Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 24.07.2021 kello on 21:53
-
Vien kulkimen Atoylle suuttimien tarkistukseen. Sitten ehkä optimointiin. Mittee mieltä kansalaiset moisesta hommasta.
-
Vien kulkimen Atoylle suuttimien tarkistukseen. Sitten ehkä optimointiin. Mittee mieltä kansalaiset moisesta hommasta.
Ei kokemusta mutta oman Fordin optimointi kyllä kiinnostaa myös.
-
Itse teettäisin hyvin maltillisen tehon ja väännön noston, jos valita voi. Mitä enemmän nostetaan sen suuremmat riskit. Tuosta koneesta en tiedä. VW 2,0 TDI kesti 140hv>180hv ja toimi yli 130 T ongelmitta. Monta vuotta ja 1/3 vaunu perässä. Joku muu ei kestäisi samaa.
Mulla Transitin kone korkkasi aikanaan. Optimoituna. Pääsyy ei ollut se vaan ihan muu, eli päivityksen puute. Tuosta tietoisena en silti rupiaisi.
-
Se ompi vastaus senmukainen kun kuin vastaaja.
Elikkä merkkikorjaamo sanoo että laitetaan tehtaan viimeisin päivitys kyseiseiselle kokoonpanolle ja jos joltain "asiantuntevalta" optimointeja tekevältä kysyy niin vastaus on aivan eri planeetalta. Kaikki mahdollinen tehtaan asetuksista haukutaan ja oma ohjelmisto kehutaan maastataivaaseen.
Mutta ne jotka ovat optimoinnin teettäneet kehuvat että kulutus laskee ja tehot lisääntyy optimoinnin seurauksena. ( Tosin moniko kehtaa sanoa että hukkaan rahat meni ja auto ei siitä kummennut )
Lähiaikoina katsastuksessa tarkistavat ( huhupuhetta Essonbaarissa ) egr:t yms jos ne on ohitettu leimaa ei tule ennenkuin ne on otettu takaisin käyttöön ja sen voi vain tehdä merkkikorjaamo merkkikorjaamonhint aan. ( Tuokin Essonbaarin juttuja ).
Päätös on sinun, mutta mieti mihin tarvitset mahdolliset väännön lisä nyyttonit ja paljonko tosiasiassa kulutus laskee, milloin saat maksamasi optimoinnin takaisin mahdollisella alentuneella polttoaineen kulutuksella. Ja mitävielä, optimoinnin tuomat tehot ? On lisärasite voimansiirolle, sekin sen seurauksena voi pettää . . .
Piirsimpä pi ru ja seinälle, miettimistä iltapuhteelle . . .
-
Tarvetta on varmasti. Olisi minullakin vaan en tiedä uskallanko.
Jos tuo kone korkkaa niin sitten maksaa.
-
Tarvetta on varmasti. Olisi minullakin vaan en tiedä uskallanko.
Jos tuo kone korkkaa niin sitten maksaa.
V6 ?
-
Minun kyllä. 190 hv on vähän 3 litrasta. En ole ehtinyt perehtyä, onko optimointi järkevää.
-
Minun kyllä. 190 hv on vähän 3 litrasta. En ole ehtinyt perehtyä, onko optimointi järkevää.
Tyytyisin merkkikorjaamon päivityksiin, tähti keulassa tietää ainakin merkkikorjaamolla mojovia laskuja. Sillä kerkiää ihan tehdaspäivityksinki näillä nopeusrajoituksilla/tiestöillä.
Mutta palataan aiheeseen, jos sixeen nii uusi aloitus V6:sesta jos se on tarpeen.
-
Vie sinne vaan muokkuuseen, jos mielit turvallisimpia ohituksia ja vaivattomia ylämäkeen nousuja.
Halvempi vaihtoehto on tehoboxi eli lastutus.
Kymmenisen vuotta sitten kävin saksalaisessa RaceChip tehoboksia valmistamassa tehtaassa tutustumassa ja asennuttamassa silloiseen Fordin 2,2 koneella varustettuun Sirioon sen ajan deleuxe mallin. Sain pyynnöstä sen kytketyksi cruise-viikseen, jolloin pystyin ottamaaan boksin avuksi ohituksissa ja esim. Kasselin mäissä.
Samalla sain tehtaalta edustuksen ja jälleenmyyjän starttipaketin.
Mullahan oli jo ihan normikytkennällä sellainen ja tykkäsin.
Laitoin vielä kyselyn SFC-saitille ja kirjasin muualtakin n. 150 mielipidettä. Aika pieni oli otanta, mutta tulos johti sitten niiden myymiseen suomalaisille karavaanareille.
Jokainen boksin omistaja kertoi tehojen lisääntymisestä, etenkin väännön paranemiseen.
Kymmenisen negatiivista palautetta tulivat kaikki niiltä, joilla ei ollut omaa boksia eikä kokemuksia.
Hintaedun lisäksi plussaksi nähtiin boksin siirrettävyys auton vaihdossa.
Itse kyllästyin jatkuviin kyselyihin asennuksesta, ja lopetin homman. Nyt se täysin uudistuneena on taas saatavilla sekä netistä, että kauttani. Ehtona on boksin asennuttaminen jollei ite osaa. Korjaamot veloittavat hommasta miniminsä.
Suosittelen kumpaa tahansa. Iso ilo siitä ainakin on. Polttoaineensäästö on luokkaa 1/2 l 100 km. Se johtuu säästäväisemmän ajotavan oppimisesta optimoinnin tai boxin myötä.
-
Mitään ei kyllä ole virityksiä vastaan mutta en itse ole muuta kuin mopoa nuoruudessa ;D Aatellut että ostaa aina semmosen myllyn millä luulee pärjäävänsä :o
-
Eikös orgissa ole 250hv v6 jolla ajettu 650tkm
Itsellä olleet ohjelmoituja 18v jo kaikki. Uusin ei vielä.
-
Laitoin omaani (Fiat 2,3) reilu vuosi sitten Race Chipsin ja nyt noin 25 000 km jälkeen en kyllä ottaisi pois. Kyseiselle boksille lupasivat 28 hv ja 66 N lisää tehoja. Kulutus laski 1l/100km ja paljon miellyttävämpi on ajella joko kärry perässä tai ilman. Asennukseen menee noin pari minuuttia.
-
Mulla kans RaceChip ollut vanhassa Boxerissa kohta 9 vuotta. K-arvo MyDieselillä alle 0.20, eli ei paljon voimasavuja putkesta tupruttele.
-
Optimoinnilla ja lastulla on isoero, lastu "harhauttaa" antureiden lähettämiä viestejä keskusyksikölle kun optimoinnissa ei asenneta erilläsiä "härpäkkeitä" liittimien väliin vaan muutetaan keskusyksikön asetuksia. (Essonbaarissa kuultua )
Itse antaisin ennemmin vermettäni optimoida kuin lastuttaa . . . ( Perustan mielipiteeni isojenpoikien puheisiin Essonbaarissa. )
-
^ Ihan tosi? 😂
Aina löytyy netistä joku, kuka alkaa lyttäämään noita "huijausboxeja".
Itellä tosiaan ongelmitta kohta 9 vuotta ja maksoi 129€. Mukana tuli plugi, jonka vaihtaa minuutissa ja auto on jälleen vakio.
Minkäänlaisia ongelmia boxin kanssa ei ole ilmaantunut koko aikana, pelkkiä hyviä asioita. Mulle kun riittää ihan toi. En istu missään nesteen parlamentissa.
Mites onnistuu optimoinnista palauttaminen, jos vaikka esson baarin kaiman serkku joka on auton ohjelmoinnut ja liukastuikin saippuaan ja optimoi nyt ihan jossain muualla? Hommakin tais maksaa silloin sen 600€... Ja palautus maksaa nyt toisessa firmassa niin ja niin paljon.
-
Ei kukkaan oo lastuja lytänny, Essonpojjaat kerto vaan miten asija on / miten lastutoimii suhteessa optimointiin ja mikäpä tuota totuutta miksikään muuttaisi ?
Ja jos optimointi tehdään lisäämättä/poistamatta "toimintoja", ei optimointi ole ongelma tulevaisuudessa katsastuskonttuuril lakaan.
-
Ei kukkaan oo lastuja lytänny, Essonpojjaat kerto vaan miten asija on / miten lastutoimii suhteessa optimointiin ja mikäpä tuota totuutta miksikään muuttaisi ?
Ja jos optimointi tehdään lisäämättä/poistamatta "toimintoja", ei optimointi ole ongelma tulevaisuudessa katsastuskonttuuril lakaan.
Toisten moielestä on 'oikein', jos harhautus tehdään suoraan softaan, eikä erillisellä palikalla. 8)
Niitä ongelmia ei helposti tule, koska nykyään ei tehoja mitata.
Muutoskatsastuksenh an se oikeasti vaatisi.
-
Se ompi vastaus senmukainen kun kuin vastaaja.
Elikkä merkkikorjaamo sanoo että laitetaan tehtaan viimeisin päivitys kyseiseiselle kokoonpanolle ja jos joltain "asiantuntevalta" optimointeja tekevältä kysyy niin vastaus on aivan eri planeetalta. Kaikki mahdollinen tehtaan asetuksista haukutaan ja oma ohjelmisto kehutaan maastataivaaseen.
Mutta ne jotka ovat optimoinnin teettäneet kehuvat että kulutus laskee ja tehot lisääntyy optimoinnin seurauksena. ( Tosin moniko kehtaa sanoa että hukkaan rahat meni ja auto ei siitä kummennut )
Lähiaikoina katsastuksessa tarkistavat ( huhupuhetta Essonbaarissa ) egr:t yms jos ne on ohitettu leimaa ei tule ennenkuin ne on otettu takaisin käyttöön ja sen voi vain tehdä merkkikorjaamo merkkikorjaamonhint aan. ( Tuokin Essonbaarin juttuja ).
Päätös on sinun, mutta mieti mihin tarvitset mahdolliset väännön lisä nyyttonit ja paljonko tosiasiassa kulutus laskee, milloin saat maksamasi optimoinnin takaisin mahdollisella alentuneella polttoaineen kulutuksella. Ja mitävielä, optimoinnin tuomat tehot ? On lisärasite voimansiirolle, sekin sen seurauksena voi pettää . . .
Piirsimpä pi ru ja seinälle, miettimistä iltapuhteelle . . .
No molemmat Esson baari jutut oli kyllä luuloa ja mutua. Aivan sana onko tähtikeula vai foorti, fiattii nii egrrä saa pois tai päälle kyllä muutkin kuin viralliset viri pajat tai merkkiliike. Hieman kun menee oman autonsa foorumille niin alkaa löytyä läppäriä ja diegnostiikka boksia jolla saadaan kyl kaikki tehtyä mitä merkki liikekin, optimointia ei niinkään joka jannu osaa mut ne muut viherpipertäjien haitot koneesta offille. Nimellisellä korvauksella...
-
Ja kaikki ottaa Essonbaarin jutut tosissaan, eihän Essonbaareja ole ollut vuosiin . . . :laugh: :laugh:
-
Essonbaarin parlamenttien perimätietoa ja aina joku keksii alkaa noita samoja juttuja jankkaamaan... 😂
-
Eikös orgissa ole 250hv v6 jolla ajettu 650tkm
Itsellä olleet ohjelmoituja 18v jo kaikki. Uusin ei vielä.
Mullahan tuo. 20k ajettu ohjelmoituna, olen tyytyväinen.
Lähetetty minun SM-F900F laitteesta Tapatalkilla
-
No, niin. Optimointi on nyt tehty, Iveco 2,8 2003 Hyvä tuli: Sawon Woimalaitos Timpurintie 6 Toivala 0400277034.
Kylläpä nyt passoo ajjoo köpötellä. Thumb
-
https://www.is.fi/autot/art-2000010718299.html
-
myynyt yli 90000 manipulonti laitetta vuodesta 2015 alkaen. kuinkahan monta autoa väärillä tieodoilla myi vag konserni? kyllä nämä viritys pajat on pikku tekijöitä.
-
Mielestäni ihan ok asia, kun lisätään vääntöä ja voimaa lisää. Hiukkassuodattimen, egr:ärrän ja adbluen poistamiset eivät kannata. Thumb
-
No, niin. Optimointi on nyt tehty, Iveco 2,8 2003 Hyvä tuli: Sawon Woimalaitos Timpurintie 6 Toivala 0400277034.
Kylläpä nyt passoo ajjoo köpötellä. Thumb
Onneksi katsastuksissa aletaan tarkastamaan näitä viritettyjä laitteita! Ensimmäiset maksulaput lienee jo annetukin?
-
Onneksi katsastuksissa aletaan tarkastamaan näitä viritettyjä laitteita! Ensimmäiset maksulaput lienee jo annetukin?
Kunnolla tehtyä ei välttämättä löydäkään, vain purkamalla auton softan ja tutkimalla. Voipi olla tekemätön juttu kun autoja tulee jonossa leimalle
-
Kunnolla tehtyä ei välttämättä löydäkään, vain purkamalla auton softan ja tutkimalla. Voipi olla tekemätön juttu kun autoja tulee jonossa leimalle
Ja EGR:stä voi sen peltilapun ottaa pois ennen katsastusta. ;D
-
Ja EGR:stä voi sen peltilapun ottaa pois ennen katsastusta. ;D
Tukittu EGR, ilman softalla disablontia, on varmasti sytyttänyt "moottorivalon" ja DTC koodeja katsurille tulkittavaksi. Eli pitää tehdä muutakin kuin M3khan1C :laugh: Foordeissakin..
-
Tukittu EGR, ilman softalla disablontia, on varmasti sytyttänyt "moottorivalon" ja DTC koodeja katsurille tulkittavaksi. Eli pitää tehdä muutakin kuin M3khan1C :laugh: Foordeissakin..
Ilmeisesti se olisi vaatinut lappuun pienen reiän.
Joskus tuli ilmo, että joku arvo on iso mutta ei ylitä rajaa.
Helppo se oli kuitata.
-
Kunnolla tehtyä ei välttämättä löydäkään, vain purkamalla auton softan ja tutkimalla. Voipi olla tekemätön juttu kun autoja tulee jonossa leimalle
Ehkä ei vielä tänään mutta ensivuonna jo, . . .
-
Kunnolla tehtyä ei välttämättä löydäkään, vain purkamalla auton softan ja tutkimalla. Voipi olla tekemätön juttu kun autoja tulee jonossa leimalle
Sellaista seppää ei Suomessa ole joka tutkisi koko moottorin ohjauksen muine vaikutuksineen ja osaisi muuttaa sen että olisi laillisen näköinen. Saati muuttaa mekanikkaa.
Ohjelmiston muutos vaatii uuden muutoskatsastuksen, sille tyyppihyväksynnän ja virallisen, hyväksytyn päästömittauksen.
Kustannukset ovat kovat. Tekipä laillisesti tai laittomasti.
-
Nooh, yksi ihminen noita softia teki, hyvin ovat toimineet. Useassa autossa oli ja kulutus pienempi eikä ongelmia. Mitään mekaanisia muutoksia ei tehty. Nykyisessä tehoa tarpeeksi ilman lisä paukkuja.
Onhan niitä autotehtaillakin softilla teho eroja. Ja aikoineen www.rica.nl myi softia missä oli euro5 kelpoiset mittaukset.
-
Sellaista seppää ei Suomessa ole joka tutkisi koko moottorin ohjauksen muine vaikutuksineen ja osaisi muuttaa sen että olisi laillisen näköinen. Saati muuttaa mekanikkaa.
Ohjelmiston muutos vaatii uuden muutoskatsastuksen, sille tyyppihyväksynnän ja virallisen, hyväksytyn päästömittauksen.
Kustannukset ovat kovat. Tekipä laillisesti tai laittomasti.
ja katsastus asemilla ei ole sellaista laiteistoa joka näkisi onko ohjelmaan tehty muutoksia. eri asia jos vikavalo palaa tai lisäilty jotain kiinan boxseja mitkä näkee silmällä.
-
Oletko valmis ottamaan riskiä siitä että katsuri epäilee muutossoftan olevan käytössä ja vaatii tarkempaa dataa. -> Hylky.
KEV:n kommettiin en viitsi vastata kuin siten että autotehtaan softat on testattu ja hyväksytty.
Eipä löydy rica:n sivuja. Oleellinen sana on myi. Teki jotain menneisyydessä.
-
Oletko valmis ottamaan riskiä siitä että katsuri epäilee muutossoftan olevan käytössä ja vaatii tarkempaa dataa. -> Hylky.
KEV:n kommettiin en viitsi vastata kuin siten että autotehtaan softat on testattu ja hyväksytty.
Eipä löydy rica:n sivuja. Oleellinen sana on myi. Teki jotain menneisyydessä.
sattuu olemaan hyvän päivän tuttu töissä "valtion asemalla", sanoi ettei tällä hetkellä ole mitään mittausvälineitä tai ohjelmia millä lukea että ohjelmaa on muutettu. eikä trafi tai muukaan taho ole ohjeistanut miten toimitaan kun uudet säännöt tuli voimaan. jos päästöt on ok ja vikavalo ei pala saa ihan rauhassa päästellä muutaman vuoden.
-
Onko hyvän päivän tuttu töissä "valtion asemalla" varma etteikö mittausvälineitä tai ohjelmia tulisi. Esimerkiksi tehtaan ohjelmiston valmistaja voi jättää "puumerkkinsä" varmistaakseen ohjelmiston oikeellisuuden (älkää kysykö miten). Laki on laki ja viranomaisorganisaa tion täytyy tehdä keinot lain noudattamiseksi. Mennessään alemmalle tasolla kattaa myös alan yksityiset yrittäjät.
Katsastushintojen nousua odotellessa...
-
Eikös ne kaikki konttorit ole nykyään yksityisten pääomasijoitusyhtiö iden omistuksessa?
Tragicom valvoo näitä asemia ja saa jokaisesta katsastustapahtumas ta erillisen valvontamaksun. Hyvää bisnestä. 😮
-
Onko hyvän päivän tuttu töissä "valtion asemalla" varma etteikö mittausvälineitä tai ohjelmia tulisi. Esimerkiksi tehtaan ohjelmiston valmistaja voi jättää "puumerkkinsä" varmistaakseen ohjelmiston oikeellisuuden (älkää kysykö miten). Laki on laki ja viranomaisorganisaa tion täytyy tehdä keinot lain noudattamiseksi. Mennessään alemmalle tasolla kattaa myös alan yksityiset yrittäjät.
Katsastushintojen nousua odotellessa...
eikö ole erikoista että ensin säädetään laki ja sakko, sen jälkeen mietitetään miten se toteutetaan ja kuka sen maksaa? käytänössä ei ole ympäristö kysymys .ei liikenneturvalisuus kysymys, vain periaatteelinen asia että jotain on tehty ja unohtuu parin vuoden päästä. muutenkin tämä laki oli enemänkin raskaalle puolelle tarkoitettu mutta ilta ledhdistö repi sen kaikille.
-
Vaikka ei nyt olisikaan selvää miten asia huomataan katsastuksessa niin aiheuttaa moinen laki pientä herran pelkoa kuitenkin että jos ne kuitenkin joku kerta huomaa asian niin penaltia tulee sekä ajokielto kunnes palautettu. Eli jokusen tonnin kuolema.
Autoa myydessä myös riski koska nykyjään ilmoituksissa on tuo kohta on päästömuunneltu vai ei. Moni ei osta jos on muunneltu.
Ja jos kertoo että ei ole ja narahtaa niin löytää ittensä tuomarin edestä. (tai maksaa palautuksen)
-
Eipä löydy rica:n sivuja. Oleellinen sana on myi. Teki jotain menneisyydessä.
Rican sivut löytyy, kun osoitteessa on en-kielikoodi. fi-sivustoa ei ole, jonne pyrkii ohjautumaan. https://rica.nl/en/ (https://rica.nl/en/)
Rica:lla taitaa olla sama ongelma kuin muillakin softan tekijöillä - lopputulos saattaa ehkä täyttää normit, mutta virallinen mittaus ja sertifiointi puuttuu.
-
Rican sivut löytyy, kun osoitteessa on en-kielikoodi. fi-sivustoa ei ole, jonne pyrkii ohjautumaan. https://rica.nl/en/ (https://rica.nl/en/)
Rica:lla taitaa olla sama ongelma kuin muillakin softan tekijöillä - lopputulos saattaa ehkä täyttää normit, mutta virallinen mittaus ja sertifiointi puuttuu.
Ainakin ennenvanhaan heillä oli haettu Euro * hyväksynnät Teetin viimeksi 2012 vuonna ja ei uudemmista havaintoa
Edit: Ei näytä suomessa olevan enää, ymmärrän kyllä miksi
https://rica.nl/en/contact-en/rica-locations/