,jos inventteri varoittaa,vaikka yöllä,niin virta-aveimen kääntö,kaasupolkimen päällä sopivasti "puhelin luettelo",kesällä ei tarvitse hehkuttaa konetta,toimii se näinkin !!!
-
Eiks agrikaatti ois helpoin ratkaisu ;) varsinkin puskaparkissa ;D ;D
-
Eiks agrikaatti ois helpoin ratkaisu ;) varsinkin puskaparkissa ;D ;D
Aurinko kennot !!!! ;D
-
Entä jos laturi ei annakkaan signaalia d+:sta jostain syystä.
Starttaako niin kauan, että palokunta käy sammuttamassa sen?
Starttaa!
-
Aurinko kennot !!!! ;D
syksyllä ja talvellakin?
-
Eiks agrikaatti ois helpoin ratkaisu ;) varsinkin puskaparkissa ;D ;D
äkkiä vois näin ajatella mutta mitä helppoa siinä lopulta on. Se pitää muistaa ottaa mukaan, tankata tuoreella bensalla että lähtee käyntiin, tankillisella pörrää 10 tuntia jonka se vaatii että 3x230ah akkuihin saadaan virtaa vähänkään. Sitä pitää kantaa selkä vääränä ja aina se on väärässä paikassa pörräämässä. Miten sitä kaupungissa käytetään ja onko se käydessään niin huoleton että voi jättää päiväksi pärisemään omin päin. Tavaratila haisee sit bensalle ja sitä pitää olla mukana. On minullakin aggrekaatti mutta oon kyllästynyt siihen. Helppohan tällainen automaattikäynniist ys on verrattuna aggrekaattiin :D :D :D
-
Entä jos laturi ei annakkaan signaalia d+:sta jostain syystä.
Starttaako niin kauan, että palokunta käy sammuttamassa sen?
Siis tuommoinen järjestelmähän toteutetaan aina (tai ainakin pitäisi) ajastimella varustettuna, eli starttaa enintään esim. 10s ja jos ei käynnisty, niin sitten menee vikatilaan ja toiminnat pysähtyvät.
-
Eräällä kaverilla (minä itse)oli veneessä, omatekoinen ja moneen kertaan testattu, vastaavanlainen järjestelmä. Palokunnan eräänä yönä soittaman puhelun jälkeen ei enää ollut.
[/quote]Kannattaa laittaa starttikäsky ajastatuksi! ;D
Siis tuommoinen järjestelmähän toteutetaan aina (tai ainakin pitäisi) ajastimella varustettuna, eli starttaa enintään esim. 10s ja jos ei käynnisty, niin sitten menee vikatilaan ja toiminnat pysähtyvät.
Tämän käsityksen sainkin, tuosta venehommasta.
-
Siis tuommoinen järjestelmähän toteutetaan aina (tai ainakin pitäisi) ajastimella varustettuna, eli starttaa enintään esim. 10s ja jos ei käynnisty, niin sitten menee vikatilaan ja toiminnat pysähtyvät.
Näin on !!
-
Asiaa sivuten: Tuolla ois edullinen agre.
Siihen, mitä sillä tekee, en ota kantaa.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/37944/dddhd/Autobil-FP950C-700-W-230-V-aggregaatti-generaattori
-
Onkos tuo tyhjäkäyntikielto vielä voimassa?
Tuntuu oudolta käyttää autoa tyhjää akkuja ladatakseen, vai olenko ymmärtänyt koko keskustelun väärin.
Joskus harvoin kun on tullut satamassa nukuttua, niin yleensä siihen tulee kylmäkontti viereen ja nukkumiset oli sitten siinä.
Itsekseen käynnistyvä kiinteästi asennettu agregaatti voisi olla yksi mahdollisuus. Ne on aika hiljaisiakin.
-
Onkos tuo tyhjäkäyntikielto vielä voimassa?
Jos pilkkua nu**taan, niin aiemmin tarpeeton tyhjäkäynti oli kiellettyä, nyt se on sallittu 2min tai 4min. >:(
No, asiaan. Lakiteksti toteaa seuraavaa:
"Kielto ei myöskään koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite, kuten jätteenpuristin, kompressori, pumppu tai nostolava, vaatii moottorin käyttämistä."
Joten tulkinnanvaraiseksi jää, onko asuntoauton pääasiallinen tarkoitus olla asuntokäytössä, jolloin sähkön tekeminen moottorilla olisi perusteltua.
-
Asiaa sivuten: Tuolla ois edullinen agre.
Siihen, mitä sillä tekee, en ota kantaa.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/37944/dddhd/Autobil-FP950C-700-W-230-V-aggregaatti-generaattori
Ainakin hinta kohdallaan ;D
Lataa akkuja siinä missä Scania-Vabis, tosin kanikka taitaa enempi lämmittää ympäristöään kuin ladata akkuja..
Jos normaalisti lyijyhappoakku vastaanottaa ~10% varauskapasiteetist aan, niin 700W päkättimellä lataa ~580Ah akustoa kerralla - kunhan varaajia 7-8kpl (ja akkuja kanssa) - meniköhän oikein :-X
-
Veikkaisin että sakkoja tulee, kun tyhjäkäyttää autoa akkuja ladatakseen.
Jokin luova ratkaisu olisi parempi.
Entisenä purjeveneen omistajana muistan, kun haaveilin tuuligeneraattorist a, joka olisi ladannut akut. Tuntui tyhmältä ajaa koneella, vain sen takia että lapset sai katsoa iltaisin telkkaria.
Tämä siis aikaa ennen aurinkokennoja.
-
Veikkaisin että sakkoja tulee, kun tyhjäkäyttää autoa akkuja ladatakseen.
Jokin luova ratkaisu olisi parempi.
Entisenä purjeveneen omistajana muistan, kun haaveilin tuuligeneraattorist a, joka olisi ladannut akut. Tuntui tyhmältä ajaa koneella, vain sen takia että lapset sai katsoa iltaisin telkkaria.
Tämä siis aikaa ennen aurinkokennoja.
Edelleen,ei tuo Wokkelo pidä käydessään sellaista meteliä kuin agret,.ja ei sitäkään normaalisti tarvitse,tarkoitan auton käyttämistä,kennot hoitaa normaalisti asian,viimekesänä satoi Norjassa viikon yhtäkyytiä,silloin joutui turvautumaan moottorin käyttämiseen,eikä kukaan ole vielä tuonut "sakkolappua",enemmän se agre meluaa,ja käryää !!!!
-
miten saadaan aggrekaatilla 160 A laturiteho aikaan? Tuollaisella teholla lataa kun käynnistän moottorin. Jos kiskon aggrekaatin Volvon vierelle yhtäaikaa käyntiin niin muuta ei kuulukkaan ku aggren pärinä. Onko se helppoa yöaikaan lähteä vetelemään agrea käyntiin ja tökkiä 10kpl latureita roikkaan ja akunkenkiä kiinni jotta saadaan 160A latausteho ;)
Niin ja jokaisessa bussimallisessa jopa Scania Vabiksessakin on todella järeät laturit jota ei pikkupikku moottorit jaksa tyhjäkäynnillä edes pyörittää :D :D :D ja lisää voi laittaa, yhdellä on jopa 3 laturia koneessa, mulla vain kaksi joista toinen painaakin 45 kiloa
ja tosiaan varajärjestelmänähä n tämä sitten kun muut nykii aggrekaattia
-
täytyy olla huono tuuri jos minun puskaparkissa joku sakottaa varajärjestelmän lataustyhjäkynnistä vaikkapa aamuyöstä kolmen aikaan :) sen sakon maksan ilomielin jos järkiperusteita löytyy.... :D
-
miten saadaan aggrekaatilla 160 A laturiteho aikaan? Tuollaisella teholla lataa kun käynnistän moottorin. Jos kiskon aggrekaatin Volvon vierelle yhtäaikaa käyntiin niin muuta ei kuulukkaan ku aggren pärinä. Onko se helppoa yöaikaan lähteä vetelemään agrea käyntiin ja tökkiä 10kpl latureita roikkaan ja akunkenkiä kiinni jotta saadaan 160A latausteho ;)
Niin ja jokaisessa bussimallisessa jopa Scania Vabiksessakin on todella järeät laturit jota ei pikkupikku moottorit jaksa tyhjäkäynnillä edes pyörittää :D :D :D ja lisää voi laittaa, yhdellä on jopa 3 laturia koneessa, mulla vain kaksi joista toinen painaakin 45 kiloa
ja tosiaan varajärjestelmänähä n tämä sitten kun muut nykii aggrekaattia
Tokihan se on toista, jos kanikka kolistelee tyhjäkäynnillä 3,84kWh:ta vs. 0,16kWh (viidenkympin kilkatin). Mutta mihin akkuihin sen saa työnnettyä :-X
Ei meillä 3,5tn kulkimissa ole tuhansien Ah:ta akustoa, johon 320A@12V saadaan hukkumaan - tätä tarkoitin :P
-
tämmönen olis ihan omilla taidoilla muuten toteutettavissa mutta miten tuo jännitteen tunnistus saadaan vetämään relettä?
Sitä voisi lähteä miettimään vaikka näin. Komparaattori jonka ensimmäiseen sisäänmenoon referenssijännite 2.5V (tl431:llä) toiseen sisäänmenoon vastusjaolla 11,5V/2,5V = 4,6 (e24 sarjasta 100k ja 360k), kun jännite laskee toisessa sisäämenossa alle 2,5V lähtö vaihtaa tilaa.
Alkutilaan palataan jos jännite toisessa sisäänmenossa nousee yli 2,5 V, toiseen sisäänmenoon voidaan myös kytkeä diodilla tai useammalla estosignaali tai signaali joka palauttaa alkutilaan (>2,5V+kynnysjännite, vastaa TAI-piiriä)
-
Tokihan se on toista, jos kanikka kolistelee tyhjäkäynnillä 3,84kWh:ta vs. 0,16kWh (viidenkympin kilkatin). Mutta mihin akkuihin sen saa työnnettyä :-X
Ei meillä 3,5tn kulkimissa ole tuhansien Ah:ta akustoa, johon 320A@12V saadaan hukkumaan - tätä tarkoitin :P
Taisi lukea asiasta aiemmin ;)
äkkiä vois näin ajatella mutta mitä helppoa siinä lopulta on. Se pitää muistaa ottaa mukaan, tankata tuoreella bensalla että lähtee käyntiin, tankillisella pörrää 10 tuntia jonka se vaatii että 3x230ah akkuihin saadaan virtaa vähänkään. Sitä pitää kantaa selkä vääränä ja aina se on väärässä paikassa pörräämässä. Miten sitä kaupungissa käytetään ja onko se käydessään niin huoleton että voi jättää päiväksi pärisemään omin päin. Tavaratila haisee sit bensalle ja sitä pitää olla mukana. On minullakin aggrekaatti mutta oon kyllästynyt siihen. Helppohan tällainen automaattikäynniist ys on verrattuna aggrekaattiin
-
Edelleen,ei tuo Wokkelo pidä käydessään sellaista meteliä kuin agret,.ja ei sitäkään normaalisti tarvitse,tarkoitan auton käyttämistä,kennot hoitaa normaalisti asian,viimekesänä satoi Norjassa viikon yhtäkyytiä,silloin joutui turvautumaan moottorin käyttämiseen,eikä kukaan ole vielä tuonut "sakkolappua",enemmän se agre meluaa,ja käryää !!!!
Kumpi "käryää" enempi, diesel kone, vai pieni salkkuagrekaatti. Kumpi "meluaa" enempi, diesel kone, vai pieni salkkuagrekaatti. ::) ::) ::)
-
Kumpi "käryää" enempi, diesel kone, vai pieni salkkuagrekaatti. Kumpi "meluaa" enempi, diesel kone, vai pieni salkkuagrekaatti. ::) ::) ::)
Ainakin tuo kuutos-dieseli pienellä kaasulla käy lähes äänettömästi,pieni surina kuuluu verrattuna agren säkätykseen,ja tehot aivan toista luokkaa,(huom.iso laturi),eikä tarvitse viritellä roikkia ja viedä säkättävää agrea puskaan,leirin vaihto nopeaa,ja ei ole ylimääräistä "härveliä" mukana !!!!!!!!!
-
Eiks tyhjä käynti ole kiellettyä :D Ainakin raskaan kaluston puolella jota itse teen ;D
-
Ei kai se motori tyhjää käy? Paiskoo työtä vallan vimmatusti. Nuppi tai ainakin laturi punaisena lykkii sähvöä verkkoon ! :D
-
Ei kai se motori tyhjää käy? Paiskoo työtä vallan vimmatusti. Nuppi tai ainakin laturi punaisena lykkii sähvöä verkkoon ! :D
Näin on,ja onko ympäristö ystävällisempi huudattaa agrea 10 tuntia,kuin latata akut autolla!!! Toinen ihmeellisyys,jos pyöritän Wokkeloa,se on muka kielletty,mutta jos heitän lenkin autolla,on sallittu!!! Kumpi saastuttaa enemmän?? ;D ;D ;D
-
Ainakin tuo kuutos-dieseli pienellä kaasulla käy lähes äänettömästi,pieni surina kuuluu verrattuna agren säkätykseen,ja tehot aivan toista luokkaa,(huom.iso laturi),eikä tarvitse viritellä roikkia ja viedä säkättävää agrea puskaan,leirin vaihto nopeaa,ja ei ole ylimääräistä "härveliä" mukana !!!!!!!!!
Nykyiset nelitahti salkkuagrit ei säkätä vaan vaimeasti hurisee, ja ne on kevyitä. Jos kulkimessa on "iso" verkkovirta laturi, niin kyllä lataus tehoja löytyy agrella, sen minkä akut pystyy vastaan ottamaan. Jos leirin vaihtoa on usein, niin akut täyttyy ajaessa, sitten agria ei tarvitse kuin varalla. Jos starttiakut on menneet syystä tai toisesta tyhjäksi, niin hiekkatien puskassa on jutut vähissä, jos startatessa ei kuulu kuin vaimea naksahdus.
Jokainen pelaa tyylillään. He joilla kulkimen käyttö on "erilaista", on kai rakennettava systeemi joka käynnistää kulkimen sitten vaikka yöllä nukkuessa. No sen jälkeen ei varmaan voi nukkua kun moottori käy. Jos minulla olisi tarvetta käyttää parkissa auton moottoria akkujen latausta varten. Laittaisin systeemin joka katkaisee kulutuslaitteet kun akkujen eväät on vähissä. Aamulla korauttaisin sitten koneen pyörimään ja antaisin akkujen latautua ison dieselin rumsutellessa kesä-aamussa. ::)
-
Eipä tuota Wokkeloa ole monasti tarvinnut Pohjoiseessa käynnistää,kiitos kennojen,ja pitäähän sitä välillä käydä kaupassa,(kaljat loppu),tuo kompura pakastin vaan tarvii poveria,mutta patterit on nyt 500AH,viime kesänä oltiin parikuukautta pohjoisessa,eikä virta loppunut,en kaipaa agrea,enkä sitä säkätystä,olen kuunnellut muutaman kerran,mulle riitti !!Jos ei pysty katsomaan TV:tä ilman agren pörinää,saastetta se on melukin !! ;D ;D
-
Ei noi dieselit roklota ku kylmänä vähänaikaa, sitten ne kehrää kuin kissat. Kyllä minusta nelitahtinen agrekin enempi meteliä pitää.
Mikkää ei oo sen tylsempi ääni luonnonhelmas ku agren äkäne pörinä. Kovasti haikailen a-kennojen perrää, kerran viel laitan ne tuon kulkimeni katolle ja nautin.....
-
Ei noi dieselit roklota ku kylmänä vähänaikaa, sitten ne kehrää kuin kissat. Kyllä minusta nelitahtinen agrekin enempi meteliä pitää.
Mikkää ei oo sen tylsempi ääni luonnonhelmas ku agren äkäne pörinä. Kovasti haikailen a-kennojen perrää, kerran viel laitan ne tuon kulkimeni katolle ja nautin.....
Suosittelen !!!
-
Laiton joskus viime kesällä kuvankin laitteesta tänne johonki topiikkiin ,en nyt muista mihin , mutta jonka näin yhdellä kaverilla tuola Lapissa ollessa viime kevännä ennen juhannusta .
Ite tehny tai rakennellu kaikkein pienemmästä Hondan nelitahtahtimoottor ista ja auton,olikoha 80 tai 90 amperin vaihtovirta laturista akkuvaraajan. Käynti oli tosi hiljainen kuin kuiskaus ja sanoi että akusto lataantuu paljo nopsammin kuin tavallisilla verkkolatureilla joissa ei lataus toimi sillä sykäysvirta periaatteella mitä tuossa hänen rakentamassa.
Semmosen olisin ostanu jos olis ollu jossain myynnissä ,mut ei sitä taida mikään tehdas valmistaa eikä taida olla ulkomailtakaan saatavilla kun hänki olisen itte tehny.
-
Me ollaan puoliksi tosissaan kaverin kanssa suunnitelleet häkäpöntöllä toimivaa voimalaitosta.
Vanhan Volvo b23 perään 230v laturi ja isot vastukset lämmittämään hänen harrastetallia. Kyseessä on vanha navetta ja lämmitettävää tilaa on paljon, tosin tarkoitus on lämmittää vain pientä osaa, muutamaa sataa neliötä. Vanha vesikiertoinen järjestelmä on olemassa, ja siitä voisi hyödyntää putkiston ja varaajasäiliön. Tuohon lisäksi aurinkokennot lämmittämään vettä sään salliessa.
-
Me ollaan puoliksi tosissaan kaverin kanssa suunnitelleet häkäpöntöllä toimivaa voimalaitosta.
Vanhan Volvo b23 perään 230v laturi ja isot vastukset lämmittämään hänen harrastetallia. Kyseessä on vanha navetta ja lämmitettävää tilaa on paljon, tosin tarkoitus on lämmittää vain pientä osaa, muutamaa sataa neliötä. Vanha vesikiertoinen järjestelmä on olemassa, ja siitä voisi hyödyntää putkiston ja varaajasäiliön. Tuohon lisäksi aurinkokennot lämmittämään vettä sään salliessa.
Eikse Volvon kone jo yksin käydessään yhden tallin lämmitä ;D
Laiton joskus viime kesällä kuvankin laitteesta tänne johonki topiikkiin ,en nyt muista mihin , mutta jonka näin yhdellä kaverilla tuola Lapissa ollessa viime kevännä ennen juhannusta .
Ite tehny tai rakennellu kaikkein pienemmästä Hondan nelitahtahtimoottor ista ja auton,olikoha 80 tai 90 amperin vaihtovirta laturista akkuvaraajan. Käynti oli tosi hiljainen kuin kuiskaus ja sanoi että akusto lataantuu paljo nopsammin kuin tavallisilla verkkolatureilla joissa ei lataus toimi sillä sykäysvirta periaatteella mitä tuossa hänen rakentamassa.
Semmosen olisin ostanu jos olis ollu jossain myynnissä ,mut ei sitä taida mikään tehdas valmistaa eikä taida olla ulkomailtakaan saatavilla kun hänki olisen itte tehny.
Tämäkin olisi tosi kiinnostava tuo laturintehonsa ansiosta mutta pitäisi varustaa automaattikäynnisty ksellä jotta alkuperäinen idea toteutuisi. Saisi jättää auton omin päin ja se huolehtis ite akuistaan.
-
Tämäkin olisi tosi kiinnostava tuo laturintehonsa ansiosta mutta pitäisi varustaa automaattikäynnisty ksellä jotta alkuperäinen idea toteutuisi. Saisi jättää auton omin päin ja se huolehtis ite akuistaan.
Niin, sitähän minä yritin jo toisaalla esittää...
Edelleen olen sitä mieltä, ettei ole mieltä pyörittää 10-litraista konetta pelkän laturin takia... Jos itselleni tarvitsisin, tekisin aggregaatin. Tosin ei siinäkään periaatteessa ole mieltä, että ensin tehdään polttoaineesta 230 V ja siitä 24 V (mikäli ei tarvita 230 V muille laitteille, kuten usein tarvitaan). Järkevämpää olisi, kuten tuossa aiemmin jo on sivuttukin, pyörittää pikkukoneella suoraan 24 V laturia tai kahtakin. Pikkukone on kuitenkin linja-auton helmaan rakennettavissa suht' hiljaiseksi ja värinättömäksi, toisin kuin pienempään autoon. Tietysti se vaatii hieman askartelua, mutta sehän ei tässä porukassa ole vierasta. Enkä oikein usko, että se auton oma moottorikaan niin kuiskaten ja värinöittä käy, vanhan kylmän dieselmoottorin tyhjäkäyntisavuista puhumattakaan...
Itse tekemällä saa sellaisen kuin haluaakin, ja tuleehan se halvemmaksikin. Mutta saa noita valmiinakin, esimerkiksi tällaisen (http://www.soleadopower.com/html-en/product-rQnEoPUuxmLt-Portable+diesel+%2B+24V+DC+generator+DC+output+6KW+for+telecom+applications.html).
(http://www.soleadopower.com/html-en/image/1-znxQHjbKuJgR-1-1.jpg)
Kiinalainen, moottoriksi tarjoavat länsimerkillä varustettuja vaihtoehtoja, varmaan paikallista tuotantoa nekin. Täysin automatisoitu ja käyttää (tarvittaessa) samaa polttoainetta kuin auton alustakin. Ja luulisi tuon reilun 200 A riittävän siinä, missä auton oman laturinkin.
Tällaisenkin on joku rakentanut, tai voihan tuo olla ihan tehdastekoinenkin.. . :o
(http://www.youtube.com/watch?v=v7GSsa6hAAw)
Nestejäähdytteisenä sikäli tuota ylläolevaa fiksumpi, että hiljaiseksi kotelointi on helpompaa kuin ilmajäähdytteisen. Sikäli voi tilankäytöllisesti olla tuota ylläolevaa parempi, vaikka ei äkkiseltään niin kompakti olekaan. Ja periaatteessahan tuon voi liittää alustan nestekiertoon, jolloin lämpö siirtyy pääkoneeseen ja tarvittaessa patteriverkostoon, joskaan ei sen lämmitysvaikutus huima liene. Toki generaattori vaatii oman jäähdytysilmansa. Mittasuhteita tuosta on hieman vaikeata sanoa, mutta varmasti mahtuu koteloituna linja-auton helmaan. Eri asia sitten tietysti on, paljonko siellä jo on ennestään tavaraa ja miten sijoiteltuna...
Toki jokainen tekee omalleen kuten haluaa. Mutta muitakin ratkaisuja, kuin nyt lähes ainoana mahdollisena esitetty, on olemassa.
Edit: tässä vielä kopio tuon videon tekstistä, sen perusteella olisi juuri sitä, mitä haetaan: "Here is a 24Vdc, 200Amp diesel DC Generator set. It is powered by a Kohler KDW702 1800 RPM engine and a custom made 4 Pole generator. An engine controller allows for setting parameters for automatic starting, charging and safety shutdowns. It was designed to quickly recharge a large battery bank. The low speed engine will provide thousands of hours of operation."
-
kiitos linkeistä.
Kiinan ihmeet on meidän talossa läpikäyty asia, kiitos vaan ja ei kiitos. Tämä hondan gx moottoriin rakennettu lataaja on tosiaan kiinnostava mutta ainoastaan lataustehonsa ja hiljaisen äänensä perusteella tosin täytys luonnossa kuunnella miten hiljainen.... Sekin pitäisi rakentaa itsekäynnistyväksi ettei tartte seurata jännitettä. Ongelmana on bensakäyttöisyys ja narukäynnistys joka tekee siitä yhtä huonon kuin mikä tahansa aggre jota harvoin käytettynä ei saa repimälläkään käyntiin. En kyllä nyt millään ymmärrä mitä huonoa on olemassaolevan ison moottorin ja sen latureiden käytössä. Kun ajan sillä jonnekkin, kone käy, auto liikkuu ja laturit lataa. Muuttuisiko tilanne jos moottorina olisi kahden litran nelipyttyinen diesel. Vai 100 kuution naruvetoinen honda. Jos nyt muutaman kerran vuodessa tulee tilanne että automaattikäynnisty s starttaa, sama iso kone käy ja lataa. Se syö muutaman litran dieseliä jota on tankissa. Ääni kuuluu, tuttu ääni. Onko eroa käykö moottori liikennevaloissa vai puskassa vai laitetaanko paineilmasiirtäjä vaihdekeppiin niin saa neljän minuutin välein liikahtaa metrin eteen ja taakse jos peruutustutka sallii ;) ni ei sais sakkojakaan :D . Mitä hyötyä näitä tilanteita varten alkaa mitään lisämoottoreita tekemään kun pikkurahalla ja pikkuvaivalla tekee automaattikäynnisty ksen.
-
kiitos linkeistä.
Mitä hyötyä näitä tilanteita varten alkaa mitään lisämoottoreita tekemään kun pikkurahalla ja pikkuvaivalla tekee automaattikäynnisty ksen.
Niimpä.
Jos olisin sinun tilanteessa, niin laittaisin jännitteellä ohjatun käynnistyksen jo olemassa olevaan systeemiin.
Helppo, halpa ja ei tarvitsisi erikseen huoltoa vaativia kohteita, niin kuin aggre tai vastaava.
-
Niimpä.
Jos olisin sinun tilanteessa, niin laittaisin jännitteellä ohjatun käynnistyksen jo olemassa olevaan systeemiin.
Helppo, halpa ja ei tarvitsisi erikseen huoltoa vaativia kohteita, niin kuin aggre tai vastaava.
Tätä minä juuri tarkoitin ketjun alussa,jos tyhjäkäynti on kielletty,saastuttaako se enemmän,jos heittää lenkin,vaikka kaupalla !!
-
kiitos linkeistä.
Kiinan ihmeet on meidän talossa läpikäyty asia, kiitos vaan ja ei kiitos. Tämä hondan gx moottoriin rakennettu lataaja on tosiaan kiinnostava mutta ainoastaan lataustehonsa ja hiljaisen äänensä perusteella tosin täytys luonnossa kuunnella miten hiljainen.... Sekin pitäisi rakentaa itsekäynnistyväksi ettei tartte seurata jännitettä. Ongelmana on bensakäyttöisyys ja narukäynnistys joka tekee siitä yhtä huonon kuin mikä tahansa aggre jota harvoin käytettynä ei saa repimälläkään käyntiin. En kyllä nyt millään ymmärrä mitä huonoa on olemassaolevan ison moottorin ja sen latureiden käytössä. Kun ajan sillä jonnekkin, kone käy, auto liikkuu ja laturit lataa. Muuttuisiko tilanne jos moottorina olisi kahden litran nelipyttyinen diesel. Vai 100 kuution naruvetoinen honda. Jos nyt muutaman kerran vuodessa tulee tilanne että automaattikäynnisty s starttaa, sama iso kone käy ja lataa. Se syö muutaman litran dieseliä jota on tankissa. Ääni kuuluu, tuttu ääni. Onko eroa käykö moottori liikennevaloissa vai puskassa vai laitetaanko paineilmasiirtäjä vaihdekeppiin niin saa neljän minuutin välein liikahtaa metrin eteen ja taakse jos peruutustutka sallii ;) ni ei sais sakkojakaan :D . Mitä hyötyä näitä tilanteita varten alkaa mitään lisämoottoreita tekemään kun pikkurahalla ja pikkuvaivalla tekee automaattikäynnisty ksen.
Totta kai jokainen tekee mieleisensä. Mutta milloin tuota systeemiä tarvitsee. No silloin kun lähtee auton luota vaikka risteilylle, ja haluaa että auto on varmasti viileä kun palaa. Tai lohet pakkasessa ei sula. ;)
-
naulan kantaan :D
mukana on toisinaan pakastearkku ja kesäisin ilmalämpöpumpulla jäähdytetään akkuvirrallakin. Talvella lämmityksen pumppu ja jääkaappi on päällä jonka lisäksi kahvinkeitin, mikro, tietokoneet, keskuspölynimuri, pleikkarit, vesipumppu, valaistus, sähkötakka, lämminvesivaraaja sekä sulanapitokaapelit käyttää vähän tai paljon virtaa. Tämä meidän "smart" on melkein kaasuton lämmitystä lukuunottamatta ja sähkölaitteita on niin paljon että tahtoo tarkistuksenkin jälkeen jäädä joku päälle autosta poistuttaessa.
Oon kallistumassa logiikkaohjaukseen. Samaan logiikkaan voi tehdä nykyaikaiset keskuslukot, lähestymisvalot ja kaikkea etävalvontaa, nämä kiinnostaa paljon.
Vielä kerran aggrekaatista ;) käytin sitä sivuluukussa sellaisella tärinäneristysalust alla. Jos joku haluaa laittaa aggren kiinteämmin mukaan niin tosi hyvää tärinänvaimennusta sain aikaan tekemällä ilmajousituksen joka koostui kahdesta vanerilevystä joiden välissä oli pari lastenpyörän sisuskumia pehmeäksi täytettynä. :) sittemmin heitin sen menemään ja laitoin tilalle ilpin.
-
Sillon kun minä haastelen agrekaatista, niin kiinteä asennus ei tule kysymykseen. Enkä sitä muutenkaan tarvitse, kuin pakkasella puskassa, ja silloinkin varalla. On mukava nukkua yöt rauhassa. Ja jos jostakin syystä virrat loppuu, ettei tarvitse ottaa apua "hankaussähköstä". ...En ole vielä agria tarvinnut, mutta joskus pyöräytän sitä, ja nätisti pyörii... ;)