Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: miksaka - 20.01.2022 kello on 14:55
-
Terve. Eli ongelmana on että laite lähtee päälle ja pelaa hetken jonka jälkeen alkaa vilkuttaa säätöpaneelissa punaista lediä. Ledin välähtely on tasaista noin sekunnin välein. Laite sammuttaa polttimon, punainen vilkkuva Led sammuu ja lämmitin käynnistyy itsestään uudelleen pelaa hetken kunnes puhallin alkaa olla täydellä tehola ja led alkaa taas vilkuttaa. Sama toistuu uudelleen ja uudelleen. Akuissa (2x92ah akut) on kyllä virtaa. Laitoin kokeeksi alden kaasulla päälle ja se on nyt ollut päällä ilman ongelmaa noin 3 tuntia akku virralla. Mikähän trumassa voisi olla vialla?
-
Terve. Eli ongelmana on että laite lähtee päälle ja pelaa hetken jonka jälkeen alkaa vilkuttaa säätöpaneelissa punaista lediä. Ledin välähtely on tasaista noin sekunnin välein. Laite sammuttaa polttimon, punainen vilkkuva Led sammuu ja lämmitin käynnistyy itsestään uudelleen pelaa hetken kunnes puhallin alkaa olla täydellä tehola ja led alkaa taas vilkuttaa. Sama toistuu uudelleen ja uudelleen. Akuissa (2x92ah akut) on kyllä virtaa. Laitoin kokeeksi alden kaasulla päälle ja se on nyt ollut päällä ilman ongelmaa noin 3 tuntia akku virralla. Mikähän trumassa voisi olla vialla?
Arvelen että akut on tyhjät.
Jos et voi kytkeä akkuja laturiin, Kokeile käykö trumatic ongelmitta vedenlämmitysasenno ssa.
Epäilen että sammuminen johtuu siitä että jännite alenee liian paljon kun trumatic kiertopuhallin lähtee pyörimään.
Joku paremmin 6002 tunteva voi kommentoida pitäisikö trumatikin käynnistyä itsestään uudelleen tuolla tavoin. Tuntuisi luontevammalta ettei käynnistyisi, vaan jäisi häiriövalo päällä sammuksiin.
-
Tulin autolle ja laitoin akut lataukseen ja samalla truman päälle. Toistaiseksi on pysynyt päällä hyvin. Ihmettelen vain että akut on olleet latauksessa viikon tähän aamuun asti ja otin ne pois latauksesta juuri kun käynnistin truman aiemmin. Auton oma mittari näytti asunto-osan akun jännitteeksi 12.6-.7 kun akut ei olleet latauksessa ja silti truma sammuili? Ja alde pysyi päällä aivan normaalisti. Alden virrankulutus max1.9ah ja truman taisi olla 5.2ah. Voiko trumassa olla jokin akkuvahti rikki tai säädetty väärin?
-
Tulin autolle ja laitoin akut lataukseen ja samalla truman päälle. Toistaiseksi on pysynyt päällä hyvin. Ihmettelen vain että akut on olleet latauksessa viikon tähän aamuun asti ja otin ne pois latauksesta juuri kun käynnistin truman aiemmin. Auton oma mittari näytti asunto-osan akun jännitteeksi 12.6-.7 kun akut ei olleet latauksessa ja silti truma sammuili? Ja alde pysyi päällä aivan normaalisti. Alden virrankulutus max1.9ah ja truman taisi olla 5.2ah. Voiko trumassa olla jokin akkuvahti rikki tai säädetty väärin?
Akkujen jännite pitää mitata kuormitettuna. Irroita akkujen lataus, kytke jääkaappi 12V käytölle, ja mittaa akkujen napajännite.tai vaikka sillä akkujen jännitemittarilla mihin arvoon jännite alenee. Jos alenee 10.6 volttiin niin liikaa alenee. ... Eikös niin, en nyt muista millä jännitteen arvolla 6002 pysähtyy.
-
Terve. Eli ongelmana on että laite lähtee päälle ja pelaa hetken jonka jälkeen alkaa vilkuttaa säätöpaneelissa punaista lediä. Ledin välähtely on tasaista noin sekunnin välein. Laite sammuttaa polttimon, punainen vilkkuva Led sammuu ja lämmitin käynnistyy itsestään uudelleen pelaa hetken kunnes puhallin alkaa olla täydellä tehola ja led alkaa taas vilkuttaa. Sama toistuu uudelleen ja uudelleen. Akuissa (2x92ah akut) on kyllä virtaa. Laitoin kokeeksi alden kaasulla päälle ja se on nyt ollut päällä ilman ongelmaa noin 3 tuntia akku virralla. Mikähän trumassa voisi olla vialla?
Onko samassa kulkimessa Truma ja Alde?
Akkujen jännite pitää mitata kuormitettuna. Irroita akkujen lataus, kytke jääkaappi 12V käytölle, ja mittaa akkujen napajännite.tai vaikka sillä akkujen jännitemittarilla mihin arvoon jännite alenee. Jos alenee 10.6 volttiin niin liikaa alenee. ... Eikös niin, en nyt muista millä jännitteen arvolla 6002 pysähtyy.
Mutta Alde toimi niillä akuilla 3 tuntia moitteetta!
-
Seurasin koko ajan mittarilla jännitettä ja se pysyi 12.6-7. Silti truma alkoi vilkuttaa vikavaloa. Tämä siis ilman akkujen latausta. Laitoin akut lataukseen ja truma toimi taas oikein. Nykäisin laturin irti ja truma meni vika tilaan heti. Jokin tässä jännite hommassa on pielessä. Pitäisi tuon truman kyllä toimia vielä 12.6v jännitteellä :). Latauksessa jännite on 13.8V ja silloin truma toimii moitteetta.
-
Ja autossa on Alde compact 3010 ja truma 6002. Alde toimii koko ajan akku virralla
-
Mittaa se jännite Truman navoista.
(https://karavaanari.org/kuvat/1642695051.jpg)
-
Kävin mittaamassa truman navoista jännitteen. Latauksessa oli 14.3V. Otin latauksen pois ja käynnistin truman. Jännite tippui aika nopeasti 11.9V. Akut olleet EBL99 latauksessa viikon. Taitaa olla akut vaihtokunnossa?
-
Kävin mittaamassa truman navoista jännitteen. Latauksessa oli 14.3V. Otin latauksen pois ja käynnistin truman. Jännite tippui aika nopeasti 11.9V. Akut olleet EBL99 latauksessa viikon. Taitaa olla akut vaihtokunnossa?
Lähtisin akkujen kunnon tarkistuksella. Akkujen kunto on hyvä tietää aina, siinäkin tapauksessa että kaikki reissuun lähtiessä toimii pulmattomasti.
... Ainakin meidän perheessä lähtee eukko taksilla kotiin jos lämmitys pysähtyy puskaparkissa. ;D
Akkujen kunto kannattaa mitata akun kuormitustilanteess a.
-
Akut on Banner agm 92ah akkuja. Ikää en tiedä mutta ovat kyllä uuden näköisiä. Auto ollut minulla 1.5 vuotta. Toki uudenkin akun saa pilattua nopeasti. Kokemusta itsellä on jonkin verran nuista agm akuista ja niitä en enää osta mihinkään käyttöön mihinkään laitteeseen. Tavalliset vapaa-ajan akut toimineet kaikista pisimpään joka hommassa. Nämä Bannerit oli autossa paikollaan kun auton ostin. Ollut vartan agm akkuja ja ne meni takuuseen alle 2vuoden auto käytössä. Nämä banneritkin näytti olevan start stop akkuja. Eli ei vapaa ajan akkuja. No pitää huomenna ottaa ja mitata vielä kuinka alas jännite putoaa truman ollessa päällä. Tuo on hieman erikoista että alde toimii tunti kausia samoilla akuilla.
-
Akut on Banner agm 92ah akkuja. Ikää en tiedä mutta ovat kyllä uuden näköisiä. Auto ollut minulla 1.5 vuotta. Toki uudenkin akun saa pilattua nopeasti. Kokemusta itsellä on jonkin verran nuista agm akuista ja niitä en enää osta mihinkään käyttöön mihinkään laitteeseen. Tavalliset vapaa-ajan akut toimineet kaikista pisimpään joka hommassa. Nämä Bannerit oli autossa paikollaan kun auton ostin. Ollut vartan agm akkuja ja ne meni takuuseen alle 2vuoden auto käytössä. Nämä banneritkin näytti olevan start stop akkuja. Eli ei vapaa ajan akkuja. No pitää huomenna ottaa ja mitata vielä kuinka alas jännite putoaa truman ollessa päällä. Tuo on hieman erikoista että alde toimii tunti kausia samoilla akuilla.
Aina on mahdollista että akku menee pilalle omatta syyttään. On unohtunut jokin laite päälle joka tyhjentänyt akun. Minulla oli henkilöautossa ovikytkimen ohjaama sisävalo, joka tyhjensi akun pari kertaa. Nimittäin sisävalo jäi palamaan yksinään autotalliin päiväkausiksi. Eihän tuota vikaa mitenkään voinut löytää kun se ilmeni vain kerran parissa kuukaudessa.
...Edelleen pidän mahdollisena, joskin epätodennäköisenä että Sinulla trumatikille menevässä johdotuksessa voi olla liitoksessa heikkoa kosketusta ja siksi jännite siellä alenee virran kasvaessa kiertopuhatimen ottaessa kierroksia, eli enemmän virtaa.
Mun mielestä on helpompi lähteä varmistelemaan asioiden kuntoa akkujen jännitteestä.
Itse tarkistan akun kunnon kytkemällä jääkaapin 12voltille ja katson miten akun volttimittarin osoitin käyttäytyy. Jääkaappi ottaa sen verran paljon virtaa että akkujen ollessa huonossa hapessa volttimittarin osoitin alenee selkeästi. Uusilla akuilla opetellut tämän.
Tietenkin parasta on mitata suoraan trumaticilta lämmittimen käydessä, mutta mä en lähde ensinnä sieltä, syystä että minulla on purettava parivuoteen rakenteet kokonaan pois ennekuin pääsee käsiksi itse asiaan.
-
Pitää huomenna kuormittaa nuita akkuja oikein tosissaan ja seurata jännitettä. Edelleen tuntuu että truma menee liian herkästi vikatilaan. Ja se vielä että käynnistyy itsekseen uudelleen ja menee taas vikatilaan kun puhaltimen nopeus nousee. Mutta jos akut kyykkää kun alkaa tulla enemmän rasitusta niin sehän voi selittää tuon.
-
Akut on Banner agm 92ah akkuja. Ikää en tiedä mutta ovat kyllä uuden näköisiä. Auto ollut minulla 1.5 vuotta. Toki uudenkin akun saa pilattua nopeasti. Kokemusta itsellä on jonkin verran nuista agm akuista ja niitä en enää osta mihinkään käyttöön mihinkään laitteeseen. Tavalliset vapaa-ajan akut toimineet kaikista pisimpään joka hommassa. Nämä Bannerit oli autossa paikollaan kun auton ostin. Ollut vartan agm akkuja ja ne meni takuuseen alle 2vuoden auto käytössä. Nämä banneritkin näytti olevan start stop akkuja. Eli ei vapaa ajan akkuja. No pitää huomenna ottaa ja mitata vielä kuinka alas jännite putoaa truman ollessa päällä. Tuo on hieman erikoista että alde toimii tunti kausia samoilla akuilla.
Alde vie paljon vähemmän virtaa kuin Truma.
-
...Mutta jos akut kyykkää kun alkaa tulla enemmän rasitusta niin sehän voi selittää tuon.
Tämä.
Kyllähän jännite trumatikin navoissa jonkin verran kyykkää kun ilmankiertopuhallin ryntää kierroksille, mutta oleellista on saada selville alin lukema.
-
No niin. Mittailin äsken truman navoilta jännitteen kun alkoi punainen valo vilkkua. 10.8V. Akun navoilla jännite 12.6v. Mihinkähän jännite häviää välillä? Kaapeli näyttää ehjältä. Pitää alkaa tutkimaan tarkemmin. Akut on näköjään kunnossa.
-
No niin. Mittailin äsken truman navoilta jännitteen kun alkoi punainen valo vilkkua. 10.8V. Akun navoilla jännite 12.6v. Mihinkähän jännite häviää välillä? Kaapeli näyttää ehjältä. Pitää alkaa tutkimaan tarkemmin. Akut on näköjään kunnossa.
Oliko tuo akun napajännite 12,6V samalla hetkellä kuin trumatikista mittasit 10,8V. ?
Eri aikaiset mittaukset ei ole vertailukelpoisia.
... Aika yllättävää kyllä että akut olisi noin heikossa hapessa, siis luulisin että huonokin akku heti latauksen jälkeen trumatikkia muutaman minuutin pyörittäisi..
Yhä enemmän johonkin jännitehäviöön johdotuksessa eli johtoliitoksessa tai komponenteissa epäilys suuntautuu...
-
Oli yhtäaikaa. Nyt vaihdoin uuden sulakkeen ebl99 keskukseen lämmittimelle. Ei ole enää mennyt vikatilaan mutta jännite pyörii 11.6-12.0 välillä trumaticilla sen ollessa käynnissä ja akuilla samaan aikaan 12.6 ja yli. Levossa näyttää samaa jännitettä kuin akuilla. Eli tilanne parani hieman. Keskukselta on johtoa noin 5-6metriä trumaticille. Johdon paksuus näyttäisi olevan 1.5mm2. Eli jännite häviää johonkin välillä. Pitää seuraavaksi käyttää kaikki liittimet mitä löytyy irti ja puhdistaa.
-
Löysin netistä laskurin millä voi tuota jänitteen häviötä laskea eri kaapeli paksuuksilla. Laiton 6metriä 1.5mm2 kaapelia ja 5a kulutuksella niin häviö oli 0.61V. Eli saisi olla 2.5mm2 kaapeli näin pitkällä matkalla. 2.5mm2 kaapelille antoi 0.23V häviöksi samalla kulutuksella. Muutaman tunnin oli truma nyt päällä eikä mennyt enää vikatilaan. Jännite heilui 11.4-12V välillä truman navoista mitattuna. Jospa se nyt pelaisi. Pitäisi varmaan vaihtaa tuo kaapeli 2.5mm2 paksuuteen. Mutta on aika hankala paikka sitä alkaa uittelemaan. Saa nyt olla kun kerran toimii.
-
Löysin netistä laskurin millä voi tuota jänitteen häviötä laskea eri kaapeli paksuuksilla. Laiton 6metriä 1.5mm2 kaapelia ja 5a kulutuksella niin häviö oli 0.61V. Eli saisi olla 2.5mm2 kaapeli näin pitkällä matkalla. 2.5mm2 kaapelille antoi 0.23V häviöksi samalla kulutuksella. Muutaman tunnin oli truma nyt päällä eikä mennyt enää vikatilaan. Jännite heilui 11.4-12V välillä truman navoista mitattuna. Jospa se nyt pelaisi. Pitäisi varmaan vaihtaa tuo kaapeli 2.5mm2 paksuuteen. Mutta on aika hankala paikka sitä alkaa uittelemaan. Saa nyt olla kun kerran toimii.
Mietin että olisiko trumatikin ottaman virran mittauksessa mitään järkeä?
Ilmeisesti 6002 ei vikatilanteessa ota enempää virtaa, vaan kytkeytyy vikatilaan. Tarkoitan vikatilannetta kiertoilmapuhaltime ssa, lamellien välissä on hiilipölyä, laakerit on leikannut kiinni tai jostain muusta syystä moottori ottaa liikaa virtaa.
-
Se ei ota silloin mitään virtaa kun/jos on lamellien välit täynnä. Kortilla on valvonta virrankulutukselle ja on hyvinkin tarkka. Ei lähde edes päälle jos vie liikaa. Hetken hörähtää.
-
Kuinka hankala tuo paloilmapuhallin on irrottaa? Truma on asunto-osan ulkopuolella ja sisäilmapuhallin näkyy ja sen siivet on aivan puhtaat. Mutta tuon paloilmapuhaltimen voisi tarkastaa jos sen saa helposti irti ja takaisin.
-
Kuinka hankala tuo paloilmapuhallin on irrottaa? Truma on asunto-osan ulkopuolella ja sisäilmapuhallin näkyy ja sen siivet on aivan puhtaat. Mutta tuon paloilmapuhaltimen voisi tarkastaa jos sen saa helposti irti ja takaisin.
Kokeile käyttää pelkkä veden lämmitys päällä, mikäli toimii moitteetta ei paloilmapuhaltimess a ole vikaa, käsittääkseni niissä huomattavasti harvemmin kuin kiertoilmapuolella. Jonka saa jopa putsattua paikoillaan mikäli kuivaa paineilmaa tarjolla. Moottorin pääty on sopivasti kopan ulkopuolella. Mistä sähköt on tuotu Trumalle?
-
Pitäisi varmaan vaihtaa tuo kaapeli 2.5mm2 paksuuteen. Mutta on aika hankala paikka sitä alkaa uittelemaan.
Voihan sinne laittaa vaikka 4mm2.
Ja vedä ulkokautta.
-
Sulakkeen vaihdoin ebl99 keskukseen. Totta se sieltä tulee virta trumaan kun sulakekkin siellä oli. Sähkökeskus on penkin alla niin hieman hankala tarkemmin tutkia mikä johto mihinkin menee. Pitää käyttää joskus kuskin penkki pois ja katsoa mitä löytyy. Pakokaasun puhallus on kyllä terveen oloinen. Luulen että suurin syy oli huono kontakti ja ohut kaapeli truman juonitteluun. Tuon paloilma puhaltimen voisi tarkistaa jos tietäisi miten sen saa helposti tarkastettua ja puhdistettua
-
Paloilmapuhaltimia olen kymmeniä ja taas kymmeniä irroittanut ja yhdessäkään ei ole ollut siivissä pölyä tai muuta likaa eli turhaa sitä on irroittaa. Jos kuitenkin sen irroitat niin ota vain kansi pois ja anna rungon jäädä lämmittimeen. Viisi ruuvia ja anturin ruuvi jolla johto on kiinni.
-
No eipä sitten kannata alkaa turaamaan. Kiitos kaikille vinkeistä.