Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Karabiilisti - 31.03.2023 kello on 12:30
-
Onkos moottoriasi lastutettu tai optimoitu....
https://moottori.fi/liikenne/jutut/ajoneuvolaki-muuttui-paastomanipulaatiot-kielletaan/
Jos on niin nyt on kiire katsastukseen.... ;)
-
Höpö, höpö. ;D
-
Myynti ja asetaminen kielletään, muutenhan tuossa ei ole mitään uutta.
Laittomiahan ne viritykset on ollut jo tähän asti.
-
Näin on mutta tämä....
"Sääntelyllä tiukennetaan myös päästömanipulaatioi den sanktiointia eli liikennevirhemaksun ja seuraamusmaksun määräämistä. Seuraamusmaksun määrää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom."
Tämä iskee karusti siihen penkin ja ratin väliin....tai oikeastaan taitaa iskeä rekisteriin merkittyyn omistajaan/haltijaan.
Veikkaus on että sankio on samaan luokkaa kuin löpö diesel tankissa.
-
Milläs tuota sitten valvotaan? Katsastuksessa tarkastetaan mikä ohjelma autossa on? Enpä usko, että kovin äkkiä saavat systeemin sellaiseksi, että optimoinnit paljastuu.
-
Ai perkale mullakin 200 hummaa nokalla ;D
-
Milläs tuota sitten valvotaan? Katsastuksessa tarkastetaan mikä ohjelma autossa on? Enpä usko, että kovin äkkiä saavat systeemin sellaiseksi, että optimoinnit paljastuu.
Joo, mutta se kiinni jäämisen riski on...
Riippuu sanktioista, mutta jos se liittyy jollakin tavalla verotukseen, niin voi tulla jollekin kalliiksi.
-
Erillinen tehoboxi johtojen välissä on toki helppo havaita. Mutta uudelleenohjelmoitu kartta on eri asia. Ja löytyykö tieto muutospäivästä jos kaivelee tarpeeksi syvälle auton älyyn?
Sälli myi lastutetun autoin ja ostaja vaati, että auto katsastetaan hänen läsnäollessa, nimenomaan lastutuksen takia. Läpihän se meni ja kauppa vietiin loppuun.
Ei lastutuksesta ole tietoa missään ja joku aikaisempi omistaja on saattaanut sellaisen tehdä mikä pitäisi huomioida jos sellainen paljastuu
-
Eihän siinä tarvitse kuin alkuperäisen moottorikartan arvot katsoa ja jos poikkeaa, niin pikkasen tarkempi kaivelu.
Tätä tehdään jo belgiassa jos vuosittainen tievero määräytyy tehon mukaan.
-
Nykyään, kun seuraa katsastusta, niin kunhan jarrut pelaa ja osa valoista niin leima tulee, että heilahtaa. Siinä ei paljoa kiinnosta muuta katella.
-
Olin pari vuotta sitten raskaan puolen koulutuksessa...
Teemana oli päästömanipulointi. Aika monensorttista oppia annettiin manipulointien havaitsemiseen. Esimerkkeinä fyysisiä laitteiden ohituksia ja datan lukemista. Auton valmistajien edustajat olivat mukana opastamassa. Kohderyhmät koulutukselle olivat lähinnä poliisit ja katsastajat.
Silloin, tai ainakaan siinä yhteydessä ei puhuttu kevyestä kalustosta.
-
"Esityksessä ehdotetaan, että liikennevirhemaksu voidaan määrätä sille, joka on liikenteessä kuljettamisen aikaan sellaisen ajoneuvon omistaja tai pysyvä haltija, jota on tahallaan tai huolimattomuudesta muutettu päästömanipuloinnil la siten, että se rikkoo 7 a §:n 4 momentissa säädettyä kieltoa. Liikennevirhemaksun suuruus olisi porrastettu ajoneuvon kokonaismassan mukaan ja ajoneuvot jaoteltaisiin kolmeen eri kategoriaan: kokonaismassaltaan alle 500 kg, 500–3500 kg ja yli 3500 kg ajoneuvot. Mitä suurempi ajoneuvon kokonaismassa olisi, sitä suurempi liikennevirhemaksu määrättäisiin. Luonnolliselle henkilölle ja oikeushenkilölle määrättävät liikennevirhemaksut olisivat suuruudeltaan erilaiset. Luonnolliselle henkilölle määrättävä liikennevirhemaksu voisi olla suuruudeltaan ajoneuvon kokonaismassasta riippuen 300, 1000 tai 3000 euroa. Oikeushenkilölle määrättävä liikennevirhemaksu voisi olla suuruudeltaan 10 000, 20 000 tai 30 000 euroa ajoneuvon massasta riippuen. Voimassa olevan ajoneuvolain 201 §:n mukaisesti ajoneuvojen kuntoa ja liikennekelpoisuutt a valvova viranomainen eli poliisi, Rajavartiolaitos tai Tulli määräisi liikennevirhemaksun . "
Tuolla enempi asiaa...
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_291+2022.aspx
-
No taidat taas trollata karabiilisti, tuppaat aina tekemään kärpäsestä härkäsen. Hyvin harvoin puhut asiaa useimmiten asian vierestä
-
No taidat taas trollata karabiilisti, tuppaat aina tekemään kärpäsestä härkäsen. Hyvin harvoin puhut asiaa useimmiten asian vierestä
Kyllä tämä on jo pari vuotta sitten julki tullutta asiaa.
Jo useampi vuosi sitten antoi eu komisio asiasta esityksen ja tekivät direktiivin.
Tuo homma on jo monessa eu maassa tehty.
Sinäänsä ihmeellistä kun suomi on yleensä ollut se nopein noita voimaan
saattamaan.
-
Optimointeja on tullut tehtyä / teen ja konttoreilta ei löydy laitteita millä näkisivät mikä softa yksiköistä löytyy, mistään tehokartoista puhumattakaan :)
-
No taidat taas trollata karabiilisti, tuppaat aina tekemään kärpäsestä härkäsen. Hyvin harvoin puhut asiaa useimmiten asian vierestä
Lueskele vaan rauhassa tuo eduskunnan trollaus....siinä asiasta kerrottu hyvin laajalti.
Ajaja/haltija/käyttäjä ei nyt ilmeisesti kovin suurta sakkoa saisi...max 3000eur. Lisäksi uudelleen katsastukset ja palautus orkkiskuosiin.
Yrittäjä tuosta saa vähän kovemman sanktion.
Tosin jos tehty ennen lakipäivitystä niin se ei sillon ole ollut rikos...eli jää omistajan vastuulle.
Se tuosta ehkäpä seurannee että auton ostajat alkavat vaatia todistuksia että ei ole manipuloitu....
-
Mihin sakko perustuu. Onko kiinteä summa vai päiväsakkoja.
-
Optimointeja on tullut tehtyä / teen ja konttoreilta ei löydy laitteita millä näkisivät mikä softa yksiköistä löytyy, mistään tehokartoista puhumattakaan :)
Jostain sinä olet ohjelmat saanut ja muutko ei saa ?
Joka konttorilla on läppäri jo olemassa varmaankin johon tykätä ohjelma sisään.
Eli bisnes suomessa kannattaa lain voimaan tuloon asti, sen jälkeen ohjelman myyjä on syvällä k...ssa jos käry käy.
Näitä napsitaan jo hollannissa ja belgiassa pois katsastuksen yhteydessä.
Belgian puolella kustannus on noin pari tonnia + ajoneuvon uudelleen rekisteröinti kustannukset.
Hollannin hinnoista en tiedä.
-
En ole sanonut että ei saa. Ohjelmistoja saa sitten konttorilla olka jonkinmoinen pino, millään yleis lukijoilla noita ei selvitellä.
-
Oletan, että alkuunsa seurataan EGR:n ja Urealaitteiden manipulointia...
Ohjelmalliset tehonlisäykset saattavat tulla sitten syyniin, kun tekniikka mahdollistaa.
Pelko kiinni jäämisestä on kuitenkin ehkä se tärkein syy monellakin karttaa manipulointia jatkossa. Vaikkakin mahdollisuus kiinni jäämisestä olisi vain alle prosentin.
-
Kyllä veikkaan myös näin. Itse optimoinneissa en ole enään kajonnut egr / dpf:iin tehköön joku muu jos näin haluaa.
-
Voi kauhistus. No, täytyy sitten katsastuksen ajaksi laittaa alkuperäiset ohjelmat ECUun ja TCUun ja leiman jälkeen taas parempaa bittiä sisään.
Ihan kuten Ville(nimi keksitty) vaihtaa Hymmeriin leimalle ne laittomat LED-polttimot halogeeneihin ja sitten taas ledit takaisin kun leima on lapussa.
-
Voi kauhistus. No, täytyy sitten katsastuksen ajaksi laittaa alkuperäiset ohjelmat ECUun ja TCUun ja leiman jälkeen taas parempaa bittiä sisään.
Ihan kuten Ville(nimi keksitty) vaihtaa Hymmeriin leimalle ne laittomat LED-polttimot halogeeneihin ja sitten taas ledit takaisin kun leima on lapussa.
Vähän kuitenkin eri asia. Thumbd
Ledit ei saastuta, eikä mikään maksu määräydy sen mukaan mitkä polttimot on. Toisin kuin päästöissä.
-
Voi kauhistus. No, täytyy sitten katsastuksen ajaksi laittaa alkuperäiset ohjelmat ECUun ja TCUun ja leiman jälkeen taas parempaa bittiä sisään.
Sitä kauhistusta voi jatkua katsastuksen jälkeenkin..
Eikös sitä kaavailtu, että manipulointia valvoisi katsastajien lisäksi poliisi, rajavartiolaitos ja tulli.
Ainakin raskaalle kalustolle tehdään teknistä tarkastusta näiden viranomaisten toimesta.
-
Sitä kauhistusta voi jatkua katsastuksen jälkeenkin..
Ainakin raskaalle kalustolle tehdään teknistä tarkastusta näiden viranomaisten toimesta.
Tuntuu jäävän kiinnikkin miltei joka ratsiassa.
-
Vähän kuitenkin eri asia. Thumbd
Ledit ei saastuta, eikä mikään maksu määräydy sen mukaan mitkä polttimot on. Toisin kuin päästöissä.
Niin, mikä maksu määräytyy päästöjen CO2 tai päästötason mukaan, Suomessa?
- hlö- ja pakettiautoissa; uudessa auto- ja ajoneuvoveron perusosa vuosittain paitsi ellei ole massapohjainen
- matkailuautoissa (verovapaissa); ei mikään (harvassa päästöpohjainen ajoneuvovero
- kuorma-autoissa; ei mikään
Päästön vähenemä sekin, jos optimointi laskee kulutusta. Regeneratiivinen dbf ei ainakaan kulutusta vähennä, kuten ei NOx pelleilyn takia puhtaan paloilman suttaaminen puhdistamattomilla pakokaasuilla (egr)..
-
Kyllähän tuo sakon pelotevaikutus on aika suuri. Vähän sama kuin löpöhommissa. Ei liene enää ajelu kovin rentoa lastutetulla autolla. Tarve lastuttaa lienee matka-autossa suorituskyvyn nosto varsinkin nyt, kun nopeusrajoituksetki n poistuivat ja nousivat. Henkilöautolla koko touhu turhaa, kun niillä vakionakin pääsee ihan riittävästi. Polttoainekulutus vois olla perusteltua, mutta kun ne noxit nousee. ihmettelen vain minne noilla matkakopeilla sitten on kiire etteikö 80: lläkin ehtisi. :-\
-
Vähän kuitenkin eri asia. Thumbd
Ledit ei saastuta, eikä mikään maksu määräydy sen mukaan mitkä polttimot on. Toisin kuin päästöissä.
Kun optimoinnilla todellinen kulutus laskee niin saastutus pienenee. Ja ne Kiinan ledit, niiden tekeminen se saastuttaakin :P :P
-
Kun optimoinnilla todellinen kulutus laskee niin saastutus pienenee.
Myönnän, joskus voi varmasti tippuakin. Mutta dieseliin kun laitetaan rajuin ohjelma sisään ja mustaa tulee putken täydeltä niin vaikea uskoa enää 8)
-
^Lisääntyykö mahdollisesti vaikkapa NOX päästöt, jos optimoimalla kulutus laskee...?
-
^Lisääntyykö mahdollisesti vaikkapa NOX päästöt, jos optimoimalla kulutus laskee...?
Sen takia ne kait tehtaalla pieleen viritetään.
-
Myönnän, joskus voi varmasti tippuakin. Mutta dieseliin kun laitetaan rajuin ohjelma sisään ja mustaa tulee putken täydeltä niin vaikea uskoa enää 8)
Se ei olekaan optimointia vaan varsinkin tieliikenteessä käytettynä järjen köyhyyttä.
-
Se ei olekaan optimointia vaan varsinkin tieliikenteessä käytettynä järjen köyhyyttä.
Kyllä.
Mutta aika vaikeaksi kai menisi, jos toisesta vain tehtäisiin laitonta. Miten se selvitettäisiin katsastuksessa?
Jollain voi olla joku purkkituneri kiinni ja väittää että käyttää sen viriohjelmia vain tieliikenteen ulkopuolella... kuka uskoo?
-
Kyllä.
Mutta aika vaikeaksi kai menisi, jos toisesta vain tehtäisiin laitonta. Miten se selvitettäisiin katsastuksessa?
Jollain voi olla joku purkkituneri kiinni ja väittää että käyttää sen viriohjelmia vain tieliikenteen ulkopuolella... kuka uskoo?
Vähän sama, kun nyt myytävät "kaksitehoiset" lailliset lisäpitkät...
Kuka uskoo, että käytetään vain tien ulkopuolella?
Vaikkapa tällaiset lailliset:
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisavalo_purelux_heat_9200
"PowerBoost-tila on huomattavasti tehokkaampi ja sitä ei tule käyttää normaalissa tieliikenteessä ajettaessa, ainoastaan maastossa."
-
Kuinkahan moni moottoriinsa lisätehoja hankkiva miettii, että teenpä päästömanipuloinnin? Kai se on vain tiedossa, mutta ei tarkoitus. Ihmettelen siis termiä "päästömanipulointi", eikö joku muu olisi ollut tarkempi, kuten "tehomanipulointi", joka yleensä sitten aiheuttaa muutoksen päästöihin.
-
Purkki systeemi ei ole mitään optimointia, eikä vakiona ajettavat ohjelmat.
Oikea tapa on selvittää ajoneuvon normikäyttö.
Eli läppäri päiväksi pariksi kiinni kun ajoneuvoa käytetään, sen jälkeen tehdään ohjelmaan muutokset.
-
Kuinkahan moni moottoriinsa lisätehoja hankkiva miettii, että teenpä päästömanipuloinnin? Kai se on vain tiedossa, mutta ei tarkoitus. Ihmettelen siis termiä "päästömanipulointi", eikö joku muu olisi ollut tarkempi, kuten "tehomanipulointi", joka yleensä sitten aiheuttaa muutoksen päästöihin.
Olettaisin että tässä on kyse siitä tarkoituksesta ja mihin yritetään puuttua. Sinänsä päästömanipulointih an on vielä aika kattava termi. En tiedä onko sitä ajateltu jotenkin muutoin vielä tarkemmin rajata. Mutta tuon alle varmaan kaatuu lähes kaikki autojen rakentelu ja kustomointi. Ei pelkästään ohjelmointi.
Ja mitä tulee tuohon selvitettävyyteen, niin jos yli viisikymmentä vuotta sitten on saatu ukko kuuhun, niin kyllä tämä onnistuu ihan takuuvarmasti, jos niin halutaan. Kustannustheokkuude sta sitten en osaa sanoa. Asiakkaillahan nuo kyllä lopulta maksatetaan.
Käytetyn auton kaupasta toki tekee hieman riskialtista. Itselle on aina ollut pelkästään miinus myynti-ilmoituksissa joa aikaisemminkin, sekä asuntoautoissa, että henkilöautoissa. Kun en nykyautoihin tehoa tarvitse oikein mihinkään enempää kuin vakionakin jo on. Ja jotenkin olen ajatellut, että meiluummin otan sen tehtaan insinöörin suunnitteleman version, jonka voisi olettaa olevan optimoitu myös kestävyyden kannalta. (Toki tässä on aina se, että valmistajan kannalta kannattaa optimoida tulovirrat, ja ehkä jossain tapauksissa imago on vähemmän arvokas kuin varaosakauppa) Nyt tämä saattaa heikentää käytetyn ostajan asemaa, kun ne jotka aiemmin ovat mainostaneet tehonlisäyksillä eivät sitä ehkä kovin vapaaehtoisesti tee. Itsellä ei puolestaan ole mitään osaamista tuota sitten erottaa, jos ei joku siitä kerro.
-
Kuinkahan moni moottoriinsa lisätehoja hankkiva miettii, että teenpä päästömanipuloinnin? Kai se on vain tiedossa, mutta ei tarkoitus. Ihmettelen siis termiä "päästömanipulointi", eikö joku muu olisi ollut tarkempi, kuten "tehomanipulointi", joka yleensä sitten aiheuttaa muutoksen päästöihin.
On olemassa pelkkää päästömanipulointia, sekä sitten moottorin viritystä jossa päästöt joko nousee tai laskee.
Kaikkiin näistä halutaan puuttua.
-
Optimointeja on tullut tehtyä / teen ja konttoreilta ei löydy laitteita millä näkisivät mikä softa yksiköistä löytyy, mistään tehokartoista puhumattakaan :)
Olisikohan edes teoriassa mahdollista, että jollain monimerkkitersteril lä pystyisi lukemaan autosta moottorin softaversion ja sen tarkistussumman?
Tämän lisäksi pitäisi tietysti konttorilla olla pääsy reaaliaikaiseen tietokantaaan kaikkien eri autovalmistajien moottorinohjausyksi köiden laiteversioista versioista sekä niiden softaversioista.
Tämä ihan näin akateemisena pohdiskeluna, sillä käytännössä tälläinen ei ihan vähällä onnistuisi.
-
Purkki systeemi ei ole mitään optimointia, eikä vakiona ajettavat ohjelmat.
Oikea tapa on selvittää ajoneuvon normikäyttö.
Eli läppäri päiväksi pariksi kiinni kun ajoneuvoa käytetään, sen jälkeen tehdään ohjelmaan muutokset.
Jos ei halua hifistellä termeillä, niin purkkikin on ihan toimiva apu. Mulla oli fordin 1,8 tdci, joka on alakierroksilla sietämätön. Purkki auttoi ihan mukavasti varsinkin kaupunkiajossa, jossa joutuu paljon ajamaan hitaasti. Ja maantielläkin se pieni lisä tuntui siinä moottorissa juuri väännön osalta. 10 vuoden aikana ei katsastusmiehiä kiinnostanut selvästi esillä olevana, vaikka se periaatteessa olisi antanut mahdollisuuden nostaa kulutusta ja siten päästöjäkin, joiden mukaan verotus meni.
-
On olemassa pelkkää päästömanipulointia, sekä sitten moottorin viritystä jossa päästöt joko nousee tai laskee.
Kaikkiin näistä halutaan puuttua.
Onko pelkkä päästömanipulointi esim. katin poisto katsastusten välillä? Ensimmäisten kattien aikoina jotkut siten ainakin tekivät. Mutta ei siinäkään varsinainen tarkoitus ollut päästöjen manipulointi, vaan oman kukkaron keston parannus.
-
Onko pelkkä päästömanipulointi esim. katin poisto katsastusten välillä? Ensimmäisten kattien aikoina jotkut siten ainakin tekivät. Mutta ei siinäkään varsinainen tarkoitus ollut päästöjen manipulointi, vaan oman kukkaron keston parannus.
selvin/räikein lienee ad-bluen poisto. oli jossain kohtaa ihan arkipäivää ainakin raskaalla kalustolla, siinäkään nyt sinällään kukaan varmaan päästöjä tahallaan halunnut nostaa, vaan kun ne olivat koko ajan rikki, tehot laskee ja kalliit korjata. Parempi kun ei ollut moista riesaa. Mahtaako 10k€ riittää mitä on omaankin työajokin adblue vehkeisiin vuosien aikana mennyt...siis korjauksiin.
-
Olisikohan edes teoriassa mahdollista, että jollain monimerkkitersteril lä pystyisi lukemaan autosta moottorin softaversion ja sen tarkistussumman?
Tämän lisäksi pitäisi tietysti konttorilla olla pääsy reaaliaikaiseen tietokantaaan kaikkien eri autovalmistajien moottorinohjausyksi köiden laiteversioista versioista sekä niiden softaversioista.
Tämä ihan näin akateemisena pohdiskeluna, sillä käytännössä tälläinen ei ihan vähällä onnistuisi.
Ei ainakaan monimerkkitestereil lä. Otetaan esimerkiksi volvo, ECM softaversioita on useita erilaisia samoissa moottori malleissa, vuosimalleissa jne, eri numeroilla. Softauksessa se softaversion numero ei muutu mihinkään koska kyseistä softaa vain puukotetaan ohjelman sisäisesti.
-
Kuullut että joka toisesta jakelukäytössä olevasta Ducatosta on DPF porattu ja Adblue ja EGR koodattu pois kun autojen pitää olla ajossa eikä korjaamolla. Tämä siis vaan kuulopuheita.
-
Nimenomaan suurin syy noiden poistoon on, kun ne ei toimi ja pirun kalliita korjata.
Tuossa omassakin Taunuksessa nyt vuoden sisään tullu kolme kertaa "kusi-failure- tsek enkine".
On tosin poistunu ajamalla, mutta laittaa miettimään toimenpiteitä....
-
Nimenomaan suurin syy noiden poistoon on, kun ne ei toimi ja pirun kalliita korjata.
Näinköhän ne vehkeet kestää jo pakkasta?
-
Eihän se kusilaite edes toimi (kovassa) pakkasessa, kun liemi jäänyny möntiksi... Thumbd
-
Ja en tiedä missä sitten tankkaatte AdBlue'ta talvella - ainakaan Nesteen Truck -asemien pistoolien toiminta aivan surkeaa jo muutaman asteen pakkasessa. Liipasin potkii takaisin pienestäkin lirusta - 10 litraa vie 15 min norotella.. Thumbd Nollan tuntumassa toimii jo.
Eli lämmintä purkkitavaraa oltava mukana..
-
Eihän se kusilaite edes toimi (kovassa) pakkasessa, kun liemi jäänyny möntiksi... Thumbd
Eikä tarvitsekaan toimia. Menee tietyssä pakkasluvussa pois päältä.
-
Ja en tiedä missä sitten tankkaatte AdBlue'ta talvella - ainakaan Nesteen Truck -asemien pistoolien toiminta aivan surkeaa jo muutaman asteen pakkasessa. Liipasin potkii takaisin pienestäkin lirusta - 10 litraa vie 15 min norotella.. Thumbd Nollan tuntumassa toimii jo.
Eli lämmintä purkkitavaraa oltava mukana..
Mihin tankkaat? Onko magneettia?
-
Eikä tarvitsekaan toimia. Menee tietyssä pakkasluvussa pois päältä.
Eikös pakkasella sitten tulekaan päästöjä? :o
Minä olen luullut että niitä tulee kahta kauheammin...
Naapuri tuossa joku vuosi sitten vaihtoi autoa, kun edellinen vietiin muutama kerta lavetilla Rovaniemelle.
Ei kulkenut kusi pakkasessa.
-
Olet asian ytimessä.
Viherpesua koko kusetus.
-
Mihin tankkaat? Onko magneettia?
Erikokoisia k-a, tr, pyöräkuormaajia jne..
Tankkirinkulat näissä koneissa (pistoolissa mutikka ja vilkkuledi, tiedät kait systeemin), mutta ihan sama vaikka kortilla. Pistoolin pää kait jäätyilee. Vaikka irtoastiaan laskee, niin ei tule tavaraa kuin pienissä pätkissä.. useasta mittarista todettu. Niissä muoviloota pistoolin suojana ja kait lämmityskin. Olsiko liian arktiset olosuhteet 8)
-
Eikös pakkasella sitten tulekaan päästöjä? :o
älä minulta kysy :laugh:
Mutta -11C alkaa kusineste jäätymään, onhan siellä lämpövastuksetkin muttan jossain kohtaa menee kuitenkin jäähän. oliko se sitten -20 vaiko -25C kun ei enää tarvitsekaan toimia.
Alkuaikojen manipuloinnit liittyi käsittääkseni juuri tähän. Jollain kusettettiin lämpötila-anturia ja se luuli että on pakkasta liikaa, eikä adblue systeemit surisseet edes kesällä.
-
Tässä asiaa päästömanipulaatio- hössötyksestä:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/89798b1b-6051-4fcb-871e-be1291b6299e
Edellinen eduskunta hyväksyi 23.3.2023 nipun ajoneuvolain muutoksia, joista osa astuu voimaan 1.4.2023, osa puolestaan vasta 1.6.2024. Vastaisuudessa päästömanipulaatioi den tekemisestä rangaistaan myös niitä tekeviä yrityksiä.
Liikennekäytössä olevien autojen pakokaasupäästöjä vähentävien laitteiden purkaminen, ohittaminen tai ohjelmointi on ollut kiellettyä jo aiemman ajoneuvolaissa, mutta laitteiden asentaminen tai myynti ei nykyisen lain perusteella ole kiellettyä.
Näillä laitteilla ja ohjelmoinneilla tarkoitetaan tyypillisesti esimerkiksi dieselautojen pakokaasun kierrätysjärjestelm ä EGR:n poistamista käytöstä sekä mekaanisesti että ohjelmallisesti, mutta myös muiden saasteidenpoistolai tteistojen kuten SCR- eli niin kutsuttujen AdBlue-järjestelmien poistoa autoista joissa ne vaaditaan.