Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Transit Matkaaja - 30.10.2022 kello on 20:27
-
Tyhmä kysymys, mutta missä tässä on lämmönvaihdin? Kun lähden ajoon ja laitan Alden kiertovesipumpun päälle, niin vesi lämpenee ja auto myös mukavasti pelkästään sillä näin syksyiseen aikaan. Mutta kiinnostaa tietää, että missä tai mikä tuo lämmönvaihdin niin kuin fyysisesti on? Tuon Alden pystypannun takana on ruskea lieriö, joka on kai käyttöveden lämmitin, ja sen alapuolella on sähköpatruuna. Onko lämmönvaihdin sisäänrakennettu tuohon pystypannuun??
-
Ei ole, täytyy olla muualla.
-
Olisiko etupenkin alla, tuskin se on kovin kaukana koneesta.
-
Selvä juttu ja hyvä tietää, että lähempänä moottoria! Penkkien alla ei näytä olevan, mutta varmaan sitten jossain auton alla. Täytyy etsiä kun seuraavaksi sinne tule ryömittyä.
-
Pistä sormi lämpöputken päälle ja kävele.
Jossain vaiheessa vaihdin tulee vastaan.
-
Aika raju olisi kytkeä pois tai päälle jos pitää auton alla ryömiä :o Onko jossain hana niin vaikeassa paikassa?
Tsahkalin ohjeesta on hyvä lähteä.
-
Aikoinaan Matkaaja autossa tuo oli kuskin penkin takana ja siinä oli oma lämmönvaihtimen pumpun katkaisija, sillä sai moottorin lämmitettyä parkissa. Tuosta on aikaa varmasti 20v ja en muista oliko tuo (vihreä valolla varustettu) katkaisija kojelaudassa vai vaihtimen vieressä.
Ymmärsinkö oikein, että et käynnistä Aldea, ainoastaan käynnistät Alden pumpun. Silloin moottorin vesipumppu kierrättää veden lämmönvaihtimen kautta ja Alden pumppu hoitaa asuinosan vesikierron?
-
Aikoinaan Matkaaja autossa tuo oli kuskin penkin takana ja siinä oli oma lämmönvaihtimen pumpun katkaisija, sillä sai moottorin lämmitettyä parkissa. Tuosta on aikaa varmasti 20v ja en muista oliko tuo (vihreä valolla varustettu) katkaisija kojelaudassa vai vaihtimen vieressä.
Ymmärsinkö oikein, että et käynnistä Aldea, ainoastaan käynnistät Alden pumpun. Silloin moottorin vesipumppu kierrättää veden lämmönvaihtimen kautta ja Alden pumppu hoitaa asuinosan vesikierron?
Tuo kaikki pätee myös minulla olleseen Petteri Punakuonoon huomioiden, että katkaisija oli vaihtimen vieressä, muistaakseni.
-
Aikoinaan Matkaaja autossa tuo oli kuskin penkin takana ja siinä oli oma lämmönvaihtimen pumpun katkaisija, sillä sai moottorin lämmitettyä parkissa. Tuosta on aikaa varmasti 20v ja en muista oliko tuo (vihreä valolla varustettu) katkaisija kojelaudassa vai vaihtimen vieressä.
Ymmärsinkö oikein, että et käynnistä Aldea, ainoastaan käynnistät Alden pumpun. Silloin moottorin vesipumppu kierrättää veden lämmönvaihtimen kautta ja Alden pumppu hoitaa asuinosan vesikierron?
Kyllä nyt pääsin jyvälle tästä hommasta! Juu, auton alla on kaksi hanaa, joita kääntämällä saa kesä ja talvikierron lämmönvaihtimelle! Eli se just on lämmönvaihdin?! En ole kääntänyt kesäasentoon, niin kuin edellinen omistaja myös neuvoi. Talviasennosta ei ole kesällä mitään haittaa, kun kiertovesipumppu ei ole käytössä.
Kyllä vain Alden kiertovesipumpun kytken päälle ja ajoon näin syksyisellä kelillä. Sillä jo lämpenee Alden nesteet, eli sen tuntee paisuntasäiliöstä.
-
Oletko löytänyt kytimen jolla saa lämmönvaihtimen pumpun ja sen myötä moottorilämmityksen päälle
-
Talviasennosta ei ole kesällä mitään haittaa, kun kiertovesipumppu ei ole käytössä.
Kyllä vain Alden kiertovesipumpun kytken päälle ja ajoon näin syksyisellä kelillä. Sillä jo lämpenee Alden nesteet, eli sen tuntee paisuntasäiliöstä.
kyllä omassa ainakin patterit lämpenee jos lämmönvaihdin on unohtunut auki asentoon, vaikka ei kiertovesipumppu olisikaan päällä.
Vesi liikkuu painovoimaisesti, lämmönvaihdin on alempana kuin patterit, eli kuuma vesi alkaa nousta pattereihin. Tietysti paljon hitaammin.
Toki ihan eri ikäinen alde ja transittikin... Mutta kokeilemalla se selviää Thumb
-
kyllä omassa ainakin patterit lämpenee jos lämmönvaihdin on unohtunut auki asentoon, vaikka ei kiertovesipumppu olisikaan päällä.
Vesi liikkuu painovoimaisesti, lämmönvaihdin on alempana kuin patterit, eli kuuma vesi alkaa nousta pattereihin. Tietysti paljon hitaammin.
Toki ihan eri ikäinen alde ja transittikin... Mutta kokeilemalla se selviää Thumb
Tässä ei ole muuta kiertovesipumppua, kuin tuo paisuntasäiliön päällä oleva. Kesällä tuota paisuntasäiliötä koittamalla tuntee sen olevan viileä, eli ei vesi lämpene, kun pumpulla ei nestettä kierrätä. En vaan tajunnut, että juuri nuo hanat auton alla on se lämmönvaihtimen paikka. Eli pitkä talvikierto ja lyhyt kesäkierto. Mutta kyseleminen kannattaa! Thumb Minun Transit Matkaaja on vm. 1991.
-
Periaatteessa siellä pitäisi olla toinenkin pumppu joka kierrättää moottorin ja vaihtimen välillä että saa aldella lämmitettyä moottorin!
-
Minulla on se toinen myös. Toistepäin käyttäessä vaan Alden pumppu jatkuva asentoon ja termari vähän pienemmälle ettei pannu lähde päälle.
-
Onko tässä jotenkin todettu että ko. autossa lämmönvaihdin on?
Otsikossa se mainitaan mutta aloituksessa aloittajan
alitajunta paljastaa ettei hän itsekään usko sellaista olevan.
Mitä multa jäi huomaamatta?
-
Jos kerran patterit lämpenee eikä alde ole päällä niin..... Tuskin moottorissa ja pattereissa kiertää sama neste tulishan sinne painettakin!
-
No niin, tarkennan vielä nyt kun asiaa osasin tutkia, että lämmönvaihdin on kaasupullokaapissa. Sulkuhanat kesä- ja talvikierrolle on siinä alapuolella auton alla. Letkut tulee ja menee lämmönvaihtimelle moottorilta, ja siinä välissä ei ole muita kiertovesipumppuja. Mutta vesi webasto on, joka ei nyt toimi.
En sitten tiedä, tai en ole kokeillut, kuinka tuo lämmönvaihdin lämmittää auton moottoria?! Mutta asunto-osa lämpenee mukavasti vain sillä, että kytkee Alden kiertovesipumpun käyntiin, kun autolla kevät ja syyskelillä ajelee.
-
Jos kerran patterit lämpenee eikä alde ole päällä niin..... Tuskin moottorissa ja pattereissa kiertää sama neste tulishan sinne painettakin!
Juu, eri neste niissä kiertää. Moottorissa vihreä ja Aldessa punainen.
-
Onko tässä jotenkin todettu että ko. autossa lämmönvaihdin on?
Otsikossa se mainitaan mutta aloituksessa aloittajan
alitajunta paljastaa ettei hän itsekään usko sellaista olevan.
Mitä multa jäi huomaamatta?
Jäikö se huomaamatta, että asunto-osan nesteet kiertää ja lämpenee ilman kaasulämmitystä, kun autolla ajaa ja laittaa vaan Alden kiertovesipumpun päälle.
-
Ok olisko sitten vaan luotettu vebaston kiertovesi pumppuun ettei toista tarvii! Vebastolla saisi ilmeisesti lämmitettyä myös as osankin.
-
Ok olisko sitten vaan luotettu vebaston kiertovesi pumppuun ettei toista tarvii! Vebastolla saisi ilmeisesti lämmitettyä myös as osankin.
Vai olisko niin, että tämä lämmönvaihdin ei lämmitä moottoria?? Eli kun webaston vesipumppu toimii, niin webasto on muutenkin päällä? Tässä on vielä ilmawebasto auton hytissä, joka sekään ei toimi. Eli paljon on kampetta uutena laitettu. Näitä webastoja tässä tutkailen, että miksi ei kumpikaan käynnisty. Mutta se on toinen juttu.
-
Todennäköisesti ei! Kannattaa laittaa pumppu väliin niin lämmittää! Ei se sen kummempaa vaadi.
-
Todennäköisesti ei! Kannattaa laittaa pumppu väliin niin lämmittää! Ei se sen kummempaa vaadi.
Sellaisen kiertovesipumpun hain Motonetista ja laitoin tuon vesi Webaston tilalle. Eli otin Webaston pois, kun ei toiminut. Katkaisija auton kojelautaan ratin viereen ja virta pumpulle hupiakuilta.
Mitenkä tehokas moottorin lämmittäjä tämä sitten lienee, kun on uutena Webasto laitettu moottorin lämmittämiseksi ja tuo lämmönvaihdin vain Aldelle.
-
Kyllä se koneen lämmittää.
-
2.8jtd lämmönvaihdin kuuluuko niin toimia että ei saa moottoria ollenkaan lämmitettyä, mutta ajon aikana saa asuintilan lämpymäks? Kiertovesipumppu löytyy moottoritilasta ja se toimii.ja letkut lämpenee hieman mutta kone ei kyllä lämpene yhtään. Mihin muilla on asennettu koneessa noi letkut saisko keltään esim kuvaa? Onko tota joku ees oikeen asennettu, sillon ku se on laitettu
-
Onko siellä moottorin puolella kiertovesipumppu?
-
On. Se kyllä kiertää mutta mistä se kiertää kun ei lämpene kone.
-
Kuva
-
Missä se pumppu on?
-
Pumppu
-
Ei taida vaihtimessa vasi kiertää?
-
Duoda, duoda, eikös lämmönvaihdin pitäisi olla lämmityslaitteen kanssa sarjassa = peräkkäin kuten webasto?
Mikä on tuo T-kappale?
-
Ei taida vaihtimessa vasi kiertää?
Vesi kiertää kun letkut lämpenee
-
Ompahan arpomista, mutta lähtökohtaisesti, jos näkyy T-liitos, niin tehty rinnankytkentöjä - kiertovesi menee sieltä mistä helpoiten pääsee.
Ei välttämättä kierrä koneessa lainkaan, jos oikopolku menee rinnan olevalta lämppärin kennolta. Kuva pumpusta ei paljoa muuta kerro kuin "kuvassa on pumppu" - miten liittyy mihinki..
-
Laitappa lämmityslaitteen hana ihan kylmälle ja kokeile sitten. ettei lämppärissä vesi kiertäisi ollenkaan.
-
Laitappa lämmityslaitteen hana ihan kylmälle ja kokeile sitten. ettei lämppärissä vesi kiertäisi ollenkaan.
Onko siellä joku hana?
-
Ompahan arpomista, mutta lähtökohtaisesti, jos näkyy T-liitos, niin tehty rinnankytkentöjä - kiertovesi menee sieltä mistä helpoiten pääsee.
Ei välttämättä kierrä koneessa lainkaan, jos oikopolku menee rinnan olevalta lämppärin kennolta. Kuva pumpusta ei paljoa muuta kerro kuin "kuvassa on pumppu" - miten liittyy mihinki..
Letkut menee pumpulta sisälle lämmönvaihtimen ja sieltä ulos noihin t kappaleisiin ja noi molemmat letkut jotka lähtee moottorille päin menee siihen termostaatin koteloon.eli vesi kiertää vain kotelossa? Kotelo lämpenee mutta moottori ei.
-
Onko siellä joku hana?
Siis etkö pysty sisälämpötilaa säätämään autosi omasta lämmityslaitteesta? Mulla ainakin on nuppi mistä kiertämällä pystyy veden kiertoa säätämään vaikka kokonaan kiinni. Tätä tahkoitin sillä hanalla! Tiedän kyllä ettei kaikissa ole vaan lämpötilaa säädetään läpillä joilla rajoitetaan ilman kiertoa. Jos estät lämmityslaitteelle menevän vaihtimelta tulevan veden kierron niin pakkohan sen on sitten moottorin kautta kiertää vai mitä?
Selostuksesi kyllä viittaa että on väärin kytketty.
-
Siis etkö pysty sisälämpötilaa säätämään autosi omasta lämmityslaitteesta? Mulla ainakin on nuppi mistä kiertämällä pystyy veden kiertoa säätämään vaikka kokonaan kiinni. Tätä tahkoitin sillä hanalla! Tiedän kyllä ettei kaikissa ole vaan lämpötilaa säädetään läpillä joilla rajoitetaan ilman kiertoa. Jos estät lämmityslaitteelle menevän vaihtimelta tulevan veden kierron niin pakkohan sen on sitten moottorin kautta kiertää vai mitä?
Selostuksesi kyllä viittaa että on väärin kytketty.
Tossako on sitte hana eikä läppiä? 😂
-
Ei ole Foordimaista hanalla lämmönsäätö vaan läpällä (kenno aina moottorinlämmöissä) - välimerenmerkeissä enempi hanoja..
Uudemmissa Fordeissa sulkevia (ei säätäviä) on/off tyyppisiä alipaineavusteisia
-
Ei ole Foordimaista hanalla lämmönsäätö vaan läpällä (kenno aina moottorinlämmöissä) - välimerenmerkeissä enempi hanoja..
Uudemmissa Fordeissa sulkevia (ei säätäviä) on/off tyyppisiä alipaineavusteisia
Ei siellä mukaan mielestä hanaa oo.