Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: miksu88 - 26.11.2022 kello on 09:54
-
Automaattinen termostaatti kytkee lämppäriä päälle ja pois nukkuessa. Itse olen ääniyliherkkä, onko kukaan kokenut tuota kytkemistä häiritseväksi? Ainakin Webasto ja Eberspächer toimii pelkästään termostaatilla, mutta ovat suht hiljaisia yleisesti. Sitten on esim. halvempi Autoterm joka on kuulema hieman äänekkäämpi mutta sen saa puhaltamaan läpi yön tasaisella nopeudella. Mä olen hankkimassa <1500€ lämmitintä joten kalliimpia en ole tutkinut. Varmaan rahalla saa kaikenlaista.
-
Taitaapa kaikkien diesel lämmittimen oma perustermostaatti säätää tehoa ensin mm weba pitää 1 asteen sisällä tehon säädöllä ja kun menee asteen yli säädöstä huolimatta pysähtyy ja odottaa 3-5 astetta käynnistyessään taas isolla teholla. Ainakin planar ja webasto jotka mulla käytössä. Aika inhottava säätöominaisuus. Webaan laitoin kiinan termostaatin jossa diffi 0,5 astetta, paljon kätevämpi, lämmittää pyyntiin ja sammuu, aloittaa käynnistysmanööveri n pyynnöstä 0,5 astetta alempana mutta kestää sen aikaa että käy pari astetta alas ainakin pakkasella käytettäessä, sitten taas täys teholla ylös.
Ei ne omat säädöt ole toimivia.
Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.
-
Taitaapa kaikkien diesel lämmittimen oma perustermostaatti säätää tehoa ensin mm weba pitää 1 asteen sisällä tehon säädöllä ja kun menee asteen yli säädöstä huolimatta pysähtyy ja odottaa 3-5 astetta käynnistyessään taas isolla teholla. Ainakin planar ja webasto jotka mulla käytössä. Aika inhottava säätöominaisuus. Webaan laitoin kiinan termostaatin jossa diffi 0,5 astetta, paljon kätevämpi, lämmittää pyyntiin ja sammuu, aloittaa käynnistysmanööveri n pyynnöstä 0,5 astetta alempana mutta kestää sen aikaa että käy pari astetta alas ainakin pakkasella käytettäessä, sitten taas täys teholla ylös.
Ei ne omat säädöt ole toimivia.
Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.
Joo eli tuo vain on standardi. Ilmeisesti helppokäyttöisyys menee kuitenkin edelle. Lämmittimen voi tietysti asentaa vastakkaiseen päätyyn sängystä niin hieman vaimentaa.
-
Toki. Mullakin sängyn pääpuolessa vasemman oven kynnyksessä, päällä vain 10mm levy ja terassimatto. Enemmän puhallus aukoista ääntä tulee. Toinen aukko sängyn päätyn alla lattianrajassa ja toinen vessassa väliseinän takana. Aika vähän haittaa. Pumpun ääni kuuluu juuri ja juuri, ripustettu kumilatalla runkoon.
Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.
-
Taitaapa kaikkien diesel lämmittimen oma perustermostaatti säätää tehoa ensin mm weba pitää 1 asteen sisällä tehon säädöllä ja kun menee asteen yli säädöstä huolimatta pysähtyy ja odottaa 3-5 astetta käynnistyessään taas isolla teholla. Ainakin planar ja webasto jotka mulla käytössä. Aika inhottava säätöominaisuus. Webaan laitoin kiinan termostaatin jossa diffi 0,5 astetta, paljon kätevämpi, lämmittää pyyntiin ja sammuu, aloittaa käynnistysmanööveri n pyynnöstä 0,5 astetta alempana mutta kestää sen aikaa että käy pari astetta alas ainakin pakkasella käytettäessä, sitten taas täys teholla ylös.
Ei ne omat säädöt ole toimivia.
Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.
Planarissa mulla saa valikosta säädettyä sammumis- ja käynnistyslämpötila n muutaman asteen verran. Toimintatapa on hyvin paljon akkua syövä ja sillä saa 100 Ah akun liki tyhjäksi yhdessä yössä. Käytän viilempänä aikana jatkuvaa lämmitystä ja silloin lämmitysteho tuntuu toimivan portaattomasti. Kun ei lämmitin sammu ja käynnisty termostaatin mukaan, niin sähkön kulutus on pieni. Mittarin mukaan hieman alle 1 ampeerin kulutus jatkuvassa käytössä.
Homma toimii portaattomasti, tai sammutellen vain ainoastaan uudemman ohjauspaneelin kanssa. Vanha Webasto vanhassa retkiautossa tuntee vain täys- ja puolitehon termostaatilla. Se on hankala kesäkelillä, kun tulee liian kuuma helposti. Pakko ohjata lämpöä ikkunoita raottamalla.
Pumpun ääni riippuu toki kumivaimentimista, mutta äänen voimakkuuteen vaikuttaa myös pumpun asento. Se pitää olla juuri oikeassa kulmassa, niin on lähes äänetön auton alla. Myös pumppuja on monenlaatuisia markkinoilla.
Tällainen Planarille:
https://www.planar.fi/434357587/product/4969375/uutuus-comfort-control-ohjauspaneeli?catid=981259
-
Mullakin sängyn pääpuolessa vasemman oven kynnyksessä, päällä vain 10mm levy ja terassimatto.
ehkä se terassimattokin vähän ääntä eristää, mutta oikea äänierstematto on hyvinkin toimivaa Thumb
itsekin äänieristin sen kaapin missä Alde on. Ei enää edes kuule kun lähtee päälle. Patterit tietty vähän paukkuu kun alkaa lämpöleejentua, mutta se on vain kodikas ääni keskellä talvea :-*
-
ehkä se terassimattokin vähän ääntä eristää, mutta oikea äänierstematto on hyvinkin toimivaa Thumb
itsekin äänieristin sen kaapin missä Alde on. Ei enää edes kuule kun lähtee päälle. Patterit tietty vähän paukkuu kun alkaa lämpöleejentua, mutta se on vain kodikas ääni keskellä talvea :-*
Kun pistää kylmään aikaan jatkuvalle kierrolle, poistuu patterien napsuminen ja samalla tasoittuu lämpö entisestään kun kiertovesi tasisen lämpöistä eikä alkupäästä 60 asteista jos termostaatti katkoo kiertopumppua ;)
-
Planarissa mulla saa valikosta säädettyä sammumis- ja käynnistyslämpötila n muutaman asteen verran. Toimintatapa on hyvin paljon akkua syövä ja sillä saa 100 Ah akun liki tyhjäksi yhdessä yössä. Käytän viilempänä aikana jatkuvaa lämmitystä ja silloin lämmitysteho tuntuu toimivan portaattomasti. Kun ei lämmitin sammu ja käynnisty termostaatin mukaan, niin sähkön kulutus on pieni. Mittarin mukaan hieman alle 1 ampeerin kulutus jatkuvassa käytössä.
Homma toimii portaattomasti, tai sammutellen vain ainoastaan uudemman ohjauspaneelin kanssa. Vanha Webasto vanhassa retkiautossa tuntee vain täys- ja puolitehon termostaatilla. Se on hankala kesäkelillä, kun tulee liian kuuma helposti. Pakko ohjata lämpöä ikkunoita raottamalla.
Pumpun ääni riippuu toki kumivaimentimista, mutta äänen voimakkuuteen vaikuttaa myös pumpun asento. Se pitää olla juuri oikeassa kulmassa, niin on lähes äänetön auton alla. Myös pumppuja on monenlaatuisia markkinoilla.
Tällainen Planarille:
https://www.planar.fi/434357587/product/4969375/uutuus-comfort-control-ohjauspaneeli?catid=981259
Ok eli lämmitystyyppi onkin ohjauspaneelista kiinni. Tuo oli jännä pointti että jatkuva päälle ja pois kytkeminen myös syö akkua. Jotain tuohon pitää kyllä keksiä webastonkin kanssa, ehkä jokin toinen valmistaja on kehittänyt paremman ohjauksen.
-
Ok eli lämmitystyyppi onkin ohjauspaneelista kiinni. Tuo oli jännä pointti että jatkuva päälle ja pois kytkeminen myös syö akkua. Jotain tuohon pitää kyllä keksiä webastonkin kanssa, ehkä jokin toinen valmistaja on kehittänyt paremman ohjauksen.
Käynnistyksen aikana mittari näyttää noin 4,5 A kulutusta...
Samoin virrankulutus nousee samoihin lukemiin, kun lämmitin sammutetaan. Molemmat toiminnot kestävät useita minuutteja. Kokeilin kesällä sammuttavaa toimintoa, mutta se vei akun jännitteen niin alas, ettei Planar enää käynnistynyt aamulla. Kesällä jatkuva lämmitys on liian tehokas, vaikka termostaatilla säätäisi pyynnön alas. Syksymmällä viileämmillä ilmoilla homma toimii jatkuvalla lämmityksellä, jolloin termostaatti säätää lämpötehot liki asteen tarkkuudella. Akkuvirrat riittää pienestäkin akusta silloin ehkä parin vuorokauden jatkuvaan lämmitykseen.
Planarissa tulee yleensä mukana PU-27 ohjain, joka on aika alkeellinen verrattuna tuohon uudempaan Comfort ohjaimeen. Olettaisin, että johtavalla Webastollakin olisi jo saatavana kehittyneenmpi ohjain.
Vanha PU-27
https://www.planar.fi/434357587/product/3171034
-
Mulla on mylläkkävaunussa planar ja siinä se "esi-fiksuohjain" eli tämä
https://www.planar.fi/434357587/product/5213724/pu-11m-12v-ohjain?catid=1006024
Lämmitysmoodiksi saa tuolla sen että lämmittää haluttuun lämpötilaan termostaatilla tuosta ohjaimesta ja sitten menee "tyhjäkäynnille" eli ei sammuta liekkiä eikä puhallinta mutta käy tooooooooodella harvakseltaan naputellen ja sisään tulee lehmänhenkäystä (virrankulutus minimaalista).
On ollut aika sopiva tuohon vaunuun jos ulkona on alle +5 astetta. Jos sen päälle niin pikkuhiljaa sisälämpö kiipeää ylöspäin mutta ei tuollaisia hienompia säätimiä vielä silloin ollut myynnissäkään kun omaa rakentelin. Nyt varmaan laittaisin mutta mulle piisaa nykyinen niin hyvin etten näe vaivaa sen vaihtamiseen :)
Tuo edellämainittu käynnistysvaihe kuluttaa paljon virtaa, se on totta.
-
Mulla on mylläkkävaunussa planar ja siinä se "esi-fiksuohjain" eli tämä
https://www.planar.fi/434357587/product/5213724/pu-11m-12v-ohjain?catid=1006024
Lämmitysmoodiksi saa tuolla sen että lämmittää haluttuun lämpötilaan termostaatilla tuosta ohjaimesta ja sitten menee "tyhjäkäynnille" eli ei sammuta liekkiä eikä puhallinta mutta käy tooooooooodella harvakseltaan naputellen ja sisään tulee lehmänhenkäystä (virrankulutus minimaalista).
On ollut aika sopiva tuohon vaunuun jos ulkona on alle +5 astetta. Jos sen päälle niin pikkuhiljaa sisälämpö kiipeää ylöspäin mutta ei tuollaisia hienompia säätimiä vielä silloin ollut myynnissäkään kun omaa rakentelin. Nyt varmaan laittaisin mutta mulle piisaa nykyinen niin hyvin etten näe vaivaa sen vaihtamiseen :)
Tuo edellämainittu käynnistysvaihe kuluttaa paljon virtaa, se on totta.
Oletko ollut Planariin tyytyväinen. Edullisuus aina hieman arveluttaa. Mainostavat myös että ovat hiljaisia laitteita.
-
Mun Planari on pelannut loistavasti, nyt pojan rintterissä kun mulla Webasto oli valmiina. Harkinnut isomman 44d planarin vaihtoa tuon webaston tilalle.
Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.
-
"Hiljainen polttoainepumppu", "Paloilman imuäänenvaimennin" Alkaa näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
-
Oletko ollut Planariin tyytyväinen. Edullisuus aina hieman arveluttaa. Mainostavat myös että ovat hiljaisia laitteita.
On pelannut kuin se kuuluisa junan vessa.
-
"Hiljainen polttoainepumppu", "Paloilman imuäänenvaimennin" Alkaa näyttää hyvältä vaihtoehdolta.
Minulla on myös imuilman äänenvaimennin lämmittimissä...
Pakoputkeen tulee vaimennin, mutta myös lämpöeristevuoraus. Pumpun kulma kumikiinnikkein on myös tärkeä. Jos kulma on väärä, niin pumppaa huonosti, mutta myös naksutus kovenee. Ilmapuhallusputki mulla on lyhyt tumppi, joten sitä kautta tulee kohtuu iso puhallusmelu, vaikka lämmitin on väliseinän takana.
-
Pumpun kulma kumikiinnikkein on myös tärkeä. Jos kulma on väärä, niin pumppaa huonosti, mutta myös naksutus kovenee.
Eikös asennushje aina kerro, miten sen voi asentaa?
-
Eikös asennushje aina kerro, miten sen voi asentaa?
Kertoo se, mutta maahantuoja/huolto kertoi tarkemmin...
Toisaalta ei näppärä asentaja mitään ohjekirjoja lue.
-
Minulla on Eberi, on tosi äänetön. Auton ulkopuolella humina kuuluu.
-
Tärkeintähän on sisälle kuuluva ääni. Ulos on äänenvaimennin.
Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.
-
Tärkeintähän on sisälle kuuluva ääni. Ulos on äänenvaimennin.
Saksanseisoja MB319 -13 ent lanssi. Polar 5.6 ct -98 kaasuton.
Juu, sisälle ei kuulu oikeastaan mitään. Aavistuksen polttoainepumpun naksutusta.
-
Mulla kin on retkiautossa Eberi auton alla ulkopuolella...
Alussa, kun kylmää autoa lämmittää, niin huminaa kyllä kuuluu täysteholla, mutta auton lämmettyä on lähes äänetön pienemmällä teholla. Syyhän on selvä. Pohja eristää ja pidempi lämmitysputki vaimentaa äänen.
-
Mulla air top 200 auton sisällä ja aika kovan metelin pitää! Kait siinä joku tehon säätökin pitäis olla mut ei sitä ainakaan äänestä huomaa.