Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Timontti - 27.06.2021 kello on 21:07
-
Ennen neuvottiin, että ohjaamon ilmatyynyjen painesäiliö pitää huoltaa 10 vuoden välein? Pitääkö se vielä paikkansa? Missä te sen teetätte?
-
Yleensä painesäiliöt koeponnistetaan 10v välein.
Sammuttimet, kaasupullot, etc.
Autoista en tiedä mitään.
-
Tarkoitatko turvatyynyjä?
Ne toimii räjähdyspanoksella ei paineilmalla.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Turvatyyny
-
Ennen neuvottiin, että ohjaamon ilmatyynyjen painesäiliö pitää huoltaa 10 vuoden välein? Pitääkö se vielä paikkansa? Missä te sen teetätte?
Minkähänlaisia ilmatyynyjä sinulla siellä ohjaamossasi mahtaakaan olla ja missä tarkkaanottaen sijaitsevat?
-
Yleensä painesäiliöt koeponnistetaan 10v välein.
Sammuttimet, kaasupullot, etc.
Autoista en tiedä mitään.
Sillointällöin veden poisto ja vaihdetaan kun ruostuu puhki. Tai mieluummin hiukan ennen. Ei mitään ponnistuksia tai huollattamisia.
Tai en minä toki tiedä mistä ilmatyynyaluksista nyt edes puhutaan ???
-
Anteeksi, etten muistanut, että "airbag" on suomeksi "turvatyyny". Tarkoitin siis turvatyynyjä, joista toinen on ratin keskiössä ja toinen matkustajan edessä. Vaikka ne täytetään jotenkin räjähdyspanoksella, eikö se kaasu tule kuitenkin jostakin paineistetusta pullosta?
-
Anteeksi, etten muistanut, että "airbag" on suomeksi "turvatyyny". Tarkoitin siis turvatyynyjä, joista toinen on ratin keskiössä ja toinen matkustajan edessä. Vaikka ne täytetään jotenkin räjähdyspanoksella, eikö se kaasu tule kuitenkin jostakin paineistetusta pullosta?
Ei tule
-
Suomessa noille ei ole määrätty tarkastuksia. Minulla on tuontiauto joka on tuotu Hollannista, siinä tarrat 10v katsastuksesta.
-
Anteeksi, etten muistanut, että "airbag" on suomeksi "turvatyyny". Tarkoitin siis turvatyynyjä, joista toinen on ratin keskiössä ja toinen matkustajan edessä. Vaikka ne täytetään jotenkin räjähdyspanoksella, eikö se kaasu tule kuitenkin jostakin paineistetusta pullosta?
Ei tule
Wikkipeedia kertoo mm. näin:
"Turvatyyny on autossa turvavyön apuna automaattisesti toimiva turvavaruste, typpikaasulla onnettomuuden sattuessa täyttyvä tyyny, jonka tehtävänä on lieventää kolarin seurauksia estämällä matkustajia tai auton ulkopuolisia jalankulkijoita loukkaantumasta."
" Sivuturvatyynyn täytekaasuna käytetään usein argonia."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turvatyyny
-
Suomessa noille ei ole määrätty tarkastuksia. Minulla on tuontiauto joka on tuotu Hollannista, siinä tarrat 10v katsastuksesta.
Kyllä vain, kyseisen ohjetarran olen kahden tuontiauton aurinkolipassa nähnyt.
Molemmat oli ensin viety muutaman vuoden vanhana Saksasta Ruotsiin ja sieltä vuosien päästä tuotu Suomeen.
-
95-mallin Citroen Xantiassa oli ovipilarissa vielä tarra, jossa kehotettiin tarkistuttamaan/vaihtamaan airbagi(t) 10 vuoden käytön jälkeen.
Nykyään on käytännössä todettu, että airbagit toimivat riittävällä todennäköisyydellä jopa 30 vuotta vanhoina. Todennäköisin vika on hapettunut liitin, joka kyllä sytyttää vikavalon. (Joka sitten ranetetaan pimeäksi jollain patentilla...)
Tuolta löytyy kiinnostuneille selvitys (englanniksi) kemiallisesta reaktiosta, jolla typpikaasu tuotetaan.
https://airbagsofstoichiometry.weebly.com/part-3-chemicals-and-airbags.html
(https://airbagsofstoichiometry.weebly.com/uploads/1/5/5/2/15521746/4263216_orig.png?1)
-
Tässä lisää toiminnasta:
https://tekniikanmaailma.fi/onko-naamasi-edessa-pommi-video-paljastaa-mita-turvatyynyn-sisalla-tapahtuu/
-
Kiitos kaikille näistä lisätiedoista! :)
-
Hyvää infoa. Alkaa olla ikää jo omissa laitteissa ja yhdestäkin löytyy 8 pyroteknistä airbagia. Vois tulla kalliksi, jos Tragicomista määrättäisiin kaikki uusittavaksi kerralla.. 😂
https://youtu.be/6liWUIpSkMU
-
Todennäköisin vika on hapettunut liitin, joka kyllä sytyttää vikavalon.
(Joka sitten ranetetaan pimeäksi jollain patentilla...)
Näiden tietojen lähde on..? :)
-
Näiden tietojen lähde on..? :)
Autoaiheiset keskustelupalstat jossa kysellään ohjetta airbagin korjaukseen ja korjauksesta raportointiin.
Tyypillinen ongelma on penkin persanturin liitos.
-
Näiden tietojen lähde on..? :)
Oma kokemus. Touhusin autojen parissa työkseni alun toista kymmentä vuotta, ennenkuin vaihdoin nykyiseen ammattiini.
-
Liitin hapettunut tai läsnäolo kalvo poikki, yleensä pelkääjän penkissä..
-
Mulla Airbagin keskusyksikkö sai vettä ja otti nokkiinsa...
Boksi oli pakussa arassa paikassa lattian syvennyksessä. Vesi pääsi tulvimaan, kun kaukalon poistoputket oli jäässä ja auto pesussa.
Yksikkö oli helppo vaihtaa, mutta vikatila piti nollata merkkihuollossa.