Eikös aloittajalla ollut tekstissä - 90 luvun alussa ja Pamauksen jutussa - 86.
Sitten aloittajan juttuun. Kun tuo runko numero on meistetty palkkiin. Niin miten se vaihto tapahtui? Toisekseen ennen - 92 jolloin lama iski kaikki vaunut vietiin käsistä eli Tuskin hirveästi jäi seisomaan yliaikaisia
Tuo on varmaan ollut saman tapainen osasto kun se mersun suomi-autot valmistava osasto oli aikanaan.
Eli keräsivät vanhat taksi mersut saksasta sinne, maalasivat yli ja vaihtoivat uuden kuskinpenkin ja mittariston.
Sitten laivattiin suomeen myytäväksi uusina suomimersuina.
Ja sitten jos tilasi saksan varustuksella mersun, niin sai sieltä tavalliselta linjalta missä valmistettiin muiden maiden mersut.
Valmistenumero hiottiin pois ja viereen tai päälle tuli uusi numero. En tutkinut suurennuslasilla mutta näin kiiltävän kohdan rungossa.Runkoaisojen, hiominen, poraus ja hitsaus ym koneistaminen kiellettyä , leimahenkilöt tarttuu heti kiinni. Mikäli runkoaisa vaihdetaan tms niin uusi rungon numero lyödään viereen ja leimahenkilö lyö kotkat alkuun ja loppuun.
Kun katselen eläkeotteesta vanhoja työpaikkojani, voin todeta että olin tehtaassa aikaisintaan kesällä 1990. Ja tuo kohde kuului piiriin uran alkuvaiheessa eli luultavasti 1990 tai 1991.
Tuo on varmaan ollut saman tapainen osasto kun se mersun suomi-autot valmistava osasto oli aikanaan.^-^ Thumb
Eli keräsivät vanhat taksi mersut saksasta sinne, maalasivat yli ja vaihtoivat uuden kuskinpenkin ja mittariston.
Sitten laivattiin suomeen myytäväksi uusina suomimersuina.
Ja sitten jos tilasi saksan varustuksella mersun, niin sai sieltä tavalliselta linjalta missä valmistettiin muiden maiden mersut.
Juu, menin nukkumaan, näin tuollaisen unen. Heräsin mutta todelta tuntui vieläkin :P
Runkoaisojen, hiominen, poraus ja hitsaus ym koneistaminen kiellettyä , leimahenkilöt tarttuu heti kiinni
Minäs vuonna nuo määräykset tuli voimaan?
Muistan Wanhan hyvän ajan, kun katsastaja antoi hylsyn, jos runkonumero oli kuran peitossa...Mulla oli aikoinaan Isuzu jonka palkkia hitsattiin. Runkonumero jäi ehjäks. Katsastusmies hylkäsi koska numero oli peittynyt massalla. Sanoin,. Katoppa kunnolla. vänkäs vastaan kunnes sanoin. Haeppas johtaja paikalle. Sit usko ja näki numeron mitä ei ollu peitetty. Leima tuli.
Muistan Wanhan hyvän ajan, kun katsastaja antoi hylsyn, jos runkonumero oli kuran peitossa...Nykyään vaatimuksen on, että maahantuoja / merkkihuolto lyö autoon uuden numeron mikäli vanha ei ole luettavissa ja tekee asiasta paperit jotka esitetään katsastuksessa. Itse tuota ei saa tehdä. Näin ainakin kaverin auton kohdalla syksyllä. Tosin hän sai itse numeron paremmin näkyviin poistamalla sisälokasuojan ja puhdistamalla autossa ollut sarjanumero ja tämä hyväksyttiin.
Vanhemmissa autoissa oli vain kilpi niitattuna, jossa runkonumero. Omissakin -50 luvun autoissa on vain kilpi. Näitä runkoon meistettyjä runkonumeroita alettiin vaatia joskus -70 luvulla joihinkin vanhoihinkin autoihin. Niitä oli aika eriskummallisissa paikoissa. Yksi Rättärin numero oli huhujen mukaan meistetty tunkkiinkin.
Mulla oli aikoinaan Isuzu jonka palkkia hitsattiin. Runkonumero jäi ehjäks. Katsastusmies hylkäsi koska numero oli peittynyt massalla. Sanoin,. Katoppa kunnolla. vänkäs vastaan kunnes sanoin. Haeppas johtaja paikalle. Sit usko ja näki numeron mitä ei ollu peitetty. Leima tuli.Aikoinaan ei auttanut, vaikka olisi uhannut millä...
Rekisteöimättömän tai rekisteristä poistetun ajoneuvon komponentteja voi tietenkin KONEISTAA sekä pinnoittaa ja käyttää uutta ajoneuvoa valmistettaessa.
Uusi ajoneuvo saa uuden identiteetin ja valmistaja myöntää uuden takuun.
Käytetyn materiaalin käyttö on kierrätystä, se on tätä päivää.
Asiallisesti, on pelkästään valmistajan asia mistä ja miten komponentit valmisteelleen hankkii.
Suomessa lienee tuhansia kevytperäkärryjä valmistusvuosi 1970 luvulla joissa pyörän navat ja jouset 1960 luvun autosta.
Ois tuolla tyylillä tullut melko kalliita vaunuja, kaksinkertaiset työkustannukset ja vielä tarpeet päälle.Mut on näitä hyväuskoisia joita joskus sanottiin helposti höynäytettäviksi niin kaikki uppoo.
Busines is busines ;)
Tää ketju oli vähän kuin ohjelmasta jossa studioyleisön tulee arvata, mikä väitteistä on totta ja mikä ei. Nyt tarina olikin totta.
Tää ketju oli vähän kuin ohjelmasta jossa studioyleisön tulee arvata, mikä väitteistä on totta ja mikä ei. Nyt tarina olikin totta.Kuin niin totta, missä se totuus oli ? Luulen nyt että taidat olla se helposti höynäytettävä ...... :o
👋😂👍
No oli ja ei ollut. Ei siellä tehty vanhoista uusia ja myyty niitä hyväuskoisille uusina ;)Nii, ei ne protot olleet myytävänä, kuten ei nekään millä eräänä kesänä kaverini joka oli Volvolla varustelutiimissä Göteborgissa. Oli isänsä luona suomessa ja liikenteessä eräällä Volvolla. Kertoi että koppa on vanha, tekniikka täysin uutta julkaisematonta ja konepeltiä ei avata
Mutta tämä on hyvä esimerkki, mistä sitkeät urbaanilegendat syntyy, pieni ripaus totta ja sitten ulkopuolisen mutua sekaan ja soppa on sakea ;D
Ja sekin tässä ketjussa huomataan, miten tärkeää on olla NDA:t kunnossa kaikille tiloihin sisään pääseville.
Nyt on kaikki jo kunnolla vanhentunu, mutta vartija tai siivooja saattaa olla todella iso riski liikesalaisuuksille, jos ei oo salassapitosopimuks et kunnossa tai ei ymmärrä mihin on nimensä alle laittanut. ;)
Aloittajahan ei tarkalleen tiennyt, mistä puuhailussa oli alunperin kysymys. Mutta nähty oli, vieläpä omin silmin. Saattoi syntyä jopa käsite vähintäänkin hämäristä puuhista.Hän omassa päässään kehitteli teorian. Ihan kuin olisi satusetä Topelius ollut asialla.
Juttu ei kuitenkaan lähtenyt liikkeelle pelkästä mielikuvituksesta.
;)