Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Tepikka - 20.08.2021 kello on 23:24
-
Moi
Jos autoa myydään ilma-alustalla, onko pelkkä takajousiteksen ilmapussit mielestänne kuvauksen mukainen, vai kuuluuko olla myös edessä ilmajouset.
-
"Lisäilmajouset" olisi oikea termi, jos takana (tai edessä) rautajousien kaverina ilmapussit/palkeet on.
"Ilma-alusta" kyllä tarkoittaa rautajousien sijaan ilmajousitusta https://en.wikipedia.org/wiki/Air_suspension#Modern_automobiles
-
Täsmennetään sen verran, että varustelistassa on säädettävä ilma-alusta.
-
Säädettävä ilma-alusta tarkoittaa yleensä sitä, että autossa on ilmajousitus, jonka ajokorkeus on säädettävissä.
Näitä saa joihinkin autoihin tehdaslisävarusteen a. Samoin joihinkin autoihin jälkiasennussarjoin a kierrejousien tilalle, mutta on usein aika isotöinen vaihdettava.
Vakiona noita käyttää lähinnä isommat autot: M-B, BMW, Lexus, Rolls Royce, Maybach jne. Linja-autoissa taitaa olla nykyään käytännössä aina ilmajouset. Usein kuorma-autoissakin kappaletavaraliiken teessä.
Citroenin kaasunestejousitus menee myös tähän sarjaan vaikka siinä joustavana kaasuna on typpi.
Toki tekniikkaa tuntemattoman mielestä säädettävä ilmajousitus voi tarkoittaa myös niitä ilmatäytteisiä lisäjousia taka-akselilla rautajousien kaverina.
-
Helpottaisi, jos tietäisi alustan ja matkailuauton merkin.
-
Moi
Jos autoa myydään ilma-alustalla, onko pelkkä takajousiteksen ilmapussit mielestänne kuvauksen mukainen, vai kuuluuko olla myös edessä ilmajouset.
Tunne että tulit kusetetuksi ?
Myydäänhän autoja/vaunuja sähköpatruunalla vaikka kyseiset vermeet ei ole sitä nähneetkään . . .
-
Helpottaisi, jos tietäisi alustan ja matkailuauton merkin.
Eikö hymer 4veto Mersun alustalla, tuollaisen näin kesällä kun nosti auton vaateriin nappia painamalla.
-
Helpottaisi, jos tietäisi alustan ja matkailuauton merkin.
Ei riitä, autoa tilatessa voi ruksata varusteiksi miltei kaikki herkut maan ja taivaan väliltä tai tilata perusvarustetun joten ei merkki ja alustatieto riitä.
-
Tuohon Sprinteriin, mikä mulla on alustana, ei tietääkseni saa eteen täysilmajousitusta. Takana on. Ei lisäilmapussit, vaan rauta korvattu ilmajousilla. Nostaa ja laskea voi paikallaan, kun käynnistää niin palauttaa normikorkoon.
Matkailuautovalmist ajan merkki auttaa, jos täällä on samanmerkkisen omistavia.
Outoa, että tällaisia pitää selittää.
-
vaateriin laitto onnistuu hytraulisilla tukijaloilla,ne ei kuulu jousitukseen.
-
Lähinnä kyse siitä, että myynti-ilmoituksessa lukee säädettävä ilma-alusta. Minusta tuon kuuluu koskea etu ja takapäästä. Eikä ilmoituksessa myöskään puhuta apujousista. Alusta on Al-ko.
-
Lähinnä kyse siitä, että myynti-ilmoituksessa lukee säädettävä ilma-alusta.
Eihän totuus täällä selviä, vaan ehkä puhelimella.
Ja tuskimpa se 'alusta' on sinullekaan ainoa kriteeri....?
-
vaateriin laitto onnistuu hytraulisilla tukijaloilla,ne ei kuulu jousitukseen.
Tuo on toinen tapa tehdä toteuttaa sama asia. Täysi-ilmajousitettuun saa tuon ominaisuuden
-
Tuo on toinen tapa tehdä toteuttaa sama asia. Täysi-ilmajousitettuun saa tuon ominaisuuden
Mutta keinuvan. Kokemusta on, ei korvaa tukijalkoja.
Ehkä yksin pärjää, mutta kahdella henkilöllä kompura pärähtelee
käymään silloin tällöin.
-
Eihän totuus täällä selviä, vaan ehkä puhelimella.
Ja tuskimpa se 'alusta' on sinullekaan ainoa kriteeri....?
Juu, ei ole ainoa kriteeri, muuta kuin laitteen hintaan se vaikuttaa.
-
Mutta keinuvan. Kokemusta on, ei korvaa tukijalkoja.
Näin on. Menee kahdella takana nukkuvalla, mutta kun nukkuja kääntyy roikkupedissä niin sen takana huomaa.
Korostuu, kun etupäässä ei ilmajousia ole.
Hydrauliset tukijalat ovat kalliita ja (Saksassa)eri valmistajilla hämmästyttävän samanhintaisia, mitä nyt Promobilista testiä luin.
-
Vaikka ei korvaa tukijalkoja, mutta jos auton saa vaateriin ja siinävaiheessa laskee tassut maahan jää kaiken maailman ajokiilojen kanssa vehtaaminen pois.
-
onko ilmajousissa joka kulma erikseen säädettävissä?
-
onko ilmajousissa joka kulma erikseen säädettävissä?
Riippuu miten järjestelmä on rakennettu, eli "milteipä ihan miten vaan". Kaikki on mahdollista . . .
Jokainen pussi on mahdollista säätää eripaineeseen jonka johdosta jokainen on säädetty erikorkeuteen. . . . Nättinakki mutta hyllyy kuin suo . . .
-
Hydrauliset tukijalat ovat kalliita ja (Saksassa)eri valmistajilla hämmästyttävän samanhintaisia, mitä nyt Promobilista testiä luin.
E&P systeemi alle 6 tn vehkeeseen lähtee -+ 5 000€ kun pyytää tarjouksen.
-
Näin on. Menee kahdella takana nukkuvalla, mutta kun nukkuja kääntyy roikkupedissä niin sen takana huomaa.
Korostuu, kun etupäässä ei ilmajousia ole.
Hydrauliset tukijalat ovat kalliita ja (Saksassa)eri valmistajilla hämmästyttävän samanhintaisia, mitä nyt Promobilista testiä luin.
miten se on mahdollista jos roikkupeti on keulassa missä on rautajouset ja perä heiluu? olisiko runko poikki?
-
^
Sprinterissä on 1 poikittainen komposiitti lehtari. Ei mikään jäykkä, eikä saumoissa jyskyttäjä, vaan sellainen "leijuja". Integroiduissa, joissa roikkupeti, sais olla orkkista paksumpi kallistuksen vakaaja.
Ajettavuutta on parannettu melkein kaikella muulla (aircellit, spacerit, SV:n tolpat). Ainakaan omaani en kovempaa jousitusta halua, vaikka joku malli taitaa nykyään iskareista löytyä, joissa kierreapujouset.
-
ei se etupään jousitus vaikuta takapään "ilmajousitukseen", jossain on vikaa. varsinkin kun yleisesti roikkupedissä nukutaan poikittain autoon nähden.