Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: MarkusP - 7.03.2022 kello on 11:37

Otsikko: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 7.03.2022 kello on 11:37
Amarokin töpselistä näkyy puuttuvan 12v+virtalukolta ja pari muuta napaa. Meinasin laittaa Polariin 13 napaisen pistokkeen mutta taidan siirtää sen räpläyksen kesäkeleille. Sähköistä en tosiaan paljoa ymmärrä, mutta tuli mieleen voisiko 9 navasta (jatkuva virta akulta) vetää latausvirran erotusreleen ja boosterin kautta? Jos ei niin vedän sen sumuvaloilta boosterilla.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: Ossi66 - 7.03.2022 kello on 12:45
Miten sumuvalo liittyy lataukseen?

Luulis tuonikäisestä löytyvän myös virtalukon ohjaama virta samasta paikasta kuin se jatkuva. Sinne on vaan asennettu säästomallin johtosarja ja pistorasia.  Jos ei ole valmiiksi, niin kyllähän se jatkuva virta on silloin turvallisin.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 7.03.2022 kello on 13:55
Nyt siinä on 7 napainen ja virta tulee akulle sumuvalojen kautta
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: K.E.V - 7.03.2022 kello on 17:51
Nyt siinä on 7 napainen ja virta tulee akulle sumuvalojen kautta
Sumuvalot on oltava katsastuksessa toimivana mikäli sellaiset kuuluu vaunuun alunperin.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: Ossi66 - 7.03.2022 kello on 18:07
Mikähän ikäinen Polar on koukussa.  Amarok taitaa olla niin uusi että myös peruutusvalon on toimittava katsastuksessa, jos vaunusta sellainen löytyy.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 7.03.2022 kello on 20:02
Tämä on semmonen lavalle tuupattava koppi.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: K.E.V - 7.03.2022 kello on 21:03
No eipä se muuksi muutu. Onko siinä kopissa mitä valoja takana. Toisekseen jotkut autot tykkää kyttyrää kun mahdollisesti väyläohjatusta ottaa tehoja akun lataukseen. Saati jos se tuuppaa sähköä akulta autoo päin. No savun hälvettyä....
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: Hesus - 7.03.2022 kello on 21:09
eikös tommoseen campperiin ois fiksuinta rakentaa kunnon latausjohto autosta koppiin? helpohko toteuttaa ja varmasti virta kulkee.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: K.E.V - 7.03.2022 kello on 21:57
eikös tommoseen campperiin ois fiksuinta rakentaa kunnon latausjohto autosta koppiin? helpohko toteuttaa ja varmasti virta kulkee.
Mutta kun Koppi välillä jää jaloilleen yksin. Helppo on syöttö tehdä vetokoukunkin kautta, kunnon kaapeli siihen.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 7.03.2022 kello on 22:00
Joo joku ehdotti sitä latausjohtoa autolta. En vain oikein ymmärtänyt ohjeita. Ei ole sumuvaloja campperissa. Ostin sen ja aikani mietin miksi sinne ei tule virtaa niin hoksin sitten että sumuvalot kun vetää päälle niin lämmitys ja valot pelaa.

Ajattelin että siellä kun niitä johtoja jo on vedettynä niin pitäis sieltä vetokoukulta jostan pystyä virtaa kaivamaan ilman uusien vetämistä. Kesällä täällä pohjoisessa pärjää varmaan melko pitkälle paneeleilla.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: K.E.V - 7.03.2022 kello on 22:40
Joo joku ehdotti sitä latausjohtoa autolta. En vain oikein ymmärtänyt ohjeita. Ei ole sumuvaloja campperissa. Ostin sen ja aikani mietin miksi sinne ei tule virtaa niin hoksin sitten että sumuvalot kun vetää päälle niin lämmitys ja valot pelaa.

Ajattelin että siellä kun niitä johtoja jo on vedettynä niin pitäis sieltä vetokoukulta jostan pystyä virtaa kaivamaan ilman uusien vetämistä. Kesällä täällä pohjoisessa pärjää varmaan melko pitkälle paneeleilla.
A: onko camperissa Oma akku
B:miten jätät takasumuvalon päälle kun tarvitse valoa ja lämpöä.
C: en tunne Amarokin sähköjä, mutta mahdollisesti saat kalliimman remontin kuin johdon veto kun otat tuolta sähköä
D: laita vaikka siitä 9 navasta releen ohjaamana se virta campperiin. Samasta vetoauton akusta se tulee.
E: iso paneeli katolle ja säädin sisälle. Pysyy akku täynnä yli puolet vuodesta
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: 88k5 - 7.03.2022 kello on 23:05
Jos se Polarin kirstu on Nanoq, niin pitää olla sumari ja peruutusvalo siinä. Niin tuore on. Jos joku on räplännyt siihen 7 napaisen töksön, niin ekana nyhtää se mäjelle - eihän siinä toimi peruutusvalotkaan sillä..

Amarokissa pitää olla toimiva takasumari ja peruutusvalo vaikka mikä kirtsu olisi niskassa. Tod. näk. siinä on etusumaritkin, niin ei taida voida ajella ne pimeänä ja polttaa vain takasumaria?
Monta asiaa ketullansa, jos ei 13-napaisena liitäntää pidä. Saa ne molemmat +12V sitten..
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 7.03.2022 kello on 23:52
Kiitoksia hyvistä vastauksista!
Tämä on 90 luvun koppi. Ensimmäisiä Easy campereitä.
Ja katsastustahan näissä ei ainakaan täällä meilläpäin ole.

Ostin Victronin 12/12-9 konvertterin ja oli aikomuksena laittaa se 10 napaan, mutta se tosiaan loisti poissaolollaan.
Voiko 9 napaan laittaa sen eroitusreleen ja sen perään sen konvertterin vai meneekö metsään?

Lähden nyt nukkumaan kotipihalle testiyön ennenkuin uskallan lähteä perheen kanssa ajelulle. Lueskelen täältä taas viisaampien ohjeita huomenna jos en kuole häkämyrkytykseen.

Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: Ossi66 - 8.03.2022 kello on 10:11
Ei liene suurta vaaraa auton akun tyhjenemisestä, vaikka laittaisi sen 9-nastan suoraan camperin akkuun. Ja releen avulla saa tietysti katkeamaan silloin kun auto ei lataa. Kaikinpuolin turvallisempi auton järjestelmille kuin takasumuvalon käyttö siihen.

Ja jos siellä ei ole omaa akkua, se virta on järkevin ottaa juurikin tuosta 9-nastasta.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: mjo33400 - 8.03.2022 kello on 13:22
Ei liene suurta vaaraa auton akun tyhjenemisestä, vaikka laittaisi sen 9-nastan suoraan camperin akkuun. Ja releen avulla saa tietysti katkeamaan silloin kun auto ei lataa. Kaikinpuolin turvallisempi auton järjestelmille kuin takasumuvalon käyttö siihen.


Tässä yksinkertainen toteutus asiaan.

(https://karavaanari.org/kuvat/1646738548.jpg)
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 8.03.2022 kello on 13:56
Hieno piirrustus, valitettavasti ei sano minulle paljoakaan. Ilmeisesti kuitenkin vaatisi uusien narujen vetoa taakse? Taidan kyllä napata siitä 9 nastasta vain..monta palamatonta autoa käyttää samaa systeemiä.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: K.E.V - 8.03.2022 kello on 14:08
Hieno piirrustus, valitettavasti ei sano minulle paljoakaan. Ilmeisesti kuitenkin vaatisi uusien narujen vetoa taakse? Taidan kyllä napata siitä 9 nastasta vain..monta palamatonta autoa käyttää samaa systeemiä.
Käy se niinkin, muistat ettet imuta starttiakkua tyhjäksi. Hankit sen paneelin, niin saa taivaalta kin.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: 88k5 - 8.03.2022 kello on 16:48
Ja oliko siinä Koroma'ssa niitä etusumareita?
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 8.03.2022 kello on 16:51
On.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: 88k5 - 8.03.2022 kello on 16:54
Eli ajon aikainen kotilon lämmitys edellyttää niiden polttamista, jotta takasumarin saa päälle?

Autosähkärin homma jatkuvalle virralle ei maksa enempää kuin 1 rikesakko  :laugh:
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: "Masi" - 8.03.2022 kello on 17:24
Siellä takana on jossain rasia josta löytyy se jatkuva virta että latausvirta pistokkeeseen.

Jos sinne minne tahaansa mieleen juolahtaa tökkii johtoja kiinni syttyy vikavalot palamaan.

Tuosta kun pikkasen lukee ja miettii lisää.

https://www.rameder.fi/trail-tec-saehkoesarja-152391-08636-1.html
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 8.03.2022 kello on 20:44
Käsittääkseni en nyt tarvitse moista johtohärdelliä kun sinne ysiin tulee sitä virtaa. Auton käydessä hieman enämpi, eli sillä releellä pitäisi se starttiakun tyhjäksi imurointiongelmakin olla hoidossa.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: Yrjö - 9.03.2022 kello on 08:29
Off-Topic:
Siellä takana on jossain rasia josta löytyy se jatkuva virta että latausvirta pistokkeeseen.

Jos sinne minne tahaansa mieleen juolahtaa tökkii johtoja kiinni syttyy vikavalot palamaan.

Tuosta kun pikkasen lukee ja miettii lisää.

https://www.rameder.fi/trail-tec-saehkoesarja-152391-08636-1.html
   Aika vaikealta asennus näyttää, ei ihme että aloittaja karttaa moista.
Off-Topic:
   Katselin myös Astra H asennusohjetta. Sillä näytti olevan "vanhanaikaisia" ryöstäjiä käytössä. Olen vanhoissa niitä katsellut, ja huomannut hapettumisongelmat, siksi niitä välttänyt. Wolkkarissa näytti sivistyneenmiltä ryöstäjiltä.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: 88k5 - 9.03.2022 kello on 09:01
Käsittääkseni en nyt tarvitse moista johtohärdelliä kun sinne ysiin tulee sitä virtaa. Auton käydessä hieman enämpi, eli sillä releellä pitäisi se starttiakun tyhjäksi imurointiongelmakin olla hoidossa.
Siinä Masin linkin takana oli liittimille 9 (jatkuva jännite) ja 10 (jännite vain auton käydessä) sekä näiden maadoitus 13, kelpo lisäsatsi juuri aloittajan kysymykseen;
https://www.rameder.fi/yleismallinen-laajennussarja-jatkuvalle-virralle-latausjohto-ja-maadoitus-139243.html

Asennusohjeista voi vaikka ottaa oppia omatekeleeseen - ei ole kummoinen, ei koske can-väylää, eikä vaadi koodausta
https://www.rameder.fi/out/media/139243-samples-v1.pdf
Oleellista tuossa kolmenkympin satsissa on tuo erotusrele 12.8/13.6 V. Sähköalan ihmiselle ihan pili-pali juttu.. Saat siis jatkuvan- ja latausjännitteen sekä niille maadoituksen.

Sitten kehoittaisin kurkkaamaan sinne auton 13-nap pistokkeeseen - mitkä 2 oli mustana?
(https://karavaanari.org/kuvat/1517033803.jpg)
Varsinki, jos 12 ei ollut - se pitäisi jumpata pistokkeen päässä maihin. Voi olla auton aivolaatikolle oleellista tietoa, että "vaunu on kytketty"

Sitten vielä jotta campperi on katulaillinen pitää siinä toimia ne takavalot, jotka pitää olla autossakin - eli viimeismmät lisäykset pakollisenn valaistukseen, ja mitä pitää toimia, riippuu auton rekisteröinti ajankohdasta;
- keskijarruvalo 2000
- takasumuvalo 1993
- peruutusvalo 1984
- mikäli koppi ylittää 2.1 m leveyden, kulmissa äärivalot (pun/valk) 1993
- mikäli ajoneuvo ylittää 6 m pituuden sivuvalot (kelt/amber) 1994

Varmaan kilvestäkin tarvii uuden sijoituksen/kaksoiskappaleen valoineen
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: Ossi66 - 9.03.2022 kello on 13:31
Voisin arvata, jos 10 puuttuu, niin 11 myös kun on virallisesti tuon 10. maa.
Ja 12 puuttuu kun sitä ei mihinkään tarvii.  Jos tarvisi auton kannalta, niin se olisi siellä.  Ja sekin olisi sitten korkeamman kädessä, missä vedettävässä se 12 olisi siellä puolella maatettu - yleensä ei missään.

13. nasta on 9. maa.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: MarkusP - 11.03.2022 kello on 08:05
Taidan sittenkin vetää tarpeeksi paksut johdot suoraan akulta ja laittaa vaikka andersonliitin päähän. Sitten releen kautta dc dc boosterille.
Otsikko: Vs: 13 napainen pistoke autossa, kolme napaa puuttuu
Kirjoitti: Aakku - 11.03.2022 kello on 08:34
Taidan sittenkin vetää tarpeeksi paksut johdot suoraan akulta ja laittaa vaikka andersonliitin päähän. Sitten releen kautta dc dc boosterille.
Tätä vaihtoehtoa minä olen itsekseni ajatellut...

Kun en ole mikään sähkäri, niin en sekottaisi auton sähköjä yhtään enempää. Vain päävirta akulta koppiin sulakkeilla ja kaiken muun hoitaisin kopin sisällä.
Sellaisilla trukkipistokkeilla töissäkin aina kuorma-auton vaihtolavoille vedettiin sähköt.