Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Aakku - 19.05.2023 kello on 07:52

Otsikko: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Aakku - 19.05.2023 kello on 07:52
Tästä aiheesta on juttua, mutta ei selkeää vastausta...

Kaksi akkua rinnakytkennässä. Akut samanlaisia lyijyakkuja ja 20 cm välijohdot 35 mm2 kaapeleilla. Otanko syötön 1500 W invertterille ykkösakusta edelleen, vai otanko maadoituksen kakkosakusta? Mikäli otan miinuksen toisesta akusta, niin invertterin syöttöjohto miinuksen osalta vastaavasti pitenee 20 cm. Onko kikkailussa mitään järkeä akkujen purun ja latauksen suhteen?
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Yrjö - 19.05.2023 kello on 09:18
 Minä en muita ole kokeillutkaan. Eli molemmat akut aina tasapuolisesti käytössä ja latauksessa. Erityisesti intikka kun ottaa paljon virtaa, huomaa jos jännite putoaa, kahdesta akusta ei niin helpolla.
  Haittapuolena on, kun toinen akku tulee huonoksi, se purkaa paremmankin. Eli ne pitää välillä irroittaa toisistaan ja mitata pysyykö virta kummassakin levossa ollessaan.
  Eihän tämäkään selkeä vastaus ole?
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Aakku - 19.05.2023 kello on 09:45
^
Kytketkö kuvan vaihtoehto B:n mukaan...?

Se lienee oikeaoppisempi, mutta vastaavasti kaapeli akun navan ja invertterin välillä kasvaa saman verran B:n mukaan kytkettynä.
Kuvasta poiketen kaapelit johdetaan invertterille.


(https://karavaanari.org/kuvat/1684478669.jpg)
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Yrjö - 19.05.2023 kello on 09:51
 Mulla A:mukaan.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Karabiilisti - 19.05.2023 kello on 12:08
Eikös nuo molemmat tilanteet ole aikas sama asia.
(oletuksena että johdot ja liittimes asiallisia.)
Tilanteessa A vähän lyhyempi johto eli häviö.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: 99 - 19.05.2023 kello on 12:55
B on optimaalisempi, kuluttaa akkuja tasaisemmin.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: putkimies - 19.05.2023 kello on 13:30
^
Kytketkö kuvan vaihtoehto B:n mukaan...?

Se lienee oikeaoppisempi, mutta vastaavasti kaapeli akun navan ja invertterin välillä kasvaa saman verran B:n mukaan kytkettynä.
Kuvasta poiketen kaapelit johdetaan invertterille.


(https://karavaanari.org/kuvat/1684478669.jpg)
 
 Laskeskelin jotta 0.04V tulee akkujen napajännite ero kytkennässä A kun kaapelit on 35neliötä ja kuorma 1500 W.  Kuorman ollessa 750W napajännite ero 0,02V. 
 Sanoisin että hyvin vähän merkityksinen asia kun on noin paksu kaapeli.
 
 
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Aakku - 19.05.2023 kello on 13:43
B on optimaalisempi, kuluttaa akkuja tasaisemmin.
Tämä lienee se syy...

Mietin vain, kun pyritään mahdollisimman lyhyisiin invertterin johtoihin, niin häipyykö etu invertterikaapelin pidentymiseen. Miinus syöttö lähtisi 20 cm kauempaa.
Miten sitten lataus? Olisiko siinä myös B-vaihtoehdosta hyötyä?

Tämähän on aika teoreettista pähkäilyä, mutta vähän voi suunnitella, kun piuhat on vielä vaiheessa. Sitten olisi ehkä käytännön hyötyä, jos akkuja olisi enemmän rinnan.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: tsahkali - 19.05.2023 kello on 13:58
Tämähän on aika teoreettista pähkäilyä,

Hyvin teoreettista....
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Karabiilisti - 19.05.2023 kello on 14:02
Mahtaakohan noissa olla oikeasti mitään eroa akun toiminnan kannalta kuin se että toisessa kaapelia enempi.
Jos kytkentä on akunkengässä kuten varmasti on? niin elektronit tuppaa toimimaan kuten vesi ilma ja amiksen käynyt hemmo...se menee siitä mistä helpoiten pääsee
eli ei edes käy siellä toisessa akussa    ;)

Tuota B voisi vielä optimoida laittamalla tuon yläpuolen johdon yhdistymään tuohon akkujen välisen piuhan keskelle.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: svc - 19.05.2023 kello on 14:37
Laskeskelin taannoin eräässä toisessa ketjussa, miten rinnankytketyty akut kuormittuvat erilaisilla kytkennöillä:
https://karavaanari.org/index.php/topic,26429.msg527057.html#msg527057

B on nimenomaan se oikea tapa, jos haluaa, että akut kestävät yhtä kauan.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Aakku - 19.05.2023 kello on 16:14
B on nimenomaan se oikea tapa, jos haluaa, että akut kestävät yhtä kauan.
Ok. Lähden sitten etenemään suunnitelma B:n pohjalta...
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Karabiilisti - 19.05.2023 kello on 17:43
Mutta oliko siellä nyt kaksi noita motonetin vene akkuja vai onko toinen erilainen....?
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: uretaanikoppi - 19.05.2023 kello on 18:35
Tuota B voisi vielä optimoida laittamalla tuon yläpuolen johdon yhdistymään tuohon akkujen välisen piuhan keskelle.

Periaatteesa joo, mutta mitenkäs se 35mm2 piuha optimoidaan tukevasti kiinni keskelle sitä toista piuhaa? :o

Jos piuhat on vaihtoehto A mitoissa jo valmiiksi niin kiinni vaan. Käyttömäärästä riippuen vaikka kerran vuodessa vaihtaa akut päikseen, niin saavat tasaisesti sen 40mV enemmän kipeää.
.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: Aakku - 19.05.2023 kello on 19:04
Homma valmis. Kiitos ohjeista...

Kytkentä tehty B-suunnitelman mukaan ja tuntuu kaikki pelittävän. Akut ovat identtiset Sznajder-Marine 100 Ah.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: 99 - 20.05.2023 kello on 10:39
Tuota B voisi vielä optimoida laittamalla tuon yläpuolen johdon yhdistymään tuohon akkujen välisen piuhan keskelle.

Silloin pitäisi alapuolellakin tehdä sama, ja lopputulos olisi huonompi kuin B vaihtoehdossa koska liitoksia on enemmän.

B kytkennässä on minimaalinen määrä liitoksia ja yhtä pitkä matka (johdot) sähköllä kumpaankin akkuun.
Otsikko: Vs: Rinnankytkettyjen akkujen virran syöttö invertterille
Kirjoitti: reissu - 20.05.2023 kello on 16:27
Eniten häviötä tulee liitoksista, joita molemmissa kuvissa on 6. Kannattaisi mitata täydellä invertterin kuormalla yhdistyskaapeleiden yli jännite. Akunnavoista, ei kengistä. Pitäisi olla niin pieni, ettei tavallisella digimittarilla taida saada luotettavaa tulosta, mutta jos saa, niin kannattaa vielä tarkastaa kaapeleiden liitokset. Ja samoin akun navasta invertterin naparuuviin.