Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Dimexi78 - 9.08.2021 kello on 15:02
-
Ja siitä se lähtee, eka oma matkailuauto alla ja kun muut kriteerit täsmäsi, niin tuollaisen kevyesti kosteusvaurioisen ostin.
Nyt on haperot purettu ja alustat melkolailla siistitty.
Ulkokuoreen asti otin kaikki pois kun se alimmainenkin vaneri oli paikoin kostea.
Styroksin tilalle meinasin uretaanilevyä laittaa, alkuperäinen styroksi oli ihanasti 24 milliä paksua, konka meinasin nyt korvata 20mm uretaanilevyllä.
Rimoitusta tuolla ei ollut ja senkin sinne laitan jäykistämään rakennetta.
Alkuperäinen vuoto oli tikkaiden ruuveista sekä pyörätelineen ruuveista. Nämä tullaan tiivistämään nyt kunnolla.
Alunperin rakenne on siis sellainen, että ensin lasikuitua vasten vaneri, sitten styroksi, sitten taas vaneri ja lopuksi tapetti.
Tikkaita vastaan ottaa puupalikka joka oli vanerin päällä.
En oikein tykkää tuosta puusta suoraan lasikuitua vasten ja ajattelinkin laittaa uretaaniliimalla uretaanilevyn suoraan lasikuituun kiinni. Onko ihan p*ska ajatus? Toki noita paksuuksia pitää hiukka sovitella kun sieltä jää se 2mm vaneri pois ja eriste on 4 mm ohuempi. Toki jos tuota uretaania saisi ohennettua ja laittaa sitten jonkun 6mm lisun siihen liimalla päälle?
Entä sitten puuosien suojaus? Riittääkö uretaaniliimakerros vai laitanko ensin phjalle vaikka muovin jonka päälle puu vasta? Esim höyrysulkumuovi liimalla kiinni puuhun, jotta vesi ei pääse suoraan kontaktiin puun kanssa?
Nyt saa antaa kokemuksen tuomia ideoita tähän, tehdään nyt sellainen, että kestää ainakin sen 10 vuotta, josko ei 20kin
-TP-
-
Olisiko se lasikuitu niin ohut, että ohut vaneri laitettu sitä jäykistämään?
Itse laittaisin 25-30 mm xps (Finnfoam) levyä, taitaa olla lähes puolta halvempaa kun urtsu levy ja on myös vettymätön. Saa ostettua yksittäisiä levyjä esim. K-raudasta. Sitä voi myös ohentaa vastuslangalla sopivaksi, jos ei löydy mieleistä paksuutta.
Muuten en laittaisi sinne rimoja vettymään, mutta kun on nuo tikkaat ja pyöräteline.
Sisäpintaan laittaisin 4mm koivuvanerin, kun se on ohuita rautakauppa tavaraa.
Liimauksiin uretaaniliima.
-
Finfoamia olen käynyt höyläyttämässä ohuemmaksi puusepän verstaalla.
-
Muuten en laittaisi sinne rimoja vettymään, mutta kun on nuo tikkaat ja pyöräteline.
Mihinkäs ne siellä seinän sisällä vettyisivät?
Siitähän on lähdettävä, että vesi pysyy ulkona.
-
Kiitoksia vaan kaikille tässä vaiheessa vastanneille.
Uretaanilevyä on pihat väärällään kun sattuu olemaan autotallin rakennusta meneillään. Tekaisinkin tänään jo insinöörismiehenä kuumalankaleikkurin .
Käytin mig lankaa, nitoja, vanha kempin puikkohitsi ja puuta oikeaan korkeuteen leikattuna. Koko komeus kiinni clas ohlsonin työpöytään ja voila! nyt saadaan leikattua kerrasta oikeaa paksuutta. Toimii muuten yllättävän hyvin vaikka sitä saakin vielä tuunattua paremmaksi.
Noi puuosien vettyminen on vähän kyseenalaista, kun ne ruuvataan ihan perusruuveilla siitä tikkaiden kiinnityksestä. Toki sitä saa vielä ulkopuolelta paremmin butyylimassalla tiivistettyä ja pitää koettaa varmaan siihen ruuvinkohtaan laittaa myös sisäpuolelta. Jos se antoi kerran periksi siitä, miksipä ei antaisi uudelleen?voi olla, että laitan ihan ohuen siivun uretaanilevyä siihen ns. tiivisteeksi, jotta ainoa veden suunta olisi sitten ruuvin kierrettä pitkin puuta kohti.
liimaukseen on Kiillon kestopur pl 250 ja lisäksi Cascon uretaaniliimaa, joten niillä uskon, että tarttuu vaikka vaimo tiskikoneeseen jos sikseen tulee.
-TP-
Ilmeisesti ei kuitenkaan ollut ehdotonta no-nota ja soo-soota että liimais sen uretaanin suoraan lasikuituun. Kun jos se hikoaa sieltä välistä, niin vastassa ei olisi vaneri vaan uretaani, joka kestää vettä hieman paremmin.
Puurimat olisin sinne laittanut ihan sen vuoksi, jotta uretaanilevyille saa painatuksen tehtyä pikku rimoilla ja liimaus tulee tehtyä kunnolla. ja onhan siellä ollutkin jotain pikku lisuja puuta ja sellaista muoviputkea.
-
Valmista (2mm lasikuitu-30 mm Finnfoam -2mm lasikuitu, vanerikehys) levyä saa mielestäni kohtuuhinnalla ja omien mittojen mukaan. Alareunahan joutuu aina olemaan tekemisissä valuvan veden kanssa, niin siinä saisi olla joku muu kuin vaneri.
-
Varmaan huomasitkin että kuumalankaleikkurin lanka vaatii kiristyksen jousella tai painolla ettei tule kuperia levyjä. ;)
Kuten aiemmin kirjoitin, niin kyllä minäkin tuohon kohtaan rimat laittaisin suuren kuormituksen ja kiinnityksen vaatiman puristuksen takia. Jos intoa puuhasteluun riittää niin pultin reikiin voi liimata muoviholkit vedeneristeeksi. ;D
Hyvin sopii uretaanilevy ja lasikuitu yhteen liimattavaksi uretaaniliimalla.
Luulen että tuo alkuperäinen järjetön "välivaneri" viritys liittyy kustannussäästöön, sen avulla saatu käytettyä halvimpia aineita ja saatu levyt kerralla prässiin kovettumaa. Märän polyesterihartsin päälle ei voi suoraan laittaa styroxilevyä kun se sulaisi. Ilman vaneria vaatisi joko kalliimman epoksihartsin tai uretaanilevyn käyttöä.
-
Älkää hyvät ihmiset asentako pyörä telinettä takaosaan vaunu/auto. Hirveä rasitus kuulemma takaseinälle, mitä asentajat sanoneet!
-
Älkää hyvät ihmiset asentako pyörä telinettä takaosaan vaunu/auto. Hirveä rasitus kuulemma takaseinälle, mitä asentajat sanoneet!
Nyt ei ollut kyse Kabe'sta.
-
Riippuu kai tietty autosta/vaunusta sekä kuinka monta fillaria sinne laittaa.
Omassakin oli 4fillarin teline takaseinässä, mutta en kyllä missään nimessä laittaisi neljää pyörää.
Yks sähköfillari on nyt(ilman akkua), toista normaaliakaan en viereen laittaisi, tulee lisää vipuvarttakin ja painoa.
Lyhensin telineen kolmelle fillarilla,sekin vain jos joku haluis laittaa kaksi ja jättää yhden paikan väliin
Järkeä saa käyttää.
-
Nyt ei ollut kyse Kabe'sta.
En ole puhunut kabesta mitään ::)
-
Sen verran kokemuksesta, kun mainitsit ruuvin kierteestä menevän vettä puurimaan. Sehän on tuho! Omassa projektissa lahon aiheutti juurikin tuo ruuvin ruostumisen aiheuttama vesi listassa, siellä levisi listaa pitkin lahottaen kaiken. Styroksi säilyi hyvänä, eikä juuri kostunutkaan.
Ruuvit ehdottomasti haponkestäviä.
Lähetetty minun SM-F900F laitteesta Tapatalkilla
-
Varmaan huomasitkin että kuumalankaleikkurin lanka vaatii kiristyksen jousella tai painolla ettei tule kuperia levyjä. ;)
Kuten aiemmin kirjoitin, niin kyllä minäkin tuohon kohtaan rimat laittaisin suuren kuormituksen ja kiinnityksen vaatiman puristuksen takia. Jos intoa puuhasteluun riittää niin pultin reikiin voi liimata muoviholkit vedeneristeeksi. ;D
Hyvin sopii uretaanilevy ja lasikuitu yhteen liimattavaksi uretaaniliimalla.
Luulen että tuo alkuperäinen järjetön "välivaneri" viritys liittyy kustannussäästöön, sen avulla saatu käytettyä halvimpia aineita ja saatu levyt kerralla prässiin kovettumaa. Märän polyesterihartsin päälle ei voi suoraan laittaa styroxilevyä kun se sulaisi. Ilman vaneria vaatisi joko kalliimman epoksihartsin tai uretaanilevyn käyttöä.
Juu tuli huomattua, että hieman sitä pitää kiristää. Viriviri-patentti numero uno lähtee huomenna testiin, katsotaan miten suoraa levyä siitä saadaan aikaiseksi.
Laitoin 3d-tulostimen laulamaan ja tekaisin nuo muoviholkit sekä pyörätelineelle, että myös sitten tikkaille. Toki perusolettama pitää olla, että ei sinne lasikuidun väärälle puolelle vettä tulisi ollenkaan, mutta jotenkin pidän mielenrauhan kannalta parempana, että siellä ei ole vastassa ensimmäisenä puu joka hakee sitten lähimmästä ojasta asti kaikki vedet sinne seinään.
Jos aika riittää, niin teen yhteen koloon testiliimauksen uretaanille ja katson miten hyvin tuo sinne A) tarttuu B) pysyy suorana.
Hyvin huomaa miten täälläkin kuitenkin ihmiset on vielä ihmisiä ja se karavaanareiden henki taitaa sittenkin kantaa jopa tänne keskustelupalstalle kin asti. Jokainen saa taputtaa nyt itseään olalle.
Pyörätelineessähän ei ollut puuvahvikkeita ollenkaan, ollen jälkiasenteinen, ainoastaan sellaiset puuholkit. Nyt siellä on sitten ne muoviset holkit umpimuovia, sekä myös tulee sitten hieman suomalaista puutakin.
Jos ei muuta, niin ainakin tuo rakenne tulee nyt tutuksi. Vihjeenä kaikille sanottakoon, sellainen multitool on hintansa väärti. Itse otin halvimman biltemasta ja se säästi sitä siistimisaikaa varmaan viikolla. Samoin kun hiotte lasikuidusta niitä vanhoja liimajämiä pois, pitäkää paita päällä. ...kele, että pistelee sitten paidan alla kivasti. Kyllä tässä varmaan joku vielä hatuilleen menee, mutta optimistiselta näyttää, että syksyn viileisiin päästään vielä matkaamaan.
-TP-
-
Sen verran kokemuksesta, kun mainitsit ruuvin kierteestä menevän vettä puurimaan. Sehän on tuho! Omassa projektissa lahon aiheutti juurikin tuo ruuvin ruostumisen aiheuttama vesi listassa, siellä levisi listaa pitkin lahottaen kaiken. Styroksi säilyi hyvänä, eikä juuri kostunutkaan.
Ruuvit ehdottomasti haponkestäviä.
Lähetetty minun SM-F900F laitteesta Tapatalkilla
Juu sinne tulee nyt muoviholkit jotta mahdollisella vedellä joka sinne tulee, ei olisi vastassa kuin pettymys. Se, miten hyvin tuollainen toimii taitaa jäädä seuraavalle omistajalle. (Tai ainakin toivottavasti.) ;D
-
Riippuu kai tietty autosta/vaunusta sekä kuinka monta fillaria sinne laittaa.
Omassakin oli 4fillarin teline takaseinässä, mutta en kyllä missään nimessä laittaisi neljää pyörää.
Yks sähköfillari on nyt(ilman akkua), toista normaaliakaan en viereen laittaisi, tulee lisää vipuvarttakin ja painoa.
Lyhensin telineen kolmelle fillarilla,sekin vain jos joku haluis laittaa kaksi ja jättää yhden paikan väliin
Järkeä saa käyttää.
Tästä aloinkin miettimään vanhoja fysiikan tunteja sekä myös autoremontin aikoja. Eli jos otetaan pidempi vipuvarsi, esim pulttiavaimeen, niin pienemmällä voimalla saadaan aikaa suurempi vääntö.
Jos tämän sitten siirtää sinne matkailuauton takaosaan saman taktiikan, niin jos ne kiinnitysraudat veisi suosiolla sinne melkein katon rajaan, tai mikä ettei vaikka kattokateisiin asti (ei taida olla käytössä, eikä ehkä käytännöllistäkään) niin vääntöhän on siellä 1,5 metrin varren päässä huomattavasti pienempi.
Mutta ei, se joku seppä on päättänyt ruuvata ne siihen alas ja sitten sellaisilla 25mm halkaisijaltaan olevilla puurullilla tukenut koko paskan. Molemmin puolin sellaiset 5 cm x 10 cm alumiinilaput ja jotain mömmöä väliin, totta kai mahdollisimman vähän kun sehän maksaa.
Järjellä saa monesti aikaan hyviä ratkaisuja ja toivotaan, että itsekin tässä matkan aikana niitä tulee tehtyä. Jostain kun vielä löytäisi sellaista puukuvioista liimattavaa laminaattia kun tuli paskottua se yksi väliseinä. Vaneria olis kyllä, mutta tarttis siihen vaan sen puukuvion, niin voisi peitellä omat mokat.
-TP-
-
Tästä aloinkin miettimään vanhoja fysiikan tunteja sekä myös autoremontin aikoja. Eli jos otetaan pidempi vipuvarsi, esim pulttiavaimeen, niin pienemmällä voimalla saadaan aikaa suurempi vääntö.
Jos tämän sitten siirtää sinne matkailuauton takaosaan saman taktiikan, niin jos ne kiinnitysraudat veisi suosiolla sinne melkein katon rajaan, tai mikä ettei vaikka kattokateisiin asti (ei taida olla käytössä, eikä ehkä käytännöllistäkään) niin vääntöhän on siellä 1,5 metrin varren päässä huomattavasti pienempi.
Mutta ei, se joku seppä on päättänyt ruuvata ne siihen alas ja sitten sellaisilla 25mm halkaisijaltaan olevilla puurullilla tukenut koko paskan. Molemmin puolin sellaiset 5 cm x 10 cm alumiinilaput ja jotain mömmöä väliin, totta kai mahdollisimman vähän kun sehän maksaa.
Niitä telineitä on myös sellaisia, joissa ylempi kiinnitys on lähempänä katon rajaa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1628625679.jpg)
-
Itsellä kenties juuri tuollainen kuin tuossa kuvassa.
Toki takaseinään kohdistuva voima riippuu kiinnityspisteiden paikoista, mutta itse puhuin nyt noista kuljetusramppien vipuvarresta. Onhan tuo neljäs jo todella kaukana seinästä eli rajulla vipuvarrella.
Uskaltaisiko laittaa kahteen ensimmäiseen aikuisten fillarit ja kahteen ulomaiseen lasten pyörät ja lähteä kuoppaisella tielle? En minä ainakaan.
-
Mites kun tuota purkiessa dremeli hieman lipsahti ja tuohon lasikuitukuoreen tuli pieni reikä. Paikataanko lasikuitumatolla ja hatrsilla vai menisikö ihan kiillon pl 250sellä umpeen kun siihen uuden eristeen laittaa? Aika tukevaa shittiä tuo kiillon pakkeli on meinaan.
-
Jos ei kovin iso viilto tullut, niin valkoinen epoksi varmaan riittää täytteeksi.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/602365/Plastic-Padding-Marine-Epoxy-270-g?gclid=CjwKCAjwsNiIBhBdEiwAJK4khr6FzA74K0gwe1LQSIUdg13nRdMq5wccHZE2yw_CBxnMk58uB4g1vhoC15EQAvD_BwE
PL250 taitaa olla 2K urtsua, joten ei kestä UV:tä. Kellastuu ja murenee ajan kanssa.
-
Ai hitsi tän takia mä tykkään tästä palstasta. Saa vastauksia ilman kettuilua.
Iso kiitos! Pitänee laittaa iltasella vaikka muutamia projektikuvia, niin saatte viikonlopun naurut! On tää sellaista opettelua ja nyhräämistä. Mammakin katsoo jo vähän kulmien alta kun autolle päin menee.