Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: maraski - 18.08.2022 kello on 21:42
-
Osaako joku kertoa, millainen vesiboileri on ollut 1990 Detleffs Ducaton kuskin penkin alla?
En tosin tiedä onko se edes ollut Truma.
Lämmitin on mallia E2400, mutta se ei selvästikään ole alkuperäinen.
Siellä etupenkin alla on valmiina johdot, punainen irtonainen letkunpää, sekä lattian läpi menevä reikä (pakoputki?).
Lähtee myös toinen isompi putki, joka tulee katosta ulos.
Penkin rungossa on myös pari isompaa reikää, josta on positettu jotain tekniikkaa.
Kaasuputki tulee myös sinne penkin alle, mutta se on tulpattu.
Haluaisin löytää sellaisen aluperäisen vesiboilerin, mutta Googlesta ei tunnu olevan apua, kun en tiedä tarkalleen, mitä hakea.
Muistan joskus autoa hankkiessani nähneeni jossain autossa siinä penkin reunassa punaisia nappuloita. Tietenkään nyt en löydä enää vastaavaa kuvaa mistään.
Kaikki apu ja vinkit otan kiitollisuudella vastaan.
Ja jos jollakulla on ko. boileri, voimme vaikka hieroa kauppaa, jos sen joku osaa sinne asentaa :P
-
Tuskin noin vanhaan kalustoon löytyy varaosaa. Täytyy soveltaa.
-
1981 on Truman boiler (sähkö/kaasu) tullut markkinoille.
(https://www.aboutcampbtob.eu/wp-content/uploads/2021/07/RV-heating-systems_12.jpg)
Kaasu- ja vesiputket sekä piippu viittaisi johonkin tämän tapaiseen. Tyhjennysletku menee lattian läpi.
Vieläkin myydään vastaavaa uutena.
https://procaravan.fi/products/vedenlammitin-truma-boiler-10l-30mbar-1?variant=40426313941183¤cy=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_campaign=gs-2020-10-31&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign&gclid=EAIaIQobChMI4pq-oJzS-QIVg6myCh15ag2lEAQYASABEgJ2pfD_BwE
Lämppäri historiaa englanniksi.
https://www.aboutcampbtob.eu/the-history-of-rv-heating-systems-in-europe-part-1/
Halpis ratkaisu pieneen tarpeeseen, esimerkiksi käsien pesuun ja pikku tiskiin.
Käytetyn Primus varaajan lämmityskierukka kytketään moottorin jäähdytysnestekiert oon.
Lämmittää ajon aikana moottorin hukkalämmöllä noin ämpärillisen vettä.
https://karavaanari.org/kuvat/1393944360.jpg
Laita hieman enemmän lähtötietoja, niin voi tulla parempia ehdotuksia.
Mm. Paljonko vettä tarvitset ja millä se pitäisi saada lämpöiseksi.
-
Itellä on tuollainen boileri myös. En tiedä onko montaa kokoa noita mutta kyllä tuosta potkua riittää hvyin esim 2hlö suihkuihin ja tiskaukseen. Ei ole koskaan loppunut lämmin vesi. Ja lämpiää yllättävän nopeaan.
-
Kiitos näistä vinkeistä ja infosta, mutta nyt en ole niinkään ensisijaisesti hakemassa uutta ratkaisua, vaan haluaisin tietää sen alkupräisen systeemin, koska olen museoimassa autoa. Voin tietysti hankkia jonkun vastaavan uudemmankin systeemin, jos ja kun se on tarpeeksi aluperäistä vastaava, mutta ensin haluan selvittää, millainen se alkuperäinen systeemi on ollut ja ennen kaikkea, miten se on ollut asennettuna.
Asennuskuva olisi timanttinen :D
Eniten mua askarruttaa tuo "Pakoputki" lattian läpi, koska yhdessäkään boilerissa ei ole alaspäin poistoa. Vai onko se sittenkin ollut imuilmaa varten ja poisto on lähtenyt sivulle ja siitä katon kautta ulos? (se putki on myös edelleen paikallaan)
Sain jo selville monen mutkan kautta, että siinä penkin ulkopuolella on ollut ilmeisesti sulkuventtiilit molemmille vesiletkuille. Se punainen vesiletkun pää tulee juuri ko. reiän kohdalle.
Onko tämä kuskin penkin alla ollut boileri todella niin harvinainen ratkaisu, ettei siitä löydy mistään edes kuvia tai kukaan ei ole joutunut korjaamaan sellaista. Ilmeisesti boileri on kuitenkin ollut tyyppiä BO, mutta tietenkään en voi siitäkään olla varma.
-
Kiitos näistä vinkeistä ja infosta, mutta nyt en ole niinkään ensisijaisesti hakemassa uutta ratkaisua, vaan haluaisin tietää sen alkupräisen systeemin, koska olen museoimassa autoa. Voin tietysti hankkia jonkun vastaavan uudemmankin systeemin, jos ja kun se on tarpeeksi aluperäistä vastaava, mutta ensin haluan selvittää, millainen se alkuperäinen systeemi on ollut ja ennen kaikkea, miten se on ollut asennettuna.
Asennuskuva olisi timanttinen :D
Eniten mua askarruttaa tuo "Pakoputki" lattian läpi, koska yhdessäkään boilerissa ei ole alaspäin poistoa. Vai onko se sittenkin ollut imuilmaa varten ja poisto on lähtenyt sivulle ja siitä katon kautta ulos? (se putki on myös edelleen paikallaan)
Sain jo selville monen mutkan kautta, että siinä penkin ulkopuolella on ollut ilmeisesti sulkuventtiilit molemmille vesiletkuille. Se punainen vesiletkun pää tulee juuri ko. reiän kohdalle.
Onko tämä kuskin penkin alla ollut boileri todella niin harvinainen ratkaisu, ettei siitä löydy mistään edes kuvia tai kukaan ei ole joutunut korjaamaan sellaista. Ilmeisesti boileri on kuitenkin ollut tyyppiä BO, mutta tietenkään en voi siitäkään olla varma.
Harvinainen se ei ollut, pikemminkin yleinen.
Jostakin syystä en löydä kuvaa joka vastaisi omaa mielikuvaa laitteesta.
Sitä oli myöhemmin asennettuna vesssan viereiseen yläkaappiin.
Ehkä purkaamoilta vielä löytyisi
Tuolla kuva vastaavasta laitteesta
https://picclick.it/Boiler-Truma-Gas-10LT-usato-274827468650.html
Ulkonäöltään kuten tämän linkin harmaa, mutta musta
https://www.olearymotorhomes.co.uk/truma-ultrastore-10-litre-gas-and-electric-water-heater-surplus-new-423-p.asp
Säädin oli tuollainen
(https://karavaanari.org/kuvat/1660908727.jpg)
Pakoputki meni tosiaan katolle, kuten tuosta kolaroidun auton kuvasta näkyy.
Myös tyhjennyshanat ovat toisessa kuvassa
(https://karavaanari.org/kuvat/1660905828.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1660905834.jpg)
-
Tuossa vielä (huono) kuva boilerista Zubebhör '91 esitteestä
(https://karavaanari.org/kuvat/1660908298.jpg)
Elektroniikka yksikkö oli kiinnitettynä takapenkin selkänojaan kuskin penkin taakse.
Säätimen sijaintia en muista
Lisäys
Lämmitin oli noissa yleensä Truman 3002 tai 5002, kuvan mukaisella etupellillä varustettuna
(https://karavaanari.org/kuvat/1660909361.jpg)
-
Wau! Kiitos oikein paljon näistä kuvista ja infosta <3
Tuo autokin on just samanlainen Dethleffs, kuin mulla.
"Tyhjennyshanat"?
Mulla tulee se lämminvesiletku just tähän kohtaan, joten onko nämä molempien letkujen sulut?
Missä on ja mihin menee tyhjennysletku? Onko siinä joku venttiili?
Lattiassa on tosiaan iso reikä (n.6cm)
Onko se vain tyhjennysletkua varten vai onko sieltä otettu ilmaa boilerille?
Kuvassa näkyy myös 2 mittaria?
Mitä ja miksi?
Nyt vaan pitäis löytää moinen aparaatti, elektroniikkoineen.
Varmaan sitten käy uudempikin, jos niissä on ollut samat kiinnitykset.
Pako- ja imuilmaputkien kiinnitykset vielä pitäs saada selville.
Noita venttiileitä löytyy uutenakin, joskin vähän erilaisella kiinnityksellä, mutta pystynee soveltamaan kyllä niin, ettei ulkopuolelta huomaa eroa.
-
Jousien ilmapussien paineet! Olisko täyttöventtiilit käsijarrukahvan takana?
-
Jousien ilmapussien paineet! Olisko täyttöventtiilit käsijarrukahvan takana?
Eli noi mittarit eivät liity tähän asiaan mitenkään :)
-
Tuossa vielä (huono) kuva boilerista Zubebhör '91 esitteestä
(https://karavaanari.org/kuvat/1660908298.jpg)
Elektroniikka yksikkö oli kiinnitettynä takapenkin selkänojaan kuskin penkin taakse.
Säätimen sijaintia en muista
Lisäys
Lämmitin oli noissa yleensä Truman 3002 tai 5002, kuvan mukaisella etupellillä varustettuna
(https://karavaanari.org/kuvat/1660909361.jpg)
Mun autossa on tuohon kohtaan tehty kaapin ovi, joten olen ihan varma, että tuollainen tässäkin autossa on ollut. Myöhemmin vaihdettu E2400.
Mutta toimivatko nuo boileri ja lämmitin täysin toisistaan riippumatta, eli ei ole ollut selvää syytä, miksi tuo boileri olisi pitänyt poistaa?
Ja että voin asentaa sinne sellaisen uudestaan?
-
Mulla oli joskus muistaakseni -93 mallinen detsku.
Muistaisin että boileri oli jossain katonrajassa kuskin puolella.
Olisko vesisäiliö ollut jomman kumman penkin alla? Ehkä repsikan penkin alla?
-
Mun autossa on tuohon kohtaan tehty kaapin ovi, joten olen ihan varma, että tuollainen tässäkin autossa on ollut. Myöhemmin vaihdettu E2400.
Mutta toimivatko nuo boileri ja lämmitin täysin toisistaan riippumatta, eli ei ole ollut selvää syytä, miksi tuo boileri olisi pitänyt poistaa?
Ja että voin asentaa sinne sellaisen uudestaan?
Lämmittimellä ja bolerilla ei ollut mitään yhteistä.
Jousien ilmapussien paineet! Olisko täyttöventtiilit käsijarrukahvan takana?
Juuri noin
Mulla oli joskus muistaakseni -93 mallinen detsku.
Muistaisin että boileri oli jossain katonrajassa kuskin puolella.
Olisko vesisäiliö ollut jomman kumman penkin alla? Ehkä repsikan penkin alla?
Uudemmissa boileri oli tosiaan yläkaapissa vessan puoleisessa päässä.
Vesisäiliö oli etrupenkkien alla ja hiukan erikoinen muotoilultaan.
Kuvassa näkyvä isompi neliö oli apparin pankin alla ja sen vasemmalla puolen oleva osa oli penkin sivulla.
Oikealla oleva pienempi punakorkkinen osa oli kuskin penkin takana ja yhdiste oli jalkatilan syvennyksessä.
Kuva on myös Zubenhör esitteestä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1660912608.jpg)
-
Harvinainen se ei ollut, pikemminkin yleinen.
Jostakin syystä en löydä kuvaa joka vastaisi omaa mielikuvaa laitteesta.
Sitä oli myöhemmin asennettuna vesssan viereiseen yläkaappiin.
Ehkä purkaamoilta vielä löytyisi
Tuolla kuva vastaavasta laitteesta
https://picclick.it/Boiler-Truma-Gas-10LT-usato-274827468650.html
Ulkonäöltään kuten tämän linkin harmaa, mutta musta
https://www.olearymotorhomes.co.uk/truma-ultrastore-10-litre-gas-and-electric-water-heater-surplus-new-423-p.asp
Säädin oli tuollainen
(https://karavaanari.org/kuvat/1660908727.jpg)
Pakoputki meni tosiaan katolle, kuten tuosta kolaroidun auton kuvasta näkyy.
Myös tyhjennyshanat ovat toisessa kuvassa
(https://karavaanari.org/kuvat/1660905828.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1660905834.jpg)
Tämä ei ole sähkömalli, vain kaasu. Minulla taitaa olla hyllyssä sähkö/ kaasumalli.
-
Lattiassa on tosiaan iso reikä (n.6cm)
Pako- ja imuilmaputkien kiinnitykset vielä pitäs saada selville.
Tainnut tosiaan vaatia ihan omat lattia ja katto asennusosat tuohon kuskin penkin alle asennukseen. Vakio Truman asennussarjassa molemmat tulee seinän läpi.
-
Tainnut tosiaan vaatia ihan omat lattia ja katto asennusosat tuohon kuskin penkin alle asennukseen. Vakio Truman asennussarjassa molemmat tulee seinän läpi.
Imuilman otosta minulla ei ole mielikuvaa, mutta kattopakoputki oli mielestäni samanlainen kuin 5002 lämmittimessä.
Lisäys
Mielestäni kannattaisi etsiä saman ikäkauden auto ja katsoa siitä ratkaisut.
-
Löysin viikonloppuna Truman boilerin.
Nyt on vielä vähän epäselvää, onko tässä nyt kaikki tarvittavat elektroniset osat, vai puuttuuko jotain olennaista?
Laitteesta lähtee 2 johtoa, joista toinen on selvästikin virtaa varten (2 napainen kaapeli) ja toinen menee säätimelle (7-napainen kaapeli).
Muita näkyviä johtoja boilerista ei lähde.
(https://karavaanari.org/kuvat/1661108935.jpg)
Tarvitsen vielä varmaankin jonkinlaisen imu- ja poistoputken asennuslaipan, sekä vesiletkuihin nuo sulkuventtiilit.
Jos jollain on vielä tietoa tästä asennuksesta, kuulen mielelläni lisää.
Tai jos jollakulla on näitä puuttuvia osia, olen kiinnostunut ostamaan.