Tämä on kyllä tullut selväksi viimeisen tai kahden vuoden aikana asiaa liippaavissa kommenteissa. Itsellä on juurikin saman italo merkin 3 vuodenajan kulkine kuten sinullakin aikoinaan, aiemmin oli 4 vuodenajan Polar vaunu. Tiedän ja myönnän truman rajoitukset ja alden paremmuuden mutta pitääkö siitä aina piilovittuilla aina kuin mahdollista. Itse kyllä pidän trumaa ajossa päällä ilman ongelmia.
Yritän olematta uittuilemasta kertomalla vain omista kulkimista. Enkä ole missään nähnyt aivan samaa Katamarano mallia - muihin voi olla eroja. Ja ihan rehdisti niissä kokemistani puutteista, joita osin sain parannettu tehtaan jäljiltä. Rimorin porrasmonttu oli vetoisa ja mpk:n horo kattoluukku just 3002 truman yläpuolella. Portaan eristin, mpk:n (josta tuli myös pakkaslumi sisään) vaihdoin miniHekiin. Mukavuus nousi, samoin kun 7m laitoin trumalle lisäkanavaa ja 4 lisäsuutinta, paransi paljon. Mutta eristeisiin ei ollut parannusta, se johti vaihtopäätökseen kun talvireissaaminen himotti. Parinkympin pakkasissa pärjäsi hyvin kun öljypatteri ja keraaminen lämppäri kaverina - tosin sitten vaati yöksi roikkaa. Vesien kanssa alkoi olla vaikeuksia kun pohjan alla kulkeva viemäröinti jäätyi vaikka säiliö eristin ja laitoin vastukset. Jääkaapin alaritilän takana kulki vesiputket, eikä eristäminen auttanut noissa keleissä kun olivat käytännössä ulkona.
Eristeiden riittämättömyys tuntui sisällä ja näkyi ulkona. Jos satoi kympin pakkasilla lunta, paikalla ollessa auto peittyi pikkuhiljaa jäätyneisiin sulamisvesiin, jota valui peräseinällä ja nokalla.. olihan niitä monia muitakin syitä ja mitä seuraavalta (talvi)autolta halusi.
Ajonaikana pääsi väkisin jäähtymään vaikka truma pysyikin päällä, mutta sen tila vaatekaapin alla kuumeni paljon. Ei siellä palellut dinetessä kunhan jaloissa lämmintä kun lattiassa vastaavat eristeet mitä seinissä ja katossa, mutta ei ollut sama tilannekaan mitä paikallaollessa. Epätasaista lämpö oli, seinät hohti kylmää. Kuulemma styrokseissakin on raekoolla vaikutus eristävyyteen vaikka eristepaksuus olisi sama. 3 vuodenajan auto. Talvimatkailu ei ollut sitten niin mukavaa, eikä ohjaamossa eristeitä..
Tuota truman nopeaa kylmän kulkimen lämmittäjänä olen nähnyt käytetyn argumenttina vesipatterivehkeisi in verrattaessa, kun vielä kerrottu ajetun kaasut kiinni ja toppatakit päällä (Karavaanarit fb) pelkällä ohjaamolämmöllä. Samaan hengenvetoon vielä mainittu vedettömyys talvella..
Jos vaunussa tai autossa ilmanvaihto reilua, niin pakkasella sen on vieläkin reilumpaa - kovemmalla pakkasella jo ehkä liikaa. Jos lämmittimen teho ei silloin riitä, jokuhan yhtälössä on vialla. Tuulisella paikalla ja ajonaikana tilanne vain pahenee eristävyyden osalla.