vesikiertolämmitykset on energiasyöppöjä ja vie akkua enempi kuin vaikka truma puhallinlämmitys, joka pelaa kohtuuudella jopa kamiinamoodissakin, jolloin sähköä ei mene ollenkaan.
vesikiertolämmitykset on energiasyöppöjä ja vie akkua enempi kuin vaikka truma puhallinlämmitys, joka pelaa kohtuuudella jopa kamiinamoodissakin, jolloin sähköä ei mene ollenkaan.
vesikiertolämmitykset on energiasyöppöjä ja vie akkua enempi kuin vaikka truma puhallinlämmitys,
Mites se muuten onkaan tuon akun kapasiteetin kanssa, mites mitataan esim 100Ah akun antamat amppeerit...mikä on loppujännite silloin kun 100 on otettu ulos? Käytännössähän älykeskus katkasee virrat pois jossain volttimäärässä eli saako 100A akusta oikeasti 70 vai 80A?Ihan puhtaita ampeereita 100 Ah käynnistysakusta irtoaa helposti pari tuhatta. ;D
Taas paljon turhaa höpinää.Jos Primus käy vaikkapa 12 h / vrk, niin kulutus on viikossa 25-30 Ah sytytyskerroista riippuen.
Jos nyt esitetyt kulutukset pitää paikkansa, niin kuuskymppinen akku riittää viikoksi.
Pysty alde vie vielä vähemmän kun ei tarvii sytytykseen virtaa, kv pumppu ainoastaan!
Mutta onko vaunun sähköjärjestelmäm, esim kiertovesipumppu ym. puitteissa mahdollista laittaa suuritehoinen akku jossa virtaa piisaa esim. vaunun lämmitysjärjestelmä n, valojen ylläpitämiseen esim 1-2 vrk.?Eli. Siellä todennäköisesti on valmis paikka akulle? Siihen sopiva vapaa-ajan akku järkevällä käytöllä riittää, jos se on hyväkuntoinen?
Off-Topic:Aga pannussa ei edes kv pumppua, kuula kolkuttelee hiljakseen.
Tässä vaan huomataan kuinka kehitys kulkee väärään suuntaan ja entistä monimutkaisemmin lämmitys toteutettu! No ikuinen työ tuo ikuisen nälän, vai kuinka se meni?
Onkohan tuo aloittaja saanut vastausta esittämäänsä kysymykseen 8) ;DJos ei muuta, niin ainakin monta "sähköjärjestelmä spesialistia" on löytynyt foorumilta 8)
Siinä käy kuitenkin niin että kun laskee että akku riittää 5vrk niin käytännössä 2pv kohdalla on pakko latadata vähän läppäriä ja kännyä...että tietää mitä tietäjät karavaanari palstalla höpisee lämpimikseen... ja sillon akku loppuu siihen paikkaan.... 10A hetkellinen kulutus...muutaman tunnin...taidat itseäsi tarkoittaa?? ;D
Joka tapauksessa kannattaa ottaa vaunulle varalle aggre (alle 1000W salkku) riittää lataukseen.. 2000W aggrella vaikka polttelee Alden 1kW vastusta rinnan vielä, jos vaikka kaasu loppuis (hätätilassa 2kW)
Kaukaa haettu.Ei suinkaan, aloittaja kysyi aggresta. Sen sijaan hän ei maininnut kausipaikkailua.
Kausipaikalla harvoin on viikon katkoja ja jos nyt akku tyhjenee, voihan sitä autoakin hetken käyttää, ladanneekin paremmin.
Eiköhän tuo voitaisi laskea 'hätätilaksi' ja ylittää se 4min.
Ei suinkaan, aloittaja kysyi aggresta. Sen sijaan hän ei maininnut kausipaikkailua.
Liekö "kulkuri" yhtä kuin vanulla reissaaja, ja kun 30-40 pakkasetkin mainittuna, niin ehkä Polar liikkuu lämmöt päällä pohjoisen maanteillä ja vielä akun varassa.. saati, että yöpymistä tunturin kupeessa ilman sähköverkkoa.
Ei suinkaan, aloittaja kysyi aggresta. Sen sijaan hän ei maininnut kausipaikkailua.
Normikäyttäjä pärjää ihan tavallisella 60-80Ah akulla tuon 2 päivää, jos ei ole invertterillä käytettäviä vehkeitä.
Itse en lähde reissuun ilman pientä agria.
Off-Topic:Itse en lähde reissuun ilman pientä agria.
Niitä pieniä kun saiskin vielä....
Heti ostan kun markkinoille tulee muutaman sadan watin jatkuvan tehon osaava ja alle 50 db ääninen. Hinnalla ei niin tarkkaa väliä.
Melkein kaikkihan toimii kaasulla tai akuilla kun saa niitä ladattua.
Aarinko pilkahteli, ei tartte päristintä.
Joko menit yli?Ei vielä, lipun ostin kyllä., tuon verran tuli jo Helsingissä
Rohkeasti vain kulkuri huikkanen - ohjaile (tai kloussaa) tämä keskustelu oikeaan suuntaan Thumb
Tuppaa menemään muutoin (kuten yleensä) vanhojen turpien säksätykseksi. 8)
Olen paikassa jossa 230 v voi helpostikkin mennä pois päältä ja siksi varmistelen mahdollista 1-5 vrk akkuaikaa. Eli olen reissuhommissa ja asun nyt jatkuvasti vaunussa näin talvisin.Sulla ilmeisesti on veturi millä vaunua vedät? Onko siinä 13 napainen pistorasia? Jos siihen on kytketty kunnollinen lataus, niin käyttelemällä tulee vaunun akkuun virtaa. Oikeastaan se ei ole kiellettyä tarpeetonta tyhjäkäyntiä, vaan akun latausta.
Sulla ilmeisesti on veturi millä vaunua vedät? Onko siinä 13 napainen pistorasia? Jos siihen on kytketty kunnollinen lataus, niin käyttelemällä tulee vaunun akkuun virtaa. Oikeastaan se ei ole kiellettyä tarpeetonta tyhjäkäyntiä, vaan akun latausta.
Tere! Vastauksia tuloo. Osa....todella ydinfysiikkaa :D Mutta mulla on Alde 3000. Kiertopumppu nyt jatkuvatoimisesti, 230 v. Kuluttaako pumppua rajusti vai ei vaikutusta? Kannattaako vaihtaa normaalitilaan pumpun keston takia? Mulla tärkeintä on lämmön saanti. Olen paikassa jossa 230 v voi helpostikkin mennä pois päältä ja siksi varmistelen mahdollista 1-5 vrk akkuaikaa. Eli olen reissuhommissa ja asun nyt jatkuvasti vaunussa näin talvisin.Mulle tuo 3000 vieras. En tiedä miten se vaihtaa 12V pumpulle, jos 230V katkeaa ja 230 kv-pumppu valittuna? Luulis, että kytkentä olis toteutettu fiksusti? Kait se vispiläpumppu paisarissa on..
HUOM! Moottorin kestoikä lyhenee merkittävästi käytettäessä 12 V kiertopumppua jatkuvatoimisesthttps://www.sarkacaravan.fi/files/Alde%203000.pdf (https://www.sarkacaravan.fi/files/Alde%203000.pdf)
Sulla ilmeisesti on veturi millä vaunua vedät? Onko siinä 13 napainen pistorasia? Jos siihen on kytketty kunnollinen lataus, niin käyttelemällä tulee vaunun akkuun virtaa. Oikeastaan se ei ole kiellettyä tarpeetonta tyhjäkäyntiä, vaan akun latausta.Ja jos ihminen on veturillaan töissä ja vaunulta sähkö katkeaa. Niin ei se autosta etänä lataa.
Tietenkin jos sähkötön on jatkuvaa kuten "elwarilla", pitää olla isot akut ja tehokas laturi (jollaista vaunuissa ei vakiona ole) jotta agrea ei jatkuvasti tarvii käyttää.
Aloittajan ehkä kannattaisi kiertovesipumpun toiminta selvittääkin, että pyöriikö verkkosähköllä ollessa 230V pumppu ja vaihtuuko automaattisesti säiliössä oleva 12 voltin pumppu verkkosähkön katketessa.
Kyllä se lain mukaan on laitonta.Ois kiva nähdä (ei kuitenkaan varaa) mikä on kko. kanta , kun auto käy vain johdolla liitettynä tukijaloilla olevaan vaunuun? Oman kokemuksen mukaan, jo varttitunnin käyttäminen saa "ihmeitä " aikaan tyhjään akkuun.
Ja jos ihminen on veturillaan töissä ja vaunulta sähkö katkeaa. Niin ei se autosta etänä lataa.Sitä vartenhan on vaunussa akku, joka pelkkään lämmitykseen ( hyväkuntoisena) riittää pitkänkin työpäivän.
Ois kiva nähdä (ei kuitenkaan varaa) mikä on kko. kanta , kun auto käy vain johdolla liitettynä tukijaloilla olevaan vaunuun? Oman kokemuksen mukaan, jo varttitunnin käyttäminen saa "ihmeitä " aikaan tyhjään akkuun.
Kertooko laki jotain jos laittaa esim. 1000/1200 kierrosta niin eihän se enää ole tyhjäkäyntiä vaan jo melkeen matka kierroksia jos hissukseen ajelee? :o
Minulla matkailuautossa Alde 3000. Piuhan kun laittaa verkkovirtaan, käynnistyy verkkovirtapumppu. Ajaessa kytken "änekkään" 12V pumpun päälle. Kaasulla lämmitettäessä puskassa kytken hiljaisen vispiläpumpun päälle. :D
Mikä tuossa on automaation taso, jos 230V käynnistyy verkkovirtaan kytkiessä, mutta 12V pumput pitää kytkeä erikseen?
Minä ostin MJo:lta Alden 12V pumpun ääntävän alkuperäisen tilalle. Nyt en kuule pumpusta edes sitä pyöriikö se pienellä vai isolla nopeudella - nopeuden joutuu päättelemään paisuntasäiliön perusteella ;D
Aloittajan ehkä kannattaisi kiertovesipumpun toiminta selvittääkin, että pyöriikö verkkosähköllä ollessa 230V pumppu ja vaihtuuko automaattisesti säiliössä oleva 12 voltin pumppu verkkosähkön katketessa.
Tuosta Turhan Höpöttäjän vastauksesta voisi päätellä (kun savolainen ei vastaa suoraan siihen mitä kysytään ;D ) ettei missään kulkimessa ole Alde 3000 kanssa automaattista pumpun vaihtoa (jos ei oo tolokun autossakaan) ;)
Tuosta Turhan Höpöttäjän vastauksesta voisi päätellä (kun savolainen ei vastaa suoraan siihen mitä kysytään ;D ) ettei missään kulkimessa ole Alde 3000 kanssa automaattista pumpun vaihtoa (jos ei oo tolokun autossakaan) ;)
Eli vahva veikkaus on KKO ja muutkin okeusasteet ovat samaa mieltä lain kanssa.Silloinhan kuorma-auton nosturiakaan ei voi käyttää, kun lain sallimissa rajoissa. Olen kuullut että tuosta on asukkaat/ohikulkijat joskus huomauttaneet kuskille.
2min kesällä ja 4min talvella saat ladata akkuja tyhjäkäynnillä.
Käytäntö ja todellisuus voi olla eri.
Off-Topic:Silloinhan kuorma-auton nosturiakaan ei voi käyttää, kun lain sallimissa rajoissa. Olen kuullut että tuosta on asukkaat/ohikulkijat joskus huomauttaneet kuskille.
Olen varma, jos tuosta 6 min. ilmasäiliöiden täytöstä saisi sakon. Sen veisi oikeuteen katsastusmiehen lausunnolla että tämä auto vaatii sen 6 min. tyhjäkäynnin, niin asian voittaisi.
Vaikka en sähköinsinööri olekkaan, tein muutoksen itse. Ilman roikkaa parkissa ollessa ei viitsi sitä uudempaa 12V:n pumppua kuunnella, silloin vispiläpumppu päälle. Ajaessa taas sen ääni ei haittaa.Mutta savolaene olet ;D Vastaus oli viissiin, että "ei ole kysyttyä automatiikkaa pumpunvaihdolle" :laugh:
Tolokusti mennään. :D
Mutta savolaene olet ;D Vastaus oli viissiin, että "ei ole kysyttyä automatiikkaa pumpunvaihdolle" :laugh:
Jos kulutus on 0.7l per kwh niin paljonkos sitten mahtaa olla auton tyhjäkäyntikulutus?Omassa näkyy oleva, kun laittaa ulosoton päälle ja kierroksia 1250, noin 3 l latauksessa, virtaa näkyy tulevan alkuun mökin puolen akkustoon 50 Ah tunnin verran sitten tippuu hissunkissun 20 Ah.
Autohan lataa noin 120A ja 12V eli noin 1.5kW per tunti.
Eli tunnin ruohonleikkuria muistattuva pärinä agrella kuluttaisi 1.5litraa...jotta saadaan 1.5KWh
Paljonko mahtaa auton dieseli viedä tunnissa tyhjäkäynnillä....ä äni on mukavampi ainakin...
Aika monessa autossa taitaa olla hupa-akkujen lataus rajoittunut alle 30A....sulake taitaa olla sitä kokoa.Ehkä joissain italia rimavirityksissä, mutta niissä jotka on tehty matkailukäyttöön on laitettu vehkeet sen mukaan ;)
Eli vaikka laturilta sais 150 niin akulle ei mene....
Aika monessa autossa taitaa olla hupa-akkujen lataus rajoittunut alle 30A....sulake taitaa olla sitä kokoa.
Eli vaikka laturilta sais 150 niin akulle ei mene....
Mutta varmaan on epätaloudellisempaa tuottaa 300W hetkellistä 2kW aggrella kuin 1kW mallilla, jos tyhjäkäynnillä syntyy molemmissa..Kerran olen omalla 2kW agrilla joutunut akkuja lataamaan. Ei sille kyllä mikään tyhjäkäynti riittänyt kun jääkaappi hyppäsi verkkovirralle heti sen havaittuaan.
Kerran olen omalla 2kW agrilla joutunut akkuja lataamaan. Ei sille kyllä mikään tyhjäkäynti riittänyt kun jääkaappi hyppäsi verkkovirralle heti sen havaittuaan.No, siitähän saattaa tulla jo +140W lisäpyyntiä.. eli ainakin 450W, saati mitä muuta jäänyt pistorasioihin :D Eikö AES kaappia saa väkisin kaasulle?
Eikö AES kaappia saa väkisin kaasulle?Kaikkia ei saa. Esim meillä on pelkkä on/off kytkin ja termostaatin ohjaus paneelissa. Ottamalla 230 pistokkeen irti, kaappi ei käytä 230V. Automatiikkaa ohjaa 12V. Toimiakseen jatkuva 12V pitää olla, huolimatta siitä mitä energiamuotoa kaappi käyttää kylmän tuottamiseen., mutta kytkemällä pois D plus johdon samaan aikaan kun töpseli irti, kaappi on pakotettu kaasukäytölle.
Kerran olen omalla 2kW agrilla joutunut akkuja lataamaan. Ei sille kyllä mikään tyhjäkäynti riittänyt kun jääkaappi hyppäsi verkkovirralle heti sen havaittuaan.
Puhutko verkkolatauksesta?
Eikun auton moottorin pyörittämällä laturilla... siinä auton ja matkustamon välisessä pääkaapelissa on joku suht rajallinen sulakekoko.
Eli koko laturin tehoa ei saa hyödynnettyä matkustamossa.
Eikun auton moottorin pyörittämällä laturilla... siinä auton ja matkustamon välisessä pääkaapelissa on joku suht rajallinen sulakekoko.Eihän sulake rajoita latausta muutakuin siinä että jos ottaa enempi virtaa kuin sulake niin se palaa.Tieten johdot voi vähän rajoittaa mutta sulake pitäisi olla johdotuksen mukaan. Tosin aloittajalla kysymys vaunusta eikä autosta. Joskus olen antanut paksuilla kaapeleilla ikkunan raosta vaunun akkuun lisää auton akusta. Tosin ei se kyllä tuntunut vastaan ottavan kovin joutuin.
Eli koko laturin tehoa ei saa hyödynnettyä matkustamossa.
Se sulake on noin 50-60 Ampeeria ei 30 A.Minulla on 50A
Aika hurja tilanne jos se akkujen paksuhko välijohto hankautuisi puhki jostain syystä....eikä navan päässä ole sulaketta.
Vai onko ne akut ihan vierekkäin....
Jep ja siksi pitää aina olla sulake mahd lähellä akkua. Thumb
Aika hurja tilanne jos se akkujen paksuhko välijohto hankautuisi puhki jostain syystä....eikä navan päässä ole sulaketta.
Millanen sulake olisi starttimoottorille sopiva? ::)
Millanen sulake olisi starttimoottorille sopiva? ::)
Pitäisiköhän tuossa tilanteessa olla sulake molemmissa päissä kaapelia?
-70 luvun lopulla kävin hakemassa koiranpennun Sodankylästä. Nalle-Sisun amppeerimittari meni vähän väliä jyrkästi miinukselle. Maalikylään päästyäni, nostin konekopan pois ja tarkistin mikä on vialla. Huomasin että akkukaapelin eriste oli nirhaantunut puhki. Ajattelin kaapelin eristää koneen käydessä. Kun kaapeli hipasi runkoon, se välittömästi meni puolen metrin matkalta punahehkuun. Pakkasta ulkona reilu -30astetta. Lopulta uskalsin koneen sammuttaa. Laitoin kaapelin päälle vesletkusta ja erkkarista sötöstyksen. Starttasin, ei ollu akku tyhjentynyt oikosulussa. Koppa kiinni ja matka jatkui. Thumb
Varmaan joku tämmöinen.
(https://www.hyundai-forums.com/attachments/img_0227-jpg.192034/)
Kuivilan Matiltako hait pennun?