Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Transit Matkaaja - 8.04.2023 kello on 20:02
-
Ainakin Transit Matkaajassa renkaiden vaihto on kohtuullisen hankala homma. Ei tekisi mieli joutua tien päällä vaihtohommiin. Ei ainakaan talvella tienposkessa, sohjossa tai kurassa.
Vaihdoin just kesärenkaat alle, Talvirenkaat on Nokian Hakkapeliitat. Kulutuspintaa ja nastoja olisi hyvinkin pariksi talveksi. Mutta paistoleima on 4711. Pian 12 vuotta vanhat. Talvellakin tulee ajettua muutama tuhat kilometriä ja parin päivän reissuja. Kannattaisko ostaa vaan uudet talvirenkaat ensi talveksi? No juu, kannattaa! Muutaman kerran on pakettiautoissani talvirenkaat porsineet, kun piti vielä yksi talvi ajaa.
Sitten tässä on vararengas auton alla, josta en kyllä lähtisi sitä talvikelillä irrottamaan. Tavaratiloja ei ole, mutta johonkin helpompaan paikkaan se täytyy sijoittaa. Voisiko katolle laittaa? No aika punnertaminen se olisi sinne saada. Entä miten tuo takaseinä kestää, jos siihen vaan laittaa vararengastelineen läpipulteilla seinän läpi?
-
Yksi vaihtoehto on, että lopettaa stressaamasta, antaa vararenkaan olla siellä missä nyt on ja ottaa tämän (tai suoraan AL):
https://www.karavaanarit.fi/jasenyys/jasenedut/karavaanarin-tiepalvelu/
Jos jotain käy, niin ei tarvi sotkea itse käsiä. Kattelee vaan vierestä kun vilkkuauto hoitaa homman.
Vastaava palvelu saattaa sisältyä joihinkin kaskoihinkin, mutta tämä on ainakin toimiva. Ai mistäkö tiedän.. ;)
-
No joo, tuo ei tullut mieleen! Pistetään harkintaan...!
-
AL Plus ehdoista...
"Renkaanvaihto
Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asianmukainen vararengas, vararenkaan kiinnittämiseen sopivat kiinnityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut."
https://www.autoliitto.fi/uploads/2023/01/ec4f9a5b-plus-ehdot2023verkko.pdf
-
AL Plus ehdoista...
"Renkaanvaihto
Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asianmukainen vararengas, vararenkaan kiinnittämiseen sopivat kiinnityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut."
https://www.autoliitto.fi/uploads/2023/01/ec4f9a5b-plus-ehdot2023verkko.pdf
Niin, kyllähän sitä rengasta on hieman hankala vaihtaa ellei vararengasta ole mukana tai auton alla peltivanteet ja varapyörässä aluvanne joka vaatiikin pitemmät pultit jotka huilaa tallin hyllyllä , taikka vanteissa lukkopultit joihin ei avainta....
-
AL Plus ehdoista...
"Renkaanvaihto
Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asianmukainen vararengas, vararenkaan kiinnittämiseen sopivat kiinnityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut."
https://www.autoliitto.fi/uploads/2023/01/ec4f9a5b-plus-ehdot2023verkko.pdf
Minulle kävi AL paikkaamassa renkaan kotipihalla, eikä maksanut mitään
Itse katsoin vain vierestä kun kaveri otti renkaan alta, paikkasi ja laittoi sen takaisin
-
Minulle kävi AL paikkaamassa renkaan kotipihalla, eikä maksanut mitään
Itse katsoin vain vierestä kun kaveri otti renkaan alta, paikkasi ja laittoi sen takaisin
Joo, kyllä niillä hieno palvelu on...
Mulla paku ei lähtenyt käymään, niin hinurikuski otti testerin ja puuhasi puoli tuntia. Sanoi, että se on heidän ohjeistuksensa on, että aina tutkitaan ensin. Hinuria ei sitten tarvittukaan.
Toinen kerta oli vaikeampi. Autosta räjähti rengas. Emäntä oli tien poskessa avuttomana. Autossa oli kolme hinausvakuutusta. AL-Plus, Kasko ja uuden auton merkkiturva. Soitin kaikkin paikkoihin ja odotusaika oli 4 tuntia kullakin. Siispä otin renkaan kotoa ja ajoin 50 km matkan vaihtamaan renkaan. Eli ei ne turvatkaan aina niin sujuvia ole.
-
Autossa oli kolme hinausvakuutusta. AL-Plus, Kasko ja uuden auton merkkiturva. Soitin kaikkin paikkoihin ja odotusaika oli 4 tuntia kullakin.
Niinköhän kaikki kysyivät samaa hinuria?
-
^hyvä taktiikka "palvelussa" , saattaa moni vaihtaa renkaansa itse mieluummin kuin odottaa 4 tuntia ;D
-
Toistaiseksi ei mulla oo ollut isoa ongelmaa renkaanvaihdon kanssa. Hinauksetkin on jotenkin järjestyneet.
Toistaiseksi ei suunnitelmissa ole turvan/vakuutuksen hankinta. Ehkä sitten jos tulen vanhaksi???
-
Entä onko tovereilla mielipiteitä siitä, että onko 12 vuotta vanhat Nokian Hakkapeliitat talvirenkaat jo vaihtokamaa, vaikka hyvännäköiset päällepäin?! Eli tekeekö ikä niistä vaihtokuntoiset?
-
Entä onko tovereilla mielipiteitä siitä, että onko 12 vuotta vanhat Nokian Hakkapeliitat talvirenkaat jo vaihtokamaa, vaikka hyvännäköiset päällepäin?! Eli tekeekö ikä niistä vaihtokuntoiset?
Vaihtoon.
-
Vaihtoon.
Mulla on ollut ja on vieläkin. Vaikka edellisiin tuli oheisen videon vika. Tuo vika ilmenee siten että vyön katketessa asuntoautossa rämisee jokin ovi tms. Eli autossa pieni tärinä kun vyö on poikki.
Niin että jos pitkälle reissulle lähteen niin en lähtis.
https://youtu.be/oupUvFJB6j4
-
AL Plus ehdoista...
"Renkaanvaihto
Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asianmukainen vararengas, vararenkaan kiinnittämiseen sopivat kiinnityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut."
https://www.autoliitto.fi/uploads/2023/01/ec4f9a5b-plus-ehdot2023verkko.pdf
jätitkö tahallaan lainaamatta sen mitä tuon jälkeen tulee?
" Mikäli rengasta ei ole mahdollista vaihtaa tapahtumapaikalla, Karavaanarin tiepalvelu -jäsenyys kattaa ajoneuvon hinauksen lähimmälle
Karavaanarin tiepalvelukeskuksen määrittelemälle asianmukaiselle
korjaamolle."
eli ei siinä silti avuttomaksi jää jos ei ole omaa vararengasta mukana. Retki keskeytyy kyllä paljon pidemmäksi aikaa tässä tapauksessa.
-
jätitkö tahallaan lainaamatta sen mitä tuon jälkeen tulee?
" Mikäli rengasta ei ole mahdollista vaihtaa tapahtumapaikalla, Karavaanarin tiepalvelu -jäsenyys kattaa ajoneuvon hinauksen lähimmälle
Karavaanarin tiepalvelukeskuksen määrittelemälle asianmukaiselle
korjaamolle."
eli ei siinä silti avuttomaksi jää jos ei ole omaa vararengasta mukana. Retki keskeytyy kyllä paljon pidemmäksi aikaa tässä tapauksessa.
Lähinnä tarkoitin lainauksella mahdollista ajan kulumista. Linkistähän saattoi lukea vaihtoehdot...
Aikaa kuluu, jos vaihtovälineet ei ole kunnossa. Se renkaan paikkauskin riippuu aina vauriosta.
Aikaisemmin viittasin mahdolliseen hinurin odotteluunkin menevän aikaa.
Onhan siellä rajakin, kuinka monta kertaa AL-Plus palvelua voi käyttää vuodessa.
-
Entä onko tovereilla mielipiteitä siitä, että onko 12 vuotta vanhat Nokian Hakkapeliitat talvirenkaat jo vaihtokamaa, vaikka hyvännäköiset päällepäin?! Eli tekeekö ikä niistä vaihtokuntoiset?
Mulla on lähes uudet Nokian nastarenkaat leimattu vuonna 2005...
Kulutuskestävyys pintojen osalta lienee lähes ikuinen, mutta ei niitä enää ikinä käyttöön oteta.
-
Lähinnä tarkoitin lainauksella mahdollista ajan kulumista. Linkistähän saattoi lukea vaihtoehdot...
Aikaa kuluu, jos vaihtovälineet ei ole kunnossa. Se renkaan paikkauskin riippuu aina vauriosta.
Aikaisemmin viittasin mahdolliseen hinurin odotteluunkin menevän aikaa.
Ex naapuri oli takavuosina hinurin kuskina, hän sanoi että tällä seudulla ei silloin ollut päivystävää rengasliikettä. Eli odotusaika saattoi venyä, jos paikkaus ei onistunut?
-
Ymmärsinkö oikein, että karavaanarien tiepalvelu on lisäpalvelu SF-Caravan ry.n jäsenille. Eli tuo Autoliiton AL-Plus on saman hintainen ja sisältöinen palvelu. Minulle noista olisi se hyöty juuri renkaan vaihdossa. Mutta ei noita renkaan vaihtoja tien päällä ole tullut 40 vuotisen autoilija urani aikana, kuin yhden kerran. Olen koittanut varmistella, että vehkeet on kunnossa, kun tien päälle lähden. Mutta kun jotain on tullut, niin sitten maksetaan se mikä tarvitsee. Mutta kyllä nyt vakavasti harkitsen jotain tuollaista jäsenyyttä, kun moottoripyörällä myös tulee matkoja tehtyä.
Vielä yksi lisäkysymys, että onko kokemuksia siitä, miten Pohjois-Norjassa saa apua, jos tulee tenkkapoo? Ei varmaan neljän tunnin odottelu riitä? Entä mistä sinne apu tulee? Joltain paikalliselta yhteistyökumppanilt a, ehkä?!
-
Vielä yksi lisäkysymys, että onko kokemuksia siitä, miten Pohjois-Norjassa saa apua, jos tulee tenkkapoo? Ei varmaan neljän tunnin odottelu riitä? Entä mistä sinne apu tulee? Joltain paikalliselta yhteistyökumppanilt a, ehkä?!
AL tiepalvelu on kotimaassa minkä ikäiselle kalustolle tahansa, mutta ulkomailla raja on 15vuotta.
Jos sulla on nimimerkkisi kaltainen auto, eli Transit alustainen Matkaaja, niin on varmasti vanhempi, eli AL jäsenyys ei auta.
-
AL tiepalvelu on kotimaassa minkä ikäiselle kalustolle tahansa, mutta ulkomailla raja on 15vuotta.
Jos sulla on nimimerkkisi kaltainen auto, eli Transit alustainen Matkaaja, niin on varmasti vanhempi, eli AL jäsenyys ei auta.
Onko sama ikärajoitus kulkupeleille myös karavaanarin tiepalvelussa?
-
^ Jos autossa on kasko, niin AL-Plus liene turha yhdelle ajokille...
Mikäli Kasko ei korvaa hinausta ulkomailla vanhan auton ollessa kyseessä, niin sitten voisi harkita pidemmälle reissulle ulkomaille Falck-tieturvaa. Sellainen mulla oli joskus pidemmällä reissulla.
AL-Plus toimii mulla hyvänä lisäturvana, koska ajelen kahdella museoautolla ja kahdella moottoripyörällä, joissa kaikissa on vain pelkkä liikennevakuutus.
Käsittääkseni Karavaanarin tiepalvelu toimii samoilla ehdoilla, mitä AL-Plus. Asiakaslehti on vain eri.
-
^ Jos autossa on kasko, niin AL-Plus liene turha yhdelle ajokille...
Mikäli Kasko ei korvaa hinausta ulkomailla vanhan auton ollessa kyseessä, niin sitten voisi harkita pidemmälle reissulle ulkomaille Falck-tieturvaa. Sellainen mulla oli joskus pidemmällä reissulla.
AL-Plus toimii mulla hyvänä lisäturvana, koska ajelen kahdella museoautolla ja kahdella moottoripyörällä, joissa kaikissa on vain pelkkä liikennevakuutus.
Käsittääkseni Karavaanarin tiepalvelu toimii samoilla ehdoilla, mitä AL-Plus. Asiakaslehti on vain eri.
Kiitokset kaikista vastauksista, tässä tuhtia tietopakettia! Saattaa olla, että luotan vielä omiin voimiini ja onneeni. Kahdella vanhalla autolla ja kahdella vanhalla moottoripyörällä minäkin reissujani teen. Täytyy vaan koittaa pitää koneet kunnossa. 8)
-
Käsittääkseni Karavaanarin tiepalvelu toimii samoilla ehdoilla, mitä AL-Plus. Asiakaslehti on vain eri.
Jep. Karavaanarin tieturva on tiepalvelun osalta täsmälleen sama kuin AL Plus -tiepalvelu ja palvelun tuottaa myöskin Autoliitto kumppaneidensa kautta.
Eroa on kuitenkin ettei Karavaanarin sopimukseen kuulu kuin se *pelkkä tiepalvelu*. Ts. karavaanarin sopimuksella ei pääse kirjautumaan Autoliiton verkkosivuille ja ei siten pääse esim. AL ulkomaan matkailun maakohtaiseen infoon tms., eikä myöskään Autoliiton mobiiliäppi toimi karavaanarin sopimuksella, jne. No jos ei noille AL oheispalveluille ole tarvetta tai ei laske niille käyttöarvoa, niin sfc-jäsen säästää ~50€ Karavaanarin tieturvalla versus AL Plus. Siis mikäli pohdinnassa on valinta noiden kahden välillä.
-
AL-palvelu ei auta raskaita kulkimia. Taitaa noille olla nykyään palvelut tiukassa. Kasko on vielä.
-
Se on tuollainen iso matkailuauto pitkällä peräylityksellä aika ongelmallinen hinattava.
Ei välttämättä onnistu ajo hinausauton lavetille eikä myöskään nokka ylhäällä hinaus.
-
Se on tuollainen iso matkailuauto pitkällä peräylityksellä aika ongelmallinen hinattava.
Ei välttämättä onnistu ajo hinausauton lavetille eikä myöskään nokka ylhäällä hinaus.
Se on totta, olen jo huomannut peräylityksen ongelmat. Oli yksi pihatie, jossa risteyksessä kumparemainen nousu pihalle. Huomasin tuon, että kannattaa koittaa peruuttamalla. Mutta ei onnistunut, kun vetokoukku ja pakoputken pää otti jo nousussa tiehen kiinni. Siitä oli helppo ajaa pois. Mutta miten olisi ollut, jos isännän ohjeen mukaan olisin koittanut etuperin pihaan?!
-
Yhden kerran tarvinnut AL tiepalvelua Mauton kanssa kun moniuraremmin kiristin hajosi ajossa.
Totesi hinuri ettei saa lavalle eikä pysty puomillakaan hinaamaan kun ottaa perä maahan.
Kävi sitten hakemassa varaosan 50km päästä ja vaihtoi sen yöllä parkkiksella. Thumb Thumb Thumb
Itellä oli onneksi vararemmi katkenneen tilalle, sitä ei olisi kaupasta löytynyt yöllä mutta kiristin löytyi.
-
Se on tuollainen iso matkailuauto pitkällä peräylityksellä aika ongelmallinen hinattava.
Ei välttämättä onnistu ajo hinausauton lavetille eikä myöskään nokka ylhäällä hinaus.
https://www.mortonsonthemove.com/wp-content/uploads/2022/08/PXL_20220429_165112665-728x546.jpg.webp
-
https://www.mortonsonthemove.com/wp-content/uploads/2022/08/PXL_20220429_165112665-728x546.jpg.webp
Pitkä koura pitää olla, jota saa normaali matkiksen nostettua perästä ylös...
-
Hyvinhän tuo edellinen matkamökki tuli Auxerresta Oostendeen, rapiat 600 km.
Taitaa pojilla olla vähän vilkas mielikuvitus tai huonot hinurikaverit, soittakaa joskus ammatti-ihmisille ;)
-
Hyvinhän tuo edellinen matkamökki tuli Auxerresta Oostendeen, rapiat 600 km.
Taitaa pojilla olla vähän vilkas mielikuvitus tai huonot hinurikaverit, soittakaa joskus ammatti-ihmisille ;)
En kans ihan ymmärrä mistä nyt edes puhutaan.
Johonkin se raja aina pitää vetää mitä palvelu kattaa, AL:lla se on tuossa 4000kg.
Kyllä sitäkin isompia pystytään kuljettamaan ja hinaamaan, mutta vaatii tottakai aina isompaa hinuria.
Mutta ei se raja 4t ole sen takia että olisi mahdotonta.
-
En kans ihan ymmärrä mistä nyt edes puhutaan.
Johonkin se raja aina pitää vetää mitä palvelu kattaa, AL:lla se on tuossa 4000kg.
Kyllä sitäkin isompia pystytään kuljettamaan ja hinaamaan, mutta vaatii tottakai aina isompaa hinuria.
Mutta ei se raja 4t ole sen takia että olisi mahdotonta.
Ex. naapuri ajoi hinuria, myös isoa. Ne isot on kalliita, töitä vähän, siksi tuntivelotus aika suolainen. Pienillä oli tuolloin keikahinta, sis. jonkun km. määrän?
-
En kans ihan ymmärrä mistä nyt edes puhutaan.
Johonkin se raja aina pitää vetää mitä palvelu kattaa, AL:lla se on tuossa 4000kg.
Kyllä sitäkin isompia pystytään kuljettamaan ja hinaamaan, mutta vaatii tottakai aina isompaa hinuria.
Mutta ei se raja 4t ole sen takia että olisi mahdotonta.
Tuskin AL-Plus hinta olisi sama, jos se kattaisi raskaan kalustonkin...
Näin kun ajaa pienellä kalustolla, niin ei viitsisi maksaa ylimääräistä painolisää.
Aivan sama matkailuauton tuulilasivakuutukse ssa. Hinta on mieletön, perustuen integroidun auton lasin hintaan. Pakun tuulilasi asennuksineen saattaa olla jopa halvempi, mitä matkailuauton lasivakuutus vuodessa.
-
Ei pitkälle matalalle perän ylitykselle isoa painavaa kalustoa tarvitse, ainoastaan sen ammattilaisen ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1681283257.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1681283570.jpg)
-
Taitoa ja Sopivan kaluston....
ei löydy jokaiselta hinausyrittäjältä. Ainakaan kalustoa....
-
Ei pitkälle matalalle perän ylitykselle isoa painavaa kalustoa tarvitse, ainoastaan sen ammattilaisen ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1681283257.jpg)
Aikamoinen peräylitys näyttäisi olevan hinurissa...
-
Taitoa ja Sopivan kaluston....
Taitoa ei tuossa hommassa paljoa tarvi mutta se kalusto on tärkeä.
-
Taitoa ei tuossa hommassa paljoa tarvi mutta se kalusto on tärkeä.
"Rutiinihinauksessa" pärjää ilman taitoa, haasteelliset vaatii sitä reilusti
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1681458190.jpg)
Peräylitys?
-
Tuossa on aika iso hinuri pitkällä loivalla rampilla.... ei välttämättä tule tuollaista kun hinauspalveluun soittaa...
Monet on sellasia juuri ja juuri mautoa isompia. Sinne päälle ei tuotakaan autoa kiskottaisi ilman että puskuri irtoaa...
-
Tuossa on aika iso hinuri pitkällä loivalla rampilla.... ei välttämättä tule tuollaista kun hinauspalveluun soittaa...
Monet on sellasia juuri ja juuri mautoa isompia. Sinne päälle ei tuotakaan autoa kiskottaisi ilman että puskuri irtoaa...
Aivan normikalustoa hinausliikkeillä, tosin halvempana mallina eli 12tn ilman teliä.
-
Joo no joku saa 8 akselisen kunnon koneen ja toiselle tulee mersun pikku sprintteri....
valikoimaa on jopa samalla liikkeellä...ja kaikkea ei aina jokapaikassa...
esimerkkejä...
https://www.facebook.com/photo/?fbid=586308386521080&set=a.586308346521084
Ison koneenkin tietty voi tuurilla saada. Tai sitten muistaa kertoa auton mitat ja peräylitykset tarkalleen ja vaatia ISOA hinuria ja odotella pari päivää...ehtii pannukahvit keitellä...
mutta keskitetty huonoo suomee puhuva keskustyttö josssain pietarsaaressa lähettää sitten mitä sattuu...
-
Kuule, sinäkin tiedät kaikki omasta mielestäsi? Minulla hajosi rengas tuhannen päreiksi Espanjan moottoritiellä ja vasen puoli vielä. Moottoritiellä tuli takaa kolmen kaistan täydeltä autoja koko aika. Soitin ifin palvelunumeroon, 5 minuuttia ja minulle soitti tanskan keskuksesta täydellistä suomea puhuva "Mari" kysyi auton mitat, korkeus pituus paino. Ja lupasi lähettää auton. Alle puoli tuntia tuli hinuri (ja sillä aikaa tuli jo joku iso nuoli ja vilkkuvalo ja sillä pakotti liikenteen ajamaan kahta kaistaa) no hinuri otti kyytiin, alle 10 km oli rengasliike mihin vei. Ja kohta jatkoin matkaa Ranskaa kohti. Toiset puhuu harhoistaan ja toiset kokemuksesta. Yhtä juttua ihmettelen, ettei sulla ole kymmentä kaveria joille tuo jo tapahtunut viikon välein? 🤣🤣🤣
-
Yhtä juttua ihmettelen, ettei sulla ole kymmentä kaveria joille tuo jo tapahtunut viikon välein? 🤣🤣🤣
Sehän olisi sitten se sama, että sulla on aina kaveri, joka varmasti tietää miten asia on.
Eli, lopettakaa turha löpinä.
-
Parkanon paikkeilla (tre-jalasjärvi välillä) klo 01 aikaan yöllä ei ainakaan AL super palvelusta paikalle saanut hinuriautoa jolle olisi paripyörä transun kyytiin saanut.
Ehkä euroopassa kaikki paremmin.
Mutta renkaista oli puhe...eli pitäkää aina vararengasta autossa tai sen alla niin ei tarvihe hinureita soitella. Paikkapullollakin voi selvitä pienemmistä ja tubeles tapilla vähä isommista.
-
Sehän olisi sitten se sama, että sulla on aina kaveri, joka varmasti tietää miten asia on.
Ei tartte kaveria kun itselle tapahtunut, lukeminen etukäteen on suositeltavaa.
Parkanon paikkeilla (tre-jalasjärvi välillä) klo 01 aikaan yöllä ei ainakaan AL super palvelusta paikalle saanut hinuriautoa jolle olisi paripyörä transun kyytiin saanut.
Ehkä euroopassa kaikki paremmin.
Mutta renkaista oli puhe...eli pitäkää aina vararengasta autossa tai sen alla niin ei tarvihe hinureita soitella. Paikkapullollakin voi selvitä pienemmistä ja tubeles tapilla vähä isommista.
Oli vararegas, sijaitsi kuskin puolella ulosvedettävässä telineessä. Minä eikä hinurikuski suostunut liikenteenpuolella sitä laittamaan.
-
Lähtee näköjään juttu laukalle täälläkin helposti! Minulle tuo oli hyvä kommentti, että kannattaa huomioida pitkä peränylitys, kun hinausautoa ehkä joskus tilaa! Jos ei sitä kukaan minulta tilauksen yhteydessä kysy, niin nyt muistan itse asiasta mainita! Ja mittaan valmiiksi etäisyyden valmiiksi pyörännavan keskeltä vetokoukun päähän! Thumb
-
AL-palvelu ei auta raskaita kulkimia. Taitaa noille olla nykyään palvelut tiukassa. Kasko on vielä.
Tästä syystä minä erosin koko yhdistyksestä. Kasko kattaa hinauksen, mutta ehdot eroavat hiukan.
-
Se on tuo peräylitys tosiaan huomioitava asia monessa muussakin kuin hinauksessa.
Jos puskuri tai koukku on 2-2.5m päässä takapyörästä niin ei tari ihmeellistäkään mäkeä kun jo raapasee...
varsinkin kun tuossa tilanteessa perä pakkaa muutenkin painumaan alemmas painopisteen muutoksesta johtuen.
Sekä satojen newtonien nostaessa nokkaa kun painaa kaasua ylämäkeen....
-
Peräylitystä tärkeämpää hinurikuskille on kokonaispaino ja -pituus. Jos pöxä menee lavetille kokonaan pituuden puolesta, ei persylityksellä tai maavaralla ole väliä, kun se voi laskea lavetin maahan..
Sitten, jos häntä pöxästä menee lavetin yli, niin on sillä hinurikuskilla mahdollisuus laskea takapalkeet tyhjiksi, ja saada loivennettua lavetin nousukulmaa liki 15cm. Eikait niillä enää niin vanhoja vehkeitä ole, että pelkin rautajousin varustettu 8)
Ja pitäähän sen hinurikuskinki pitää kiinni siitä, mikä on laillinen peräylitys, että ei se pöxän taka-akseli voi olla aivan lavetin reunalla :D
Mulla Fränk menee AL-plus -palvelun limittiin 4300kg - irtisanoin aiemmin kaikkien talouden autojen autopalvelut kaskoista; moninkertainen säästö vs 60€/v (perhejäsenet +39€)..
Pojan Alfalla testattu - toimii etänä; keskus hoitaa hinurin ja hinurin kanssa sitten voi sopia viennin, tai käyttää hyväkseen heidän varikkoa, jos korjaus/lisäsiirto hoituu omasta takaa..
Maksujen ja korvausten kanssa ei tartte pelata lainkaa..
-
Ja pitäähän sen hinurikuskinki pitää kiinni siitä, mikä on laillinen peräylitys, että ei se pöxän taka-akseli voi olla aivan lavetin reunalla
Peränylitys hinurin kuormassa saa olla vaikka 20m eli sekään ei estä vetämästä lavalle.
Oma Bavaria ranskan maalla vedettiin ensin hinurin perässä etuset ilmassa noin 40 km korjaamon pihaan.
Sieltä toivat sen belgiaan lavalla, Volvo F4 oli alustana hinurissa.
Ja siinä bavariassahan ei ollut perän ylitystä kuin 2,5m ja matala alusta.
-
Peränylitys hinurin kuormassa saa olla vaikka 20m eli sekään ei estä vetämästä lavalle.
Onko hinureille oma laki?
-
Onko hinureille oma laki?
On niillä luvat kuten monella kuljetusliikkeellä.