Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Aakku - 19.05.2023 kello on 07:52
-
Tästä aiheesta on juttua, mutta ei selkeää vastausta...
Kaksi akkua rinnakytkennässä. Akut samanlaisia lyijyakkuja ja 20 cm välijohdot 35 mm2 kaapeleilla. Otanko syötön 1500 W invertterille ykkösakusta edelleen, vai otanko maadoituksen kakkosakusta? Mikäli otan miinuksen toisesta akusta, niin invertterin syöttöjohto miinuksen osalta vastaavasti pitenee 20 cm. Onko kikkailussa mitään järkeä akkujen purun ja latauksen suhteen?
-
Minä en muita ole kokeillutkaan. Eli molemmat akut aina tasapuolisesti käytössä ja latauksessa. Erityisesti intikka kun ottaa paljon virtaa, huomaa jos jännite putoaa, kahdesta akusta ei niin helpolla.
Haittapuolena on, kun toinen akku tulee huonoksi, se purkaa paremmankin. Eli ne pitää välillä irroittaa toisistaan ja mitata pysyykö virta kummassakin levossa ollessaan.
Eihän tämäkään selkeä vastaus ole?
-
^
Kytketkö kuvan vaihtoehto B:n mukaan...?
Se lienee oikeaoppisempi, mutta vastaavasti kaapeli akun navan ja invertterin välillä kasvaa saman verran B:n mukaan kytkettynä.
Kuvasta poiketen kaapelit johdetaan invertterille.
(https://karavaanari.org/kuvat/1684478669.jpg)
-
Mulla A:mukaan.
-
Eikös nuo molemmat tilanteet ole aikas sama asia.
(oletuksena että johdot ja liittimes asiallisia.)
Tilanteessa A vähän lyhyempi johto eli häviö.
-
B on optimaalisempi, kuluttaa akkuja tasaisemmin.
-
^
Kytketkö kuvan vaihtoehto B:n mukaan...?
Se lienee oikeaoppisempi, mutta vastaavasti kaapeli akun navan ja invertterin välillä kasvaa saman verran B:n mukaan kytkettynä.
Kuvasta poiketen kaapelit johdetaan invertterille.
(https://karavaanari.org/kuvat/1684478669.jpg)
Laskeskelin jotta 0.04V tulee akkujen napajännite ero kytkennässä A kun kaapelit on 35neliötä ja kuorma 1500 W. Kuorman ollessa 750W napajännite ero 0,02V.
Sanoisin että hyvin vähän merkityksinen asia kun on noin paksu kaapeli.
-
B on optimaalisempi, kuluttaa akkuja tasaisemmin.
Tämä lienee se syy...
Mietin vain, kun pyritään mahdollisimman lyhyisiin invertterin johtoihin, niin häipyykö etu invertterikaapelin pidentymiseen. Miinus syöttö lähtisi 20 cm kauempaa.
Miten sitten lataus? Olisiko siinä myös B-vaihtoehdosta hyötyä?
Tämähän on aika teoreettista pähkäilyä, mutta vähän voi suunnitella, kun piuhat on vielä vaiheessa. Sitten olisi ehkä käytännön hyötyä, jos akkuja olisi enemmän rinnan.
-
Tämähän on aika teoreettista pähkäilyä,
Hyvin teoreettista....
-
Mahtaakohan noissa olla oikeasti mitään eroa akun toiminnan kannalta kuin se että toisessa kaapelia enempi.
Jos kytkentä on akunkengässä kuten varmasti on? niin elektronit tuppaa toimimaan kuten vesi ilma ja amiksen käynyt hemmo...se menee siitä mistä helpoiten pääsee
eli ei edes käy siellä toisessa akussa ;)
Tuota B voisi vielä optimoida laittamalla tuon yläpuolen johdon yhdistymään tuohon akkujen välisen piuhan keskelle.
-
Laskeskelin taannoin eräässä toisessa ketjussa, miten rinnankytketyty akut kuormittuvat erilaisilla kytkennöillä:
https://karavaanari.org/index.php/topic,26429.msg527057.html#msg527057
B on nimenomaan se oikea tapa, jos haluaa, että akut kestävät yhtä kauan.
-
B on nimenomaan se oikea tapa, jos haluaa, että akut kestävät yhtä kauan.
Ok. Lähden sitten etenemään suunnitelma B:n pohjalta...
-
Mutta oliko siellä nyt kaksi noita motonetin vene akkuja vai onko toinen erilainen....?
-
Tuota B voisi vielä optimoida laittamalla tuon yläpuolen johdon yhdistymään tuohon akkujen välisen piuhan keskelle.
Periaatteesa joo, mutta mitenkäs se 35mm2 piuha optimoidaan tukevasti kiinni keskelle sitä toista piuhaa? :o
Jos piuhat on vaihtoehto A mitoissa jo valmiiksi niin kiinni vaan. Käyttömäärästä riippuen vaikka kerran vuodessa vaihtaa akut päikseen, niin saavat tasaisesti sen 40mV enemmän kipeää.
.
-
Homma valmis. Kiitos ohjeista...
Kytkentä tehty B-suunnitelman mukaan ja tuntuu kaikki pelittävän. Akut ovat identtiset Sznajder-Marine 100 Ah.
-
Tuota B voisi vielä optimoida laittamalla tuon yläpuolen johdon yhdistymään tuohon akkujen välisen piuhan keskelle.
Silloin pitäisi alapuolellakin tehdä sama, ja lopputulos olisi huonompi kuin B vaihtoehdossa koska liitoksia on enemmän.
B kytkennässä on minimaalinen määrä liitoksia ja yhtä pitkä matka (johdot) sähköllä kumpaankin akkuun.
-
Eniten häviötä tulee liitoksista, joita molemmissa kuvissa on 6. Kannattaisi mitata täydellä invertterin kuormalla yhdistyskaapeleiden yli jännite. Akunnavoista, ei kengistä. Pitäisi olla niin pieni, ettei tavallisella digimittarilla taida saada luotettavaa tulosta, mutta jos saa, niin kannattaa vielä tarkastaa kaapeleiden liitokset. Ja samoin akun navasta invertterin naparuuviin.