-
Asia ei mulla ole ajankohtainen, mutta kiinnostaa kuitenkin.
Tietenkin tehokas laturi lyhentää agren käyntiaikaa ihan ratkaisevasti. Olen parin tutun 30 A. laturilla ladannut 60-100 A. akkua, latauvirta mittarin mukaan on pian pudonnut alle 5 A.. Iso akusto tietenkin parantaa tilannetta.
Laitettu vaunuun reilu 20 vuotta vanha Victron 50A laturi, ottaa juuri sopivasti 920W 1000W Honda agrekaatista.
Minkä verran "elwarilla" menee akkuun?
-
Kyllä sinne se 50A menee siihen asti, että jännite nousee 14.4 voltin nurkille, sitten virta alkaa pienentyä. Siinä vaiheessa pitäisi ehkä pari tuntia vielä ajaa, jos akut haluaa ihan kunnolla täyteen. Niinhän se menee, että noin 80% lataustilaan akut saa aika nopeasti, mutta se viimeinen 20% ottaa sitten aikaa.
Jos 240Ah akusto on tyhjänpuoleinen, kyllä sinne useamman tunnin menee 50A virtaa ennenkuin tuo jännite on saavutettu ja virta alkaa pudota.
Tuo riippuu laturistakin, monessa laturissa virta putoaa nimellisestä sitä mukaa, kun akun vastajännite nousee.
-
Kannattaa mitata sen 30A laturin kanssa myös akun jännitettä, niin näkee mitenkä laturi käyttäytyy. Hyvä laturi antaa tasaiseti nimellisvirtansa n.14.4 volttiin asti ja sitten alkaa virta pudota jännitteen pysyessä tasaisena, ja jossakin vaiheessa sitten vaihtuu ylläpitotilaan 13.5...13.8 volttiin.
-
Mistäs johtuu, kun jännite nousee hitaasti auton käydessä...?
Kun akku on yön puskailun jälkeen reilusti vajaa, niin latausjännite on noin tunnin ajon ajan jotain 13,8 volttia. Sitten vasta jännite alkaa nousta aina 14,4 volttiin asti.
-
Mistä tuo on mitattu, hupiakulta vai starttiakulta vai laturilta? Kyllä auton johdoissa jonkun verran tulee jännitehäviöitä, kun isoa virtaa otetaan. Akun täyttyessä virta pikkuhiljaa pienenee ja jännite nousee. Tuleehan siinä väkisinkin jokunen metri johtoa hupiakulle.
Sillälailla saisi häviötä pienemmäksi, että ottaisi hupiakun latausjohdon suoraan laturin naparuuvista tukevalla johdolla, vähintään 16 neliötä, siihen heti sulake ensimmäiseksi ja sitten erotusreleen kautta hupiakulle, ja hupiakun päähän toinen sulake.
-
Kannattaa mitata sen 30A laturin kanssa myös akun jännitettä, niin näkee mitenkä laturi käyttäytyy. Hyvä laturi antaa tasaiseti nimellisvirtansa n.14.4 volttiin asti ja sitten alkaa virta pudota jännitteen pysyessä tasaisena, ja jossakin vaiheessa sitten vaihtuu ylläpitotilaan 13.5...13.8 volttiin.
Mistähän tuollaisen hyvän laturin tuntee kokeilematta, jos vaikka joku innostuu hankkimaan? Onhan siinä agren käynti ajassa suuri ero ladataanko isolla hyvällä, vai pienellä huonolla laturilla.
Me toistaiseksi matkailemme, siksi ajonaikainen riittä meille.
-
Vaikea sanoa kokeilematta. Itsellä Mascot ja Victron lataavat isolla virralla 'loppuun' asti, Leab-merkkinen harmaa muovilaatikko, Solikan mukana tullut 30A laturi pudottaa aika paljon virtaa akkujännitteen noustessa. CTEKistä en osaa sanoa, kun ei itsellä ole käytössä. Pitäisi mitata joskus kuinka se käyttäytyy, vai onko joku mitannut?
Vaunussa akkujen ja aGGrekaatin varassa asuessa tämä asia juuri on eteen tullut. Ja sama asia myös ajonaikaiseen lataukseen tehokkaalla DC-DC- laturilla, sille olen vetänyt autosta omat johdot ja trukkipistokkeen koukun viereen.
Korjattu ;)
-
aggregaatti lienee muuten yksi suomen useimmiten väärin kirjoitetuista sanoista.
Ei ole naljailua Yrjölle, vaan ihan yleisesti.
Harvinainen sana, kun n.90% kerroista näkee väärin kirjoitettuna; akrekaatti, agrikaatti, agregaatti, agrigaatti, agrekaatti..mitä näitä nyt onkaan. Joskus kun etsin Torista käytettyä aggrea niin sai opetalla monta eri kirjoitusmuotoa että löytää kaikki ilmoitukset >:D
-
aggregaatti lienee muuten yksi suomen useimmiten väärin kirjoitetuista sanoista.
Ei ole naljailua Yrjölle, vaan ihan yleisesti.
Harvinainen sana, kun n.90% kerroista näkee väärin kirjoitettuna; akrekaatti, agrikaatti, agregaatti, agrigaatti, agrekaatti..mitä näitä nyt onkaan. Joskus kun etsin Torista käytettyä aggrea niin sai opetalla monta eri kirjoitusmuotoa että löytää kaikki ilmoitukset >:D
Itse kutsun navigaattoria toisinaan agitaattoriksi, kun se ohjaa mihin sattuu.
Automyyjä sanoi henkilöautossani olevan tehdastekoisen konvertterin keskikonsolissa. Siitä näytti kuitenkin tulevan 230 V jännitettä.
-
aggregaatti lienee muuten yksi suomen useimmiten väärin kirjoitetuista sanoista.
Ei ole naljailua Yrjölle, vaan ihan yleisesti.
Harvinainen sana, kun n.90% kerroista näkee väärin kirjoitettuna; akrekaatti, agrikaatti, agregaatti, agrigaatti, agrekaatti..mitä näitä nyt onkaan. Joskus kun etsin Torista käytettyä aggrea niin sai opetalla monta eri kirjoitusmuotoa että löytää kaikki ilmoitukset >:D
Riippuu mitä pidät lähteenä oikeallisuuteen. Kun vierassana (vaikka latinasta "aggronomi") kotoutuu suomenkieleen vaikka vakiintuneeksi sanonnaksi, sen kirjoutusasu muuttuu ääntämisasuun.
Agronomi on kotoutunut, ja uskon että agrekaattikin 8)
-
Riippuu mitä pidät lähteenä oikeallisuuteen. Kun vierassana (vaikka latinasta "aggronomi") kotoutuu suomenkieleen vaikka vakiintuneeksi sanonnaksi, sen kirjoutusasu muuttuu ääntämisasuun.
Agronomi on kotoutunut, ja uskon että agrekaattikin 8)
Ja täältä saa molempia oman maun mukaan kirjoitettuna ; https://agregaatti.fi/
-
Pahoittelut aiheeseen palaamisesta ;D Ceetekkiä tuli testattua, ainakin tuo 7 ampeerin versio lataa kiltisti 7A virralla 14.4 volttiin asti, eli on hyvä. Hintahan sitten pompsahtaa, kun alkaa ampeereita olla.
-
Sikäli hassu lainasana suomenkieleen - mistä lainattu?
Aggrekaatti = koneikko. Aggregate, aggregater, aggregator ei esim. engl. tarkoita mitään "genua"
Sen sijaan "agricultural generator" on tuollainen generaattori -paketti maajussille :D
Siis korjataan kieltä - agrekaattori kuten generaattori (-ori pääte)
8)
(https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/244588774_10159754184255956_1624035580501034987_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=Je4ToedhmR4AX9xm-F0&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=d180a4fb0eac1c467a82302752e595eb&oe=618191FE)
-
Pari tuntia on tällä erää pöristelty, pitääkö mennä istumaan tuohon keskelle tietä? :P Laturi syöttää edelleen 50A, 20A menee kumpaankin akkuun ja loput valoihin yms. Tuossa on muuten yksi helppo konsti seurata samanlaisia rinnankytkettyjä akkuja, latauksessa tai isommassa purkauksessa katsoo pihtivirtamittarill a, että kummassakin on yhtä suuri virta. No, nämä ovat puolitoista vuotta vanhat, että ei vielä saisi eroja näkyäkään.
-
Pahoittelut aiheeseen palaamisesta ;D
Näin itseeni kehuen:
Tälläisen tärkeän sivuraiteen voi myös alkaa paremmin sopivassa kuten Karavaanarin olohuone. Tämänkin alun lainauksen poimin Mitäs tänään tehty?
Kokeilin latausta kahdella akulla yksitellen (60 ja 80 A.) Ctek MXS 3.8 laturilla. Parempi akku otti aluksi 3.6 A. mutta 14.3 V. vain 0.8 A., huonompi aluksi 2.9 A., 14.3 V. enää 1.3 A.. Oikein hyväkuntoisilla akuilla varmaankin tulisi toisenlaiset tulokset?
Ehkä voidaan tehdä johtopäätös? Että pienen akun lataus pienellä laturilla ja agrella tarkoittaa pitkiä käyntiaikoja.
Tuo meidän agre 12 V. ulostulosta ilmeisesti ei saa ikinä akkua täyteen?
-
No tuo vaikuttaisi ihan normaalilta toiminnalta, kun se reilu 14 volttia on saavutettu, virta alkaa asteittain pudota, koska laturi vakavoi jännitteen siihen arvoon. Jos on huono akku, joka ei ota virtaa vastaan, silloin jännite nousee nopeasti, ja virta alkaa pudota. Jos taas huono akku on oikosulussa, jännte ei välttämättä pääse nousemaan raja-arvoon, virtaa menee koko ajan ja akku kiehuu ja lämpenee.
Se aggrekaatin 12V lataus on kyllä aivan viimeinen hätävarakeino akun lataukseen, siinä ei ole minkäänlaista jännitteen vakavointia, vanhanaikaiselle nesteakulle se jollakin lailla toimii. Saa sillä korvessa starttiakkuun virtaa, jos ei mitään muuta satu olemaan.
Karkeasti jos laskee, vaikka 5A laturi ja 100Ah akku, niin tuleehan siitä 20 tuntia pöristelyä, ja jonkun verran vielä päälle, kun se viimeinen 20% ottaa vielä oman aikansa.
-
No nyt tuli vähän mitattua akun latausta kellolla (tällä laturilla ei tarvitse enää siihen hommaan kalenteria..)
Latausvirtaa liikenee akulle n. 45A, kun kaikki viihdevalot on päällä, kun se kone kerran tekee virtaa. Akut on 240Ah, 120Ah niistä oli purettu. Oli kokolailla neljä tuntia latausta, kun akkumonitori ilmoitti akun olevan täynnä. Karkeasti ehkä kolme tuntia meni täyttä 45A virtaa ja viimeisen tunnin virta pieneni, eli tultiin 14.5 voltin jännitteeseen. Akkumonitorin kriteerinä täydelle akulle on, että jännite on yli 14 volttia ja latausvirta on laskenut arvoon n. neljä prosenttia akun nimelliskapasiteeti stä, eli tälle 240Ah:lle noin 10A.
-
^Hyvä! Thumb
Se minkä benssiinissä voittaa, häviää laturin hinnassa. Mutta paukutusta "saa" kuunnella vähemmän.
Näin kylmään aikaanhan voi pikkulaturilla lataava lämmittää sähköllä kampetta, kuumalla taas jäähdyttää?
-
^Hyvä! Thumb
Se minkä benssiinissä voittaa, häviää laturin hinnassa. Mutta paukutusta "saa" kuunnella vähemmän.
Näin kylmään aikaanhan voi pikkulaturilla lataava lämmittää sähköllä kampetta, kuumalla taas jäähdyttää?
Juu, tosin aika paljon kallimpaa bensiini-sähkö on taas muuttaa lämpöenergiaksi kuin polttaa nestekaasua pannussa, mutta koneella on hyvä olla kunnon kuorma.
900W generaattori vie suurinpiirtein saman verran tunnissa kuin 5kW Webasto tai Eberi.
-
Kuormana on jääkaapin ja pannun ohjausvirta jatkuvasti, ledivaloja, puhelimen lataus ja tietokone sekä mokkula. Tässä talvisessa asemasotavaiheessa 20l bensakannullinen riittää suurinpiirtein kuukauden.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1644983766.jpg)
Sama kuva kuin tuossa toisessa akkukeskustelussa, mutta tähän se oikeastaan sopii paremmin..
-
Onkos kukaan ajatellut polttomoottorin pyörittämää auton laturia tai kahta? Niitähän n.100 A. saa aika halvalla, eikä pienet moottoritkaan halppis kaupassa mahottomia maksa? Valmiina ei taida olla, joten askarrella pitää. Jää tuo virran pudottamin pois 230 v.:stä.
Minun eka akkulaturini oli n.20-30 A. tasavirtalaturi, sähkomoottorin pyörittämä.
-
Onkos kukaan ajatellut polttomoottorin pyörittämää auton laturia tai kahta?
Ajateltu on, toteutus vaan on jäänyt..... :(
-
Juutuubista löytää rakenteluviedoita tuollaisista. Kaverilla on kesämökillä ollut toistakymmentä vuotta ruohonleikkurin moottorista tehty, tunteja sille on tullut, ei kukaan tiedä, paljonko.
-
Onkos kukaan ajatellut polttomoottorin pyörittämää auton laturia tai kahta? Niitähän n.100 A. saa aika halvalla, eikä pienet moottoritkaan halppis kaupassa mahottomia maksa? Valmiina ei taida olla, joten askarrella pitää. Jää tuo virran pudottamin pois 230 v.:stä.
Minun eka akkulaturini oli n.20-30 A. tasavirtalaturi, sähkomoottorin pyörittämä.
Mitenhän tuollainen voimakas latausteho vaikuttaa vanhanaikaisen lyijyakun tai vastaavasti jonkin modernimman akun käyttöikään?
Lisääkö siis hitaampi lataus akun käyttöikää?
Ei kannata vastata että kestäähän se autossakin, koska usein irtoakut asennetaan varsin suuren tehon irtiottoon akusta tai usein tapahtuvaan lataukseen.
-
0.2 kertaa akun kapasiteetti ainakin on ihan turvallinen arvo, eli 100Ah akkuun 20A. Ja esim. sähköttömällä mökillä akkua on sitten yleensä enemmän kuin tuo 100Ah.
-
Paljonkohan nykyauto lataa akkuun amppeereja maksimissaan?
Laturithan on yli 100A.
Kulutus voi olla melkoinen kun iskee esim lasilämppärin päälle...puhaltimen käydessä ja muiden lämppärien...kulutu s voi olla 3kW. Eli amppeereja myös lähtee akusta vilkkaasti.
-
Jahas, onko ajatus hukassa? Lataus akkuun on eri asia kuin laturin tuotto.
Normi akku ottaa vastaan tietyn määrän virtaa kun jännitteet ovat oikeat. Autossahan kulutus ei mene akun kautta vaan laturi tarjoaa käyttölaitteille jännitteen ja ne ottavat mitä ottavat, akku samoin.
On rintterissäkin 180 A laturi mutta akkuihin menee 5-50 A varauksesta riippuen, kaikki muu menee suoraan, kokonaisuus taisi olla 40-80A normaalisti, toki lämppärit ja lasinlämmittimet sekä puhaltimia niin menee enemmän.
Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla
-
Tuo liitty vaan siihen paljonko akku voi ottaa ja antaa...
-
Eipä taida tästä porukasta kukaan tehnyt polttomoottorikäytt öistä 12 V. akkulaturia?
Askarrellen varmaan saisi halavalla, verrattuna että ostaa agren ja sen perään ison akkulaturin? Joiden tekemine vain harvoilta onnistuu.
Ei kai se akku määräänsä enempää virtaa ota, vaikka olisi 1000 A. laturi, jos ei jännitettä nosteta. Oikosulussa oleva akku sitten eri juttu, siitäkin yksi kokemus. Alkoi näet polttamaan latukselle meneviä sulakkeita.
-
Tutulla pellepelottomalla oli matkailuauton takaboksissa polttomoottori joka pyöritti auton laturia, tämä siksi kun hän oli puskaparkkeilija ja rakensi vesilämmityksen lattiaan käyttäen webastos veden lämmitykseen.
Noin pystyi olemaan viikon puskissa.
-
Eipä taida tästä porukasta kukaan tehnyt polttomoottorikäytt öistä 12 V. akkulaturia?
Tehty on ja hyvin toimi. -Kohtalainen kullanmuru löytyi siltä valtaukselta missä tätä laitetta käytettiin ;)
Otat vanhan ruohonleikkurin ja leikkaat koppaan reijän ja rakentelet sopivat kiinnikkeet auton laturille hihnankiristyssyste emeineen.
Peltirunkoinen leikkuri parempi, saa tarvittavat kiinnityskäikäleet hitsaamalla kiinni. Terän tilalle sopiva hihnapyörä, hihna paikoilleen ja latailemaan.
-
Tehty on ja hyvin toimi.
Siis akselin päähän pelkkä hihnapyörä, ei tarvi lisäksi vauhtipyörää?
-
Kestääkös tommosen pystyyn laitetun laturin laakerit käytössä kuinka..?
-
Kestääkös tommosen pystyyn laitetun laturin laakerit käytössä kuinka..?
Kaverin mökkiaggrekaatissa on kestänyt yli kymmenen vuotta, tunteja ei tiedä enää kukaan... Ja on moottorinkin laakerit kestäneet, vaikka erilainen kuorma kiilahihnasta tulee kuin leikkurin terästä.
-
Tutulla pellepelottomalla oli matkailuauton takaboksissa polttomoottori joka pyöritti auton laturia, tämä siksi kun hän oli puskaparkkeilija ja rakensi vesilämmityksen lattiaan käyttäen webastos veden lämmitykseen.
Noin pystyi olemaan viikon puskissa.
Oliko isokin polttoainetankki kun viikon riitti vebastoon ?
-
Riittäähän 11kg kaasuakin viikoksi, ei talvella, mutta keväin syksyin, siinä on suurin piirtein saman verran kuin 15 litrassa naftaa.
-
Kestääkös tommosen pystyyn laitetun laturin laakerit käytössä kuinka..?
Jos epäilee kestoa, voi sen laittaa vaakasuoraankin.
Esim. ranskalainen insinööri laittoi vuonna 1969 Peugeot 304:ssä kiilahihnan kiertämään 90° kulman taakse. :D
(https://www.curbsideclassic.com/wp-content/comment-image/414992.jpg)
EDIT: Amerikkalainen insinööri toteutti saman Chevrolet Corvairissa jo vuonna 1960:
(https://silodrome.com/wp-content/uploads/2021/02/Chevrolet-Corvair-95-Engine-scaled.jpg)
-
Jep, olipa sellainen keksintö, muuten ok mutta söi remmejä, diisseli oli.
Lähetetty minun SM-F916B laitteesta Tapatalkilla
-
Oliko isokin polttoainetankki kun viikon riitti vebastoon ?
Ei siinä vissiin ollut kuin normaali B&S tankki, mutta vieressä oli kanisteri
-
Niin mikä oli diisseli?
-
Niin mikä oli diisseli?
Pösö, Chevy ei ainakaan
-
Tulpan johdot paljastaa! En väitä etteikö myös dieseliä ollut.
-
Ei siinä vissiin ollut kuin normaali B&S tankki, mutta vieressä oli kanisteri
Niin tuota webastoa tarkoitin! Ei se bensalla kai?
-
Niin tuota webastoa tarkoitin! Ei se bensalla kai?
Webasto otti naftan normaalisti tankista