Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: uusivaanari - 18.05.2023 kello on 10:50
-
Terve, sovittelen tässä uutta 100 Ah akkua pienemmän tilalle vuoden -94 LMC Ducatoon. Työ edelkytti sähkökeskuksen irroitusta ja aloin pohtimaan josko olisi järkeä samalla päivittää sulakkeen pitimet ja liittimet sekä puhdistaa johtojen päät. Onko järkeä?
Mikä on helpoin tapa muuten puhdistaa johtojen päät? Saako motonetista jotain sopivaa tavaraa vai kannattaako mielummin napsasta johtoja lyhyemmiksi ja kuoria uutta kuparia näkyviin?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230518/cd064bd70b8f8a6e2c4fd8f9048de03a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230518/246435a522feebf2ebb61577fcf5e98a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230518/144e3a288b592dbe5d2bd6912923f0b8.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230518/512114797da0f0dd578b3e5948605a36.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230518/026a6ffc7d7740604cc59da78920800d.jpg)
Sent from my SM-G780F using Tapatalk
-
Ei tarvitse puhdistaa. Kontaktipinnat ovat jatkuvasti kiinni toisissaan. Akkunavat voi puhdistaa teräsharjalla. Pölyt kannattaa poistaa pullopaineilmalla ja lopuksi töhnät imurilla.
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2186/732413/Paineilmasprayt
-
Sulakepesät kannattaa katsoa jos niissä on muovinen sulake ne lyhenee kun lämpiää keraamisia ei kai enää saa mistään.
-
Kuinka paljon sulakkeen pitää lyhentyä että se haittaa sähkökontaktia?
Minulla ei lyhentyviä ole ollut.
-
Posliinisulakkeiden aikana hapettuminen oli yleistä, sen jälkeen kun ne alettiin tehdä muovista, niin huonon kontaktin jälkeen ne lämpenivät ja sulivat ja kontakti loppui kokonaan.
-
Posliinisulakkeiden aikana hapettuminen oli yleistä, sen jälkeen kun ne alettiin tehdä muovista, niin huonon kontaktin jälkeen ne lämpenivät ja sulivat ja kontakti loppui kokonaan.
Ennen vanhaan liuskat kuparia, sittemmin alumiinia joka hapettuu
-
Minulla on ollut tapana käyttää sähkövaseliinia...
Pieni suhaus liittimeen ja annetaan kuivahtaa. sitten liitin takaisin pakettiin.
-
sitä on sellasta sähköliittimien hapettumien puhdistus sumutetta...sitä ensin ja sitten kun putsaanutnut niin sähköliitinvaseliin ia päälle.
https://www.puuilo.fi/crc-hapettumien-irroittaja-250ml
-
Ennen vanhaan liuskat kuparia, sittemmin alumiinia joka hapettuu
Miten on mahdollista että näitä kahta parasta sähkönjohtomateriaa lia ei osata valmistaa. Kumpikin metalli hapettuessaan tekee itseään suojaavan pinnan.
-
Miten on mahdollista että näitä kahta parasta sähkönjohtomateriaa lia ei osata valmistaa. Kumpikin metalli hapettuessaan tekee itseään suojaavan pinnan.
Ja jälkimmäinen samalla eristeen, kuparilla ongelma on pienempi.
-
Vaihtaisin GM sulakeita käyttävään sulakerasiaan nuot keraamisensulakkeen pesät.
GM sulake, https://www.am-asennus.fi/tuote/gm-sulake-2a-40a/
https://m.motonet.fi/fi/tuote/481794/Laattasulakerasia-4-sulakkeelle-siv sulakerasia valitaan tarpeeseen sopiva.
Liitokset voi suojata myös sprayvaseliinillaki n, estää hyvin hapettumiselta.
-
Kiitokset vinkeistä! Tuota crc:n hapettumisenpoistaj aa taikka sähkövaseliinia täytyykin hommata laatikkoon.
Tällä kertaa jätin keraamiset sulakkeen pitimet paikoilleen kun en ihan keksinyt mihin tuon GM-pidikerasian olisin asentanut.
Projekti sai siis alkunsa aurinkopaneelin ja uuden hupiakun asennuksesta. Tänään tuli purettua ja imuroitua koko kartturin penkin alla sijaitseva sähköosasto ja mahdutettua sinne uusi hupiakku, asennettua akun katkaisin sekä 20A laattasulakkeen pidin aurinkopaneelin lataussäätimelle menevään piuhaan.
Alla olevassa kuvassa siivottu sähköhuone jossa juuri Motonetista haettu Sznajderin 100 Ah Marine akku. Pelivaraa jäi akun pituuden puolesta noin 2cm eli kävi kyllä säkä, että näitä sai 89€ hintaan hyllystä!
Huomenna viimeistelen vielä aurinkopaneelin (Brightsolar 160W) liitännät, niin katsotaan millaisiin ampeerilukemiin auringonpaisteessa päästään.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230518/0a3cafc6158759ccc60c6e13e198e35e.jpg)
Sent from my SM-G780F using Tapatalk
-
Enemmän kannattaa sulakkeet suojata kostaudelta.