Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: pamaus - 1.10.2011 kello on 20:06
-
Onko kukaan perehtynyt asuntovaunun alumiinivanteisiin jos vaunuun laittaittasi 15 tai 16 tuumaiset vanteet renkaineen.
Vaunu lmc 720 vm 2005. Nykyinen rengas on 185/70/ 14 ja jako 4x100.
Mikä on ET ja mikä on keskireiän koko.
Onko kukaan laittanut 16 tuumaisia vanteita /renkaita esim 195/55r16 renkaita tms
-
Onko nykyisissä vanteissa stanssattuna ET? Aika monissa se on mainittu. Myös keskireiän saat mitattua alla olevista vanteista.
P.s. Se LMC on varmaankin kaksiakselinen, mahtuuko 2" suuremmat renkaat pyörimään alla?
-
Soliferillä oli kerran jokin konseptivaunu. Siinä oli 17" pyörät
(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/horizontal/1135218433035.jpeg)
-
Renkaan profiilin muuttaminen matalaksi ei mielestäni ole hyvä idea. Kukin tietty tavallaan, mutta yksiakselisena ja siihen nähden painavana itse ainakin näkisin muut kun ulkonäköseikat tärkeinä.
Jousitus muuttuu kovaksi jos aiot pitää samalla halkaisijalla olevan renkaan, jos siihen mahtuu 70 sarjalainen isompi niin ei ongelmaa mielestäni.
-
Matalaprofiilisempi rengas välittää helpposti pienetkin epätasaisuudet jolloin rakenteet ovat lujilla. Itse en laittasi matalaprofiilirenka ita vaunuun.
-
Onko kukaan perehtynyt asuntovaunun alumiinivanteisiin jos vaunuun laittaittasi 15 tai 16 tuumaiset vanteet renkaineen.
Vaunu lmc 720 vm 2005. Nykyinen rengas on 185/70/ 14 ja jako 4x100.
Mikä on ET ja mikä on keskireiän koko.
Onko kukaan laittanut 16 tuumaisia vanteita /renkaita esim 195/55r16 renkaita tms
Noilla tiedoilla jää tuo renkaan halkaisijan kasvu +6 mm:in eli ei merkitystä
Epäilen, että jäykemmän rungon tuoma kovuus ei välity vetoautoon, joten ketä häiritsee esim. rengasmelu vaunussa 8) Ellei nyt sitten kalusteet ala irtoilemaan... taitaa vaunussa olla sen verta massaa, että rengasmuutoksilla merkitystä. Kannattaa renkaista ja vanteista tarkastaa kantavuus/kuormitusindeksi.
Tod. näk. kaksiakselisen "junamaisuus" vain paranee - ei kait ole huono asia. ;D
-
Eiköhän kasvu ole enemmän jos toiset renkaat ovat 185/70/ 14 ja vaihtoehtoisesti suunnitellaan 195/55r16 .
-
Eiköhän kasvu ole enemmän jos toiset renkaat ovat 185/70/ 14 ja vaihtoehtoisesti suunnitellaan 195/55r16 .
Kyllä se on vain 6mm.
Laskuri läytyy vaikka täältä: http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
-
Kyllä se on vain 6mm.
Laskuri läytyy vaikka täältä: http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Kyllä, kyllä, mutta vanteiden koko pitänee myös huomioida alle laitettaessa 14" / 16". Ei pelkästään renkaiden aiheuttama muutos.
-
Tuossa koko näkyy myös graaffisena ja ei se ero ole iso.
http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html
-
Juuri näin koko ei juurikaan muutu , koska renkaan profiili muuttuu suhteessa vanteen kasvuun. Se ei ole ongelma.
Se että kun on katsellut leirintäalueilla vaunuja, niin paljolti on näitä perus 14 tuuman kärrynpyöriä asuntovaunussa.
195/55r16 koko ei ole mitenkään erityisen matalaprofiilinen.
Ja toinen tuo kantavuus ongelma vanteessa/renkaassa ei myöskään ole ongelma, koska vaunun on nelipyöräinen ja kokonaismassa alle 2000 kg. Useimmissa henkilöautoissa kokonaismassa on nykyään jo yli 2000 kg.
Mutta vastausta siihen keskireikään eikä ET ei vielä tullut. Olisikohan tuo keskireikä 56,1 tai 56,6 mm.
Täytyypä ottaa rengas irti ja alkaa mittailemaan.
-
Mauser mitta ei paljoa maksa :P
-
Älä hyvä mies vaihda alumiinivanteita asuntovaunuun !
Jos mielipide sallitaan :) Ja miksipä ei salittaisi.
Syitä äskeiseen on useita: kalliit, helposti vahingoittuvat ja naarmuttuvat, renkaanvaihto hankaloituu, vanteiden painolla ei ole ajo-ominaisuuksiin merkitystä, teräsvanteiden ulkonäköä voi vaihtaa koristekapselein
Rengasprofiilin ja koon muuttuessa myös renkaat tulevat huomattavasti kalliimmaksi ja koviksi. Jos maavara on liian pieni kannattaa vaihtaa suuremmat renkaat.
Mielestäni alumiinivanteet asuntovaunussa on turhamaisuutta ja hyvin moni muukin vanhempi (lue aikuinen) hymähtelee moiselle. Nekin rahat voi lahjoittaa punaiselle ristille.
Näin eläkeläinen, jonka mielestä perinteisen asuntovaunun vanteiden on tyylisyistä oltava ulkonäöltään mahdollisimman umpinaiset 8)
-
Täysin samaa mieltä, aivan turhaa ne ovat.
Mutta onhan tämä koko harrastus aivan täysin kerskakulutusta.
Ei meillä ainakaan vaunua käytetä mihinkään muuhun kuin lomailuun. No se siitä.
Renkaanvaihto on vaunussa joka tapauksessa edessä ja noita alumiinivanteita 15/16 tuumaisia uusia saa jo alle 300 euroa uusia ja käytettyjä aika paljon halvemmalla. Renkaissa taas hinta/laatu kohtaa 15 tuumaisissa. 14 ja 16 tuumaiset ovat suurinpirtein samanhintaisia näissä edellämainituissa kokoluokissa.
Joten jos renkaita on jokatapauksessa vaihtamassa niin onhan se mielenkiintoista selvittää muutkin vaihtoehdot.
-
Juu, kyllä minäkin aluvannevaihtoehdon tutkisin (eri kokoluokassakin), jos esim. talvipyöriä hommaisin.
Näkyy 185/70R14 renkaalla olevan kantavuutta 560kg, kun taas 195/55R16 renkaalla 545 kg. Mutta eihän se kok. massa ollut edes 2tn..
Sen sijaan tuohon kovuuteen se vaikuttaa "pehmentävästi".
Muistaakseni Kafin delta-akseleissa (4x100 jako) keskireikä oli 56.1mm - mutta kannattaa mitata, että soviterenkaat ovat oikeat.. ET oli 28. Tosin kun leveämmät vanteet biimeristä alle laitoin, piti ET olla muistaakseni 22, jotta takana loksun väliin jäi saman verran tilaa kuin org.vanteilla. Yli 30mm ET:n vanteet ei kait mahdu pyörimään..
-
Se ET vaihtelee melkoisesti. Jos oikein muista Solkkujen teleissä se oli 30 ja esim. mulla vaunussa 37. Je se on originaali vanteissa. Alut jotka laitoin kesäpyöriin, ET on myös 37.
Laitan kuvan mukaan taas jonkun kiusaksi, kun niitä kuulema on ollut liikaakin esillä. :D
(http://s4.postimage.org/vsnu6db8/IMG_2438.jpg) (http://postimage.org/image/vsnu6db8/)
-
Kyllähän aluvanne on (yleensä) nätti ja helpompi pitää puhtaana ja siistinä kun perinteinen pelti. En kuitenkaan näe että sillä saavuttaisi asuntovaunun alla muuta hyötyä kuin ulkonäkö seikat. Ei muutta kuin alua alle jos lompakko kestää. Telivaunussa asia on helpompi kuin yksiakselisessa ja Nettivaraosista löytyy käytettyä vannetta vaikka kuinka paljon jos haluaa päästä halvemmalla.
Itse kuiten miettisin kuinka matalaa rengasta lykkäisin vaunun alle. Matalampi rengas on rungoltaa jäykempi mikä voi olla vedettäessä parempi mutta kuinka siitä tulee kova ja mitä se vaikuttaa vaunun rakenteille. En osaa sanoa joten en ota kantaa mutta miettisin asiaa kerran jos toisen.
-
Ilmeisesti puheet siitä, että karvanaamari-yheisö on tänäpäivänä iäkästä, pitää näköjään paikkansa, kun täälläkin puhutaan isommista alumiinivanteista kuin rutosta ;) Itse pitäisi muutamaan tapahtumaan tulevana kesänä vaunun kanssa päästä ja alua alle todellakin päivittämään näköä.
Vaununa toimii solifer 6702i ja tarkoitus on etsiä 14-16 tuuman alut alle. Jos jollakin on tuosta solikan "konsepti" 17 tuuman mallista enemmän kuvia tai tietoa renkaan koosta, pistäkää ihmeessä jakoon.
vaunu on sen verran pitkän matkan päässä tällä hetkellä etten pääse tarkastamaan vakio renkaan halkaisiaa kun profiili ei ole tiedossa. sen verran selvisi caravan centteristä, että vakio koot vanteessa on 5´leveä 4x100 jaolla ja 13 tuumainen, ET30.
Veikkaisin profiiliksi 80 (?) ::) jos joku tietää niin saa kertoa, kiitos.
-
Ilmeisesti puheet siitä, että karvanaamari-yheisö on tänäpäivänä iäkästä, pitää näköjään paikkansa, kun täälläkin puhutaan isommista alumiinivanteista kuin rutosta ;) Itse pitäisi muutamaan tapahtumaan tulevana kesänä vaunun kanssa päästä ja alua alle todellakin päivittämään näköä.
:laugh: :laugh: :laugh:
Ei nyt sentään rutosta... Mutta jos vanteen ja asvaltin välissä on vain sormenleveys kumia, niin vaikea on ymmärtää, miksi joku sellaisia hankkii autoon. Mitään järkisyytä siihen ei ole. Hymerissä on alut ja oikeat renkaat. Ja on mulla venetrailerissakin, olikohan 225 leveet ja neljä sormee. Kun ilmaseks sain. Veneen alla ne toimii hyvin, kun tuli hiukan leveyttäkin lisää. ;D
-
Eihän hyvä mies "matalaprofiili" tarkoita sormenleveyttä :D Kerroin jos sulle aiemmin että esim itselläni renkaat on kumiosasta paksummat kuin ne pikkujarrullisen V70:n 195/65-15 . Tuohon esimerkin vaunuun voi laittaa vaikkapa tuon taulukon mukaan http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#vaihtoehtoisen-rengaskoon-laskuri
Ne Concept renkaat oli muistaakseni yksiakselisessa ja koko 17"
Esim ZENITH mallissa on 13" pyörä edelleen, vanne kylläkin alumiinia
http://www.solifer.com/en/explore-solifer/caravans/zenit/zenit-630-2/
-
Ymmärrän täysin ulkonäölliset seikat,itelläkin joka vehkeessä alut paitti vaunussa ei vielä,mutta siinä en muuta tuumakokoa sillä rengas on osa jousitus/iskunvaimennusta.
Hyvän näköistä 13" aluvannetta löytyy myös! Ite tein sen virheen kerran Vitooni että heitin siihen matalaprofiiliset alle ja pam! Vanne solmuun kun ei kerran kumi toiminut siinä käyttötarkoituksess a...
-
Mitenkäs paljon telissä nuo pyörät elävät tiukoissa käännöksissä? Että kuinka tarkkana täytyy olla renkaalle jäävän tilankanssa?
-
Mitenkäs paljon telissä nuo pyörät elävät tiukoissa käännöksissä? Että kuinka tarkkana täytyy olla renkaalle jäävän tilankanssa?
Jos aatellaan napaa ja vannetta, ei kyllä saa isommin elää tai on matkansa päässä.
Kumin pitää tietysti elää, mutta sehän elää sieltä vanteen alapuolelta. Mielestäni siis 3-4 senttiä pitäisi riittää siihen mitä akselisto ja vanne elää.
Tietysti renkaiden keskinäisessä välissä pitää ottaa kaikki jousituksen liikevaihtoehdot huomioon, mutta toisaalta kun renkaan kehä ei muutu, ei keskinäisessä tilassa ja joustovarassa renkaan yläpuolella lokasuojaan pitäisi olla mitään ongelmaa.
-
Ajatuksena olisi laittaa teli solikkaan alkuperäisten 13x4,5" ET 30 tilalle 14x6" ET 36 oleva pyöräsetti. Omien laskelmien mukaan tulisi vanteen reuna n. 40mm sisemmäs alkuperäiseen verrattuna tilaa näyttäisi olevan jonkin verran enemmänkin. Varmaan paras sovittaa vanne alle ja katsoa paljonko tilaa jää sisäpuolelle,mutta paljonko tilaa tarvitaan?
-
Jos 14":n tilalle laittaa esimerkiksi vaikka sen 17":n renkaan kehän muuttumatta, tarkoittaa se sitä, että renkaan ilmatilan korkeus muuttuu niin paljon, että se vaikuttaa väistämättä jousituksen toimintaan ja mm. jäykkyyteen. Ja nimenoman korkeuden muuttaminen vaikuttaa paljon enemmän kuin leveyden, vaikka tilavuus sinänsä pysyisikin samana.
Kun ymmärtää, että juurikin se ilmatila vanteen ja tien välissä on vaunun - tai auton - ensiöjousitus, ja varsinainen jousi on vasta toisiojousitus, ja miten toisen muuttaminen vaikuttaa toiseenkin, niin on jo aika pitkällä. Kun katsoo autoja katukuvassa, niin monikaan ei sitä yhtälöä ymmärrä, tai ei ainakaan välitä siitä tuon taivaallista. Mutta kukin tavallaan...
-
..
Omien laskelmien mukaan tulisi vanteen reuna n. 40mm sisemmäs alkuperäiseen verrattuna tilaa näyttäisi olevan jonkin verran enemmänkin. Varmaan paras sovittaa vanne alle ja katsoa paljonko tilaa jää sisäpuolelle,mutta paljonko tilaa tarvitaan?
Minkä verran sitä vapaat tilaa sitten jää?
Kyllähän nuo 2-akselisten alustojen vääntövarren naparipustukset "myötäävät" tiukoissa käännöissä. Monesti katselin Suburbanin peileistä kuinka vanteet ja renkaat kesti kun porteista peruutteli 3tn kivi tai kattotiililasteja - aika rusetille joutuvat .Ihan vinksalla etummainen ja takimmainen pyörä - toinen vastakkaiseen suuntaan.. 8)
Mitä vähemmän rengaspintaa asvalttiin ja renkaan runko korkea, jotta myöten antaa, sitä vähemmälle akselistot joutuu - niitä käy enempi sääliksi :-X
-
Jos 14":n tilalle laittaa esimerkiksi vaikka sen 17":n renkaan kehän muuttumatta, tarkoittaa se sitä, että renkaan ilmatilan korkeus muuttuu niin paljon, että se vaikuttaa väistämättä jousituksen toimintaan ja mm. jäykkyyteen. Ja nimenoman korkeuden muuttaminen vaikuttaa paljon enemmän kuin leveyden, vaikka tilavuus sinänsä pysyisikin samana.
Kun ymmärtää, että juurikin se ilmatila vanteen ja tien välissä on vaunun - tai auton - ensiöjousitus, ja varsinainen jousi on vasta toisiojousitus, ja miten toisen muuttaminen vaikuttaa toiseenkin, niin on jo aika pitkällä. Kun katsoo autoja katukuvassa, niin monikaan ei sitä yhtälöä ymmärrä, tai ei ainakaan välitä siitä tuon taivaallista. Mutta kukin tavallaan...
Veturista löytyy vakiokokona 235/40/18 fillarit onhan se epämukavampi kun 195/65 donitsi mutta korvautuu suuntavakavuutena ja kaarreajo ominaisuuksissa hienosti.
155/80/13 renkaan tilalle olisi tulossa 185/60/14 joka on kehältään samanmoinen kun orggis,oma mielipide on että jousto ei suuremmin tästä kärsi enkä pidä rengasta mitenkään matala profiilisena.
-
Renkaan kehäkin voi mielestäni hieman suurentua jos tilaa on. Jos suurentaa kehää liikaa, voi tiukka katsastusmies puuttua asiaan.
-
Veturista löytyy vakiokokona 235/40/18 fillarit onhan se epämukavampi kun 195/65 donitsi mutta korvautuu suuntavakavuutena ja kaarreajo ominaisuuksissa hienosti.
Ja ei pidä unohtaa sitäkään mille se näyttää...näin harrastelijan näkökulmasta katsottuna. ;D
-
Ja ei pidä unohtaa sitäkään mille se näyttää...näin harrastelijan näkökulmasta katsottuna. ;D
Sehän se yleensä on kantavana ajatuksena. Ja kun päämäärä on selvillä, sille on sille sitten helppo keksiä perusteluja, joissa joissain voi olla ihan ajatustakin, jotkut taas aivan huuhaata...
-
Mulle tässä karavaanarismissa hiukka ihmetystä on aiheuttanut se että kuinka vähän porukka tuunaa autojaan/vaunujaan omaan silmään sopivaksi.
kausipaikoillakin missä ollaan enempi vain paikoillaan, luulisi että myös siihen kaluston ulkonäköön satsattaisiin, kyllä terassia ja lippuja ollaan laittamassa mutta itse kalustoa ei sitten mitenkään. Otan taas esiin edellisen harrastukseni, moottoripyöräilyn, siinä yksi nautinto harrastamista on se että moposta tehdään sen näköinen kun omalle silmälle olisi siitä iloa ja kyllä sitä niilläkin ajellaan ympäriinsä, ihan ulkomaita myöten, miksei myös sama ulkonäkötuunaus jatkuisi autoissa/vaunuissa ?
Anteeksi taas sivuraiteelle menosta mutta jossainhan sitä on avauduttava.
-
Yksi ajatus tähän auton renkaita koskevaan rönsyyn, vaikka alkuperäinen aihe koskikin vaunun renkaita. Minua ihmetyttää kovasti se viisaus, joka autotehtailta kaikista ajo-ominaisuuksien kehittämiseen uhratuista miljoonista euroista huolimatta näyttää puuttuvan, kun eivät saa tekemiensä autojen ajo-ominaisuuksia kohdalleen. Kovasti suuri viisaus se ei voi kuitenkaan olla, kun ne ominaisuudet saa "tavallinen" ihminen kohdalleen vaan menemällä rengaskauppaan... :o
-
^
Mutta toisaalta kun olen muutaman auton pakasta vetänyt, niin pakko ihmetellä ensiasennusrengasva lintoja (yhdyssana :laugh:), niin ei ole aina samat ominaisuudet omassa painotuksissani tuottanut samaa merkkivalintaa.. ;D
-
^ Kyllä. Mutta aika moni täälläkin olisi sen kirjoittanut jopa neljänä eri sanana ja vielä useampi jonkinlaisena variaationa yhden ja neljän väliltä... :(
-
olen muutaman auton pakasta vetänyt, niin pakko ihmetellä ensiasennusrengasva lintoja (yhdyssana :laugh:)
Samaa ihmettelin minäkin keväällä -05 kun vaihdoin Astraan kesärenkaat, auto oli ostettu tammikuussa joten kesärenkaista ei ollut kokemusta, ensiasennusrenkaina Dunlop SP2000:set ja en kerennyt ajaa kuin pari kilometriä kun tuntui että takarenkaatko jäi löysälle...pikainen tarkistus ja olihan ne kiinni, talvirenkailla ei tuntunut nuo urat lainkaan häiritseviltä, nuo Dunlopit oli vaan 205/55x16 kokoisina erittäin uraherkät....meni vuosia ja autossa nyt alla saman kokoluokan Nokian Hakka Greenit...ei mitään vetelyä, sama tie, samat urat, ehkä hiukan pahempana koska uutta asfalttia ei ole näiden vuosien välillä nelinumeroiselle tielle tullut. :-\
-
Veturista löytyy vakiokokona 235/40/18 fillarit onhan se epämukavampi kun 195/65 donitsi mutta korvautuu suuntavakavuutena ja kaarreajo ominaisuuksissa hienosti.
No tuo suuntavakavuus on vain siellä ratin ja penkin välissä ja 195/65 antaa riittävät kaarreominaisuudet ainakin 120km/h nopeuteen järkevillä tilannenopeuksilla - jäljelle jääkin sitten vain se epämukavuus... ;D
Sama muutos tulee siihen vaunuun tuossa rengaskoon muutoksessa Thumbd
-
Ulkonäköseikat on itselläni syy alumiinivanteiden käyttöön, rengaskoon suurentaminen 13 tuumaisesta 14 tai 15 tuumaiseksi on mielekästä, koska silloin on suurempi valikoima kohtuuhintaisia renkaita joissa painoluokat riittää vaunuille. Esim. 185-65/15 kokoisena löytyy painoluokkaa 92, joka riittää 1-akseliselle 5,5 metrin vaunulle. Tuon renkaan halkaisija verrattuna 175-80/13 renkaaseen on 12 mm suurempi, ja "kumia" on 20 milliä vähemmän, eli 13" renkaassa noin 140 mm ja 15" renkaassa noin 120 mm. Ei mielestäni vaikuta vielä jousituksen liialliseen vähenemiseen, mutta vaunun vakauteen vaikuttaa, nimimerkillä kokemusta on.
-
Ulkonäköseikat on itselläni syy alumiinivanteiden käyttöön, rengaskoon suurentaminen 13 tuumaisesta 14 tai 15 tuumaiseksi on mielekästä, koska silloin on suurempi valikoima kohtuuhintaisia renkaita joissa painoluokat riittää vaunuille. Esim. 185-65/15 kokoisena löytyy painoluokkaa 92, joka riittää 1-akseliselle 5,5 metrin vaunulle. Tuon renkaan halkaisija verrattuna 175-80/13 renkaaseen on 12 mm suurempi, ja "kumia" on 20 milliä vähemmän, eli 13" renkaassa noin 140 mm ja 15" renkaassa noin 120 mm. Ei mielestäni vaikuta vielä jousituksen liialliseen vähenemiseen, mutta vaunun vakauteen vaikuttaa, nimimerkillä kokemusta on.
Melko alakanttiin vedät tuon painoluokan - vai tarkoititko alhaisen painoluokan vaikuttavan vakauteen negatiivisesti?
Meillä ensiasennusrenkaana oli 205/70-14, LI muistaakseni 94. olis siis pitänyt riittää 1300 kiloiselle, mutta ei käytännössä mitenkään.
185/80R14C jo riittää ja muutos todella vaikuttaa vaunun vakauteen ;)
-
Jos vaunu kokonaismassa on 1090 ja renkaissa piisaa kantavuutta 1260 kg niin onko se silloin alakanttiin? Sopivasti matalampi rengas, vaikka olisi 1 tai 2 painoluokkaa heikompi kuin vastaava korkea rengas, on varmasti vakaampi.
-
Minkäslaisia et lukuja ja vanneleveyksiä olette käytelleet vanhoissa teli solikoissa? potilas olis 6102 johonolis tulossa köykämiinivannetta alle,ihan ulkonäkö syistä. Kooksi ajattelin 15" ja niille pitäisi kääräistä jotkin kummit,vierintäkehän suhteen ei oleongelmaa vaan askaruttaa että minkälaisella suhteella leveyden ja et:n pitäisi natsata? Vakio taisi olla 4" leveä ja 30 et:llä.
-
Kun harkitsin aluvanteita Soliferin 6102:eeni niin katsastusmies neuvoi laittamaan 14" jolloin ei tarvitse muutoskatsastaa kun koko muuttui vain 1". Renkaiksi tuli muistaakseni 185/60-14 taikka 175/65-14. Valmiit pyörät löysin 130€:lla.
Niiden ET on 38. Ei aivan optimi mutta en usko että laakerit silläkään ET:llä äkkiä rikkoutuvat. 30 ET:llä on vaikea löytää autojen aluvanteita. Toki joku takaveto Opeli tms saattaa käydä. Ulkonäkö parani ko aluvanteilla mielestäni oleellisesti, eikä kulussakaan moittimista ole. 15" vanteet jos laittaa niin jotta halkaisija olisi lähellä alkuperäistä niin koko tulisi olla 195/50-15.
-
Minkäslaisia et lukuja ja vanneleveyksiä olette käytelleet vanhoissa teli solikoissa? potilas olis 6102 johonolis tulossa köykämiinivannetta alle,ihan ulkonäkö syistä. Kooksi ajattelin 15" ja niille pitäisi kääräistä jotkin kummit,vierintäkehän suhteen ei oleongelmaa vaan askaruttaa että minkälaisella suhteella leveyden ja et:n pitäisi natsata? Vakio taisi olla 4" leveä ja 30 et:llä.
Onkos se sama rengaskoko mitä vanhoissa telisolikoissa 155/80R13 (kuten Kafissa)? Muutoskatsastamatta han saa laittaa +30mm rengasleveyttä ja +1" vannehalkaisijaa. Vanne- ja rengasleveyden pitää STRO:n mukaan "natsata".. http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#renkaan-leveydet
Jos tuon alkup. renkaan vierinkehä pysyisi samana, pitää profiilisuhdetta laskea -> rengas leveämipi -> vanne leveämpi, seuraa siitä se, että vanne tulisi olla 5 - 5.5". Jos vielä ET kasvaa 8-10mm, niin renkaan sisäreuna voi olla jo alle sormen paksuuden verran rakenteista :-X Ainakin Kafin tapauksessa ET piti laskea 22 mm:iin.. lievä painonsiirto ulommalle laakerille..
-
Laitoin omaan 550-solikkaan 15" vanteet, en muista nyt ulkoa ET:tä ja leveyttä, mutta tarkistan illalla. 2 vannetta jäi vielä jemmaan kun vaunun myin.
7" vanne ET 20 mahtui hyvin. Eli siitä saamme seuraavat johdannaiset: 6" ET 32, 6,5" ET 25 sopivat myös.
-
Jeps. tarkemmin laskeskeltua niin toi 14" olis passelimpi koko ja kaposemmat "sirkkelinterät" helpompi löytää. Säästyy muutoskatsastuksilt akin. Muistaakseni keväällä kääräsin 175/70 kumit noihin orggis vanteisiin,vedettävyys ei ollut tukevin mahdollinen noilla vaikka paineet oli 3kilon paikkeilla taisin kokeilla 3,5 mutta menee jo renkaan maksimi paineen rajoille. Varmaan joku 185/60/14 jammi ja 5,5-6" leveä 30-32 ET:llä olis aika bueno.
-
http://www.vannehaku.fi/45000/intra-14-alumiinivanteet-175-70-nastarenkaat/
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1650746
Näyttää 14" vanteissa olevan enemmän noita 6" leveitä. Yllä pari äkkiä löytynyttä.
-
http://www.vannehaku.fi/45000/intra-14-alumiinivanteet-175-70-nastarenkaat/
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1650746
Näyttää 14" vanteissa olevan enemmän noita 6" leveitä. Yllä pari äkkiä löytynyttä.
Kyllä vain. Solikassa tais keskireikä olla 57,1? Eihän noilla kiire ole mutta jos kesäksi löytyis,ellei vaunukuume iske ja soferi vaihdu tuoreempaan kesävaunuun.. ???
-
Sain tässä kerran yhdet leeeeeeeveät teinirenkaat.... Autoon en ikinä laittaisi moisia, mutta venetrailerin alla ne on ihan passelit. :D
-
Mä ku tilailin uutta vaunua niin oli pakko tilata alumiinivanteet samaan kauppaan että sai 2000 kg kokonaismassan, peltisiä ei saanu, kantavuus ei kai riittäny niissä. Rengaskokona 225/70R15C ja yksiakselisesta Dethleffsistä kyse. Mutta kiva kun on tolkut pyörät alla eikä mitkään 155R13 kottikärryn renkaat. 8)