Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: sape - 12.02.2023 kello on 10:11
-
Laitoin auton loppusyksystä talviteloille, kaikki toimi vielä silloin hyvin. Nyt otin auton taas käyttöön, mutta kaasun kanssa tuli seuraavanlainen ongelma. Liesi, uuni ym.. toimii hetken normaalisti, mutta sitten kaasun tulo loppuu. Kun painan paineen säätimestä kaasua tulee taas hetken ja sitten tulo taas loppuu. Vaihdoin pullon, mutta sama jatkuu. Mikähän voisi olla syynä?
-
Se paineensäädin jäässä/rikki mikä pullossa kiinni.
-
Moi, epäilen samaa. Paineen säätimellä alkaa olla ikää sen verran, että taidan vaihtaa sen uuteen.
-
mitä sä painat siitä paineen säätimestä?
Ei kai sitä purkirikkoventtiili ä kuitenkaan?
-
Eikös niissä joissain ole nappi, jota pitää painaa esim. pullonvaihdon jälkeen?
-
se on se putkirikko venttiili....
mutta jos laukeilee niin jossain on vuoto
-
Tuosta vihreästä napista olen painanut. Sen jälkeen kaasut toimii hetken.
-
se on se putkirikko venttiili....
mutta jos laukeilee niin jossain on vuoto
Ja sen vuodon pitää olla SUURI. Esim kolarin aiheuttama putken katkeaminen. Ei mikään kulutuslaitteen kulutusta pienempi vuoto aiheuta tuon venttiilin laukeamista.
-
jep suuri pitää olla ja vaarallinen tällöin.
-
Ok. Täytyy viedä huoltoon. Kiitos vastauksista👍
-
Joko olet vaihtanut painesäätimen? (Oikea paine kts. vanha).
-
En tiedä paineensäätimen ikää, mutta viimekesänä laitteet on koeponnistettu. Autoon on nyt huolto tilattu. Tulee ainakin huollettua asianmukaisesti.
-
Ison vuodon luulisi suhisevan havaittavasti ja kaasun haisevan.
Tietty turvakytkinkin voi aina olla viallinen.
Mutta huollossa hyvä käyttää koska eihän tuotakaan saisi kait itse vaihdella.
-
Kyllä paineensäätimen saaitse vaihtaa jos tietää miten se tulee tehdä.
Jollei niin parempi vaihtoeht9o on käyttää osaajaa.
-
Missä menee raja?
Laki sanoo että kiinteiden putkistojen ja laitteiden asennukset saa tehdä vain luvat omaava henkilö.
Eikös tuossa kuvassakin ole aika kiinteä asennus?
Letkun saa tietty liittää paineensäätimeen mutta entä paineensäätimen putkistoon.... (puhutaan siis autoasennuksesta eikä grilli)
Tietty näppärä kaveri voi ajatella että autossa olevat putket eivät ole kiinteitä kun kerran liikkuvat koko ajan.,...
-
Usein paineensäädin menee pulloon kierteellä ja toinen pää onkin matalapanepuoli klemmarilla. Tosin voi se olla seinä/katto kiinnitteinen mihin letkut kiinnitetään ja taas letkun toinen pää pulloon.
-
Minä tarkoitan pulloon kiinnitettävää paineensäädintä enkä mitään muuta kaasujärjestelmään kuuluvaa osaa.
-
Minä tarkoitan pulloon kiinnitettävää paineensäädintä enkä mitään muuta kaasujärjestelmään kuuluvaa osaa.
Aloittaja puhui jonkin napin painamisesta, tällöin otin mukaan myös toisen variaation. Nappia ei ole mainitsemassasi.
-
Aloittaja puhui jonkin napin painamisesta, tällöin otin mukaan myös toisen variaation. Nappia ei ole mainitsemassasi.
Onhan siitä kuvakin aikaisemmin.
-
Koko sarja kannattaa lukea alusta. Jos kysyjä kertoisi tai olisi kertonut laitteiden iän ja merkin niin avunanto olisi helpompaa. On yleistä että juuri paineenalentajasta tuon tyyppinen oire usein vanhemmiten johtuu. Napin painanta tuli tuli kuvineen ilman selvitystä oliko aiempi ohje jo tehty. Myös pullovika on mahdollinen mutta harvinaisempi. Kaukoparannus on hyvin vaikeaa, mutta todellinen syy selviää ammattilaisella.
-
Onhan siitä kuvakin aikaisemmin.
Kas sitä en ollut huomannut, enkä näemmä edes ainoa.
-
Tuosta vihreästä napista olen painanut. Sen jälkeen kaasut toimii hetken.
(https://karavaanari.org/index.php?action=dlattach;topic=28121.0;attach=29092;image)
Kuvassa, joka liitteenä lainatussa vastauksessa, on Secumotionin virtausvahti (ei siis CrashSensorin CS).
Aparaattii laukeaa; kaasun loppumisessa tai virtaus ylittää siinä mainitun arvon 0.8 - 1.5 g/h (mitä noita nyt on laitettu) sekä tietty vikaantuessaan. Toisaalta ei mikään ihme ole, jos kulkimessa on lämppärin ja jk:n lisäksi uuni ja pakastin/iso jk, että kaasua kuluu..
Näitä SecuMotion'eitahan ei enää valmisteta, että ainoa vaihtoehto on korvata CS:llä.
-
Aparaattii laukeaa; kaasun loppumisessa tai virtaus ylittää siinä mainitun arvon 0.8 - 1.5 g/h (mitä noita nyt on laitettu) sekä tietty vikaantuessaan.
Tuossa lienee virhe?
Jo Alde yksinään kuluttaa yli 400g/h täydellä teholla :-\
-
Löytyi tuollainen arvo: Flow rate Qn1.5 kg/h
https://www.libble.eu/truma-secumotion-gastank/online-manual-758865/?page=0010
-
Paljonkohan hellan levyt kuluttaa kun kaikki on päällä täysillä?
-
Paljonkohan hellan levyt kuluttaa kun kaikki on päällä täysillä?
Vähemmän kuin lämppäri ja joissain 2 levyä, joissain jopa 4. Itsellä tuo säädin ja voi olla uuni, lämppäri ja liesi päällä.
-
Aparaattii laukeaa; kaasun loppumisessa tai virtaus ylittää siinä mainitun arvon 0.8 - 1.5 g/h (mitä noita nyt on laitettu) sekä tietty vikaantuessaan.
Tuossa lienee virhe?
Jo Alde yksinään kuluttaa yli 400g/h täydellä teholla :-\
Löytyi tuollainen arvo: Flow rate Qn1.5 kg/h
https://www.libble.eu/truma-secumotion-gastank/online-manual-758865/?page=0010
No olihan siinä sitten hieman virhettä... :D
-
No olihan siinä sitten hieman virhettä... :D
Kirjotusvihrehän siellä oli, k kirjain uupui. Hyvä että ootta tarkkoja
-
Hei,
Vika oli paineensäätimessä. Säädin oli jo niin vanhaa mallia, että asentaja vaihtoi uuden tilalle ja koeponnisti systeemin. Kiitos vastauksista.