Erotusmuuntaja vai galvaaninen erotin - aluksen rungon johtavuus vaikuttaa, tarvitaanko vain anodien syöpymisen takia vai myös henkilöturvallisuud en takia (ja jotta vvs:t toimivat moitteetta) galvaanista tasavirtaa vasten.
(https://karavaanari.org/kuvat/1677745449.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1677745460.jpg)
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/112508/makiaho_miika.pdf (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/112508/makiaho_miika.pdf)
Erotusmuuntajan kanssa (nollaus) on parempi varmistaa, että pistotulppaliitännä ssä nolla pysyy nollana.. CEE -tulppakytkentä on varma tapa, ja PE -napa on varmasti johtavampi kuin N tai L
Itse en muista nähneeni kämppäreillä tuota type F -pistorasiaa (hotellit oma lukunsa), mutta sukotulppa (ilman PE sivukäpäliä), jossa PE -tapille reikä, on varma valinta muihinkin maihin, esim. Puola ja Ranska.
Näitä 0-luokan pistorasian näköisiä tapillisia (type E) kyllä euroopassa tapaa siellä-täällä..
Ja kannattaa muistaa, että pistorasia kohtainen kuormitus etelä-Euroopassa on kaukan pohjolassa totutuista - eli 10/16A sijasta 2-4A (tai jopa sukolla 10A).
Itselläni m-autossa inline-invertteriratkaisu, jossa pistorasioden yhteiskulutus voi olla jatkuvana 2kW (hetkellistä 3kW) - tosin auton ulkopuolen liitäntäkaapelin (CEE) kautta tuleva virta rajautuu EBL:n kyvyn mukaan. Voidaan siis käyttää vaikka auton kattoilmastointia siellä missä kämppärin pistorasiat on suojattu vaikka 2A sulakkeella.
Tilannetta voi kuvata vedellä samaksi - kun painepesuri liitetään 1m korkeudella olevaan kuution pyttyyn, johon johdetaan pitkällä puutarhaletkulla hitaasta juoksevaa vettä, voi painepesuria käyttää ongelmitta kunhan säiliössä vettä riittää. Vaatii siis käyttötaukoja, jos tarvee suurikulutuksista ..
Auton tapauksessa "kuution tankkia" edustaa hupiakusto.
Muuntajassa ensio (laituri) ja toisiopuolet (alus) ovat toisistaan galvaanisesti erillään, jolloin toisiopuoli saattaa "kellua" eri potentiaalissa. Siksi nollapotentiaali N ja suojamaa PE pitää olla galvanisesti yhdessä (kuva ed postaus), jotta tältä vältytään. Eikä AC-puolen N ja PE välille voi syntyä virtoja siten, siis aluksessa..
Vaikka olisi lasikuituinen paatti kyseessä, niin se propulsiolaitteisto tuo veden potentiaalin paattiin helposti. Yleensä DC-puolen miinus (-) on laitettu yhteen sen kanssa. Kulussa sitten viimeistään syntyy galvaanisiavirtoja DC-puoleen.
Kyllähän tappi-PE (type E) pistorasiatulpassa (kuten CEEssäkin) N ja L jatkuvat oikeinpäin, mikäli seinässä ne olivat oikein.. toisin kuin type C, F tai L.